AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:52 #21 Skrevet lørdag kl. 18:52 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er litt opptatt av hva som serveres barna, men ville aldri boikottet andres arrangement av den grunn. Ville heller forsøkt å fremsnakke annen type mat i foreldregrupper eller lignende, for å prøve å inspirere og formidle lettvinte alternativer hvor ikke alt er UP eller usunt. Samt prøve å tilby bedre alternativer i egne arrangementer for at foreldrene kan se at det går an og at barna også liker hjemmelaget mat. Men ikke akkurat god oppdragelse å lære barna å snakke stygt om andres mat eller hva de får servert. Man sier takk og smaker uansett om det er vasne pølser eller gourmetmat. Anonymkode: 2c011...0d6 Selv om de aller fleste barn er vant med hjemmelaget mat hjemme, er bursdag noe helt annet. Sånne foreldre kan fort oppfattes som litt lite populære blant andre, fordi det kan virke som om de ser ned på alle som ikke gjør det samme. Ikke alle har like mye tid, energi eller penger til å lage mat som tar lang tid eller er dyr – og det betyr ikke at barna ikke kan ha en fin bursdag med mer “vanlig” mat som pølser eller pizza Anonymkode: b76e2...5c2 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:54 #22 Skrevet lørdag kl. 18:54 Jeg bryr meg virkelig ikke om hva slags mat mitt barn får i en bursdag. Det skal være en hyggelig dag og fint at ungene kan kose seg. Derimot syns jeg det er trist at de får så dårlig kvalitet i barnehagen. I vår barnehage er det kjipt brød og bare smørepålegg, og vårt barn spiser mye mer i barnehagen enn hjemme. Da syns jeg det er dumt at maten har lav kvalitet når det er snakk om så mange måltider i løpet av en måned. Anonymkode: 567ab...80f 1
Minlillelykke Skrevet lørdag kl. 18:55 #23 Skrevet lørdag kl. 18:55 Vi serverer det som passer. Har vi ute bursdag griller vi pølser, har vi på lekeland/trampolinepark eller bowling serverer vi det de tilbyr. Veldig ofte pizza. Er ikke foresatte fornøyde får se holde ungene hjemme. Det er ikke så mange bursdager i løpet av ett år. En langpanne kake tar 10 min å slå sammen fra bunnen. Bruker ikke toro med mindre noen må ha glutenfritt. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:56 #24 Skrevet lørdag kl. 18:56 moomino skrev (28 minutter siden): Glad mine er store. Når jeg ser hvor mye rart enkelte foreldre mener i dag. Om alt som ikke kan serveres eller hvor en feirer. Vi har stort sett hatt ute bursdag med aking og lek i snø. Med bål hvor ungene hsr grillet pølser, hamburger og pinnebrød. Drikke har vært brud, kakao og saft Det høres jo ut som en fin brusdag, men når det kommer til bål har jeg lest at noen ble sure over det også, fordi det var 15 minus. Jeg synes det er litt teit – de samme personene blir jo også sure når barna ikke er ute i barnehagen i 15 minus, så de motsier seg selv Anonymkode: b76e2...5c2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:00 #25 Skrevet lørdag kl. 19:00 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg bryr meg virkelig ikke om hva slags mat mitt barn får i en bursdag. Det skal være en hyggelig dag og fint at ungene kan kose seg. Derimot syns jeg det er trist at de får så dårlig kvalitet i barnehagen. I vår barnehage er det kjipt brød og bare smørepålegg, og vårt barn spiser mye mer i barnehagen enn hjemme. Da syns jeg det er dumt at maten har lav kvalitet når det er snakk om så mange måltider i løpet av en måned. Anonymkode: 567ab...80f Jeg synes egentlig mer synd på de ansatte i barnehagen, som hele tiden må høre på slike klager. Brød med pålegg har jo vært standard i alle år, så hvorfor har det plutselig blitt et så stort problem for foreldre nå, når det ikke var det før i tiden? Anonymkode: b76e2...5c2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:03 #26 Skrevet lørdag kl. 19:03 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes egentlig mer synd på de ansatte i barnehagen, som hele tiden må høre på slike klager. Brød med pålegg har jo vært standard i alle år, så hvorfor har det plutselig blitt et så stort problem for foreldre nå, når det ikke var det før i tiden? Anonymkode: b76e2...5c2 Jeg klager ikke til de ansatte, vet godt at ikke de kan gjøre noe med det. Og jeg har ingenting i mot brød med pålegg, men her er det det kjipeste brødet man får på butikken og smørepålegg som har lite næring. At man ikke kan servere ordentlig pålegg syns jeg er trist! Jeg skulle så gjerne betalt mer for barnehagen og gitt alle unger et bedre kosthold. Min unge spiser to av tre måltider i barnehagen 20 dager i måneden, så da utgjør det mattilbudet mye av kostholdet. Og det er jo enda verre for unger hvor foreldrene ikke har råd/tid/kunnskap om sunn mat laget fra bunnen av. Anonymkode: 567ab...80f 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:12 #27 Skrevet lørdag kl. 19:12 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg klager ikke til de ansatte, vet godt at ikke de kan gjøre noe med det. Og jeg har ingenting i mot brød med pålegg, men her er det det kjipeste brødet man får på butikken og smørepålegg som har lite næring. At man ikke kan servere ordentlig pålegg syns jeg er trist! Jeg skulle så gjerne betalt mer for barnehagen og gitt alle unger et bedre kosthold. Min unge spiser to av tre måltider i barnehagen 20 dager i måneden, så da utgjør det mattilbudet mye av kostholdet. Og det er jo enda verre for unger hvor foreldrene ikke har råd/tid/kunnskap om sunn mat laget fra bunnen av. Anonymkode: 567ab...80f Det er jo brødet som er det billigste, så da blir det gjerne det “kjipere” brødet. Det er det samme som brukes på sykehus og mange andre steder. Pålegget er helt vanlig – ost og skinke – ikke eksklusive påleggstyper, og det er noe de fleste barn liker. Det sier seg jo selv at man ikke kan servere spekemat og dyre oster til barn; det hadde heller ikke blitt populært. Anonymkode: b76e2...5c2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:21 #28 Skrevet lørdag kl. 19:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er litt opptatt av hva som serveres barna, men ville aldri boikottet andres arrangement av den grunn. Ville heller forsøkt å fremsnakke annen type mat i foreldregrupper eller lignende, for å prøve å inspirere og formidle lettvinte alternativer hvor ikke alt er UP eller usunt. Samt prøve å tilby bedre alternativer i egne arrangementer for at foreldrene kan se at det går an og at barna også liker hjemmelaget mat. Men ikke akkurat god oppdragelse å lære barna å snakke stygt om andres mat eller hva de får servert. Man sier takk og smaker uansett om det er vasne pølser eller gourmetmat. Anonymkode: 2c011...0d6 Virkelig? Du ville altså hevet deg over andre og bedrevet voksenopplæring? Da hadde jeg sett rart på deg da Anonymkode: 81622...91f 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:23 #29 Skrevet lørdag kl. 19:23 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Etter alle trådene hvor mange synes at all mat på “brusdag” er fy, lurer jeg på hva dere mener er akseptabelt. Hva gjør dere når barna deres blir invitert til brusdager hvor det serveres mat dere ikke synes er passende? Sender dere med egen mat, eller får barna ikke lov til å gå på disse brusdagene? Anonymkode: b76e2...5c2 De får gå, og jeg sender ikke med mat, men barnet spør selv ofte om å få mat på forhånd hvis hen vet det er til noen som serverer f.eks. billig-pølser (typ gilde grillpølser, vanlige wienerpølser, first price pølser etc) og pose-kake/muffins. Anonymkode: 2b1e3...75a
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:25 #30 Skrevet lørdag kl. 19:25 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De får gå, og jeg sender ikke med mat, men barnet spør selv ofte om å få mat på forhånd hvis hen vet det er til noen som serverer f.eks. billig-pølser (typ gilde grillpølser, vanlige wienerpølser, first price pølser etc) og pose-kake/muffins. Anonymkode: 2b1e3...75a Huff , så trist at du har et opp barnet ditt til å være så snobbete Anonymkode: 81622...91f 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:34 #31 Skrevet lørdag kl. 19:34 Nekter selvsagt aldri barna mine å reise i bursdager selv om det serveres «drittmat» i mine øyne. Selv har jeg alltid servert gryterett eller bolognese i bursdag. Sunt, godt og lett å lage en svær kjele og bare helle over i feks pappskåler. Det blir ALLTID spist opp, enda mange av foreldrene påstår at deres barn «ikke liker grønnsaker». Til dessert har jeg pleid å servere oppkuttet frukt med vaniljesaus. Det er jo null stress om ungen spiser first price pølser 2 ganger i året, men her er det bursdager hver måned og jeg synes faktisk det blir mye drittmat på en liten kropp. Anonymkode: 80865...6e5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:43 #32 Skrevet lørdag kl. 19:43 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nekter selvsagt aldri barna mine å reise i bursdager selv om det serveres «drittmat» i mine øyne. Selv har jeg alltid servert gryterett eller bolognese i bursdag. Sunt, godt og lett å lage en svær kjele og bare helle over i feks pappskåler. Det blir ALLTID spist opp, enda mange av foreldrene påstår at deres barn «ikke liker grønnsaker». Til dessert har jeg pleid å servere oppkuttet frukt med vaniljesaus. Det er jo null stress om ungen spiser first price pølser 2 ganger i året, men her er det bursdager hver måned og jeg synes faktisk det blir mye drittmat på en liten kropp. Anonymkode: 80865...6e5 Så vaniljesaus er innafor, men ikke pølser? Begge deler er jo ultraprosessert, så jeg skjønner ikke helt forskjellen. Og nei, jeg har litt vanskelig for å tro at alt er laget fra bunnen av hver eneste gang. Ja, barn kan fint spise grønnsaker – det er det ingen tvil om. Men når det kommer til brusdag, synes jeg det blir litt nitrist å ha så stort fokus på hva som er “riktig” mat. Det handler jo om en hyggelig dag for barna, ikke om å vinne en konkurranse i sunnest mulig servering Anonymkode: b76e2...5c2 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:51 #33 Skrevet lørdag kl. 19:51 Jeg tenker like mye på barnets psykiske helse som fysiske. Prøver å være pragmatisk, ikke hysterisk. Kunne aldri falle meg inn å holdet barnet hjemme fra en bursdag pga maten eller sende med niste(!). Det er min oppgave å lære barnet at bursdagsmat ikke er noe som spises hver dag. Sukker, tilsetningsstoffer og bearbeidet kjøtt ser jeg igjennom ved andre barns bursdager, mens hjemme får barnet minimalt med dette. Anonymkode: 0e885...b74 3 2
Maleficenta Skrevet lørdag kl. 20:00 #34 Skrevet lørdag kl. 20:00 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er litt opptatt av hva som serveres barna, men ville aldri boikottet andres arrangement av den grunn. Ville heller forsøkt å fremsnakke annen type mat i foreldregrupper eller lignende, for å prøve å inspirere og formidle lettvinte alternativer hvor ikke alt er UP eller usunt. Samt prøve å tilby bedre alternativer i egne arrangementer for at foreldrene kan se at det går an og at barna også liker hjemmelaget mat. Men ikke akkurat god oppdragelse å lære barna å snakke stygt om andres mat eller hva de får servert. Man sier takk og smaker uansett om det er vasne pølser eller gourmetmat. Anonymkode: 2c011...0d6 Få høre tipsene dine da? 🙂
Maleficenta Skrevet lørdag kl. 20:02 #35 Skrevet lørdag kl. 20:02 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): De får gå, og jeg sender ikke med mat, men barnet spør selv ofte om å få mat på forhånd hvis hen vet det er til noen som serverer f.eks. billig-pølser (typ gilde grillpølser, vanlige wienerpølser, first price pølser etc) og pose-kake/muffins. Anonymkode: 2b1e3...75a Hva slags mat serverer dere da? Hjortestek? 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:03 #36 Skrevet lørdag kl. 21:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så vaniljesaus er innafor, men ikke pølser? Begge deler er jo ultraprosessert, så jeg skjønner ikke helt forskjellen. Og nei, jeg har litt vanskelig for å tro at alt er laget fra bunnen av hver eneste gang. Ja, barn kan fint spise grønnsaker – det er det ingen tvil om. Men når det kommer til brusdag, synes jeg det blir litt nitrist å ha så stort fokus på hva som er “riktig” mat. Det handler jo om en hyggelig dag for barna, ikke om å vinne en konkurranse i sunnest mulig servering Anonymkode: b76e2...5c2 Hva mener du? Vaniljesaus lages enkelt hjemme, bare det at du tror at man MÅ kjøpe up vaniljesaus sier jo alt. Det handler ikke om å ha fokus på «riktig» mat, det handler om å leve et liv hvor sunn og god og smaksrik mat er det som frister. Har aldri observert triste barn i bursdager her, ei heller har barna mine ønsket seg pølser i egne bursdager. Men selvsagt, når man forbinder usunn mat med kos og feiring blir det sikkert annerledes? Jeg synes jo det er mye mer kjærlighet i å koke en stor og næringsrik gryte med masse grønnsaker og deilige smaker til de små, enn å slenge noen pølser i en kjele. Anonymkode: 80865...6e5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:07 #37 Skrevet lørdag kl. 21:07 Maleficenta skrev (1 time siden): Få høre tipsene dine da? 🙂 Tips: hjemmelaget tomatsuppe med grovt brød til. Gryteretter, vi lager ofte med linser og kokosmelk så de fleste kan spise det. Grønnsakssupper, grillspyd hvor barna får tre på det de vil ha selv (bare kutter masse grønnsaker og div på forhånd og setter i skåler), eller ovnsbakt omelett med ost og spinat. Mulighetene er jo uendelige når man skal lage mat til barn, de er ikke så opptatt av at det ser så estetisk fint ut heller. Anonymkode: 80865...6e5
Maleficenta Skrevet lørdag kl. 22:11 #38 Skrevet lørdag kl. 22:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tips: hjemmelaget tomatsuppe med grovt brød til. Gryteretter, vi lager ofte med linser og kokosmelk så de fleste kan spise det. Grønnsakssupper, grillspyd hvor barna får tre på det de vil ha selv (bare kutter masse grønnsaker og div på forhånd og setter i skåler), eller ovnsbakt omelett med ost og spinat. Mulighetene er jo uendelige når man skal lage mat til barn, de er ikke så opptatt av at det ser så estetisk fint ut heller. Anonymkode: 80865...6e5 Avhenger av man har bursdag et sted man kan ta med mat selv.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:31 #39 Skrevet lørdag kl. 22:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du? Vaniljesaus lages enkelt hjemme, bare det at du tror at man MÅ kjøpe up vaniljesaus sier jo alt. Det handler ikke om å ha fokus på «riktig» mat, det handler om å leve et liv hvor sunn og god og smaksrik mat er det som frister. Har aldri observert triste barn i bursdager her, ei heller har barna mine ønsket seg pølser i egne bursdager. Men selvsagt, når man forbinder usunn mat med kos og feiring blir det sikkert annerledes? Jeg synes jo det er mye mer kjærlighet i å koke en stor og næringsrik gryte med masse grønnsaker og deilige smaker til de små, enn å slenge noen pølser i en kjele. Anonymkode: 80865...6e5 Jeg har aldri sagt at man må kjøpe ferdig vaniljesaus. Men jeg må ærlig innrømme at jeg tviler litt på at alt alltid lages helt fra bunnen av, selv om det fremstilles sånn. Det kan fort høres ut som om man prøver å fremstå bedre enn andre. Det er selvfølgelig fint å være opptatt av sunn mat. Men når fokuset blir så sterkt at det virker rigid og moraliserende, synes jeg det går for langt. Flere har jo også nevnt at et overdrevent fokus på “riktig” og “feil” mat kan påvirke barn psykisk. Mange fagfolk har advart mot at et veldig strengt og kontrollerende forhold til mat kan øke risikoen for et usunt forhold til mat senere – i verste fall spiseforstyrrelser. For meg handler det om balanse. Man kan være bevisst og samtidig romslig. Det trenger ikke være enten ekstrem kontroll eller fullstendig likegyldighet. Anonymkode: b76e2...5c2 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:20 #40 Skrevet søndag kl. 08:20 Om barnet ditt går på diett, så klart han kan ha med egen mat. Men får han ikke spise kaker heller? Anonymkode: 4172b...ea5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå