Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i 3. trimester og begynner å bli ganske sliten i ryggen. Kontorjobb, så det er ikke mulig for meg å sitte en hel dag med kontorarbeid slik ting er nå. Jeg synes ikke at jeg trenger sykemelding fordi det er såpass kort tid igjen så egenmelding holder godt for å avlaste helt på slutten. Jeg vet dette er en rett jeg har, men bare lurte på hvordan jeg bør formulere meg når jeg gir beskjed til lederen min? Føler det blir krav og forventninger til at jeg utfører arbeid med tilrettelegging dersom jeg nevner ryggen (men ingen av tilretteleggingsalternativene er gode nok), så bør jeg bare si at jeg ikke er i form, og ikke nevne ryggen? Leder har vel ingen krav på informasjon, bør vel holde at leder vet jeg er høygravid? 

Anonymkode: 0a49c...1b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også vond rygg på slutten, men brukte ikke egenmelding. Fikk dekket 6timer hos kiropraktor av arbeidsgiver. Og så fikk jeg tommel opp til å ta et par 5-minuttere med yoga/strekke ryggen i løpet av dagen for å avlaste ryggen. For min del hjalp også hev-senk-skrivebord masse. Å sitte var vondere enn å stå. 

Anonymkode: a5971...68f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde også vond rygg på slutten, men brukte ikke egenmelding. Fikk dekket 6timer hos kiropraktor av arbeidsgiver. Og så fikk jeg tommel opp til å ta et par 5-minuttere med yoga/strekke ryggen i løpet av dagen for å avlaste ryggen. For min del hjalp også hev-senk-skrivebord masse. Å sitte var vondere enn å stå. 

Takk for svar. Her dekker nok ikke jobben kiropraktor og dessuten er det såpass få dager igjen før permisjon at det ikke hadde vært noe poeng. Yoga/strekke ryggen og å stå hjelper ikke meg, eneste som hjelper er å kunne hvile, og veksle mellom ulike liggende posisjoner med div puter. Sitte eller stå bare et par timer gjør at jeg har veldig vondt i ryggen resten av dagen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar. Her dekker nok ikke jobben kiropraktor og dessuten er det såpass få dager igjen før permisjon at det ikke hadde vært noe poeng. Yoga/strekke ryggen og å stå hjelper ikke meg, eneste som hjelper er å kunne hvile, og veksle mellom ulike liggende posisjoner med div puter. Sitte eller stå bare et par timer gjør at jeg har veldig vondt i ryggen resten av dagen. 

Uff så kjipt! Skjønner at det blir vanskelig å få jobbet noe når det eneste som hjelper er å være liggende. 
Lykke til med innspurten, snart er du i mål! 🙏

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Liggestol? Hjemmekontor?  
Det hadde vært mine forslag til tilrettelegging. 

Anonymkode: 439a2...b83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Liggestol? Hjemmekontor?  
Det hadde vært mine forslag til tilrettelegging. 

Anonymkode: 439a2...b83

Liggestol finnes ikke på jobben min, og det er ikke noen oppgaver jeg kan gjøre fra hjemmekontor. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er sykmelding som blir riktig å bruke i dette tilfellet, og fastlegen må krysse av for at fraværet er svangerskapsrelatert.

Anonymkode: 5a67a...01a

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan svare meg på det jeg spør om i HI her? :) - ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som kan svare meg på det jeg spør om i HI her? :) - ts 

Du har fått svar, det virker bare som du ikke klarer å ta det innover deg. Lederen din har ikke krav på å vite hva som feiler deg helt konkret, men har krav om å vite at det er svangerskapsrelatert. Dette kan du lese deg frem til selv på NAVs hjemmesider. Det spiller ingen rolle at du "opplever at du ikke trenger sykmelding". Kom deg til legen, ordne en sykmelding, og kryss av for at det er svangerskapsrelatert. Regner med at det er åtte dager eller færre til permisjonen skulle ha startet, så du har sikkert en lege- eller jordmortime i kalenderen allerede.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har fått svar, det virker bare som du ikke klarer å ta det innover deg. Lederen din har ikke krav på å vite hva som feiler deg helt konkret, men har krav om å vite at det er svangerskapsrelatert. Dette kan du lese deg frem til selv på NAVs hjemmesider. Det spiller ingen rolle at du "opplever at du ikke trenger sykmelding". Kom deg til legen, ordne en sykmelding, og kryss av for at det er svangerskapsrelatert. Regner med at det er åtte dager eller færre til permisjonen skulle ha startet, så du har sikkert en lege- eller jordmortime i kalenderen allerede.

Nei, jeg har ikke fått svar på det jeg spør om i HI. Har du ikke lest HI? Anbefaler deg å lese om igjen, har sakset det inn nedenfor her. 

Dessuten, ved sykemelding så må arbeidsgiver betale for fraværet siden det ikke overstiger 14 dager. Ved egenmelding knyttet til svangerskapsrelatert sykdom, som hele tiden har vært tanken å registrere dette som i HR-systemet, får arbeidsgiver penger fra første dag av fraværet. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

bare lurte på hvordan jeg bør formulere meg når jeg gir beskjed til lederen min? Føler det blir krav og forventninger til at jeg utfører arbeid med tilrettelegging dersom jeg nevner ryggen (men ingen av tilretteleggingsalternativene er gode nok), så bør jeg bare si at jeg ikke er i form, og ikke nevne ryggen? Leder har vel ingen krav på informasjon, bør vel holde at leder vet jeg er høygravid? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei, jeg har ikke fått svar på det jeg spør om i HI. Har du ikke lest HI? Anbefaler deg å lese om igjen, har sakset det inn nedenfor her. 

Dessuten, ved sykemelding så må arbeidsgiver betale for fraværet siden det ikke overstiger 14 dager. Ved egenmelding knyttet til svangerskapsrelatert sykdom, som hele tiden har vært tanken å registrere dette som i HR-systemet, får arbeidsgiver penger fra første dag av fraværet. 

Det er motsatt. Ved sykemelding kan arbeidsgiver søke om refusjon for de første 16 dagene hvis det er svangerskapsrelatert. Ved egenmelding kan de ikke søke om refusjon. 

Men jeg forstår ikke hvorfor folk absolutt vil ha deg til å skaffe en sykemelding - egenmelding er helt fint. 

Bare si at du er syk og ikke kan jobbe. 

AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (10 minutter siden):

Det er motsatt. Ved sykemelding kan arbeidsgiver søke om refusjon for de første 16 dagene hvis det er svangerskapsrelatert. Ved egenmelding kan de ikke søke om refusjon. 

Men jeg forstår ikke hvorfor folk absolutt vil ha deg til å skaffe en sykemelding - egenmelding er helt fint. 

Bare si at du er syk og ikke kan jobbe. 

Dette er feil i følge min leder, som selv har informert meg om at de får betalt fra første dag hvis jeg registrerer det som «egenmelding svangerskapsrelatert». Og hvis lederen min skulle ta feil i det er det jo uansett ikke mitt problem. 

Ja, takk, er bare snakk om et par dager liksom. Har gått helt fint med egenmelding. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er feil i følge min leder, som selv har informert meg om at de får betalt fra første dag hvis jeg registrerer det som «egenmelding svangerskapsrelatert». Og hvis lederen min skulle ta feil i det er det jo uansett ikke mitt problem. 

Ja, takk, er bare snakk om et par dager liksom. Har gått helt fint med egenmelding. 

I følge NAV må fraværet være dokumentert av lege for at de gir refusjon. 

Lederen din har nok ikke helt innsikt i dette, de færreste ledere har jo denne kontrakten med NAV. 

Men akkurat det er jo ikke ditt problem uansett. Egenmelding eksisterer for å avlaste helsevesenet, så det er helt på sin plass her. 

AnonymBruker
Skrevet

Lederen din tar feil, ja (som så mange ledere har gjort før h*n)

Anonymkode: e4535...55e

AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (Akkurat nå):

I følge NAV må fraværet være dokumentert av lege for at de gir refusjon. 

Lederen din har nok ikke helt innsikt i dette, de færreste ledere har jo denne kontrakten med NAV. 

Men akkurat det er jo ikke ditt problem uansett. Egenmelding eksisterer for å avlaste helsevesenet, så det er helt på sin plass her. 

Ja, da får det være lederen min sitt problem. 

Helt enig, tullete å oppta tiden til fastlegen min bare for sykemelding noen skarve få dager som like fint kan løses med egenmelding. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...