Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er den beste boken du leste i 2025, og hva gjorde at nettopp denne boken var den beste? Ikke spoil plottet.

Anonymkode: 889f7...6c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan jo starte selv🙂 

Jeg leste flere bøker jeg likte svært godt i fjor, men nummer én må bli The Lying Life of Adults av Elena Ferrante.
Det er flere grunner til at jeg likte denne boken. Jeg synes Ferrantes måte å skildre både karakterene, Napoli og tidsepoken på er av en slik kvalitet at den drar deg rett inn i historien. Det jeg liker med hennes karakterskildringer, er måten hun bringer de ulike karakterene til live gjennom sin detaljerte skrivestil. Karakterenes rolle er å drive historien fremover, men de føles aldri som rene sidekarakterer. De oppleves heller som viktige deler av hovedkarakterens liv og som sentrale brikker i det integrerte bildet hun maler i historien sin.

For meg personlig ble denne boken enda bedre av å se TV-serien rett etter at jeg hadde lest den. Boken har mye fokus på hovedkarakterens indre liv og følelser, mens serien har et tydelig visuelt uttrykk. Med boken som grunnmur ble det å se serien en helt unik reise inn i Napoli i Italia på 1900-tallet. Det politiske landskapet, klasseskiller, familieintriger og familiedynamikk, og vennskap står sentralt. Først og fremst er dette en oppveksthistorie.

Jeg blir ofte skuffet når jeg ser filmer og serier basert på bøker, men akkurat i dette tilfellet ga det en ekstra dybde til historien. Jeg skal innrømme at det først føltes litt rart å se serien, siden det er et tydelig skifte mellom seriens visuelle og kreative fortellergrep og de mer intime og dype skildringene i boken. For min del ble boken betydelig bedre i kombinasjon med TV-serien, og det ga meg en helt unik bok- og serieopplevelse.

Anonymkode: 889f7...6c6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Modern X86 Assembly Language Programming: Covers X86 64-bit, AVX, AVX2, and AVX-512, absolutt den beste boken jeg leste i 2025. Skal ikke spoile plottet og skal ærlig innrømme at dette kanskje ikke er interessant i det daglige, men jeg lærte veldig mye.

Anonymkode: b3017...d78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...