AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Skrevet 10 timer siden Noen som har gode tips til en nybegynner? Jeg synes det er vanskelig å navigere i investeringsjungelen og vet ikke hvor det kan være lurt å sette pengene. Jeg ønsker å investere barnetrygden til barnet mitt, så en lang sparehorisont i dette tilfellet. Jeg ønsker også å spare egenkapital til bolig, sparehorisont ca. 2 år. Hvilke plattform kan være lur å bruke? Bank? Nordnet? Jeg kan veldig lite om dette. Hva er dine beste tips? 🙏🏻 Noen fallgruver jeg bør unngå? Anonymkode: 14d3a...973
newman01 Skrevet 10 timer siden #2 Skrevet 10 timer siden Egenkapital bolig: Høyrente. Alternativt et rentefond. Rimelig sikre saker begge to, men sistnevnte gir vesentlig bedre avkastning mot litt forhøyet risiko for kursnedgang. Barnetrygd: Et fornuftig indeksfond med lave forvaltningshonorarer. Man kan sikkert splitte innskuddene litt mellom et vanlig indeksfond, litt "emerging markets" og rentefond.
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Skrevet 10 timer siden En kjapt søk i dette forumet vil gi deg mange tråder med lignende spørsmål. Generelt mtp. barnetrygden: Opprett ASK! Ellers ville jeg gjort som Newman og gått primært for indeksfond (og de nærmest årene med hovedvekt på norske). Kan krydres med emerging markets samt en dash forsvarsfond og kjernekraft kanskje? Følg med på fondene minst en gang i året, gjerne to for å få en føling med utviklingen: verden er i endring. Anonymkode: ad16a...644
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden Med 20 års horisont så bør globalt indeksfond (uten valutasikring) være default valget. Det dekker store deler av verden, det har hatt veldig god avkastning i mange år og forvaltningskost er svært lav. Hvis du (som meg) blir interessert og har meninger så kan du evt spe på med litt emerging markers (mindre modne økonomier som ikke er med i den vanligste verdens indeksen) og evt tilte litt bort fra USA (som utgjør 65-70% av en verdens indeks noe som i seg selv gir risiko og med dagens politiske situasjon samt AI/mag7 potensielle boble har endel risiko). Jeg har ingenting eksplisitt i Norge eller Norden. Anonymkode: ba547...8f6
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Med 20 års horisont så bør globalt indeksfond (uten valutasikring) være default valget. Det dekker store deler av verden, det har hatt veldig god avkastning i mange år og forvaltningskost er svært lav. ------ Jeg har ingenting eksplisitt i Norge eller Norden. Anonymkode: ba547...8f6 Såkalte globale indeksfond er jo +/- 72% USA, og rundt 15-16% Europa og UK. Mao er de ikke så veldig globale. For rett over et år siden solgte jeg meg b.a. av den grunn helt ned i global indeks, og har nå rundt 5% i global indeks. Brorparten av dette ble flyttet over i norsk indeks. Norsk og global indeks har gjennom 2025 gått relativt likt, men jeg føler jeg fjernet mye risiko ved dette grepet. De siste månedene har imidlertid Oslo Børs gått vesentlig bedre, og krydret med en dollarverdi som siger nedover så har valget vært enda bedre. Med 20 års perspektiv så vil sikkert mye endre seg, men de neste 3-4 årene er det trolig ikke i globale indeksfond jeg ville satt inn større summer. Men ta ikke mitt ord for det: Du finner vel knapt en norsk forvalter som mener det er optimalt å plassere sparepengene sine i global indeks for øyeblikket – selv med lang tidshorisont. Det er rett og slett for mye støy og usikkerhet, valutaen er imot globale indeksfond og alternativene er mer interessante – nå om dagen. Så får en evt stokke om på beholdningen med tiden. Anonymkode: ad16a...644 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): En kjapt søk i dette forumet vil gi deg mange tråder med lignende spørsmål. Generelt mtp. barnetrygden: Opprett ASK! Ellers ville jeg gjort som Newman og gått primært for indeksfond (og de nærmest årene med hovedvekt på norske). Kan krydres med emerging markets samt en dash forsvarsfond og kjernekraft kanskje? Følg med på fondene minst en gang i året, gjerne to for å få en føling med utviklingen: verden er i endring. Anonymkode: ad16a...644 Mener du at det er bedre å spare i norske indeksfond enn globale? Jeg har såvidt begynt å spare i globale indeksfond de siste par årene, burde jeg flytte dem til norske? Anonymkode: b43c8...6c7
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mener du at det er bedre å spare i norske indeksfond enn globale? Jeg har såvidt begynt å spare i globale indeksfond de siste par årene, burde jeg flytte dem til norske? Anonymkode: b43c8...6c7 Jeg mener i alle fall at med min risikoprofil og tidshorisont så er det i dagens situasjon ugunstig å ha mye penger i globale indeksfond ja. Disse har gått svært godt i flere år, og for norske sparere har den sterke dollaren hjulpet veldig på avkastningen. Nå synker dollaren, og det er ingen lyse utsikter for den fremover. Det gjør et kraftig innhugg i en eventuelt oppside for oss her i Norge. https://www.vg.no/dinepenger/sparing-og-investering/aksjer/i/43dpn6/robert-naess-ville-styrt-unna-globale-indeksfond https://www.nrk.no/norge/svak-dollar-skaper-fondstrobbel-1.17711476 https://www.nettavisen.no/dollar/sparepenger/aksjefond/dollaren-stuper-na-advarer-eksperter-nordmenn-med-penger-i-globale-indeksfond/s/5-95-2851993 Anonymkode: ad16a...644
Hololo Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg mener i alle fall at med min risikoprofil og tidshorisont så er det i dagens situasjon ugunstig å ha mye penger i globale indeksfond ja. Disse har gått svært godt i flere år, og for norske sparere har den sterke dollaren hjulpet veldig på avkastningen. Nå synker dollaren, og det er ingen lyse utsikter for den fremover. Det gjør et kraftig innhugg i en eventuelt oppside for oss her i Norge. https://www.vg.no/dinepenger/sparing-og-investering/aksjer/i/43dpn6/robert-naess-ville-styrt-unna-globale-indeksfond https://www.nrk.no/norge/svak-dollar-skaper-fondstrobbel-1.17711476 https://www.nettavisen.no/dollar/sparepenger/aksjefond/dollaren-stuper-na-advarer-eksperter-nordmenn-med-penger-i-globale-indeksfond/s/5-95-2851993 Anonymkode: ad16a...644 Det er jo nettopp disse skremsels artiklene du bør styre unna, og ikke la deg bli påvirket av, disse har jo dukket opp i all sin tid. Nå er 2 av de bak betalingsmur men jeg har lest nok av de artiklene til å vite at overskriften ikke tegne det fulle bilde av hva artikkel faktisk sier eller hva den betyr, og den til nrk handler om at en del av avkastningen i 2025 blir spist opp av svekket dollar, og det stemmer, men betyr det så mye om du har et 20-30års perspektiv? Nei. Samme med den til Robert Næss, virker som den handler om investering i 2026, men hva med 20/30år frem i tid som faktisk betyr mest for de fleste? Norge er et lite marked, det er høy risiko og putte alle pengene der, et globalt indeksfond, toppet med litt fremvoksende marked og kanskje Europa/Norge på siden så får du god diversifisering, og det er det viktigste, Er du lett påvirkelige av alle avis artiklene og dommedags spådommene som har dukket opp i all sin tid, så kan du like så godt bare putte pengene på en høyrente konto, ellers risikere du å tape mye avkastning. Nå har det gått litt værre for globalt indeks grunnet en svekket doller, Om 2år får vi kanskje Olje krise, om 5år invadere kanskje kina Taiwan osv, Det vil alltid vær en krise en eller annen plass i verden, men så fremt du fortsatt har lang tidshorisont så betyr det ingenting, faktisk gir det deg bare gode muligheter for å investere for fremtidig vekst. Eneste unntak å tenke risiko og nær fremtidig kriser er om du trenger pengene ut innen kort tid, da bør du justere risikoen. Det har alltid vært folk så lokalisere pengene sine der de tror de tjene mest, sannheten er at en god diversifisert portefølje som få stå i ro over lang tid og ikke bli påvirket av midlertidig støy gir langt mer avkastning. Dette er bevist, og det er nok der 99.9% av ekspertene vil råde deg når det snakkes om langsiktig investeringer. TS det finnes masse gode podcaster/informasjon på nettet fra folk som har peiling, søk etter informasjon der, her lærer du nok mye mer enn fra KG. 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden Hololo skrev (9 minutter siden): Det er jo nettopp disse skremsels artiklene du bør styre unna, og ikke la deg bli påvirket av, disse har jo dukket opp i all sin tid. Nå er 2 av de bak betalingsmur men jeg har lest nok av de artiklene til å vite at overskriften ikke tegne det fulle bilde av hva artikkel faktisk sier eller hva den betyr, og den til nrk handler om at en del av avkastningen i 2025 blir spist opp av svekket dollar, og det stemmer, men betyr det så mye om du har et 20-30års perspektiv? Nei. Samme med den til Robert Næss, virker som den handler om investering i 2026, men hva med 20/30år frem i tid som faktisk betyr mest for de fleste? Norge er et lite marked, det er høy risiko og putte alle pengene der, et globalt indeksfond, toppet med litt fremvoksende marked og kanskje Europa/Norge på siden så får du god diversifisering, og det er det viktigste, Er du lett påvirkelige av alle avis artiklene og dommedags spådommene som har dukket opp i all sin tid, så kan du like så godt bare putte pengene på en høyrente konto, ellers risikere du å tape mye avkastning. Nå har det gått litt værre for globalt indeks grunnet en svekket doller, Om 2år får vi kanskje Olje krise, om 5år invadere kanskje kina Taiwan osv, Det vil alltid vær en krise en eller annen plass i verden, men så fremt du fortsatt har lang tidshorisont så betyr det ingenting, faktisk gir det deg bare gode muligheter for å investere for fremtidig vekst. Eneste unntak å tenke risiko og nær fremtidig kriser er om du trenger pengene ut innen kort tid, da bør du justere risikoen. Det har alltid vært folk så lokalisere pengene sine der de tror de tjene mest, sannheten er at en god diversifisert portefølje som få stå i ro over lang tid og ikke bli påvirket av midlertidig støy gir langt mer avkastning. Dette er bevist, og det er nok der 99.9% av ekspertene vil råde deg når det snakkes om langsiktig investeringer. TS det finnes masse gode podcaster/informasjon på nettet fra folk som har peiling, søk etter informasjon der, her lærer du nok mye mer enn fra KG. OK, you do you... Nå er det vel konsensus i bransjen at globale indeksfond ikke er optimalt hvis en skal inn i markedet nå. Det du kaller "skremselsartikler" påpeker jo kun det en faktisk ser i markedet i overskuelig fremtid (som ikke nødvendigvis er veldig mange år frem i tid). Selv om det kan virke skremmende, så er det dumt å ta det som skremselspropaganda. Og så er det et par andre viktige momenter: Det er verken ønsket eller sannsynlig at USD skal stige de nærmeste årene. Det påvirker selvsagt majoriteten av norske sparere som sitter i globale indeksfond – selv om markedet der borte isolert sett ender med å gå bra. Ikke minst så sparer de fleste i ASK. Går en inn i et fond, så er ikke det noe som blir hugget i sten for 20 år fremover. Det kloke er å revurdere plasseringene en eller to ganger i året etter som en ser endringer i verdensøkonomien. Jeg tror selvsagt også at globale indeksfond vil utvikle seg positivt gjennom de neste 10-20 årene. Men det er ikke nødvendigvis det som er smartest å gå inn i akkurat i 2026. Skulle utsiktene (og da spesielt USD) endre seg spesielt positivt i løpet av de nærmeste årene så er det jo bare å hoppe på en raskere hest. Det tar 1-3 dager. Men som sagt: you do you. Jeg er komfortabel. Anonymkode: ad16a...644 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Såkalte globale indeksfond er jo +/- 72% USA, og rundt 15-16% Europa og UK. Mao er de ikke så veldig globale. Anonymkode: ad16a...644 Hvis du hadde lest neste avsnitt så hadde du sett at jeg skrev: evt tilte litt bort fra USA (som utgjør 65-70% av en verdens indeks noe som i seg selv gir risiko og med dagens politiske situasjon samt AI/mag7 potensielle boble har endel risiko). Anonymkode: ba547...8f6
Hololo Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): OK, you do you... Nå er det vel konsensus i bransjen at globale indeksfond ikke er optimalt hvis en skal inn i markedet nå. Det du kaller "skremselsartikler" påpeker jo kun det en faktisk ser i markedet i overskuelig fremtid (som ikke nødvendigvis er veldig mange år frem i tid). Selv om det kan virke skremmende, så er det dumt å ta det som skremselspropaganda. Og så er det et par andre viktige momenter: Det er verken ønsket eller sannsynlig at USD skal stige de nærmeste årene. Det påvirker selvsagt majoriteten av norske sparere som sitter i globale indeksfond – selv om markedet der borte isolert sett ender med å gå bra. Ikke minst så sparer de fleste i ASK. Går en inn i et fond, så er ikke det noe som blir hugget i sten for 20 år fremover. Det kloke er å revurdere plasseringene en eller to ganger i året etter som en ser endringer i verdensøkonomien. Jeg tror selvsagt også at globale indeksfond vil utvikle seg positivt gjennom de neste 10-20 årene. Men det er ikke nødvendigvis det som er smartest å gå inn i akkurat i 2026. Skulle utsiktene (og da spesielt USD) endre seg spesielt positivt i løpet av de nærmeste årene så er det jo bare å hoppe på en raskere hest. Det tar 1-3 dager. Men som sagt: you do you. Jeg er komfortabel. Anonymkode: ad16a...644 USD har sunket en del det siste året, men det betyr ikke at det vil fortsette å synke, ingen vet, og ja det tar bare 1 til 3 dager å bytte fond, men problemet er at folk bytter for sent, de bytter ofte etter at deres nåværende har begynt å synke og etter at et evt nytt fond har steget, dette gjør at du alltid kjøper fonds andeler dyrere enn du må, og tape en del avkastning, dette er jo nybegynner feil nr 1. Det du snakke om her er å time markedet, dette er noe profesjonelle forvaltere sjeldent klarer og iallfall ikke en småsparer, som ny sparer så er det veldig uheldig og gå inn med denne innstillingen. Folk som blir påvirket av midlertidig støy, kommer alltid dårligere ut av det i den andre enden, Dette er ikke noe jeg sitter her og finne på, dette finnes det masse eksempler på. Igjen alle må jo gjør det de føler for, men å påstå at et lite markedet som Norge gir mindre risiko enn å ha en bred og solid portefølje blir jo absolutt feil og si.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Såkalte globale indeksfond er jo +/- 72% USA, og rundt 15-16% Europa og UK. Mao er de ikke så veldig globale. For rett over et år siden solgte jeg meg b.a. av den grunn helt ned i global indeks, og har nå rundt 5% i global indeks. Brorparten av dette ble flyttet over i norsk indeks. Norsk og global indeks har gjennom 2025 gått relativt likt, men jeg føler jeg fjernet mye risiko ved dette grepet. De siste månedene har imidlertid Oslo Børs gått vesentlig bedre, og krydret med en dollarverdi som siger nedover så har valget vært enda bedre. Med 20 års perspektiv så vil sikkert mye endre seg, men de neste 3-4 årene er det trolig ikke i globale indeksfond jeg ville satt inn større summer. Men ta ikke mitt ord for det: Du finner vel knapt en norsk forvalter som mener det er optimalt å plassere sparepengene sine i global indeks for øyeblikket – selv med lang tidshorisont. Det er rett og slett for mye støy og usikkerhet, valutaen er imot globale indeksfond og alternativene er mer interessante – nå om dagen. Så får en evt stokke om på beholdningen med tiden. Anonymkode: ad16a...644 Enig. De er altfor Usa og "AI" fokusert. Mine fond har gått ned siste halvår. Anonymkode: b9e75...252
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener i alle fall at med min risikoprofil og tidshorisont så er det i dagens situasjon ugunstig å ha mye penger i globale indeksfond ja. Disse har gått svært godt i flere år, og for norske sparere har den sterke dollaren hjulpet veldig på avkastningen. Nå synker dollaren, og det er ingen lyse utsikter for den fremover. Det gjør et kraftig innhugg i en eventuelt oppside for oss her i Norge. Anonymkode: ad16a...644 Hvis man er bekymret for valuta så er en mulighet å benytte seg av valutasikrede globale indeksfond, evt en blanding. Jeg er enig i at høy verdsettelse, konsentrasjon og politisk ustabilitet i USA er verdt å tenke på nå. Å investere bare i Norge blir imidlertid å legge alle eggene i en smal kurv for min del. En rekke geopolitiske og økonomiske hendelser kan gi et drastisk fall i Norge som påvirker min lønn/ansettelse, huspris og huslån på måter som er ufordelaktig for meg. Hvis jeg da har sparepengene mine ikke bare i Norge, men også Indonesia, Frankrike, Brasil og Canada så tenker jeg at sjansen for at alle de ryker samtidig er lavere. Og hvis vi får et globalt krasj så er vi i det minste i samme båt alle sammen, det vil påvirke importpriser og rente på måter som kanskje oppveier litt. Anonymkode: ba547...8f6
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden Hololo skrev (25 minutter siden): USD har sunket en del det siste året, men det betyr ikke at det vil fortsette å synke, ingen vet, og ja det tar bare 1 til 3 dager å bytte fond, men problemet er at folk bytter for sent, de bytter ofte etter at deres nåværende har begynt å synke og etter at et evt nytt fond har steget, dette gjør at du alltid kjøper fonds andeler dyrere enn du må, og tape en del avkastning, dette er jo nybegynner feil nr 1. Det du snakke om her er å time markedet, dette er noe profesjonelle forvaltere sjeldent klarer og iallfall ikke en småsparer, som ny sparer så er det veldig uheldig og gå inn med denne innstillingen. Folk som blir påvirket av midlertidig støy, kommer alltid dårligere ut av det i den andre enden, Dette er ikke noe jeg sitter her og finne på, dette finnes det masse eksempler på. Igjen alle må jo gjør det de føler for, men å påstå at et lite markedet som Norge gir mindre risiko enn å ha en bred og solid portefølje blir jo absolutt feil og si. Ikke direkte galt det resonnementet bortsett fra det med "å time markedet". Det er sunt å sjekke beholdningen sin en gang eller to i året, og evt foreta justeringer basert på ny kunnskap som tilflyter. Det er ikke "å time markedet". Men ellers er jeg ikke uenig i at mange selger når kursen er for langt ned i bølgedalen, og kjøper seg inn i noe som er nærme peak. (Har jeg jo pokker meg gjort noen ganger selv...) Og time in the market slår alltid timing the market, men akkurat ny inngang i globale indeksfond for øyeblikket er ikke veldig fristende eller noe å anbefale – inntil videre. Anonymkode: ad16a...644
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden Sorry men jeg har ikke 20 års tidshorisont. Da er jeg dau eller sitter og ser ut av vinduet på et gamlehjem.... Anonymkode: b9e75...252 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Skrevet 6 timer siden newman01 skrev (4 timer siden): Egenkapital bolig: Høyrente. Alternativt et rentefond. Rimelig sikre saker begge to, men sistnevnte gir vesentlig bedre avkastning mot litt forhøyet risiko for kursnedgang. Barnetrygd: Et fornuftig indeksfond med lave forvaltningshonorarer. Man kan sikkert splitte innskuddene litt mellom et vanlig indeksfond, litt "emerging markets" og rentefond. Kan du komme med konkrete eksempler på begge deler? Anonymkode: e0047...bbd
Hololo Skrevet 5 timer siden #17 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ikke direkte galt det resonnementet bortsett fra det med "å time markedet". Det er sunt å sjekke beholdningen sin en gang eller to i året, og evt foreta justeringer basert på ny kunnskap som tilflyter. Det er ikke "å time markedet". Men ellers er jeg ikke uenig i at mange selger når kursen er for langt ned i bølgedalen, og kjøper seg inn i noe som er nærme peak. (Har jeg jo pokker meg gjort noen ganger selv...) Og time in the market slår alltid timing the market, men akkurat ny inngang i globale indeksfond for øyeblikket er ikke veldig fristende eller noe å anbefale – inntil videre. Anonymkode: ad16a...644 små justeringer og rebalansering et par ganger i året er bra ja, det gjør jeg selv, har selv tatt ned eksponeringen i USA litt den siste tiden, men her var det snakk om å flytte hele beholdningen over i et lite markedet så vidt jeg forsto med en tro om at det var der det skulle stige mest, for så å flytte det videre med det neste som skal opp, da minner det mer om å prøve å time markedet en å faktisk gjør justeringer etter dagens behov. Men enig i at du ikke bør hive alt inn i et globalt indeks fond, viktig med god diversifisering.
Hololo Skrevet 5 timer siden #18 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Sorry men jeg har ikke 20 års tidshorisont. Da er jeg dau eller sitter og ser ut av vinduet på et gamlehjem.... Anonymkode: b9e75...252 Da må jo du justere risikoen, f.eks rentefond, eller kanskje t.o.m høyrentekonto om du bruke av disse pengene den dag i dag. Det er ingen som har 20års tidshorisont for alltid, så alle kommer til et punkt der de nærme seg uttak og må dermed gjøre endringer for å sikre pengene.
newman01 Skrevet 5 timer siden #19 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Kan du komme med konkrete eksempler på begge deler? Anonymkode: e0047...bbd Rentefond: https://www.nordnet.no/fond/liste/storebrand-nordic-high-yield-nok-fa611d90 https://www.nordnet.no/fond/liste/heimdal-hoyrente-n-nok-6e890321 Har gitt 8-10% avkastning siste året 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå