AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:58 #1 Skrevet mandag kl. 17:58 Hei! Akkurat nå studerer jeg siving på NTNU og trives egentlig ganske godt med selve studie. Derimot synes jeg det har vært utrolig vanskelig å få et bra nettverk her oppe siden jeg flyttet uten å kjenne noen, vurderer derfor å studere i Oslo for å komme litt nærmere familie og venner. Har sett på et par studier på UIO innenfor teknologi og realfag, da spesielt å ta en bachleor i geologi eller geofysikk også ta en master i geofag med retning geofysikk. Det ligner litt på studie mitt nå. Er det noen som vet om uio har dårligere realfag/teknologiske utdanninger og om lønn og arbeidsmuligheter er mye dårligere enn hvis man går siving på NTNU? Stresser veldig over det og aner ikke hva jeg skal velge. Anonymkode: c7daa...059
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:05 #2 Skrevet mandag kl. 18:05 Skal du ta en form for geo fag anbefaler jeg det å ta studie på NTNU da det gjør deg mer ettertraktet på arbeidsmarkedet etterpå. Utdanningen er ikke dårlig på UiO men du blir mere ettertraktet etter å ha fullført NTNU og vil få bedre muligheter i ettertid. Anonymkode: b9952...280
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:19 #3 Skrevet mandag kl. 19:19 Jeg har inntrykk av at det er vanskeligere å få nettverk ved UiO enn ntnu. Bli med i linjeforening, ntnui eller en annen organisasjon. Kjenner noen som studerte innen geologi ved UiO og ntnu. Anonymkode: 7e780...276 1
katties Skrevet mandag kl. 20:41 #4 Skrevet mandag kl. 20:41 (endret) Altså.... det er jo helt normalt å flytte opp dit og ikke kjenne noen for deretter å bli kjent med de man studerer med, bor med, driver med hobbyer med, studiegrupper, studentfester. Bor du for deg selv og sitter mye inne? Jeg hadde absolutt ikke inntrykk av at det bar vanskelig å bli kjent med folk - det er til og med noen ganger folk som bare går bort til tilfeldige personer og blir kjent. Det kan fort hende at du flytter til Oslo, men så har de du tidligere hand med fått andre venner som de prioriterer. Det er lurt å jobbe med å bli kjent med folk der man er, uansett hvor det måtte være. Jeg kjenner noen som planla litt med sine venner fra VGS hvor de skulle søke sammen, men ofte så fikk de hver sine vennegrupper uansett. Endret mandag kl. 20:44 av katties 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:56 #5 Skrevet mandag kl. 20:56 De færreste begynner å studere et sted der de har venner fra før. Benytt studietiden til å skaffe deg et større nettverk istedenfor å fokusere på at de vennene du kjenner fra før ikke er på samme sted som deg. Når det er sagt: det du spør om handler ikke bare om studieby, men om spesialiseringer. Du nevner geofysikk: det er et veldig bredt fagfelt. Innen noen av fagområdene vil NTNU gi deg det beste yrkesmessige utgangspunktet, mens andre geofysikkemner er bedre dekket av UiO, UiB eller UiT. Meteorologi eller oseanografi er typisk ikke siv.ing-fag. I den andre enden har du seismikk, der jeg vil påstå at det er en fordel å være siv.ing. Anonymkode: 7522e...c54 1
AnonymBruker Skrevet i går, 21:20 #6 Skrevet i går, 21:20 Gjør studiet ferdig på NTNU og kom deg videre i livet. Anonymkode: 46d36...43e
AnonymBruker Skrevet i går, 21:23 #7 Skrevet i går, 21:23 Med litt flaks runder du 1mill i året kjapt og da er det vel samma faen med "nettverk" på studiestedet. Du skal ikke bo på NTNU resten av livet... Anonymkode: 46d36...43e
AnonymBruker Skrevet i går, 22:21 #8 Skrevet i går, 22:21 AnonymBruker skrev (På 23.2.2026 den 18.58): Hei! Akkurat nå studerer jeg siving på NTNU og trives egentlig ganske godt med selve studie. Derimot synes jeg det har vært utrolig vanskelig å få et bra nettverk her oppe siden jeg flyttet uten å kjenne noen, vurderer derfor å studere i Oslo for å komme litt nærmere familie og venner. Har sett på et par studier på UIO innenfor teknologi og realfag, da spesielt å ta en bachleor i geologi eller geofysikk også ta en master i geofag med retning geofysikk. Det ligner litt på studie mitt nå. Er det noen som vet om uio har dårligere realfag/teknologiske utdanninger og om lønn og arbeidsmuligheter er mye dårligere enn hvis man går siving på NTNU? Stresser veldig over det og aner ikke hva jeg skal velge. Anonymkode: c7daa...059 Regner med NTNU uansett er bedre i nær fremtid, når mobiltelefonen går helt av med sensorer; NTNU er vist nok ganske god på dette, så ville ikke helt kuttet av studieløpet du holder på med 😊 Anonymkode: f1505...4ca
AnonymBruker Skrevet i går, 22:33 #9 Skrevet i går, 22:33 Realfag og teknologi på UiO gir svært gode muligheter til gode jobber og karriere. Er du aktiv i linjeforeningen? Når du ikke kjenner noen, må du selv ta litt initiativ og møte opp på det som arrangeres. Det er veldig vanlig å ikke kjenne mange der man studerer, og dermed mange som vil bli kjent med deg. Ved UiO er det mye vanskeligere å bli kjent med folk. Mye bedre ved NTNU. Anonymkode: 5e6b2...f75
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå