Gå til innhold

Er kreatin oppskrytt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min pt fortalte meg at kreatin øker egentlig bare vann i cellene slik at man ser mer muskuløs ut, og så forsvinner effekten med en gang man slutter på kreatin.

Jeg merket at jeg ble så tørr i munnen og i huden når jeg tok kreatin, derfor sluttet jeg.

Hva mener dere?

Anonymkode: 49693...b70

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det som at det fungerer. Men så handler det ikke om å bygge muskler for min del, men å fordele energien til alle cellene i kroppen. Får økt prestasjon og energinivå av å bruke det, så jeg bruker det fast.

Anonymkode: c6ee1...ced

AnonymBruker
Skrevet

Kreatin er ikke oppskrytt, det er det mest veldokumenterte og fornufte tilskuddet du kan ta sånn mer eller mindre. 

Anonymkode: 7df37...e71

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det har mange positive innvirkninger på hjernen, er forskning på det, så absolutt ikke bortkastet. 

Anonymkode: 583be...29f

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min pt fortalte meg at kreatin øker egentlig bare vann i cellene slik at man ser mer muskuløs ut, og så forsvinner effekten med en gang man slutter på kreatin.

Jeg merket at jeg ble så tørr i munnen og i huden når jeg tok kreatin, derfor sluttet jeg.

Hva mener dere?

Ikke oppskrytt i det hele tatt. Spesielt nyttig for de som trener og for eldre
https://nhi.no/kosthold/ernaring/tilskudd-med-kreatin-hva-gjor-det-med-kroppen

Endret av NatNat
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Men merket dere ikke at dere ble tørrere overalt og måtte drikke mer ?

Tok dere pulver, tabletter eller gummibjørner?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kreatin er ikke oppskrytt, det er det mest veldokumenterte og fornufte tilskuddet du kan ta sånn mer eller mindre. 

Anonymkode: 7df37...e71

Bedre enn proteinpulver?

Skrevet

Kreatin har en rekke positive virkninger på blant annet hjernen og hjernefunksjon, så jeg tar det primært av den grunn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det en måte å sjekke egne kreatinnivå før man eventuelt begynner på tilskudd? 

Anonymkode: bfbcc...082

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kreatin kan også ha en innvirkning på kreft om du er disponert for bryst, endetarms og bukspyttkjertelkreft. Dette er også forsket på. 

Two sides of creatine in cancer

Anonymkode: cf14f...c1c

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Bedre enn proteinpulver?

Er to forskjellige ting. Jeg tar begge deler. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Drikk nok vann da.. enkelt

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri brukt det selv, men har to unge gutter (myndige) som trener mye og bruker det. De er fornuftige og sunne i matveien, og jeg tenker at mat og drikke er mer enn nok! Litt bekymret for at de putter i seg slikt i tillegg, men vet at det er vanlig.. Men er det i det hele tatt nødvendig??

Anonymkode: d265b...76f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har aldri brukt det selv, men har to unge gutter (myndige) som trener mye og bruker det. De er fornuftige og sunne i matveien, og jeg tenker at mat og drikke er mer enn nok! Litt bekymret for at de putter i seg slikt i tillegg, men vet at det er vanlig.. Men er det i det hele tatt nødvendig??

Anonymkode: d265b...76f

Greit som et ekstra raskt tilskudd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun gått på det et par uker, så det er for tidlig å uttale seg om en evt effekt på huden. Er jo velkjent at man bør drikke ekstra mye vann når man går på det?

Foreløpig effekt på meg er bare 2 kg opp i vekt, men jeg synes jeg begynner å merke det på trening også. Løfter litt tyngre, og blir mindre sliten. Raskere restitusjon også.

Kreatin er så veldokumentert at det nesten blir som Norgespris for oss i sør, ikke noe å lure på :).

Anonymkode: 359a2...026

• Nyttig 1
Skrevet

Kreatin, proteinpulver, tran, vitaminer og Powerade utenom vanlig mat. Gainer om du skal opp i vekt. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har kun gått på det et par uker, så det er for tidlig å uttale seg om en evt effekt på huden. Er jo velkjent at man bør drikke ekstra mye vann når man går på det?

Anonymkode: 359a2...026

Ja, det trekker vann i muskelcellene. Det handler egentlig ikke om å drikke “mest mulig”, men å drikke nok.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Flammen12 skrev (9 minutter siden):

Ja, det trekker vann i muskelcellene. Det handler egentlig ikke om å drikke “mest mulig”, men å drikke nok.

Hva er nok?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva mener dere?

Dette er vel et klart tegn på at PTen egentlig ikke har noe særlig kompetanse, og jeg ville byttet ut vedkommende. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva er nok?

Ts

Ca. 30–40 ml per kg kroppsvekt per dag for friske voksne.

Spørs hvor mye du veier.

70 kg → ca. 2,1–2,8 liter daglig

90 kg → ca. 2,7–3,6 liter daglig

0,5–1 liter per time trening, mer hvis du svetter mye.

Ikke heng deg opp i tallene for mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...