Gå til innhold

Har jeg blodpropp i lungene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det stikker hver gang jeg puster inn. Kjennes som et hold i brystet, akkurat rundt hjertet, under puppen. Blir litt engstelig. Andre hatt dette? 

Anonymkode: a85f1...351

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakta 116117, ingen her som kan svare på dette.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
tånegla skrev (1 minutt siden):

Ring legevakta 116117, ingen her som kan svare på dette.

Nei jeg ringer for fort til de. Jeg sliter med litt helseangst😢

Skrevet (endret)

Det kan være muskelsmerter, angst eller noe med hjertet. Derfor skal du ringe. Vi kan ikke svare og får ikke lov til å svare på KG.

Endret av tånegla
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Dette må du ta med legevakta. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du sier du har helseangst og altfor lett for å ringe legevakten. Det stemmer sikkert. 

Riktig behandling for helseangst er likevel ikke å la være å ringe når man lurer på om man har blodpropp i lungene.

Riktig behandling er heller ikke å spørre folk på KG om stikkende smerte rundt hjertet er farlig eller ei.

Det er å både ringe nå - og søke profesjonell hjelp for helseangsten fremover. 

Anonymkode: 9058d...43d

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Du må snakke med medisinsk personell. Ikke random folk på et forum.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må spørre helsepersonell. Og ellers, ring fastlegen i morgen og få time så du kan få hjelp med helseangsten din. 

Anonymkode: bd1bb...056

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har også helseanhmgst og har vært hos lege med diverse symptomer som dessverre kan være hjerteproblemer eller angst. Jeg føler meg som en dust som ringer, men de har bedt meg komme hver gang. Og hver gang har jeg fått beskjed om at det er bra jeg ringte og at jeg må ta kontakt dersom samme symptomer dukker opp da det ikke er mulig å vite om det er a eller b. De vet heldig godt at jeg har helseangst....

Man ringer alltid når man er usikker. Kanskje de sier at du kan avvente til i morgen dersom du ikke får økt smerte eller andre symptomer i tillegg.

Anonymkode: 10dc9...430

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Fekk for noen år sidan akutte magesmerter  som oppstod med jevne mellomrom som  kunne  forveksles med  luft i magen. Ble kvalm, kaldsvettet, og  fekk brekkninger. Symtomene kunne vedvare fra 15 min til 1 time, og problema igjenntok men  kunne gå uker /mnd mellom hver gang. 

Har ikkje vert den som har vert så snar å oppsøke eit legekontor, men ble oppfordret av pårørende å  gå til legen, og ble sendt hjem  av legen  med 2 piller for luftsmerter. Smertene avtok ikkje, men ble forverret, og ambulanse blr rekvirert.  Under CT undersøkelen ved sykehuset v/ ankomst  ble det avslørt en  blodpropp. 

Ta kontakt m/ legekontoret, og få sjekket ut problemet umiddelbart  ! ! 

Anonymkode: 4ba14...3c0

• Liker 1
Skrevet

Høres ikke sånn ut. Sikkert muskulært 

Anonymkode: f3200...bc3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Man blir andpusten hvis man har blodpropp i lungene, slik Anonym 75a skriver. Ring legevakt og forklar symptomene dine, så får de gjøre en vurdering. 

Skrevet

Jeg har det av og til, det pleier å gå over ganske raskt. Føler du deg bra ellers?

Anonymkode: ab3a7...d48

• Liker 1
Skrevet

Mistenker du blodpropp skal du ringe legevakta nå! Legevakta har en sjekkliste og er eneste som er kompetente til å svare deg. Ingen her vet noe som helst om din helsetilstand.

Anonymkode: 10fb1...177

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei jeg ringer for fort til de. Jeg sliter med litt helseangst😢

Ring til legen. Er det bedre å dø da fordi du har legeskrekk? Ta deg sammen. Få med deg noen om du er redd

Skrevet
Gaia skrev (1 time siden):

Man blir andpusten hvis man har blodpropp i lungene, slik Anonym 75a skriver. Ring legevakt og forklar symptomene dine, så får de gjøre en vurdering. 

Ts her, det stemmer. Man får ofte hoste, puster kort og rask puls, (ingenting av det har jeg nå heller) - alt dette vet jeg fordi jeg har ringt både 116117 og 113. De sa da at så lenge jeg ikke har det, så er det ikke blodpropp. Likevel når det skjer igjen, så blir jeg redd. Det blir bedre å lene seg fremover, så vil tro det er en vridning jeg har hatt i ryggen. Jeg ringer helt klart om det blir verre. 

I 2020 så ble jeg hentet i sykebil fordi jeg midt på natten hadde hjertehopp som galloperte. Det hoppet over slag hele tiden å jeg har aldri vært så redd for å dø. Det var ingenting, hjertelegen sa jeg kunne gå hjem. 

Jeg prøver å tenke på det han sa. Så lenge pusten er fin, så kan man ta det med ro. 

Enig at jeg må ta en time for min helseangst. Er 38år 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt blodpropp i lungene.

Det kjennes akkurat slik du beskriver: det stikker når man puster inn. Smerten kan sitte ulike steder, avhengig av hvor blodproppen er. Jeg hadde mange små blodpropper i begge lungene, og hadde derfor vondt overalt. 

Men blodproppen må komme fra et sted. Har du et ben som er hovent? Litt tykkere enn det andre? 

Uansett drar du på legevakta og får det undersøkt. 

Anonymkode: c7bed...16f

• Liker 1
Skrevet

Formen ellers da? Kanskje bronkitt eller lungebet på gang?

Anonymkode: 483fd...f7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det finnes alltid unntak, men nå er pustebesvær det vanligste og mest fremtredende symptomet på blodpropp i lungene. Hva en enkeltperson har opplevd er som regel ikke relevant for de aller fleste.

Anonymkode: ab3a7...d48

Så lenge du ikke er lege bør du holde kjeft! Som du ser i denne tråden er det ikke én enkeltperson (bare meg), men flere som opplever stikking som eneste symptom. Husk at din påståelighet kan få fatale konsekvenser for andre!

Anonymkode: c7bed...16f

Skrevet

Jeg har ofte stikkende smerter mellom ribbein, det er alltid muskulært. 

En gang hadde jeg veldig sterke smerter i rygg ca bak hjertet og det gjorde veldig vondt ved innpust, også stikkende. Ringte fastlegen som ville ha meg inn for en sjekk og konkluderte med muskulært. 

Gikk til naprapat som knakk og masserte det hjalp masse.

Du kan få en hastetime hos fastlegen imorgen tidlig, det er sikkert lurt. Og ringe tilbake til legevakt ved forverring før det. 

Har helseangst selv så vet hvor kjipt det er men det er jo sannsynligvis ikke noe farlig. Selv tør jeg aldri ringe legevakt da.

Anonymkode: e2230...c83

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...