Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Meg og kjæresten skal flytte om en uke. Jeg har vinterferie nå, mens hun jobber. Problemet er at hun nettopp har vært syk og begynte på jobb igjen før hun var helt frisk, så hun er fortsatt veldig sliten.

Jeg har egentlig pakket ned nesten alt selv, vasket (skuffer og skap), sparklet og malt, så det blir nok ikke noe stress med selve flyttingen. Men jeg merker at jeg føler meg litt alene i hele prosessen. Hun virker så tappet for energi at hun ikke engasjerer seg noe særlig, og jeg savner at hun tar litt initiativ eller bidrar mer. Hun kommer hjem fra jobb og sover hele fridagen (som vi egentlig kunne brukt på pakking og sortering)

For eksempel tenkte jeg at hun kunne vaske vinduene utvendig i forbindelse med utvask, så jeg ikke står med absolutt alt. Samtidig vet jeg at hun er sliten, og jeg får dårlig samvittighet for å forvente noe når hun ikke er helt i form. Jeg har ikke spurt om mye, men jeg har spurt om hun f.eks. kan pakke ned klær hun ikke bruker og vaske ut skuffene sine.

Jeg foreslo også at hun kanskje burde snakke med legen om sykemelding siden hun fortsatt er så sliten, men jeg vet ikke om det var feil av meg å si det. Jeg sa f.eks. i dag at det kunne vert lurt å få sjekket opp i ting hos legen, men hun sier det sitter for langt inne, siden hun mener hun bare er slapp.

Er jeg urimelig som føler det sånn? Hvordan ville dere løst det i en situasjon der den ene er sliten/syk, men det samtidig er mye som må gjøres? Jeg vil ikke presse men samtidig, hvis hun hadde vert sykemeldt noen dager så kunne hun fått slappet ordentlig av og kaaaanskje blitt med på å ta noen avgjørelser når det kommer til om vi trenger å kjøre noe mer på dynga, osv, eller hjulpet med å sett etter møbler osv på Finn.no

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja du er urimelig.

Man styrer ikke sykdom og noen runder sitter enormt hardt og lenge i kroppen. Å tvinge henne til å undertrykke det og jobbe, spesielt å stå ute i kulda og vaske vinduer, forlenger bare prosessen. 

Anonymkode: 1c241...f0d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja du er urimelig.

Man styrer ikke sykdom og noen runder sitter enormt hardt og lenge i kroppen. Å tvinge henne til å undertrykke det og jobbe, spesielt å stå ute i kulda og vaske vinduer, forlenger bare prosessen. 

Okei,

Hun jobber 100% og er ute store deler av dagen i jobben. Mitt største ønske er egentlig at hun går til legen og sjekker hva det er…og heller tar den sykemeldingen for å bli frisk istedenfor å være litt syk hele tiden/sove bort alle fridager og ikke ha energi til noe utenom jobb.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja du er urimelig.

Hadde du svart dette om rollene var snudd? At ts var damen i forholdet her?

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja du er urimelig.

Hun undertrykker det jo selv og nekter å gå til legen

Skrevet

Er hun syk, så ja det vil ta tid før kroppen innhenter seg og hun tydeligvis orker mer enn jobb.

Men jeg forstår frustrasjonen din over å stå alene med flyttejobben og hele ansvaret. Og det er urimelig av henne å forvente å kunne melde seg helt ut.

Nå ser du at hun bruker all energi på jobb, når du mener hun burde sykemeldt seg og heller brukt all den energien på deres felles flytteprosjekt.

og jeg er tildeles enig med deg, jobb er ikke alt, og en uke med sykemelding hadde jeg og bedt henne ta.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
M-N skrev (53 minutter siden):

Meg og kjæresten skal flytte om en uke. 

Jeg har egentlig pakket ned nesten alt selv, vasket (skuffer og skap), sparklet og malt, så det blir nok ikke noe stress med selve flyttingen.

Hun får ta igjen og stille ekstra opp ved innflytting.

Anonymkode: a499a...72c

• Liker 1
Skrevet

Mitt råd er å ikke fokusere på hva hun gjør/ikke bør gjøre, men hva konsekvensen er for deg og hva du føler.

Vil hun ikke til legen så kan du ikke tvinge henne. Er hun slapp etter langvarig sykdom så går det ikke fortere at du legger press på henne.

Men vær ærlig om din dag og dine utfordringer. "Du rekker ikke over alt", "du har og en jobb". Og så må dere ut fra dette evnt vurdere om dere må leie inn ressurser for å ta unna det dere ikke klarer pga situasjonen akkurat nå.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja du er urimelig. Du sier jo selv at hun har vært syk, og nå jobber hun og er sliten etter jobb siden hun ikke er helt frisk.

Anonymkode: d79df...025

AnonymBruker
Skrevet

Tenker også du er urimelig. Hun unndrar seg ikke flyttehjelp med vilje. Og hun kan ikke sykemelde seg for å ha overskudd til rundvask.

Man gir og tar i forhold,  ikke alltid 50/50

Anonymkode: f4e1c...fb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns du er veldig urimelig, jeg hadde aldri bedt om sykemelding for å gjøre andre ting. Hvis jeg skulle bedt om sykemelding i situasjonen din samboer er i, så ville det vært fordi jeg ikke klarte å jobbe og ville da holdt senga under sykemeldingen.

Nå er det jo en uke igjen til flyttingen, så det er stor sjanse for at hun blir frisk før flytting og slik kan bistå de siste dagene. Hadde det vært jeg som ble syk rett før flytting så ville pakkingen blitt gjort helt uten sortering, og sorteringen måtte fint ventet til etter flytting. Joda, det er ikke optimalt å måtte flytte ting man uansett skal kvitte seg med, men å be om sykemelding for å slippe dette hadde jeg aldri gjort. Eventuelt utvask ville blitt leid inn hvis formen ikke tillot det.

Anonymkode: 6f23e...e34

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (3 timer siden):

Absolutt. 

Kjedelig at partner er syk, men det er ikke noe man kan gjør med. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei du er ikke urimelig. 

Hvis hun er så dårlig etter jobb at hun bare sover også igjennom fridager så bør hun komme seg til lege, det er hennes eget ansvar å ta tak i egen helse.

Hvis ikke hun drar til legen, får hun ta seg i sammen å hjelpe til.

Anonymkode: 6c49d...17c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei du er ikke urimelig. 

Hvis hun er så dårlig etter jobb at hun bare sover også igjennom fridager så bør hun komme seg til lege, det er hennes eget ansvar å ta tak i egen helse.

Tenker du virkelig sånn? At hvis man ved forkjølelse en kort kort periode bare orker jobb og ingenting i fritiden, så trenger man sykemelding?? Da har du veldig lav terskel for sykemelding. Og hva skal legen gjøre ved en virusinfeksjon Tenker du?

Det er heftige virus i omløp nå. Må bare ta tiden til hjelp ved å bli frisk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tenker du virkelig sånn? At hvis man ved forkjølelse en kort kort periode bare orker jobb og ingenting i fritiden, så trenger man sykemelding?? Da har du veldig lav terskel for sykemelding. Og hva skal legen gjøre ved en virusinfeksjon Tenker du?

Det er heftige virus i omløp nå. Må bare ta tiden til hjelp ved å bli frisk. 

Nå vet vi ikke om det er forkjølelse som er problemet da. Men er man så dårlig av forkjølelseen at man bare sover når man ikke er på jobb også inkludert fridager, da er man ikke frisk og har strengt tatt ikke noe på jobb å gjøre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå vet vi ikke om det er forkjølelse som er problemet da. Men er man så dårlig av forkjølelseen at man bare sover når man ikke er på jobb også inkludert fridager, da er man ikke frisk og har strengt tatt ikke noe på jobb å gjøre.

Dette er meg akkurat nå, første dag på jobben etter en heftig forkjølelse. Føler meg fremdeles ikke i form, men er ikke smittsom og blir ikke noe bedre av å sitte hjemme. Orker ingen store prosjekter hjemme etter jobb nå, men jeg hadde ikke følt meg ok med å gå å legge meg og ikke involvere meg i flytteprosessen selv om jeg var sliten. Jeg ville bidratt der jeg kunne. Lage lister? Kalle inn forsterkninger? Lage middag, pakke forsiktig ting som ikke er så tunge? Enkle oppgaver, og hyppige pauser. Flyttingen er mitt ansvar også, og hadde jeg bodd alene, måtte jeg håndtert det på en måte selv om jeg var syk. Ekstremt skeptisk til at TS ikke føler han kan snakke med samboeren sin om dette, jeg vet ikke om det er et godt tegn at kommunikasjonen mangler helt.

Anonymkode: 41cd4...20a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (4 timer siden):

Ts er kvinne.

Anonymkode: 6fb74...f6a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er meg akkurat nå, første dag på jobben etter en heftig forkjølelse. Føler meg fremdeles ikke i form, men er ikke smittsom og blir ikke noe bedre av å sitte hjemme. Orker ingen store prosjekter hjemme etter jobb nå, men jeg hadde ikke følt meg ok med å gå å legge meg og ikke involvere meg i flytteprosessen selv om jeg var sliten. Jeg ville bidratt der jeg kunne. Lage lister? Kalle inn forsterkninger? Lage middag, pakke forsiktig ting som ikke er så tunge? Enkle oppgaver, og hyppige pauser. Flyttingen er mitt ansvar også, og hadde jeg bodd alene, måtte jeg håndtert det på en måte selv om jeg var syk. Ekstremt skeptisk til at TS ikke føler han kan snakke med samboeren sin om dette, jeg vet ikke om det er et godt tegn at kommunikasjonen mangler helt.

Anonymkode: 41cd4...20a

Men da er jo ikke du så syk som denne personen tydeligvis er.

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar😌

Jeg ser at flere kanskje har tolket inn forventninger jeg egentlig ikke har. Jeg har ikke forventet 50/50, og jeg har heller ikke forventet at hun skulle ta sykemelding spesifikt for å hjelpe til med flytting. Det jeg har kjent på er først og fremst en følelse av å stå veldig alene i prosessen.

Jeg brukte noen timer på å tenke gjennom hvordan jeg skulle formulere meg før jeg sa noe. Grunnen til at jeg ikke tok det opp med en gang, er at jeg vet at hun er litt skjør for tiden. Derfor ønsket jeg også å høre hva andre tenkte før jeg tok praten. Etter hvert valgte jeg bare å si det slik jeg faktisk følte det.

Vi har vært sammen i 10 år, og vi kommuniserer generelt veldig godt. I samtalen vår har jeg ikke pekt finger eller lagt press på henne. Jeg sa at jeg merker at hun ikke har hatt det så bra i det siste, og spurte hvordan vi kan få dette til sammen. Det handlet mer om samarbeid enn om skyld eller press.

Når det gjelder sykemelding, så var tanken bak det at hun har vært veldig slapp i flere dager, og jeg ønsket at hun skulle få sjekket om det kunne være noe mer. Vi er ekstremt sjelden syke eller borte fra jobb.. jeg har hatt én dag siden 2019, og hun seks dager siden 2024 .. så det var ikke ment som en «lettvint løsning», men mer omsorg.

Vi er begge kvinner, så dette handler ikke om kjønnsroller. Hun er selv enig i at hun har deltatt lite, og sier at hun kunne bidratt med småting. Hun kjente på en del skam rundt situasjonen, men det sa jeg at hun ikke trenger å gjøre. Vi må heller fokusere på dagene som kommer, ikke det som allerede har vært.

Vi er også enige om at hun kan legge inn et ekstra gir etter innflytting – selvfølgelig først når formen faktisk er bedre. Dette har ikke vært en vanlig forkjølelse, men influensa med etterhoste og lite energi som henger igjen.

Det føltes uansett godt å si ifra. Jeg synes det er veldig viktig å ha åpen og tydelig kommunikasjon hele veien. Samtidig er det fint å ha KG for å få råd og innspill fra andre når man står midt i noe og ikke helt vet hva en skal gjøre.

Endret av M-N
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei du er ikke urimelig. 

Takk for støtten:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...