Gå til innhold

Myter om charter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid reist uten charterselskap på ferie, liker å bestemme avreiseridspunkt, ev ulike hotell, reiselengde etc selv. Av og til kjøper vi all inclusive kun de dagene vi vet vi ikke skal på utflukt etcOfte har jeg bonuspoeng som dekker reise ene eller andre veien.

Noen av hotellene har bevisst eller ubevisst hatt avtale med ThomasCook, Ving, Jet2Holidays ol.

Har opplevd at hotellene ofte gir oppgraderinger (f eks gratis all inclusive eller bedre rom). Samtidig har jeg opplevd at hotellene har bedre romkategorier ledig som ikke er tilgjengelig på charterselskapene. Det er også billigere siden man ikke må betale mellomlegg til charterselskapet.

Det som frister er jo direktefly til destinasjonen, sånt sett har jeg også vurdert charter.

Er det virkelig slik som «mytene» skal ha det til med charter at:

- Man må møte grytidlig på flyplassen (2timer før?).

- Fulle folk på fly på veien ned og opp?

- Dårlig flymat? Må si jeg faktisk var imponert på min siste tur med et kommersielt flyselskap.

- umulig med litt fleksibilitet ifht å bo forskjellig steder under oppholdet?

- Hotellet avviser all direkte kontakt og viser til charterselskapet? (F eks om man ber om oppgradering av rom, rom med bedre utsikt etc?). 

- ingen opptjening av bonuspoeng på hotellkjedene for senere gratis oppgraderinger, tilgang til events etc?

- om man tar buss: ventetid på buss, kø i innsjekk på hotellet etc? Nå tar vel de fleste leiebil fra flyplassen uansett kanskje?

- ingen tilgang til flyplasslounger, fast-track eller prioritert ombordstigning tross gull- eller diamantstatus på aktuelle flyselskap?’

- veldig streng holdning på vekt på bagasje? Er vant til litt ubegrenset egentlig, sist hadde jeg 2 kofferter på inntil 32kg og to trillekofferter per person. Trenger ikke alt det, men greit å kunne slippe å tenke på vekten.

liker ikke å være forutinntatt, og det kan godt hende disse holdningene er gammeldagse, ikke vet jeg..

Hva stemmer og hva stemmer ikke?

Anonymkode: 7b334...cfe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har alltid reist uten charterselskap på ferie, liker å bestemme avreiseridspunkt, ev ulike hotell, reiselengde etc selv. Av og til kjøper vi all inclusive kun de dagene vi vet vi ikke skal på utflukt etcOfte har jeg bonuspoeng som dekker reise ene eller andre veien.

Noen av hotellene har bevisst eller ubevisst hatt avtale med ThomasCook, Ving, Jet2Holidays ol.

Har opplevd at hotellene ofte gir oppgraderinger (f eks gratis all inclusive eller bedre rom). Samtidig har jeg opplevd at hotellene har bedre romkategorier ledig som ikke er tilgjengelig på charterselskapene. Det er også billigere siden man ikke må betale mellomlegg til charterselskapet.

Det som frister er jo direktefly til destinasjonen, sånt sett har jeg også vurdert charter.

Er det virkelig slik som «mytene» skal ha det til med charter at:

- Man må møte grytidlig på flyplassen (2timer før?).

- Fulle folk på fly på veien ned og opp?

- Dårlig flymat? Må si jeg faktisk var imponert på min siste tur med et kommersielt flyselskap.

- umulig med litt fleksibilitet ifht å bo forskjellig steder under oppholdet?

- Hotellet avviser all direkte kontakt og viser til charterselskapet? (F eks om man ber om oppgradering av rom, rom med bedre utsikt etc?). 

- ingen opptjening av bonuspoeng på hotellkjedene for senere gratis oppgraderinger, tilgang til events etc?

- om man tar buss: ventetid på buss, kø i innsjekk på hotellet etc? Nå tar vel de fleste leiebil fra flyplassen uansett kanskje?

- ingen tilgang til flyplasslounger, fast-track eller prioritert ombordstigning tross gull- eller diamantstatus på aktuelle flyselskap?’

- veldig streng holdning på vekt på bagasje? Er vant til litt ubegrenset egentlig, sist hadde jeg 2 kofferter på inntil 32kg og to trillekofferter per person. Trenger ikke alt det, men greit å kunne slippe å tenke på vekten.

liker ikke å være forutinntatt, og det kan godt hende disse holdningene er gammeldagse, ikke vet jeg..

Hva stemmer og hva stemmer ikke?

Anonymkode: 7b334...cfe

1. Ja, noen krever at man møter mist 2 timer før. Men ettersom innsjekking ikke stenger før 1 time før går det greit om man slakker litt...

2. Like fulle folk på dirktefly til typiske Syden-strøk. Sist  jeg brukte charter var det til Samos en tidlig morgen - -ingen fyll i det hele tatt. 

3. Charterselskapene er minst like bra på flymat som SAS/Norwegian, men så bruker charter også ofte disse selskapene. 

Ellers litt usikker - kommer nok litt an på med hotellene. Er nok en del ventetid på buss - kø etc - men stadig flere ordner seg selv.

Vekt kan være strengt  - men varierer som med andre selskaper. 

Charter er effektivt og greit og sånn rent praktisk helt greit. Det jeg ikke liker er følelsen av å bli satt i "bås" Liker friheten det gir å reise anonymt, der man ikke sitter i en flokk som skal det samme. 

Liker helelr ikke de rigide flytidene - som regel veldig tidig avreise (slik at man er drittrøtt den første dagen) og retur tidlig ettermiddag på avreisedagen. D

Anonymkode: 759f2...797

AnonymBruker
Skrevet

Har kun erfaring med Ving, men kan svare basert på dem:

• Vi har alltid vært på flyplassen to timer før, fordi vi reiser med små barn og trenger buffer. Men innsjekkingen stenger ikke før én time før, så man kan sikkert drøye det en del.
  • Reiser charter én eller flere ganger i året og har kun opplevd fulle folk én gang, og det var på fly hjem fra Bulgaria.
  • Flymaten er ok, men vi pleier å droppe å bestille det og heller kjøpe baguetter på Bit på vei til gaten.
  • Har aldri forsøkt å bo flere forskjellige steder under oppholdet. Du kan ev. ringe Ving og høre.
  • Vi har oppgradert rom og aldri blitt bedt om å ringe Ving. Har alltid tatt slikt direkte med hotellet.
  • Vi har kun bodd på Sunwing-hotell, ikke hotellkjeder som gir opptjening av poeng.
  • Igjen, fordi vi reiser med Sunwing går transferbussen direkte til hotellet, og det er alltid lite kø i innsjekk. På vei hjem sjekker man inn koffertene på hotellet og reiser til flyplassen med kun håndbagasje.
  • Ving har et eget flyselskap, så dette med lounge, fast track, prioritert ombordstigning osv. er ikke relevant.
  • Bagasje velger man helt selv, alt fra kun 5 kg håndbagasje til i alle fall 30 kg innsjekket bagasje + håndbagasje.

Det er en helt annen måte å reise på enn vanlig flybilletter, så hvis alle disse tingene er viktige for deg (lounge, fast track, prioritert ombordstigning osv.) så er kanskje ikke charter en god match.

Anonymkode: bddac...fa6

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...