Gå til innhold

Spare til pensjon i fond

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg ønsker å spare til pensjon i fond via Kron. Jeg er i starten av 30-årene.

Jeg lurer på om noen her har råd til sammensetning av porteføljen?

Jeg vurderer
- mest i globalt indeksfond. 40-60%?
- noe fond i utviklingsland "emerging markets" Søramerikanske land eller Asia 10-20%?
- noe i teknologifond. 30-40%?

Bør det være valutasikrede fond? Er det noen fond jeg burde droppe eller fokusere mer på?

Anonymkode: 981ee...160

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at globalt indeksfond har nesten 30% teknologi akkurat nå, så du blir veldig eksponert mot det markede

Selv ser min aksjefond portefølje slik ut
65% globalt indeks
15% emerging market
10% Europa
5% Norge
5% Teknologi

Tenke at det viktigste er ha en klar plan og strategi og holde deg til den, så lenge du har en godt diversifisert portefølje.

• Nyttig 1
Skrevet

Fond er litt gambling, også bestemmer du hvor mye du vil gamble. Jeg sparer 50/50 i et høyrisikofond og et billig globalt indexfond. Husk at markedet svinger, så det kan være lurt å ha "håndpenger" på en sparekonto med så høy rente som mulig så du ikke må ta ut penger av fond med en gang (for siden nyttår har jeg hatt negativ utvikling, så nå sitter man stille i båten og putter penger inn og ikke tar ut...)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har flyttet pensjonspengene over i fondet Auag Silver Bullet B nå. Tror på en større korreksjon for tek-aksjene, og sølv er det underskudd på i verden. Mange mener sølvprisen vil 5-6 doble seg i løpet av 1-3 år pga. dette, da er det gunstig med gruve-aksjer. Er allerede opp ca. 8% i år, noe som er greit på et par måneder synes jeg. 

Anonymkode: 7524a...add

Skrevet

Jeg har innskuddspensjon som det ikke er mulig å ta ut før tidligst 62:

50% billigst mulig globalt indeksfond (MSCI World)

10% hver i Europeisk, Asiatisk indeks samt global smallcap flerfaktor

Mindre summer i emerging markets flerfaktor, skagen focus (aktivt kontrær) og schroeder frontier market (aktiv) samt Indisk indeks.

Jeg tror at AI er en boble, at USA tech/mag7 er over evaluert og at Trump ikke er i stand til å lede landet kompetent derfor toner jeg bevisst ned disse, men fjerner dem ikke. Et vanlig globalt fond er vektet med størrelse og da får man enorm konsentrasjonsrisiko i AI/mag7/USA.

Jeg har ikke valutasikring da jeg tror slike svingninger jevner seg ut over lang tid

Anonymkode: fbed5...afb

Skrevet
Hololo skrev (1 time siden):

Husk at globalt indeksfond har nesten 30% teknologi akkurat nå, så du blir veldig eksponert mot det markede

Takk det tenkte jeg ikke over👍 Vil dette si at jeg ikke burde investere like mye i teknologifond? Jeg har hørt mye bra om DNB Teknologi, men ser røde tall der nå.

Skrevet
Summeer skrev (1 time siden):

Fond er litt gambling, også bestemmer du hvor mye du vil gamble. Jeg sparer 50/50 i et høyrisikofond og et billig globalt indexfond. Husk at markedet svinger, så det kan være lurt å ha "håndpenger" på en sparekonto med så høy rente som mulig så du ikke må ta ut penger av fond med en gang (for siden nyttår har jeg hatt negativ utvikling, så nå sitter man stille i båten og putter penger inn og ikke tar ut...)

Takk det var ett godt råd👍 lurt med en buffer.  Hva er argumentene om jeg kan spørre til at du putter penger inn nå?  (Når vet man om man skal putte mer penger inn eller om det er skyer i horisonten for en større nedtur?)

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har flyttet pensjonspengene over i fondet Auag Silver Bullet B nå. Tror på en større korreksjon for tek-aksjene, og sølv er det underskudd på i verden. Mange mener sølvprisen vil 5-6 doble seg i løpet av 1-3 år pga. dette, da er det gunstig med gruve-aksjer. Er allerede opp ca. 8% i år, noe som er greit på et par måneder synes jeg. 

Interessant vinkling👍hva er grunnen til at du tror teknologifond vil gå ned?

Jeg tror også sølv vil gå opp. Er planen din å holde på sølv og ikke gå tilbake til indeks? Har du kun sølv?

Jeg vet ikke om jeg tør å satse kun på en ting. Jeg tenker å fordele porteføljen slik som i HI, eventuelt bruke en prosentandel på en bransje som teknologi,  forsvar eller metaller. 

Skrevet

Andelene er billigere når markedet går dårligere, så potensialet er større for å få en raskere og brattere stigning.

Vi har ca 100k hver på høyrentekonto siden vi har enebolig som jo koster litt å vedlikeholde, og ungdommer som plutselig koster mye i utstyr/cup/reise. 

• Liker 1
Skrevet

Men når det er sagt; fond skal man spare i jevnt og trutt, det er tid i markedet som gir størst gevinst 😉

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har innskuddspensjon som det ikke er mulig å ta ut før tidligst 62:

50% billigst mulig globalt indeksfond (MSCI World)

10% hver i Europeisk, Asiatisk indeks samt global smallcap flerfaktor

Mindre summer i emerging markets flerfaktor, skagen focus (aktivt kontrær) og schroeder frontier market (aktiv) samt Indisk indeks.

Jeg tror at AI er en boble, at USA tech/mag7 er over evaluert og at Trump ikke er i stand til å lede landet kompetent derfor toner jeg bevisst ned disse, men fjerner dem ikke. Et vanlig globalt fond er vektet med størrelse og da får man enorm konsentrasjonsrisiko i AI/mag7/USA.

Jeg har ikke valutasikring da jeg tror slike svingninger jevner seg ut over lang tid

Vi tenker ganske likt ser det ut som👍  Men er usikker på AI. Jeg synes det bare virker som det blir mer AI? Hva betyr foresten aktiv kontrær?

Angående innskuddspensjon, kan jeg spørre hvilken forvalter du har som tillater deg å endte på porteføljen?  Jeg har innskuddspensjon men ikke mulig å endre på så mye annet enn aksjeandel tror jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi tenker ganske likt ser det ut som👍  Men er usikker på AI. Jeg synes det bare virker som det blir mer AI? Hva betyr foresten aktiv kontrær?

Jeg er ikke økonom så ikke stol på meg. Jeg tror at investeringen i AI ikke vil betale seg til dem som har investert bredt i AI. Jeg tror at AI vil bety mye for samfunnet. Begge to kan være sann samtidig.

Jeg mente at fondet er aktivt forvaltet (det sitter et par mennesker og leser aviser og kvartalsresultater innimellom all kokain-snortingen og prøver å finne ut hva som er verdt å satse på. Det skal de ha klekkelig betalt for).

»Kontrær» ved at de prøver å finne stygge andunger. Aksjer som «ingen» vil ha men som de mener har skjult potensiale.

Dette er spekulativt og vanskelig å rettferdiggjøre med fondets historikk og forskning. Så jeg begrenser meg til 5%

Sitat

Angående innskuddspensjon, kan jeg spørre hvilken forvalter du har som tillater deg å endte på porteføljen?  Jeg har innskuddspensjon men ikke mulig å endre på så mye annet enn aksjeandel tror jeg. 

Jeg bruker kron. Jeg kan bytte når jeg vil og de gjør automatisk rebalansering. Litt dårligere utvalg fond/ETF enn DnB dog.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Interessant vinkling👍hva er grunnen til at du tror teknologifond vil gå ned?

Jeg tror også sølv vil gå opp. Er planen din å holde på sølv og ikke gå tilbake til indeks? Har du kun sølv?

Jeg vet ikke om jeg tør å satse kun på en ting. Jeg tenker å fordele porteføljen slik som i HI, eventuelt bruke en prosentandel på en bransje som teknologi,  forsvar eller metaller. 

Planen er å holde på sølv inntil sølvprisen flater ut. Om den når 300, 500 eller 700 er vanskelig å si, men det tar nok et år eller to i hvert fall. Så får jeg se hva som ser mest attraktivt ut da. Kanskje tilbake i kryptofond, når neste Bitcoin-halvering nærmer seg. 

Forsvar er nok en sikker sektor fremover. DNB European Defence A for eksempel. Diversifisering er bra for lavere risiko, men gir selvsagt ikke den samme muligheten for høy avkastning. Så det spørs på hvor risikovillig man er. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nordnet lar deg styre alt selv, og har et svært stort utvalg av fond. Du kan selv flytte pensjonskontoen dit. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk det tenkte jeg ikke over👍 Vil dette si at jeg ikke burde investere like mye i teknologifond? Jeg har hørt mye bra om DNB Teknologi, men ser røde tall der nå.

hadde du satt alt inn i DNB teknologi for 10år siden så hadde du tjent veldig gode penger, og hvem vet, kanskje du gjør det den neste perioden og, men det er nettopp det at du ikke vet hva som skjer de neste 10årene, derfor er det bedre og lavere risiko og har en god spredning på bransjer og geografi.

Folk som jakte best avkastning har en lei vane av å få dårligere avkastning i lengden, Så det beste er å ha en god diversifisering og holde seg til det, ikke spekulere i hva som gir beste avkastning den neste tiden.

• Liker 1
Skrevet
Hololo skrev (1 time siden):

hadde du satt alt inn i DNB teknologi for 10år siden så hadde du tjent veldig gode penger, og hvem vet, kanskje du gjør det den neste perioden og, men det er nettopp det at du ikke vet hva som skjer de neste 10årene, derfor er det bedre og lavere risiko og har en god spredning på bransjer og geografi.

Folk som jakte best avkastning har en lei vane av å få dårligere avkastning i lengden, Så det beste er å ha en god diversifisering og holde seg til det, ikke spekulere i hva som gir beste avkastning den neste tiden.

Takk for godt råd!

Jeg har personlig tro på teknologi-bransjen, men lurt å ikke satse alt på ett kort ja! 

Tenker du det samme om edelmetaller, forsvarsindustrien og finansindustrien også?

Jeg tenker å ha mest i indeks, men lurer på å ha noe ekstra i edelmetall  med tanke på endringene i verdensøkonomien den siste tiden. Jeg vurderer også olje. Jeg tror prisene for begge disse sektorene vil gå opp. Men for gevinst må man vel selge på topp,  så det blir kanskje litt spekulativt å kjøpe for å selge om noen år for slike aksjer?

Jeg vurderer noe slikt:

40% KLP global indeks eventuelt den med mer samfunnsansvar eller Kron global, valutasikret
15% Emerging indeks , valutasikret
15% Europa indeks, valutasikret
5% Norge indeks, eller basert på større selskaper i Norge?
5% DNB Technology
20% Sølv

Skrevet
Summeer skrev (3 timer siden):

Andelene er billigere når markedet går dårligere, så potensialet er større for å få en raskere og brattere stigning.

Lurt👍 jeg hadde faktisk noe aksjer før, men måtte dessverre selge i fjor grunnet endringer i privatøkonomien.

Det var lønnsomt å kjøpe aksjer første gang jeg gjorde det under covid-pandemien. Jeg solgte disse, men fikk med meg gevinst. Jeg håper nå at jeg kan kjøpe meg inn på bunn nå og ta igjen tapet selv om jeg har hatt siste året som time out the market. Kjenner meg igjen i at utgiftene til hjemmet øker, så både buffer og alt ekstra kommer godt med😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke økonom så ikke stol på meg. Jeg tror at investeringen i AI ikke vil betale seg til dem som har investert bredt i AI. Jeg tror at AI vil bety mye for samfunnet. Begge to kan være sann samtidig.

Jeg mente at fondet er aktivt forvaltet (det sitter et par mennesker og leser aviser og kvartalsresultater innimellom all kokain-snortingen og prøver å finne ut hva som er verdt å satse på. Det skal de ha klekkelig betalt for).

»Kontrær» ved at de prøver å finne stygge andunger. Aksjer som «ingen» vil ha men som de mener har skjult potensiale.

Dette er spekulativt og vanskelig å rettferdiggjøre med fondets historikk og forskning. Så jeg begrenser meg til 5%

Jeg bruker kron. Jeg kan bytte når jeg vil og de gjør automatisk rebalansering. Litt dårligere utvalg fond/ETF enn DnB dog.

Takk for interessante synspunkter. Interessant det du sier om kontrær,  jeg liker at noen satser på det som har potensiale. Det virker som om det er mye spennende man kan investere i, man får gjøre research, ta noen valg og ha is i magen🙌

Skrevet

Planen er å holde på sølv inntil sølvprisen flater ut. Om den når 300, 500 eller 700 er vanskelig å si, men det tar nok et år eller to i hvert fall. Så får jeg se hva som ser mest attraktivt ut da. Kanskje tilbake i kryptofond, når neste Bitcoin-halvering nærmer seg. 

Forsvar er nok en sikker sektor fremover. DNB European Defence A for eksempel. Diversifisering er bra for lavere risiko, men gir selvsagt ikke den samme muligheten for høy avkastning. Så det spørs på hvor risikovillig man er. 

Takk for svar!👍 Jeg vurderer også sølv, men er litt usikker på hva jeg gjør når jeg eventuelt ser at sølv har nådd toppen.

Jeg lurer også på om det er best å gå for sølv istedenfor forsvar.  Sølv brukes i alt mulig verden over,  men forsvar er kanskje mer begrenset?

Bitvoin er en ukjent verden for meg. Jeg har inntrykk av at det svinger mye, men hører også om at mange har tjent mye penger på det. 

Skrevet

Nordnet lar deg styre alt selv, og har et svært stort utvalg av fond. Du kan selv flytte pensjonskontoen dit. 

Takk for tips! Tror du det er større risiko med å styre alt selv enn å følge jobben sitt ferdige opplegg? Eller klare fordeler med å styre dette selv?

Jeg blir litt "svimmel" når det er snakk om å aktivt ta over forvaltningen over så store beløp spart opp fra jobben, uten solid økonomikompetanse.

Når det er sagt, synes jeg ikke avkastningen på innskuddspensjonen fra jobben virker spesielt høy sammenlignet med andre fondspakker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...