AnonymBruker Skrevet 21. februar #1 Skrevet 21. februar En konflikt med svigerforeldre er den største utfordringen jeg har hatt i livet. De har kort fortalt invadert alle deler av familie livet og gjort det tydelig at jeg bare hadde å holde kjeft mens de tok styringen i huset vårt, over barna og på alle måter. Det ble stygt på absolutt alle tenkelige måter med felles barn som vitner. Oppi dette så valgte dama å forholde seg helt passivt. Hun så ned i gulvet og benektet i etterkant det hele. Når jeg før og etter har tryglet og bedt henne om å være med og sette grenser for sine egne foreldre så var svaret «nei». Dette endte til slutt med samlivsbrudd. Men hun har fortsatt en passiv-aggressiv væremåte som for meg er litt barnlig på tross av at hun er en godt voksen kvinne. Dette var ganske ukjent for meg siden vi ikke hadde hatt store konflikter eller livskriser på 20 år. Vi har fremdeles barn med behov og 50/50 deling så vi trenger en viss kommunikasjon. Jeg har ingen behov ut over det for å ha noe kontakt med henne og har definitivt ikke noe ønske om å ha henne tilbake. Er det vanlig at kvinner bare «skrur av»? Jeg snakker ikke bare om at kjærlighet og ømhet forsvinner, det kan skje i alle relasjoner. Men jeg snakker om å nærmest bli robot-lignende, totalt skifte karakter. Kan det være julingen hun fikk hjemme sammen med lojalitetskonflikten mellom foreldre og samboer som ble for mye for henne? Eller går hun rundt med følelser hun ikke vil vise og robot-oppførselen er en maske? Hvordan er dette for barna? Anonymkode: e5858...bb3
AnonymBruker Skrevet 21. februar #2 Skrevet 21. februar Hun har kuttet deg ut emosjonelt fordi hun prøver å overleve. Det er kroppens nervesystem som bruker dette som en overlevelsesstrategi for å beskytte henne mot emosjonell belastning som er så stor at hun ikke klarer å takle det. Det er antagelig en blanding av gamle emosjonelle skader fra barndommen, blandet med vonde følelser som blir overveldende i voksen alder. Håper hun klarer seg ❤️ Anonymkode: 550e8...553 7 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar #3 Skrevet 21. februar Ja Jeg ble iskald i forhold til eks men ikke barna. De var og er uskyldige opp i det helvete som var mellom meg og eks. FVK, jeg, familie og venner rundt oss ville at bruddet skulle gå smertefritt for seg mtp barna. Men eksen tenkte kun på seg selv og at han var dumpet. At det var synd på han. For han ville for alt i verden at dette samlivsbruddet ikke ble gjennomført. Men oppførselen hans fikk en konsekvens og det var dette. For å gjennomføre bruddet måtte jeg distansere meg helt fra eksen og hans følelser. Derfor ISKALD. Anonymkode: 3f8cf...332 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #4 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja Jeg ble iskald i forhold til eks men ikke barna. De var og er uskyldige opp i det helvete som var mellom meg og eks. FVK, jeg, familie og venner rundt oss ville at bruddet skulle gå smertefritt for seg mtp barna. Men eksen tenkte kun på seg selv og at han var dumpet. At det var synd på han. For han ville for alt i verden at dette samlivsbruddet ikke ble gjennomført. Men oppførselen hans fikk en konsekvens og det var dette. For å gjennomføre bruddet måtte jeg distansere meg helt fra eksen og hans følelser. Derfor ISKALD. Anonymkode: 3f8cf...332 Men dette er altså en kvinne i 40-årene som ikke tør å si nei til egne foreldre. Foreldre som har en historikk med vold mot egn barn, voldsepisoder med andre og et til tider ekstremt konfliktnivå som følge av rigiditet og stolthet og (det jeg vil tro er) udiagnostiserte spekter-personligheter som nå får fri tilgang til barna mine 50% av tida. Anonymkode: e5858...bb3 1
Strigiformes Skrevet 21. februar #5 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men dette er altså en kvinne i 40-årene som ikke tør å si nei til egne foreldre. Foreldre som har en historikk med vold mot egn barn, voldsepisoder med andre og et til tider ekstremt konfliktnivå som følge av rigiditet og stolthet og (det jeg vil tro er) udiagnostiserte spekter-personligheter som nå får fri tilgang til barna mine 50% av tida. Anonymkode: e5858...bb3 Er hun grenseløs? Det er ikke bra. Hadde ikke turt å la mine barn være med hennes foreldre. Hvordan er hun med barna? Maskerer hun eller undertrykker hun seg selv? Gir hun barna skyldebøtter feks? Dette kan være til hindring for barnas utvikling, og det kan gi utslag i klengete adferd hos den forelderen de er mest trygge på, eller kraftige utageringer. Barn med mye indre press og stress i kroppen oppfører seg slik. Det må man ta på alvor. 1
Strigiformes Skrevet 21. februar #6 Skrevet 21. februar Strigiformes skrev (1 minutt siden): Er hun grenseløs? Det er ikke bra. Hadde ikke turt å la mine barn være med hennes foreldre. Hvordan er hun med barna? Maskerer hun eller undertrykker hun seg selv? Gir hun barna skyldebøtter feks? Dette kan være til hindring for barnas utvikling, og det kan gi utslag i klengete adferd hos den forelderen de er mest trygge på, eller kraftige utageringer. Barn med mye indre press og stress i kroppen oppfører seg slik. Det må man ta på alvor. Med mindre du kan bevise dette og har råd til advokat så er det ikke så mye å gjøre. Ta kontakt med barnevernet og rådfør deg med dem. Veiledning. Kanskje de kan tilby støttetiltak? At hun kan få hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #7 Skrevet 21. februar Strigiformes skrev (Akkurat nå): Er hun grenseløs? Det er ikke bra. Hadde ikke turt å la mine barn være med hennes foreldre. Hvordan er hun med barna? Maskerer hun eller undertrykker hun seg selv? Gir hun barna skyldebøtter feks? Dette kan være til hindring for barnas utvikling, og det kan gi utslag i klengete adferd hos den forelderen de er mest trygge på, eller kraftige utageringer. Barn med mye indre press og stress i kroppen oppfører seg slik. Det må man ta på alvor. Hun har veldig få grenser ovenfor barna og ingen for foreldrene. Hun satt fint grenser ovenfor meg og andre. Jeg innser at jeg kjenner henne ikke på tross av 20 år i samme seng, og prosessen med samlivsbrudd fører uunngåelig til at vi viser våre verste sider. Hun gir ikke barna skyllebøtter. Hun er på en måte «overbehersket» nå de siste årene. Jeg har ingen indikasjoner på at svigerforeldre kommer til å slå barna mine. Men det jeg må regne med er at de blir mer utsatt for en familie hvor utagerende brøling blir ansett som en grei måte å løse disputter på, hvor godt voksne plutselig kan komme hjem med blått øye, og hvor det å starte intriger mot meg for å posisjonere seg vs barna er nærmest en selvfølge. Anonymkode: e5858...bb3 4
Strigiformes Skrevet 21. februar #8 Skrevet 21. februar (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hun har veldig få grenser ovenfor barna og ingen for foreldrene. Hun satt fint grenser ovenfor meg og andre. Jeg innser at jeg kjenner henne ikke på tross av 20 år i samme seng, og prosessen med samlivsbrudd fører uunngåelig til at vi viser våre verste sider. Hun gir ikke barna skyllebøtter. Hun er på en måte «overbehersket» nå de siste årene. Jeg har ingen indikasjoner på at svigerforeldre kommer til å slå barna mine. Men det jeg må regne med er at de blir mer utsatt for en familie hvor utagerende brøling blir ansett som en grei måte å løse disputter på, hvor godt voksne plutselig kan komme hjem med blått øye, og hvor det å starte intriger mot meg for å posisjonere seg vs barna er nærmest en selvfølge. Anonymkode: e5858...bb3 Dette er psykisk vold!!!! Det er den verste for den lar seg ikke bevise med mindre man har opptak. Brøling er ikke akseptabelt. Det skader barna dine! Dette er jo helt hinsides og forferdelig. Har du mulighet til å skaffe bevis på dette? Barn har rett til å føle seg trygge. Da utgår brøling. Barn er forsvarsløse og trenger hjelp fra voksne. Stakkars stakkars barn. Endret 21. februar av Strigiformes 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar #9 Skrevet 21. februar For å kverulere litt så heter det "...at kvinner (i flertall) blir iskalde" en kvinne blir "iskald", mens kvinner blir "iskalde". Dette handler om norsk rettskriving altså. Ellers så kan sikkert både menn og kvinner bli iskalde etter et brudd. Det er selvfølgelig mye enklere å skru av følelsene etter at et brudd er et faktum. Selvfølgelig blir det mye enklere for henne om hun "skrur av følelsene".For deg er alle følelsene for henne kanskje fortsatt helt intakte. Det er forskjell på mennesker. Anonymkode: 03e28...a41 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #10 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): For å kverulere litt så heter det "...at kvinner (i flertall) blir iskalde" en kvinne blir "iskald", mens kvinner blir "iskalde". Dette handler om norsk rettskriving altså. Ellers så kan sikkert både menn og kvinner bli iskalde etter et brudd. Det er selvfølgelig mye enklere å skru av følelsene etter at et brudd er et faktum. Selvfølgelig blir det mye enklere for henne om hun "skrur av følelsene".For deg er alle følelsene for henne kanskje fortsatt helt intakte. Det er forskjell på mennesker. Anonymkode: 03e28...a41 Denne avstengningen synes situasjonsbetinget og startet år før bruddet. Hun synes å ha «dratt til en annen planet» hvor oppførselen til foreldrene er helt normal. Når jeg beskriver objektivt og detaljert til venner, familie og barnas psykolog så synes det som om det slett ikke er normalt. Nå er ikke eksens mentale helse mitt problem. Men oppvekstvilkårene til barna mine er det. Sakens natur her er sånn at jeg oppnår veldig lite ved å gå formelt fram. Er eksen en litt tåpelig dame som blir en robot bare sammen med meg så greit nok, det skal jeg klare. Har hun bygd opp et mentalt forsvarsverk mot sprø foreldre som kan rakne foran barna mine? Det er verre. Anonymkode: e5858...bb3
AnonymBruker Skrevet 21. februar #11 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): (...) Hun synes å ha «dratt til en annen planet» hvor oppførselen til foreldrene er helt normal. Når jeg beskriver objektivt og detaljert til venner, familie og barnas psykolog så synes det som om det slett ikke er normalt. Anonymkode: e5858...bb3 Hvis barna går til psykolog, tror du så ikke vedkommende fanger opp hvis noe ikke er greit (eller klin gærent) hos barnas mor? Anonymkode: 2703f...a71
AnonymBruker Skrevet 21. februar #12 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis barna går til psykolog, tror du så ikke vedkommende fanger opp hvis noe ikke er greit (eller klin gærent) hos barnas mor? Anonymkode: 2703f...a71 Psykologen sa «det er mulig at du har rett i at svigerfar er psykopat men det er uansett ikke noe vi får tatt tak i her» Anonymkode: e5858...bb3
AnonymBruker Skrevet 21. februar #13 Skrevet 21. februar Ganske vanlig å bli iskald ovenfor en eks, eller mennesker man vil beskytte seg mot. Dette betyr ikke at man er iskald generelt, eller egentlig. Mine ekser omtalte meg som iskald da jeg gikk og hadde gått men møtte på dem. Dette var kun tilsynelatende. Et vern mot mer av det som hadde fått meg til å gå, og mot å gi dem inntrykk av at det fantes noen veier tilbake, fordi jeg fremdeles hadde noen følelser. Jeg la følelser bort når jeg måtte snakke med dem, men ikke etterpå. Da kunne jeg både gråte eller trenge støtte fra en venninne, men i møtet måtte jeg holde meg kald og rasjonell, i beslutningen om at jeg ikke kunne vise sprekker mine ekser tok som mulugheter til å lirke seg inn igjen. Jeg hadde jo forlatt dem av rasjonelle årsaker, som ikke var endret. Håpet om det var dødt innen jeg gikk. Det var derfor jeg gikk. Ikke fordi jeg egentlig var iskald, men fordi jeg måtte ut av det forholdet. Anonymkode: 7e5fb...262 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #14 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ganske vanlig å bli iskald ovenfor en eks, eller mennesker man vil beskytte seg mot. Dette betyr ikke at man er iskald generelt, eller egentlig. Mine ekser omtalte meg som iskald da jeg gikk og hadde gått men møtte på dem. Dette var kun tilsynelatende. Et vern mot mer av det som hadde fått meg til å gå, og mot å gi dem inntrykk av at det fantes noen veier tilbake, fordi jeg fremdeles hadde noen følelser. Jeg la følelser bort når jeg måtte snakke med dem, men ikke etterpå. Da kunne jeg både gråte eller trenge støtte fra en venninne, men i møtet måtte jeg holde meg kald og rasjonell, i beslutningen om at jeg ikke kunne vise sprekker mine ekser tok som mulugheter til å lirke seg inn igjen. Jeg hadde jo forlatt dem av rasjonelle årsaker, som ikke var endret. Håpet om det var dødt innen jeg gikk. Det var derfor jeg gikk. Ikke fordi jeg egentlig var iskald, men fordi jeg måtte ut av det forholdet. Anonymkode: 7e5fb...262 Ikke sant. Jeg var også iskald mot en ekstra som jeg måtte komme meg bort fra. Men sannheten var jo at jeg sørget og gråt intenst hver dag i flere måneder. Han så aldri det. Anonymkode: 3b779...93c 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #15 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke sant. Jeg var også iskald mot en ekstra som jeg måtte komme meg bort fra. Men sannheten var jo at jeg sørget og gråt intenst hver dag i flere måneder. Han så aldri det. Anonymkode: 3b779...93c Mot en eks" skulle det stå. Ikke ekstra. Anonymkode: 3b779...93c 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #16 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ikke sant. Jeg var også iskald mot en ekstra som jeg måtte komme meg bort fra. Men sannheten var jo at jeg sørget og gråt intenst hver dag i flere måneder. Han så aldri det. Anonymkode: 3b779...93c Samme her. Ville ikke vise han at jeg var redd for han. Den gleden skulle han sannelig ikke få fra meg. Man viser ikke sårbarhet overfor mennesker man ikke stoler på. Ikke jeg ihvertfall. Kan vise meg svak, men ikke sårbar. Ikke tale om! Det handler om beskyttelsesinstinkt og det er sterkt. Sårbarhet må fortjenes i en relasjon synes jeg. Jeg trenger å vite at han faktisk er der. Ellers er det bare tull. Anonymkode: 1c944...ee0 1 1 1
Virrevirrevapp Skrevet 22. februar #17 Skrevet 22. februar Drit i at eksen er litt kald mot deg, det fæle her virker jo å være at barnas besteforeldre ikke er gode i hodet.
Hulderen Skrevet 22. februar #18 Skrevet 22. februar Hvor var det hun fikk juling? Du skriver «hjemme». Først trodde jeg det var du som hadde jult henne opp, men mener du at hun fikk juling som barn?
AnonymBruker Skrevet 22. februar #19 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Psykologen sa «det er mulig at du har rett i at svigerfar er psykopat men det er uansett ikke noe vi får tatt tak i her» Anonymkode: e5858...bb3 Det er veldig uprofesjonelt språkbruk fra en psykolog. Anonymkode: 2703f...a71 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar #20 Skrevet 22. februar Hulderen skrev (1 time siden): Hvor var det hun fikk juling? Du skriver «hjemme». Først trodde jeg det var du som hadde jult henne opp, men mener du at hun fikk juling som barn? Eksen min fikk bank i oppveksten av mor. Jeg har aldri slått et menneske. Anonymkode: e5858...bb3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå