Gå til innhold

Nedsatt arbeidsevne etter barn.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som opplevde varig nedsatt arbeidsevne etter de fikk barn? 

Det skal sies at jeg har slitt mye siden ungdomsskole, ble diagnostisert med ADHD på barneskolen men har levd i 20 år uten behandling eller noen form for tilrettelegging. Klarte ikke fullføre videregående på grunn av mye depresjon og utmattelse, har vært innom 10 forskjellige jobber i mitt voksne liv før jeg landet fast deltidsstilling. Fikk så barn nr 1 og kjente litt på økte problemer, etter barn nr 2 kom til har jeg møtt veggen flere ganger både psykisk og fysisk. Nå er jeg der at jeg har søkt AAP🫩 jeg ønsker jo at sluttresultatet skal være at jeg finner en arbeidshverdag som ikke knekker meg helt, men akkurat nå føles det helt fjernt å skulle jobbe igjen uansett hvor mye jeg har lyst. Er det noen som har andre erfaringer med dette? Vil gjerne høre om du vil dele! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen diagnoser, men føler selv at arbeidsevnen min er blitt nedsatt etter at jeg fikk barn. Legen min er enig, og støttet meg i å redusere stillingen min fra 100 til 80 %. Jeg har da en fridag pr uke. I tillegg har jeg er legeattest på at jeg har behov for en del hjemmekontor. Dette gjør at jeg klarer å stå i jobb uten å knekke helt. Jeg skulle gjerne gått ned til 70 % stilling, men det blir vanskelig økonomisk. 

Anonymkode: 9cfe9...991

Skrevet

Barn er jo en stressfaktor (uansett hvor god mamma man er og hvor mye man elsker dem så er de objektivt sett en stressfaktor) og om man går i langvarig stress utenfor det man klarer å håndtere, og uten å finne hvile innimellom, så vil barn kunne være med på å bikke deg over kanten eller inn i den berømte veggen. Utbrenthet er i føkge verdens helseorganisasjon en lidelse knyttet til langvarig stress i jobbsammenheng men man er blitt stadig mer opplyst rundt at totalbelastningen av stress på alle livets arenaer kan føre til utbrenthet. Jeg har redusert arbeidsevne etter jeg fikk barn, men det er ikke bare det at jeg har barn som er årsaken til det. Det er totalbelastningen i livet og psyken som har bikket meg.

Anonymkode: b2c68...9e3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen diagnoser, men har ikke jobbet mer enn 60-70 % siden jeg fikk barn for mange år siden. Barn fyller jo hele livet, og full jobb i tillegg blir jo naturlig nok for mye for mange.

Anonymkode: 73941...7d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja kjenner meg igjen i dette. Var i tvil om jeg skulle få barn i det hele tatt på grunn av det, men fikk et. Nå ser jeg etter mange år at det en del av årsaken at jobben er feil for meg, så jeg skal forsøke å skaffe meg en jobb som passer bedre for meg.

Anonymkode: 8b0b4...8eb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...