lululem0n Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Pappa har gått bort og halvsøsteren min (40-årene) og jeg (20-årene) er arvinger. Pappa eide en useksjonert tomannsbolig som i praksis har fungert som to leiligheter (1.etg og 2. etg). De siste ti årene har søsteren min leid 1. etg for langt under markedspris. Før hun flyttet inn ble hele leiligheten totalrenovert for litt under 100.000. Pappa betalte oppussingen. Søsteren min fikk også en bruktbil etter pappa når han gikk over til en annen for ca et år siden. Det har alltid vært planen at søsteren min og jeg arver hver vår del av tomannsboligen ved hans bortgang. Nå går vi gjennom dødsboet og alt som kommer med. Søsteren min blir boene i den renoverte delen, mens jeg overtar 2.etg men kommer til å leie ut da jeg ønsker å bo nærmere jobben min. Ingen av oss eier bolig fra før av. Problemstillingen nå er at det er et eldre hus der 2.etg (min "arvedel") nå er svært slitt og trenger totalrenovering. Det er nesten ikke gjort noen renovasjoner gjennom årene der. Søsteren min trenger ikke noe renovasjon på "sin" del. Det er også to garasjer som følger med boligen der den ene er en ny moderne dobbeltgarasje som søsteren min også vil ha. Den andre er i dårlig stand og ser råtten ut. Vi er egentlig enige om denne fordelingen, men jeg synes det blir skjevt fordelt når søsteren får nyrenovert leilighet og splitter ny garasje mens jeg får en utslitt leilighet med en nesten råtten garasje. Det er verd å nevne at pappa også hadde penger på bankkonto i tillegg (ca 1,5 mill og ingen lån). Min ide var da å få takst på hver del og eventuelt dele det som 1.etg har i differanse av verdi fra "kontantene" på konto. Søsteren min er fullstendig uenig i denne fordelingen og mener at vi kun bør ha hver vår del og dele kontantene likt. Hun mener det er urettferdig å skjevfordele. Hun ble rasende da jeg nevnte forslaget og selv om vi jobber greit sammen, føles det litt kleint mellom oss nå. Er det noen som har gått gjennom noe lignende og kan komme med noen gode råd? Jeg er egentlig klar for å bare la det ligge og ta "tapet" med den store renovasjonen for å beholde forholdet til min søster. Jeg er derimot usikker på hva som er vanlig å gjøre her og om arveloven eventuelt setter restriksjoner. Jeg trodde verdier bør deles på markedsverdi, men søsteren mener at intensjonen min å leie ut gir meg en klar fordel. Vi har privat skifte for kontekst. Setter pris på råd.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Personlig hadde jeg krevd salg av huset og delt pengene. Hva hun har fått tidligere, hjelper lite når det kommer til arven nå. Anonymkode: 6ef39...d16 15 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Dere må taksere hus og garasje. Dere skal dele verdiene likt. Det betyr at den som mottar mest eiendomsverdi, mottar tilsvarende mindre pengeverdi, evt kompenserer forskjellen på en annen måte. Kostnadene ved seksjonering deles. Hva hun har mottatt tidligere er irrelevant Anonymkode: 60431...85e 14
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Takser og selg huset og del pengene. Anonymkode: dbef0...49a 4
megda Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden hun oppfører seg ikke rettferdig overhodet. det virker som at hun opplever at siden hun har bodd der at hun da har større eierett enn det du har, men det er jo tåpelig. jeg synes de som allerede har svar har gitt gode forslag til fordeling. 3
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden Hva er viktigst? Forholdet mellom deg og din søster eller pengene? For min del ville det vært pengene, spesielt når hun så til de grader forsøker å overkjøre deg. Ta kontakt med en advokat og få hjelp til dette. Ville "truet" med offentlig skifte, og begrunnet det med urettferdighet i arveoppgjøret samt dårlig kommunikasjon. Anonymkode: 0b330...10d 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er viktigst? Forholdet mellom deg og din søster eller pengene? For min del ville det vært pengene, spesielt når hun så til de grader forsøker å overkjøre deg. Ta kontakt med en advokat og få hjelp til dette. Ville "truet" med offentlig skifte, og begrunnet det med urettferdighet i arveoppgjøret samt dårlig kommunikasjon. Anonymkode: 0b330...10d Hvis du ts vil ha offentlig skifte slipper han å ha en begrunnelse, dersom en arving ønsker offentlig skifte blir det ,det. ferdig snakka. få flere uavhengige takstmenn til å ta takst, del pengene. Offentlig skifte 100 % Anonymkode: d0ea4...37c 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden Mangler det en null der på totalrenoveringen? Man får ikke totalrenovert noe for 100 000, selv ikke for ti år siden. En useksjonert bolig er ikke noe særlig å eie sammen. Du kan ikke selge din andel dersom du skulle ønske det, uten at dere må selge huset. Og det er et minefelt å eie en bolig i sameie uten gode avtaler. Dersom taket må byttes, hvem betaler det? Er det du, siden du eier andre etasje? Hva om huset må dreneres? Hva når huset skal males, hvor mye skal hver betale? Har du råd å eie halve huset og sørge for å drifte dette, når du etter hvert skal etablere deg i egen bolig? Nei, dette her er ikke noen god ide. Få en takst, så kan hun kjøpe deg ut av halvparten av verdien. Anonymkode: 2a423...c9a 4 1
lululem0n Skrevet 2 timer siden Forfatter #9 Skrevet 2 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mangler det en null der på totalrenoveringen? Man får ikke totalrenovert noe for 100 000, selv ikke for ti år siden. En useksjonert bolig er ikke noe særlig å eie sammen. Du kan ikke selge din andel dersom du skulle ønske det, uten at dere må selge huset. Og det er et minefelt å eie en bolig i sameie uten gode avtaler. Dersom taket må byttes, hvem betaler det? Er det du, siden du eier andre etasje? Hva om huset må dreneres? Hva når huset skal males, hvor mye skal hver betale? Har du råd å eie halve huset og sørge for å drifte dette, når du etter hvert skal etablere deg i egen bolig? Nei, dette her er ikke noen god ide. Få en takst, så kan hun kjøpe deg ut av halvparten av verdien. Anonymkode: 2a423...c9a Nei, jeg mener 100.000. Det er brukt billige/gratis materialer og det meste arbeidet med oppussing er gjort av familiemedlemmer selv. Helt enig i at å eie det useksjonert er en dårlig ide. Vi planlegger seksjonering nå. TS Endret 2 timer siden av lululem0n
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden lululem0n skrev (1 time siden): Jeg er egentlig klar for å bare la det ligge og ta "tapet" med den store renovasjonen for å beholde forholdet til min søster. For meg virker det som at din søster er mer opptatt av penger enn av å beholde sitt forhold til deg. Anonymkode: a4530...66e 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden lululem0n skrev (31 minutter siden): Nei, jeg mener 100.000. Det er brukt billige/gratis materialer og det meste arbeidet med oppussing er gjort av familiemedlemmer selv. Helt enig i at å eie det useksjonert er en dårlig ide. Vi planlegger seksjonering nå. TS Din søster forsøker å lure deg. Dere arver HELE eiendommen sammen. Anonymkode: cc673...152 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden lululem0n skrev (35 minutter siden): Nei, jeg mener 100.000. Det er brukt billige/gratis materialer og det meste arbeidet med oppussing er gjort av familiemedlemmer selv. Helt enig i at å eie det useksjonert er en dårlig ide. Vi planlegger seksjonering nå. TS Selv om dere seksjonerer, så blir det et sameie hvor dere må samarbeide. Er du sikker på at du ønsker deg det? Hun viser jo allerede at hun ønsker å grafse til seg mer enn sin rettmessige andel. Anonymkode: 2a423...c9a 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden lululem0n skrev (1 time siden): Nå går vi gjennom dødsboet og alt som kommer med. Søsteren min blir boene i den renoverte delen, mens jeg overtar 2.etg men kommer til å leie ut da jeg ønsker å bo nærmere jobben min. Ingen av oss eier bolig fra før av. Dette vil også bli et problem for deg. Det vil bli hun som bestemmer 100% over eiendommen og eventuelle leietakere. Du blir melkekua som må dekke løpende utgifter hun kommer på. Be henne kjøpe deg ut fra hele eiendommen og så kjøper du egen bolig selv. Anonymkode: cc673...152 2
fru Alving Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden Dere må få en takst på hele eiendommen helt ærlig vil jeg tenke meg godt om før jeg fortsetter dette sameiet. Du er klar over at du må bo i leiligheten selv før du kan selge skattefritt om du leier den ut i noen år. Din tolkning er riktig, de to andelene kan ha ulik verdi, dere må dele verdiene på to du skal ikke sitte igjen med den dårlige andelen og en råtten garasje. 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden For ei røre. Hvorfor vil du eie denne boligen sammen med søsteren din? Selv om dere får boligen seksjonert lukter det trøbbel når tak må vedlikeholdes, det må dreneres osv. Her vil jeg råde deg til å skaffe takst på boligen og kreve at søsteren din kjøper deg ut eller at boligen selges. Hun prøver helt tydelig å lure deg ved å kreve at hun skal arve oppusset leilighet og garasje, og du skal arve nedslitt leilighet og garasje. Med mindre det foreligger testamente som sier noe annet skal dere dele deres fars verdier likt mellom dere. Det er altså ikke snakk om 1. etasje eller 2. etasje, men halvparten av verdiene. Her må dere ha takst. Anonymkode: 01f11...bb7 1 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Skrevet 2 timer siden Her oser det av fremtidige konflikter lang vei!!! Du må ikke gjennomføre slik dere har tenkt. Det er dumt å eie et hus sammen, med masse greier dere kommer til å krangle om i fremtiden. Og du ser jo allerede nå hvordan din søster tenker. Hun tenker på seg selv og på penger, ikke på dere relasjon. Jeg unngikk å kjøpe tomannsbolig selv nettopp fordi det er så mye konflikt rundt ansvarsfordeling for drift og vedlikehold. Ta til deg de gode rådene du har fått over. Få alt taksert, ikke fordel uten taksering! Selg din part, ikke bo med søsteren din, det kommer til å skjære seg. Anonymkode: 0b6ae...67d 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Skrevet 1 time siden Det er feil at søsteren din mener ditt forslag er «skjevfordeling». Det er hun som foreslår skjevfordeling. Du må ikke «la det ligge» for å redde relasjonen til din søster. Du kommer til å angre resten av livet for at du lot deg kue og tråkke på, mens din søster overkjørte deg. Det vil aldri bli et godt forhold etter et slikt overtramp fra hennes side. Hilsen en som har levd noen år og kjenner seg igjen i deg. Anonymkode: 0b6ae...67d 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden Selvfølgelig skal dere taksert og fordele verdiene slik at dere får likt. Ved å gjøre som søsteren din det er at det bli skjevdeling. Leilighetene er kanskje i samme bygg, men de er jo langt ifra samme verdi. Spør henne om hun hadde vært like ivrig på å bare ta en hver hvis din leilighet var en to etasjes Penthouse med takterrasse. Anonymkode: 14321...292 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Skrevet 1 time siden Foreligger det testamente på fordelingen? Også fall er det ingenting du kan gjøre, da har din far allerede bestemt hvordan hans verdier skal deles. var han gift? du kan ellers kreve offentlig skifte om det ikke foreligger testamente. Da blir alt takstert og delt på to (gitt at dere ikke er flere arvinger). Da kan dere velge å dele leilighetene slik som avtalt, mens du får mer av det han hadde på konto. Verdien blir totalt sett likt. Anonymkode: f0699...fc5 1
lululem0n Skrevet 44 minutter siden Forfatter #20 Skrevet 44 minutter siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Foreligger det testamente på fordelingen? Også fall er det ingenting du kan gjøre, da har din far allerede bestemt hvordan hans verdier skal deles. var han gift? du kan ellers kreve offentlig skifte om det ikke foreligger testamente. Da blir alt takstert og delt på to (gitt at dere ikke er flere arvinger). Da kan dere velge å dele leilighetene slik som avtalt, mens du får mer av det han hadde på konto. Verdien blir totalt sett likt. Anonymkode: f0699...fc5 Det finnes ikke testamente, nei. Han var heller ikke gift. Vi er enearvinger. TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå