Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor vanlig er det egentlig? Jeg har tre ganger i løpet av livet opplevd å bli baksnakket mye. Dette har vært av venner jeg har sett på som bestevenner, men som jeg har fått vite baksnakker meg kraftig til felles venner. Jeg er kvinne 39. Er jeg naiv, eller er det bare sånt man må regne med å oppleve? 

Anonymkode: 1c747...885

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det skal du ikke finne deg i. Kutt ut mennesker som ikke behandler deg greit. ❤️

Et tips er å høre etter hvordan folk du er med snakker om andre når dere er sammen. Heier de andre frem og ønsker dem godt, eller prøver de å dra andre ned? Man merker som regel fort om en kvinne er en girl’s girl eller ikke.

Anonymkode: 50885...7f9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg blir uvel av baksnakking , og ville aldri kunne bli venn med en person som baksnakker. 

Anonymkode: 2206c...ad2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mennesker er sosiale vesen, og at venner sammen kan diskutere andre som ikke er tilstede er ganske normalt.

Det er først baksnakking/nedsnakking når vedkommende har dårlig hensikt med sine utsagn som han/hun har brakt opp for diskusjon.

Men at noen søker andre sine råd om en person i forhold til spesifikke situasjoner, er naturlige sosiale relasjoner. Da vil kanskje noen si at de kan ta det opp med vedkommende selv, men det kan være at vedkommende ønsker å få bekreftet eller avkreftet med andre om egen oppfatning er riktig. Og det kan ofte være med hensikt om å kunne hjelpe denne personen.

Men baksnakking med formål om å ramme den andre personen, eller direkte snakke usant er forkastelig. Men som regel så slår det tilbake på den som baksnakker, for de fleste gjennomskuer en som baksnakker, og vil ikke trives i situasjonen.

Anonymkode: 58f8d...a7f

• Liker 2
Skrevet

Baksnakking for meg er når det som sies om den andre aldri ville kunne blitt sagt direkte til dem eller i deres påhør. Da er det bare ondsinnet sladder.Å snakke om andre er ellers helt vanlig og naturlig. Som sagt, innenfor en grense. 

• Liker 1
Skrevet

Så disse felles vennene er helt uskyldige de da? Denne bestevennen satt å slang masse dritt uten at de andre trigget og var med på det? De satt bare og hørte på? Sa heller ikke noe for å stoppe det? Ikke alltid man skal tro på alt man hører, ville i hvert fall verifisert det med flere?

Anonymkode: 3d397...c53

AnonymBruker
Skrevet

Baksnakking driver 99% med, slik er livet.

Så beste er å ikke ha nære venner, aldri private ting du ikke vil andre skal få vite heller.

Deilig å være selvstendig å trives i eget selskap ❤️

Anonymkode: 35242...e1b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så disse felles vennene er helt uskyldige de da? Denne bestevennen satt å slang masse dritt uten at de andre trigget og var med på det? De satt bare og hørte på? Sa heller ikke noe for å stoppe det? Ikke alltid man skal tro på alt man hører, ville i hvert fall verifisert det med flere?

Ts her. Denne bestevennen har baksnakket meg systematisk på pubkvelder med sin arbeidsplass. De har sittet en hel gjeng og hatt det moro på min bekostning. Når jeg har møtt disse menneskene har de sagt "jeg hører at..." (en usannhet jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i!). Det var sånn jeg fant ut at jeg ble baksnakket. 

Jeg føler meg så dum og naiv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Baksnakking driver 99% med, slik er livet.

Så beste er å ikke ha nære venner, aldri private ting du ikke vil andre skal få vite heller.

Deilig å være selvstendig å trives i eget selskap ❤️

Ts. her. Jeg føler dessverre at du har rett. Private ting jeg har fortalt har blitt spredt på pubkvelder jeg ikke har vært tilstede på, og så har de sittet en hel gjeng og ledd av ting som ikke var ment for dem. Blant annet har denne bestevennen delt at jeg en gang fikk kjønnsherpes. Det er så frekt at jeg har ikke ord. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg blir baksnakket,for jeg er en "rett fra levra"-person som sier fra når ting ikke er som det skal på jobb f.eks. Da går jeg til leder og det er nok ikke populært. Men jeg lar folk prate så lenge jeg kan leve med den jeg er. Å være ekte er min stil. 

Alle baksnakker i en eller annen grad så å la det bety noe er bortkasta. 

Anonymkode: 5d035...afe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts. her. Jeg føler dessverre at du har rett. Private ting jeg har fortalt har blitt spredt på pubkvelder jeg ikke har vært tilstede på, og så har de sittet en hel gjeng og ledd av ting som ikke var ment for dem. Blant annet har denne bestevennen delt at jeg en gang fikk kjønnsherpes. Det er så frekt at jeg har ikke ord. 

Nettopp, derfor: Aldri del ting med andre som du ikke vil at noen skal få vite....!!!

Selv om man har en kjæreste må man ikke dele alt.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her. Denne bestevennen har baksnakket meg systematisk på pubkvelder med sin arbeidsplass. De har sittet en hel gjeng og hatt det moro på min bekostning. Når jeg har møtt disse menneskene har de sagt "jeg hører at..." (en usannhet jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i!). Det var sånn jeg fant ut at jeg ble baksnakket. 

Jeg føler meg så dum og naiv. 

Ok, skjønner. Det er slemt gjort og ikke noe en god venn gjør! Jeg tenker det er good riddance. Selv om jeg har full forståelse for at det en sorg å miste noen du trodde stod deg nær. Jeg håper du har andre gode venner eller at du investerer mer tid i å finne ei ny venn som kan behandle deg bedre enn det trollet der! For en sviker! Ønsker deg alt vel!🌸🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2026 den 11.20):

Hvor vanlig er det egentlig? Jeg har tre ganger i løpet av livet opplevd å bli baksnakket mye. Dette har vært av venner jeg har sett på som bestevenner, men som jeg har fått vite baksnakker meg kraftig til felles venner. Jeg er kvinne 39. Er jeg naiv, eller er det bare sånt man må regne med å oppleve? 

Dt er like normalt så mye du har baksnakket andre

Anonymkode: c547a...760

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2026 den 11.32):

Jeg vet jeg blir baksnakket,for jeg er en "rett fra levra"-person som sier fra når ting ikke er som det skal på jobb f.eks. Da går jeg til leder og det er nok ikke populært. Men jeg lar folk prate så lenge jeg kan leve med den jeg er. Å være ekte er min stil. 

Alle baksnakker i en eller annen grad så å la det bety noe er bortkasta. 

Anonymkode: 5d035...afe

Kan jo skjønne at folk blir irritert og baksnakker deg hvis du ofte driver å løper til ledelsen for å sladre om kollegaer...

Anonymkode: 3f9e5...86f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...