timbar Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Jeg er litt nyskjerrig på hvorfor så mange fortsatt støtter monarkiet etter alle disse skandalene. Rett nok er oppslutningen dalende, men fortsatt er det flertall for å fortsette med monarki. Må medgi at jeg synes det hele er merkelig og lager meg noen forestillinger om hva som gjør republikk så skrekkelig i manges øyne. Har jo fått med meg noen aegumenter som at vi vil ikke ha en Trump eller Putin som president, helt forståelig argument, hvis det da hadde vært reelt, tror folk for alvor at vi vil få en president med tilsvarende makt som disse to, eller er det bare et argument som brukes. ( de fleste vet at vi aldri vil få den type president i Norge) Aegument nummer 2 er at vi vil ikke ha en avdanket politiker som president, hvem har sagt at det må være en politiker som skal fylle et slikt verv mon tro? Men forstår til dels tankegangen. Argument nummer 3 er såklart at så lenge Harald og Sonja lever som ikke såvidt jeg vet ikke har stått i særlig mange skandaler synes folk synd i vår aldrende konge som har viet livet sitt til denne gjerningen. Dette er vel argumentet jeg kjøper mest, derav veldig nyskjerrig på hva dere som fortsatt ønsker monarki i Norge tenker om hva dere vil tenke den dagen Harald og Sonja ikke er her mer. Må også medgi at jeg har en viss sympati for Haakon som jeg virkelig tror ønsker å gjøre det riktige, men som dessverre helst fremstår som det man kaller tøffelhelt og i liten grad virker å ha noen som helst aggresjon i seg. For hvem hadde vel ikke vært forbanna på en stesønn, eller for den sags skyld egen sønn hvis han hadde oppført seg som MBH, da ser jeg vekk fra skyldspørsmål. Det må være lov å si det mediene alt skriver at MBH iallefall er en drittsekk. Hvilken far eller stefar iler avgårde til sykehus/ fengsel etter at MBH omtrent har ødelagt livsverket hans. I tillegg kommer MM, som muligens sliter med skyldfølelse overfor sin sønn, men personlig tror jeg faktisk ikke at det skyldtes hans priviligerte oppvekst med sine helsøsken som gjør at han har utviklet seg slik. Når det er sagt er kanskje det som har skjedd med han noe av det beste som kunne skjedd for hans egen del, for muligens for første gang i sitt liv må han face konsekvenser av sin livstil, bare synd det skulle bli så mye før han ble stoppet. Det er neppe tilfeldig at ikke forsvarerene har anket hans varetektsfengsling, jeg tenker vel at de tror dette også er til det beste for han selv. Så må det være lov å håpe at disse konsekvensene vil føre til at han tenker nøye gjennom hva han driver med og da tenker jeg ikke på skyldspørsmål men livsførsel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå