Gå til innhold

mat i bursdag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter alle trådene hvor mange synes at all mat på “brusdag” er fy, lurer jeg på hva dere mener er akseptabelt. Hva gjør dere når barna deres blir invitert til brusdager hvor det serveres mat dere ikke synes er passende? Sender dere med egen mat, eller får barna ikke lov til å gå på disse brusdagene?

Anonymkode: b76e2...5c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke passende? Hvilken type mat er det?

Anonymkode: 05082...9fd

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enkelte mener at både frossenpizza og pølser er søppel som barna selvfølgelig aldri skal spise 

Anonymkode: 461b0...fde

Skrevet

Selvom man får inntrykk av det her inne, har jeg aldri opplevd det i virkelig liv, at noen går så hardt ut og kritiser andres matvalg.

aldri sett noen ta med mat, eller avstå pga dette heller.

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet

Vi serverer ofte pølse og brød og brus og normal sukkerkake. Er ikke det bra nok, så får folk ordne selv.

Anonymkode: 5445b...258

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan vet man i forkant hva som skal serveres? 🤔

Min er for liten for bursdager enda men jeg regner med vi kjører veggispølse eller pizza. Evt chili sin carne, lasagne, enchiladas eller noe sånt som man la mekke sammen i forkant. 

Om noen barn ikke vil ha dette får de vel få en brødskive med pålegg? Om foreldre ikke liker at det selveres pølse eller pizza så får de servere noe annet når deres barn har bursdag, jeg bryr meg ikke. 

Anonymkode: ca034...1c3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvordan vet man i forkant hva som skal serveres? 🤔

Min er for liten for bursdager enda men jeg regner med vi kjører veggispølse eller pizza. Evt chili sin carne, lasagne, enchiladas eller noe sånt som man la mekke sammen i forkant. 

Om noen barn ikke vil ha dette får de vel få en brødskive med pålegg? Om foreldre ikke liker at det selveres pølse eller pizza så får de servere noe annet når deres barn har bursdag, jeg bryr meg ikke. 

Anonymkode: ca034...1c3

De som er veldig opptatt av hva barna spiser, spør vel ofte hva som blir servert. Men det er nok mange som liker å rope høyt og kritisere, selv om de i praksis ikke er så mye bedre når det gjelder mat, godteri og brus hjemme hos seg selv.

Skrevet

Her serveres det bare russisk kaviar , noen foreldre  reagerer på det ,, men da får de ta med egen mat 🙃

Anonymkode: 81622...91f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Her serveres det bare russisk kaviar , noen foreldre  reagerer på det ,, men da får de ta med egen mat 🙃

Anonymkode: 81622...91f

Haha

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man skal kalle alt som er ultraprosessert for “UP-mat”, så betyr det jo i praksis at nesten all vanlig brusdagmat faller inn under den kategorien.

Pølser, pizza, hamburger, brus, saft, godteri, Toro-kaker, is fra butikken – altså det meste som tradisjonelt serveres i en barnebursdag.

Og noen foreldre er så strenge på sukker og godteri at barna nesten ikke får delta i det sosiale rundt slike ting heller – som Halloween, bursdager i barnehagen eller is på 17. mai. Ikke påskeegg, ikke noe i julekalenderen, ingenting i julestrømpa.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fem barn og har dermed hatt greit mange bursdagsselskap.  Aldri noen gang har jeg fått spørsmål om hva vi skal servere.  

Frem til ungene ble 10 år har det vært utelukkende pølser som har blitt servert. Da både svin og kylling.  

Fra 11 årsalderen har vi hatt pølser, pizza og taco om hverandre.  

Anonymkode: 41a2a...ff5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Etter alle trådene hvor mange synes at all mat på “brusdag” er fy, lurer jeg på hva dere mener er akseptabelt. Hva gjør dere når barna deres blir invitert til brusdager hvor det serveres mat dere ikke synes er passende? Sender dere med egen mat, eller får barna ikke lov til å gå på disse brusdagene?

Hæ??? De fleste her (100% alle faktisk) har alltid hatt pølse i brød. Det går helt fint! Folk er blitt gæren..

Anonymkode: 8de96...7c2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Man serverer det barnet har lyst på/det man har råd til/det man gidder og har tid til å lage. Og blir man invitert bort,spiser man det som blir servert.

Anonymkode: b5b3b...b45

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke servert frossenpizza i bursdag selv, men barna spiser det de får servert når de er i bursdag (eller er på besøk hos andre generelt).

Har forøvrig aldri blitt informert om mat i forkant.

• Liker 1
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (7 minutter siden):

Jeg ville ikke servert frossenpizza i bursdag selv, men barna spiser det de får servert når de er i bursdag (eller er på besøk hos andre generelt).

Har forøvrig aldri blitt informert om mat i forkant.

Jeg selv ville ikke servert frossenpizza, men det kan godt hende det blir pølser når vi begynner med barnebursdag.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Synes ingen mat er upassende, så skjønner ikke hva du mener her?

Anonymkode: 442e6...bd1

Skrevet

Min eldste sønn var i bursdag hos en i klassen og der fikk de servert loff med nugatti. For han var dette en høydare han aldri har glemt. Vi har nemlig hatt begrensninger på sånt hjemme hos oss :) 

Folk får servere det de vil i bursdag. Jeg legger meg ikke oppi det. Har heller aldri opplevd at noen har lagt seg oppi hva vi har servert. På grunn av ulike allergier gikk vi over til taco de siste årene. 

Anonymkode: 084f6...b52

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes ingen mat er upassende, så skjønner ikke hva du mener her?

Anonymkode: 442e6...bd1

Jeg har skrevet det lenger opp her – og det er jo ikke jeg som synes det er noe galt med sånn mat. Det er mange av de mer hysteriske på KG som reagerer på det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er litt opptatt av hva som serveres barna, men ville aldri boikottet andres arrangement av den grunn. Ville heller forsøkt å fremsnakke annen type mat i foreldregrupper eller lignende, for å prøve å inspirere og formidle lettvinte alternativer hvor ikke alt er UP eller usunt. Samt prøve å tilby bedre alternativer i egne arrangementer for at foreldrene kan se at det går an og at barna også liker hjemmelaget mat. Men ikke akkurat god oppdragelse å lære barna å snakke stygt om andres mat eller hva de får servert. Man sier takk og smaker uansett om det er vasne pølser eller gourmetmat.

Anonymkode: 2c011...0d6

• Nyttig 1
Skrevet

Glad mine er store. Når jeg ser hvor mye rart enkelte foreldre mener i dag. Om alt som ikke kan serveres eller hvor en feirer.

Vi har stort sett hatt ute bursdag med aking og lek i snø. Med bål hvor ungene hsr grillet pølser, hamburger og pinnebrød. Drikke har vært brud, kakao og saft 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...