AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:51 #1 Skrevet tirsdag kl. 10:51 Trenger litt råd. Jeg har et barn på 16 måneder som plutselig har blitt mye mer sutrete. Hun har alltid vært veldig grei å ha med rundt – både i åpen barnehage, butikker og ellers – men de siste ukene har hun blitt ekstremt sytete og sint når hun ikke får viljen sin. Hvis hun ikke får åpne døren hun vil, eller ikke får det hun ønsker, blir hun fort frustrert. Hun “snakker” mye og lager masse lyder, og det virker som hun prøver å uttrykke seg mer, men ikke helt får det til enda. Jeg vet ikke om det kan være tenner på gang. Jeg kjenner at jeg blir litt lei meg, fordi hun pleide å være så blid og enkel å ha med rundt, mens nå kan hun bli rasende over de minste ting. Hun vil ofte bli bært, og hvis hun ikke får det hun vil, hyler hun og legger seg i bananstilling på gulvet. Samtidig kan det plutselig gå over igjen. Vi var på tilvenning i barnehagen for noen dager siden, og det var ganske likt der også. Hun var fornøyd de første ti minuttene, men begynte så å syte, mase og skrike fordi hun ville ut en bestemt dør, eller sitte på en stol – og når hun fikk sitte der, ville hun ned igjen med én gang. Når hun fikk gå ut døren, var det noe nytt som ikke var bra nok. Jeg syntes det var litt flaut, og til slutt spurte pedagogen om hun var trøtt eller om hun bare er sånn når hun ikke får viljen sin. Kan sies at det ikke var barn på avdelingen akkurat når vi var det, men hun har alltid pleid å kunne underholde seg selv 20-30 min før hun blir lei. Nå var det kanskje 2 min. Det gjør litt vondt, siden hun var så blid og harmonisk fra hun var rundt 11–14 måneder. Hun spiser, sover og har avføring som normalt, og har ikke hatt feber. Håper noen har lignende erfaringer eller råd 🤍 Anonymkode: ef768...76a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:55 #2 Skrevet tirsdag kl. 12:55 Barnet er inne i 16-måneders utviklingssprang virker det som. Det er nå de søker mer selvstendighet og ønsker å få til ting. Høres jo ganske korrekt ut ut i fra hva du beskriver med døren osv. Gi masse nærhet og tålmodighet, det går over 🙏🏼 Anonymkode: f5f05...1b6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå