Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror du sølvprisene skal fortsatt oppover? Jeg ser at grafen som viser sølvpriser over tid, har pekt litt nedover igjen etter månedsskiftet jan/febr. Hva tror dere om den videre utviklingen?

Anonymkode: f1190...68a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke optimistisk. 

Da jeg begynte å lage sølvsmykker i 2009 lå sølvprisen på litt i overkant av 5 kr pr gram  nå er ca 22 kr.

Mer enn 4 doblet på 16 år. Det er galskap. 

Anonymkode: 982bf...547

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke optimistisk. 

Da jeg begynte å lage sølvsmykker i 2009 lå sølvprisen på litt i overkant av 5 kr pr gram  nå er ca 22 kr.

Mer enn 4 doblet på 16 år. Det er galskap. 

Anonymkode: 982bf...547

Ja det er stor oppgang. Vi har noe sølv vi vil selge da, og lurer på om vi skal hive oss rundt å selge det nå, eller om vi skal ta sjansen på at pilen går litt oppover igjen🤔

Skrevet

Er jo glimrende å ha litt liggende som beredskap. Vel å merke 999 mynter med valør. Ikke ruster de, og i motsetning til sedler går de aldri "ut på dato". Det brukes mer sølv i industrien i verden en hva som utvinnes, så over tid er det rimelig sikkert at kurven for verdi vil fortsette å stige. Så lenge det er midler jeg ikke trenger tenker jeg det kan inngå som del av arv til mine barn når den tiden kommer.

Anonymkode: 3bf09...209

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er jo glimrende å ha litt liggende som beredskap. Vel å merke 999 mynter med valør. Ikke ruster de, og i motsetning til sedler går de aldri "ut på dato". Det brukes mer sølv i industrien i verden en hva som utvinnes, så over tid er det rimelig sikkert at kurven for verdi vil fortsette å stige. Så lenge det er midler jeg ikke trenger tenker jeg det kan inngå som del av arv til mine barn når den tiden kommer.

I vårt tilfelle er det vår mor som vil selge sølvbestikket sitt, fordi det aldri er i bruk, og det er bedre at hun får pengene så hun kan unne seg litt mer romslighet i økonomien. Så vi sitter litt på gjerdet og følger med på grafene. Det kommer noen fra gullhona.no til byen vi bor i snart, og vi vurderer om vi skal selge til dem. Har du hørt noen erfaringer med de?

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

I vårt tilfelle er det vår mor som vil selge sølvbestikket sitt, fordi det aldri er i bruk, og det er bedre at hun får pengene så hun kan unne seg litt mer romslighet i økonomien. Så vi sitter litt på gjerdet og følger med på grafene. Det kommer noen fra gullhona.no til byen vi bor i snart, og vi vurderer om vi skal selge til dem. Har du hørt noen erfaringer med de?

Er din mor pensjonist? Jeg er det, og tenker motsatt av slik du tenker. Med en pensjon ikke så mye over minstepensjon er jeg tvert i mot opptatt av å ha litt i reserve/beredskap. Slik verden er i dag kan det komme en krise når som helst, og da kan det være godt å ha liggende litt i reserve. Penger på kistebunn er ikke så lurt, sedler går plutselig ut på dato..

Skrevet

Min spådom er at det vil stige i ca 1-2år til men ikke så mye som det siste året, så får vi 3-4år med nedgang.

Ren gjetting men det jeg føler på meg.

Skrevet
Hololo skrev (1 minutt siden):

Min spådom er at det vil stige i ca 1-2år til men ikke så mye som det siste året, så får vi 3-4år med nedgang.

Ren gjetting men det jeg føler på meg.

Min gjetning er at det fremdeles er kraftig underpriset. Tenk på hvor mye som brukes til elbiler, solceller, elektronikk, militære våpen osv osv. Det forbrukes mye mer sølv en det utvinnes og det kommer til å gi utslag på spotprisen fremover.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selv har jeg ti kilo sølv i 999 i safen hjemme. Kjøpte for 12 tusen pr kg. De er så lekre, jeg elsker å se på de, helt urørte barrer. 

Var egentlig mest fordi jeg hadde litt penger til overs, men det ser jo ut som det har blitt en god deal så langt. 

Men skal gjøre som deg, bare ha de og se hva som skjer. 

Anonymkode: 7996b...107

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv har jeg ti kilo sølv i 999 i safen hjemme. Kjøpte for 12 tusen pr kg. De er så lekre, jeg elsker å se på de, helt urørte barrer. 

Var egentlig mest fordi jeg hadde litt penger til overs, men det ser jo ut som det har blitt en god deal så langt. 

Men skal gjøre som deg, bare ha de og se hva som skjer. 

Anonymkode: 7996b...107

Da har du drøyt en halv kilo mer en meg, men jeg har alt i Maple Leaf, Wiener filharmoniker og Kangaroo mynter. Og ja, jeg elsker også å ta de frem og se på de i blant😀

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er din mor pensjonist? Jeg er det, og tenker motsatt av slik du tenker. Med en pensjon ikke så mye over minstepensjon er jeg tvert i mot opptatt av å ha litt i reserve/beredskap. Slik verden er i dag kan det komme en krise når som helst, og da kan det være godt å ha liggende litt i reserve. Penger på kistebunn er ikke så lurt, sedler går plutselig ut på dato..

Så du vil heller ha sølvet liggende i reserve, enn penger på konto reserve? Hvis jeg skjønner deg rett? Ja, min mor er pensjonist, og hadde trengt noen kroner ekstra på sparekontoen for å føle seg tryggere økonomisk, pluss at det snart er en konfirmant i familien hun vil gi litt ekstra i gave til. Så det var hennes ønske å selge sølvbestikket som aldri er i bruk, og jeg skal bare hjelpe henne med å følge med på sølvpriser og finne beste tidspunkt for salg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så du vil heller ha sølvet liggende i reserve, enn penger på konto reserve? Hvis jeg skjønner deg rett? Ja, min mor er pensjonist, og hadde trengt noen kroner ekstra på sparekontoen for å føle seg tryggere økonomisk, pluss at det snart er en konfirmant i familien hun vil gi litt ekstra i gave til. Så det var hennes ønske å selge sølvbestikket som aldri er i bruk, og jeg skal bare hjelpe henne med å følge med på sølvpriser og finne beste tidspunkt for salg.

Skjønner. Vår definisjon av trygghet er bare forskjellig, og det er greit. Hvis hun heller prioriterer gave til barne-barn etc. er det hennes valg, likeså som jeg heller prioriterer egen sikkerhet og reserve. Det tilfaller mine etterkommere uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Easy come easy go. Om ønsket er å føle litt mer økonomisk trygghet høres det feil ut å planlegge å gi bort det man eventuelt selger av likvide verdisaker... 

Beste tiden for å selge sølvet var antagelig for etpar uker siden, da den lå på $120, ikke nå som den har falt 30%.. Hva som skjer fremover har man egentlig lite oversikt over. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...