Elle Melle Skrevet 7. april 2006 #1 Skrevet 7. april 2006 Vi har kjøpt leilighet og skal på møte med selger og megler for å underskrive kontrakt. Hva må vi passe på? Noen tips? Megleren sa at det bare var å møte opp, men så tenker jeg at megler er jo "selgers mann", og vi har ingen som kan opplyse oss om våre interesser. Siden det er vårt første boligkjøp er vil litt grønne på området, og jeg føler meg litt som en turist i Kina...
Snupsi79 Skrevet 7. april 2006 #2 Skrevet 7. april 2006 De kontraktene du skriver under på hos megleren er jo helt standard. Du har jo allerede bundet deg ved å gi et bud for huset, og i annonsen står det gjerne at det "selges som det er ferdig besiktiget"....eller noe sånt. Det er slike ting du må finne ut før du legger inn bud. Det er gjerne også opplyst i annonsen at f.eks selgeren har tegnet eierskifteforsikring. Det er veldig få ting dere skal bli enige om ved kontraktsmøte, en av tingene er blant annet overtagelsesdato. Megler har bestemte retningslinjer å forholde seg til ved kontraktsskriving, og de kan ikke lure dere på noen måte. Det viktigste er at dere har tatt med dere en fagmann på visningen, slik at dere er sikre på at dere ikke kjøper "katta i sekken", det er fra før veldig vanskelig å få igjennom noe som helst på eierskifteforsikringen, så det er lurt å gjøre hva man kan for å forsikre seg om at dette er en bolig som holder stand. Lykke til!
lillesky Skrevet 7. april 2006 #3 Skrevet 7. april 2006 Vi fikk boligmappa (med viktige papirer) etter signering. Husk å få lese gjennom alle papirer!
Kanutte Skrevet 7. april 2006 #4 Skrevet 7. april 2006 Vi har skrevet kontrakt fire ganger. En gang som selger og tre som kjøper. Megleren har ved alle anledningene gått igjennom kontrakten (som er standard - står omtrent det samme i alle), vi har blitt enige om overtakelsen, om betaling av husleie osv. Megleren har en sjekkliste som han går igjennom. Det er like mye i selgers som i kjøpers interesse at ikke noe går "galt" på møtet.
Elle Melle Skrevet 7. april 2006 Forfatter #5 Skrevet 7. april 2006 Takk for svar! Greit å vite at det hele er relativt standar prosedyre. Vi har jo selvsagt sjekket det meste da vi var på visning, vi var det sikkert tre ganger så lenge som alle andre. (Ikke at det spiller særlig stor rolle, vil man ha leiligheten så vil man ha den, på tross av skjønnhetsfeilene.) Det er likevel ganske utrolig hvor kjapt man er tvunget til å gjøre viktige vurderinger om dyre kjøp når det gjelder bolig. Jeg hadde jo aldri kjøpt en bil etter å ha sett på den så kort tid og uten å prøvekjøre den...Men slik er det jo for alle dessverre.
Gjest Turi Skrevet 8. april 2006 #6 Skrevet 8. april 2006 Er dere redde for at noe er feil, kan dere tegne forsikring hos Forbrukerforsikring. Denne vil evt. dekke deres advokatutgifter om dere finner feil og må gå til sak mot eierskifteforsikringsselskapet til selger (de dekker IKKE retting av feilene). Forsikringen må tegnes gjennom eiendomsmegler og senest ved kontraktssignering... Den er såpass ny at jeg er usikker på hva den egentlig er verdt, men det er en sikkerhet dersom dere er usikre på leiligheten. Ellers er kontraktsmøte ikke stedet for de store hendelser...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå