mamanodrama Skrevet tirsdag kl. 21:47 #21 Skrevet tirsdag kl. 21:47 Offentlig skifte. Ingen tvil. Da får dere begge det dere har rett på og det er fordelt av en uavhengig part, så ingen kan skylde på den andre. 2 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:50 #22 Skrevet tirsdag kl. 21:50 Uansett må du sørge for å få en takst/verdivurdering. Dette er inngangsverdi som har betydning ved senere salg. Og som andre sier - det er de totale verdien som skal fordeles. Dersom den ene skal ha en bestemt eiendel - er dette ok, men verdien skal da kompenseres. Anonymkode: b90a8...621 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:59 #23 Skrevet tirsdag kl. 21:59 Det første som må skje er vel en taksering av boet? Så får dere konkrete verdier på hver av boenhetene inkludert garasjene og på alle andre eiendelen. Trekk fra utgifter dere måtte ha fra dette beløpet (begravelse, takstmann, megler, advokat), og så skal resten deles på to. Dersom en av dere eller begge ønsker å ta noe av stor verdi ut av boet må dette inkluderes i den delen man arver. Tar man mer enn sin halvdel må den andre parten kjøpes ut. Ikke gi deg, TS, din søster har ikke på noen som helst måte rett. Det blir jo som hvis faren din hadde to biler, en nedbetalt til 3 millioner og en gammel drittbil verdt 10000. De er selvfølgelig ikke verdt det samme i et arveoppgjør! Og så anbefaler jeg å selge din andel av huset og kjøpe deg noe annet et stykke unna søsteren din. Hun høres ut som en konfliktmaker du ikke vil bo sammen med. Anonymkode: fc98c...efa 2 2
Fru Uperfekt Skrevet tirsdag kl. 22:40 #24 Skrevet tirsdag kl. 22:40 lululem0n skrev (4 timer siden): Pappa har gått bort og halvsøsteren min (40-årene) og jeg (20-årene) er arvinger. Pappa eide en useksjonert tomannsbolig som i praksis har fungert som to leiligheter (1.etg og 2. etg). De siste ti årene har søsteren min leid 1. etg for langt under markedspris. Før hun flyttet inn ble hele leiligheten totalrenovert for litt under 100.000. Pappa betalte oppussingen. Søsteren min fikk også en bruktbil etter pappa når han gikk over til en annen for ca et år siden. Det har alltid vært planen at søsteren min og jeg arver hver vår del av tomannsboligen ved hans bortgang. Nå går vi gjennom dødsboet og alt som kommer med. Søsteren min blir boene i den renoverte delen, mens jeg overtar 2.etg men kommer til å leie ut da jeg ønsker å bo nærmere jobben min. Ingen av oss eier bolig fra før av. Problemstillingen nå er at det er et eldre hus der 2.etg (min "arvedel") nå er svært slitt og trenger totalrenovering. Det er nesten ikke gjort noen renovasjoner gjennom årene der. Søsteren min trenger ikke noe renovasjon på "sin" del. Det er også to garasjer som følger med boligen der den ene er en ny moderne dobbeltgarasje som søsteren min også vil ha. Den andre er i dårlig stand og ser råtten ut. Vi er egentlig enige om denne fordelingen, men jeg synes det blir skjevt fordelt når søsteren får nyrenovert leilighet og splitter ny garasje mens jeg får en utslitt leilighet med en nesten råtten garasje. Det er verd å nevne at pappa også hadde penger på bankkonto i tillegg (ca 1,5 mill og ingen lån). Min ide var da å få takst på hver del og eventuelt dele det som 1.etg har i differanse av verdi fra "kontantene" på konto. Søsteren min er fullstendig uenig i denne fordelingen og mener at vi kun bør ha hver vår del og dele kontantene likt. Hun mener det er urettferdig å skjevfordele. Hun ble rasende da jeg nevnte forslaget og selv om vi jobber greit sammen, føles det litt kleint mellom oss nå. Er det noen som har gått gjennom noe lignende og kan komme med noen gode råd? Jeg er egentlig klar for å bare la det ligge og ta "tapet" med den store renovasjonen for å beholde forholdet til min søster. Jeg er derimot usikker på hva som er vanlig å gjøre her og om arveloven eventuelt setter restriksjoner. Jeg trodde verdier bør deles på markedsverdi, men søsteren mener at intensjonen min å leie ut gir meg en klar fordel. Vi har privat skifte for kontekst. Setter pris på råd. Takst, minst 2, og så deler dere etter verdiene. Det at dine intensjoner er å leie ut kan hun gi en stor beng i, dine verdier ditt valg 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:05 #25 Skrevet onsdag kl. 11:05 lululem0n skrev (13 timer siden): Det finnes ikke testamente, nei. Han var heller ikke gift. Vi er enearvinger. TS Du kommer til å angre resten av livet hvis du ikke lytter på rådene her i tråden. Takst, salg og fordel! Du kan da ikke gi fra deg flere hundre tusen kroner som du har rett på? Du blir lurt! Anonymkode: 6ef39...d16 2 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 11:20 #26 Skrevet onsdag kl. 11:20 Du kan jo foreslå at hun overtar falleferdig garasje og nedslitt leilighet? Og se hva hun sier da? At du har tenkt til å leie ut er helt irrelevant - du betaler penger for å bo et annet sted, hun betaler ikke penger for å bo i sin del av huset. Enig i det andre sier - offentlig skifte er det beste. Å beholde forholdet til søster? Ja, det kan også være viktig, men jeg ville nok ikke hatt noe godt forhold til en søster som hadde ønsket å lure fra meg endel av arven min. Anonymkode: 9f175...3a0 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:41 #27 Skrevet onsdag kl. 12:41 Vær eller oppmerksom på skatten. Når dere overtar på arv så går dere inn i arvelaters skatteforhold. Han bodde der selg så han kunne selge skattefritt. Det kan dere også. Dersom du overtar og leier ut går det over til sekundærbolig og gevinst er skattepliktig etter ett år. Rent praktisk betyr det om at huset ble bygd f eks i 1970 så er det inngangsprisen for beregning av overskudd. Da med en oppjusteringsfaktor. La oss si den kostet 100.000. Dersom det ikke har vært noen påkostninger er det en oppjusteringfaktor på 170%. Det vil si at salgsum - salgskostnader - 170000 = skattbart overskudd. Anonymkode: c53d7...56a 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:12 #28 Skrevet onsdag kl. 14:12 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kommer til å angre resten av livet hvis du ikke lytter på rådene her i tråden. Takst, salg og fordel! Du kan da ikke gi fra deg flere hundre tusen kroner som du har rett på? Du blir lurt! Anonymkode: 6ef39...d16 Dette! Anonymkode: 1e6c1...630 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:16 #29 Skrevet torsdag kl. 10:16 Skeptisk dette vil det bli trøbbel av. Hadde forlangt salg av hele bolig. Håper du har en advokat .❤️ Anonymkode: 2d966...f68 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:19 #30 Skrevet torsdag kl. 10:19 Offentlig skifte. Ferdig med det. Anonymkode: 96daf...f9a 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:27 #31 Skrevet torsdag kl. 10:27 Hun prøver å lure deg, så ikke gå med på noe uten takst. Anonymkode: 14321...292 1
strawberry88 Skrevet torsdag kl. 10:31 #32 Skrevet torsdag kl. 10:31 Hva hun har fått og ikke fått tidligere har ingenting med arven å gjøre. Deres far har stått fritt til å disponere sine penger som han ønsket når han var i live. Så bil og penger til oppussing må man bare se bort i fra. Men dere må takstere leilighetene, og hennes leilighet, samt garasje vil få en betydelig bedre verditakst enn din leilighet og garasje. Dermed har hun igjennom garasje og leilighet fått betydelig større del av arven, og således må pengene på konto "skeivdeles" slik at dere samlet sett kommer ut med lik verdi fra arven. Og blir dere ikke enig, så tar dere offentlig skifte. Så slipper dere suring og urettferdighet 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:34 #33 Skrevet torsdag kl. 10:34 lululem0n skrev (På 24.2.2026 den 19.26): Pappa har gått bort og halvsøsteren min (40-årene) og jeg (20-årene) er arvinger. Pappa eide en useksjonert tomannsbolig som i praksis har fungert som to leiligheter (1.etg og 2. etg). De siste ti årene har søsteren min leid 1. etg for langt under markedspris. Før hun flyttet inn ble hele leiligheten totalrenovert for litt under 100.000. Pappa betalte oppussingen. Søsteren min fikk også en bruktbil etter pappa når han gikk over til en annen for ca et år siden. Det har alltid vært planen at søsteren min og jeg arver hver vår del av tomannsboligen ved hans bortgang. Nå går vi gjennom dødsboet og alt som kommer med. Søsteren min blir boene i den renoverte delen, mens jeg overtar 2.etg men kommer til å leie ut da jeg ønsker å bo nærmere jobben min. Ingen av oss eier bolig fra før av. Problemstillingen nå er at det er et eldre hus der 2.etg (min "arvedel") nå er svært slitt og trenger totalrenovering. Det er nesten ikke gjort noen renovasjoner gjennom årene der. Søsteren min trenger ikke noe renovasjon på "sin" del. Det er også to garasjer som følger med boligen der den ene er en ny moderne dobbeltgarasje som søsteren min også vil ha. Den andre er i dårlig stand og ser råtten ut. Vi er egentlig enige om denne fordelingen, men jeg synes det blir skjevt fordelt når søsteren får nyrenovert leilighet og splitter ny garasje mens jeg får en utslitt leilighet med en nesten råtten garasje. Det er verd å nevne at pappa også hadde penger på bankkonto i tillegg (ca 1,5 mill og ingen lån). Min ide var da å få takst på hver del og eventuelt dele det som 1.etg har i differanse av verdi fra "kontantene" på konto. Søsteren min er fullstendig uenig i denne fordelingen og mener at vi kun bør ha hver vår del og dele kontantene likt. Hun mener det er urettferdig å skjevfordele. Hun ble rasende da jeg nevnte forslaget og selv om vi jobber greit sammen, føles det litt kleint mellom oss nå. Er det noen som har gått gjennom noe lignende og kan komme med noen gode råd? Jeg er egentlig klar for å bare la det ligge og ta "tapet" med den store renovasjonen for å beholde forholdet til min søster. Jeg er derimot usikker på hva som er vanlig å gjøre her og om arveloven eventuelt setter restriksjoner. Jeg trodde verdier bør deles på markedsverdi, men søsteren mener at intensjonen min å leie ut gir meg en klar fordel. Vi har privat skifte for kontekst. Setter pris på råd. Da krever du salg av huset og 50/50 splitt. Hun har valget mellom å være en god søster og å måtte flytte fra hjemmet sitt. Ferdig snakka. Anonymkode: 67a84...b99 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:55 #34 Skrevet fredag kl. 11:55 Få takst på hele eiendommen. En vanlig måte å gjøre det på er å ha inn tre takstmenn/meglere og så ta snittet på dette. Men vær begge tilstede når de er der slik at det ikke kommer fram uriktige opplysninger (been there, done that, de jeg ikke var tilstede på fikk svært dårlige takster etter uriktige opplysninger). Siden dette er en eiendom hvor faren deres eie hele er det enkelt å dele verdien på to. Hva mener hun med at du har en fordel ved at du skal leie ut? Du må skatte for inntekten (hvis du selger nå og din far har bodd der 12 av de siste 24 månedene mener jeg du arver skattefritaket, men hvis det tar lang tid før du selger må du skatte på gevinst. Siden han har bodd der lenge kan den bli høy). I tillegg som mange har pekt på usikkerheten ved vedlikehold. Ettersom faren din har stått for mye mistenker jeg at hun ikke er veldig ivrig på å dekke særlig av det. Anonymkode: 880e1...443
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå