Orillsen7 Skrevet 21. februar #1 Skrevet 21. februar Når jeg ser serier og filmer, så er det mest vestlige jeg velger. Aldri noen fra Asia, selv om jeg ser at det er mye fra Sør-Korea. Går jeg glipp av mye bra ved å velge vekk filmer og serier herfra? Kan noen eventuelt anbefale noe som er verdt å se? Liker action, thrillere, krim, romantikk og komedie. På forhånd tusen takk.🙏
AnonymBruker Skrevet 21. februar #2 Skrevet 21. februar Massevis av bra filmer, men det kan ta litt tid å bli vant med de kulturelle referansene og filmspråket. Det er jo mye som man tar utifra kulturell kontekst. Her er noen som jeg liker (og som er veldig kjente og har høy imdb score); Snikende tiger, skjult drage. (Dette er wuxia, så vær klar for flyvende sverd) Parasite (koreansk) Infernal affairs (politi og gjenger i Hong Kong) Oldboy (blod og gørr og hevn, Tarantino liker denne) Train to Busan (zombier og tog) The raid: redemption er også ganske gøy, det er 1,5t med slåssing. Anonymkode: eec6a...050 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #4 Skrevet 21. februar Godzilla minus one ligger på Netflix, den er helt grei underholdning. Må legge til at mye av det på Netflix er utrolig treigt, verste er de romantiske koreanske seriene. De trekker ut historien over altfor mange episoder (dette er et generelt problem med Netflix). Anonymkode: eec6a...050
AnonymBruker Skrevet 22. februar #5 Skrevet 22. februar Monkey Man - film. Theran - tv serie. Finnes garantert flere men dette er de jeg nylig har sett. Anonymkode: df102...589
AnonymBruker Skrevet 22. februar #6 Skrevet 22. februar Nei, greier ikke å identifisere meg med folk av en annen rase. Anonymkode: a7f18...086
AnonymBruker Skrevet 22. februar #7 Skrevet 22. februar 🥇 Forgotten (film) er veldig bra, hvis du ikke hat sett den. Parasite (film) også. Også er jo Squid Game (serie) nesten obligatorisk. 🥈Train to Busan (film) - helt ok. 🥉Oldboy (film) - veldig spesiell, man må nok være særlig interessert i sjangeren. Personlig skulle jeg ønsket at jeg droppet den, men dårlig er den ikke. Alice in borderland (serie) - likte ikke den i det hele tatt, selv om den ofte sammenlignes med Squid Game (som jeg elsker). Anonymkode: 466ba...55f
AnonymBruker Skrevet 22. februar #8 Skrevet 22. februar Orillsen7 skrev (15 timer siden): Når jeg ser serier og filmer, så er det mest vestlige jeg velger. Aldri noen fra Asia, selv om jeg ser at det er mye fra Sør-Korea. Går jeg glipp av mye bra ved å velge vekk filmer og serier herfra? Kan noen eventuelt anbefale noe som er verdt å se? Liker action, thrillere, krim, romantikk og komedie. På forhånd tusen takk.🙏 The lunchbox love life, finnes på Filmoteket, film fra 2022 decision to leave driving my car Anonymkode: 72a5d...ae9
AnonymBruker Skrevet 22. februar #9 Skrevet 22. februar Anbefaler deg å se disse: Filmer: Oldboy, Parasite Serier: Kingdom, Crash Landing On You og Secret Garden Anonymkode: 0f8b1...68e
AnonymBruker Skrevet 23. februar #10 Skrevet 23. februar Parasite er virkelig verdt å se! Knallfilm. Det er generelt mange gode serier og filmer fra Sør-Korea og Japan. Det som er både interessant og tidvis litt komplisert er at deres sosiale og kulturelle referanserammer er svært annerledes enn de vi har her i vest. Tehran ble nevnt i et innlegg her. En serie vi liker svært godt. Den er dog israelsk. Mens vi er inne på det landet så likte vi Fauda-serien da den ble sett for noen år tilbake. I disse tider er det nok litt vanskelig å mobilisere noe engasjement for akkurat den serien… Men på generelt grunnlag er det absolutt interessant å se noe annet enn nord-europeiske og amerikanske filmer og serier. Anonymkode: b6156...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #11 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2026 den 10.34): decision to leave Mens vi er inne på Park Chan wook: Jeg likte Kammerpiken bedre en Decision to leave (Selv om det ble litt mye eksplisitt sex). Synes Decision to leave glipper på noen elementer, men det er en grei film. Anonymkode: eec6a...050 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar #12 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 23.2.2026 den 20.01): Parasite er virkelig verdt å se! Knallfilm. Det er generelt mange gode serier og filmer fra Sør-Korea og Japan. Det som er både interessant og tidvis litt komplisert er at deres sosiale og kulturelle referanserammer er svært annerledes enn de vi har her i vest. Tehran ble nevnt i et innlegg her. En serie vi liker svært godt. Den er dog israelsk. Mens vi er inne på det landet så likte vi Fauda-serien da den ble sett for noen år tilbake. I disse tider er det nok litt vanskelig å mobilisere noe engasjement for akkurat den serien… Men på generelt grunnlag er det absolutt interessant å se noe annet enn nord-europeiske og amerikanske filmer og serier. Anonymkode: b6156...2b4 I forhold til Theran serien. Israel er i Asia. Serien har Theran som fokus punkt og ikke Israel. Iran er også godt plassert i Asia. Jeg vil ikke si at Mossad blir portrettert bare positivt. Litt vel overdrevet fremstil som overlegne i tek og intell ja, men rent etisk så tegner ikke denne serien et vakkert bilde av Mossad. Serien følger en agent med røtter fra Iran. En tv serie skal først og fremst være underholdning men her er perspektive til underholdningen tatt utgangspunkt i Iran og Israels komplekse forhold. Anonymkode: df102...589
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå