Gjest Gjesta Skrevet 7. april 2006 #1 Skrevet 7. april 2006 Som aktiv fotgjenger/jogger er jeg nå drittlei av å vandre langs norges veier med livet som innsats. Jeg tør påstå av 70% av norges bilster trenger et skikkelig oppfriskningskurs i kjørereglene. For å nevne noe som burde sitte litt bedre i skallen på folk: -når man skal passere en fotgjenger så tar ingen skade av at farten sakkes litt, spesielt ikke nå som våren begynner å ta skikkelig tak og det renner store bekker langs veikanten. Greit at fotgjengeren kanskje har på seg allværsjakke,men morro å bli nedskyllt med skittent sølevann er det uansett ikke. -for all del IKKE gjør en forbikjøring med fotgjenger i veikanten på motgående kjørefelt.Så forbanna fortere kommer du ikke frem uansett!!!!!!! -og heller ikke rett før en sving. Du risikerer å ta med deg både deg selv,dine i bilen, de i den/de motkommende bilene og i værste fall fotgjengeren. Dauer du sjøl,greit nok.Men overlever du er det sure liv å ha på samvittigheten. -blinklys er en fin ting og finnes for en grunn. Kommer det en bil bak deg er det ikke godt å vite om bilisten skjønner at du blinker på grunn av en fotgjenger/syklist og må legge seg ut selv eller om han tror du er sørpe full. -hverken dyr eller stor bil betyr forkjørsrett uansett om det gjelder en bilist i Lada eller fotgjengere. -når du utøver en forbikjøring, tenker du noen ganger på at fotgjengeren kan falle på glatt eller isete føre, eller går du ut i fra at h*n klarer å holde seg oppreist til du har susa forbi? -og er det mørkt ute så blend gjærne ned selv om den du møter "bare" er en fotgjenger. Svært få går med solbriller på om kvelden/natta og langlysa dine er like skarpe uansett om man skulle sitte i bil eller gå langs veien. Og husk at skulle du kjøre på en fotgjenger i 80 km/t så blir konsekvensen ganske sikkert mye værre enn en ripe i lakken på den fine bilen din og en skademelding. Som både bilist og fotgjenger tør jeg påstå at den som er vant til begge deler er mye flinkere til å ta hensyn når man som bilist møter fotgjengere.Så kanskje du burde dra på deg skoa og gå deg en tur??? Og til dere som faktisk tar hensyn til oss; til dere. Og vær så snill og fortsett slik, så kanskje vi fotgjengere har en real sjanse til å nå pensjonsalder vi også.
Diktern Skrevet 7. april 2006 #2 Skrevet 7. april 2006 Jeg syns sjøl jeg er en ganske forsiktig sjåfør... Men det får vel andre bedømme. Kanskje du har møtt meg ute på Norges veier..?
lillesky Skrevet 7. april 2006 #3 Skrevet 7. april 2006 Jeg synes du skriver mye som er viktig! Jeg tenkte på dette i går, da jeg kjørte og det var tjukk tåke ute. Ikke lett å se folk da. Jeg pleier å bruke blinklys, selv om det ikke er noen biler bak, slik at fotgjengere ser at jeg har sett dem. Også sakker jeg ned. Og jeg har en liten bønn til fotgjengere: bruk refleks, aller helst refleksvest, så ser jeg deg!
Titti72 Skrevet 7. april 2006 #4 Skrevet 7. april 2006 Kjære forgjenger. * Bruk refleks. Du syns ikke der du går langs med veien kun beskyttet av en liten hvit stripe. Er det ikke fortau, så bruk refleks. * Forgjengerfeltet er til for å krysses, 3 meter før og etter er IKKE fotgjengerfeltet. Treffer jeg deg så ryker knærne dine eller i verste fall livet ditt. Jeg mister lappen, får bot, ødelegger bilen min og kan bli skadet selv + at jeg i verstefall kan komme i fengsel. * Jeg har ikke kontroll på hvor ALLE søledammer i veien er. Når du ser en, så ikke still deg opp ved siden av den, så sant du ikke trenger en dusj da. Det er ikke min skyld at veiene er dårlig vedlikeholdt og hullete, jeg betaler ganske mye for å kjøre på dem. Ser du en, flytt deg, og ikke gi meg finger'n hvis du blir våt. * Ikke stå ved fotgjengerfeltet og se bevistløs ut. Gi et signal men hånden hvis du vil over, og hvis du venter på venninda di så trekk deg unna. Hun kommer ikke fortere bare fordi du står der og venter! * Må du absolutt gå i veibanen, så tenk over om du er lett å få øye på. Når jeg kommer rundt en sving og du tusler halvveis ut i veibanen så kan det faktisk skje ting. Går du i svart uten refleks så har jeg ingen mulighet til å se deg i mørket. * Hundemøkk er det mye av på fortauene nå. IKKE hopp ut i veien bare fordi du ikke vil ha dritt på skoen din. Hva er best. Knuste kneskåler eller drittsko? * Neste gang du tusler full hjem fra byen så husk at jeg ikke er PIRATTAXI!!! Jeg blir det heller ikke for deg og din spyklare venninde selvom du går midt i veien eller venninda di legger seg ned. Husk dette med om det er ønskelig med knuste kneskåler.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #5 Skrevet 7. april 2006 Som aktiv fotgjenger/jogger er jeg nå drittlei av å vandre langs norges veier med livet som innsats. Jeg tør påstå av 70% av norges bilster trenger et skikkelig oppfriskningskurs i kjørereglene. For å nevne noe som burde sitte litt bedre i skallen på folk: -når man skal passere en fotgjenger så tar ingen skade av at farten sakkes litt, spesielt ikke nå som våren begynner å ta skikkelig tak og det renner store bekker langs veikanten. Greit at fotgjengeren kanskje har på seg allværsjakke,men morro å bli nedskyllt med skittent sølevann er det uansett ikke. -for all del IKKE gjør en forbikjøring med fotgjenger i veikanten på motgående kjørefelt.Så forbanna fortere kommer du ikke frem uansett!!!!!!! -og heller ikke rett før en sving. Du risikerer å ta med deg både deg selv,dine i bilen, de i den/de motkommende bilene og i værste fall fotgjengeren. Dauer du sjøl,greit nok.Men overlever du er det sure liv å ha på samvittigheten. -blinklys er en fin ting og finnes for en grunn. Kommer det en bil bak deg er det ikke godt å vite om bilisten skjønner at du blinker på grunn av en fotgjenger/syklist og må legge seg ut selv eller om han tror du er sørpe full. -hverken dyr eller stor bil betyr forkjørsrett uansett om det gjelder en bilist i Lada eller fotgjengere. -når du utøver en forbikjøring, tenker du noen ganger på at fotgjengeren kan falle på glatt eller isete føre, eller går du ut i fra at h*n klarer å holde seg oppreist til du har susa forbi? -og er det mørkt ute så blend gjærne ned selv om den du møter "bare" er en fotgjenger. Svært få går med solbriller på om kvelden/natta og langlysa dine er like skarpe uansett om man skulle sitte i bil eller gå langs veien. Og husk at skulle du kjøre på en fotgjenger i 80 km/t så blir konsekvensen ganske sikkert mye værre enn en ripe i lakken på den fine bilen din og en skademelding. Som både bilist og fotgjenger tør jeg påstå at den som er vant til begge deler er mye flinkere til å ta hensyn når man som bilist møter fotgjengere.Så kanskje du burde dra på deg skoa og gå deg en tur??? Og til dere som faktisk tar hensyn til oss; til dere. Og vær så snill og fortsett slik, så kanskje vi fotgjengere har en real sjanse til å nå pensjonsalder vi også. ← Det er sikert en fartsgrense der du går. typisk fotgjengerklage. Klart man svinger unna,men det er ikke alltid det går. Eks møtende bil eller noe annet. bakketopp,smal veg ol. Jeg er dritlei av fotgjengere som tror jeg bare kan svinge unna, bremse på meteren. fra jeg oppdager deg til jeg har fått bilen i den farten du forventer, så har jeg kansje passert deg. Å påstå at 70 % trenger oppfriskingskurs er vel drøy. sett deg heller inn hvordan det er å være sjåfør
Gjest Gjest1 Skrevet 7. april 2006 #6 Skrevet 7. april 2006 Hvorfor ikke heller lage egen tråd til fotgjengerne i stedet for å herpe en tråd til bilistene?
Arwen Skrevet 7. april 2006 #7 Skrevet 7. april 2006 -og er det mørkt ute så blend gjærne ned selv om den du møter "bare" er en fotgjenger. Svært få går med solbriller på om kvelden/natta og langlysa dine er like skarpe uansett om man skulle sitte i bil eller gå langs veien. ← Nå skal man vel faktisk ikke slå av fjernlys hvis man møter en fotgjenger.. Mister utrolig mye sikt av det. Ellers er jeg veldig enig med deg.
Gjest Gjesta Skrevet 7. april 2006 #8 Skrevet 7. april 2006 * Bruk refleks. Du syns ikke der du går langs med veien kun beskyttet av en liten hvit stripe. Er det ikke fortau, så bruk refleks. Nå er jeg så mørkredd at det nesten grenser til det latterlige så selv går jeg stort sett langs veien på høylys dag og sjendent i mørket, men selvfølgelig skal man bruke refleks når man er ute å går i mørket. Noe annet er jo et dødsønske. * Forgjengerfeltet er til for å krysses, 3 meter før og etter er IKKE fotgjengerfeltet. Skal ikke krangle med deg her heller jeg. * Jeg har ikke kontroll på hvor ALLE søledammer i veien er. Når du ser en, så ikke still deg opp ved siden av den, så sant du ikke trenger en dusj da. Selvfølgelig har du ikke det, men til og med du vet at snøen smelter på våren og at det da ofte RENNER vann langs veien,da er det plutselig ikke snakk om et par søledammer her og der. En annen ting er at disse bekkene med vann ofte ligger slik til at om du som bilist kan ta de forhåndsreglene du skal og komme deg om ikke helt, så hvertfall godt over i motsatt kjørefelt vil du slippe å både søle til bilen din og dusje fotgjengeren. Skulle jeg unngått disse bekkene måtte jeg gått i grøfta med smeltende snø til knes, og da ville jeg blitt så våt at jeg like gjærne kan la bilene gjøre den jobben. Det er ikke min skyld at veiene er dårlig vedlikeholdt og hullete Ikke min heller. * Ikke stå ved fotgjengerfeltet og se bevistløs ut. Gi et signal men hånden hvis du vil over, og hvis du venter på venninda di så trekk deg unna. Hun kommer ikke fortere bare fordi du står der og venter! Det siste er jeg enig med deg i,men ikke det første. Om du ser en person stå ved et fotgjengerfelt så er det din plikt som bilist å både anta at denne personen skal over og stoppe uansett om jeg står aldri så mye opp og ned, så det burde strengt tatt ikke være nødvendig. Om man står ved siden av et fotgjengerfelt og ikke skal over så burde man som fotgjenger tåle og få en finger for utrolig irriterende som bilist er det. * Hundemøkk er det mye av på fortauene nå. IKKE hopp ut i veien bare fordi du ikke vil ha dritt på skoen din. Hva er best. Knuste kneskåler eller drittsko? Nok en gang enig. * Neste gang du tusler full hjem fra byen så husk at jeg ikke er PIRATTAXI!!! Jeg blir det heller ikke for deg og din spyklare venninde selvom du går midt i veien eller venninda di legger seg ned. Husk dette med om det er ønskelig med knuste kneskåler. Enig nok en gang. Klart man svinger unna,men det er ikke alltid det går. Eks møtende bil eller noe annet. bakketopp,smal veg ol. Da har du faktisk plikt til å stoppe til den møtende bilen har passert, eller sakke farten såpass mye at du har kontroll over situasjonen. Du har tross alt hindringen på DIN side. Jeg er dritlei av fotgjengere som tror jeg bare kan svinge unna, bremse på meteren. fra jeg oppdager deg til jeg har fått bilen i den farten du forventer, så har jeg kansje passert deg. Fartsgrensa der man ofte møter fotgjengere er i Norge max 80 km/t, hvis du kjører så forbanna fort at du ikke klarer å bremse ned når du ser en fotgjenger så ville jeg roet meg ned på gasspedalen.Og om du har så store problemer med å se fotgjengerene før de nærmest ligger på panseret ditt så ville det kanskje også vært en ide å følge litt mer med? sett deg heller inn hvordan det er å være sjåfør Jeg er sjåfør også Det er selvfølgelig mange bilister der ute som er flinke til å ta hensyn også, men det er en god del flere som ikke gjør det. Jeg har vært borti maaaaange nesten-episoder, så at jeg fremdeles puster i dag er i mange tilfeller guds mirakel og hvertfall ikke disse sjåførenes fortjeneste. Det er ytterst få som bruker blinklys, utrolig mange folk rikker ikke en gang bilen av flekken, de kjører forbi uansett om de møter bil,traktor eller lastebil i motgående kjørefelt. Jeg har blitt sneia av en bil som utførte en forbikjøring med meg gående på motsatt side, og alt for mange tullete folk utfører forbikjøringer av andre biler i svinger der de har null sikt. Det er selvfølgelig mye vi fotgjengere kan gjøre for å lette fremkomsten for bilistene også, men man er samtidig utrolig sårbar som fotgjenger og det tror jeg ofte man glemmer når man sitter trygt og godt i bilen sin.
Gjest Gjest_Nigo-san_* Skrevet 7. april 2006 #9 Skrevet 7. april 2006 Fotgjengere er jo stort sett greie å hanskes med de... Imotsetning til feks. syklister!! Blant de er det tydeligvis mange som ønsker seg en tidlig død...? Jeg tar hensyn så godt det lar seg gjøre. Er det folk som oppfører seg som idioter i trafikken, gir jeg finger'n- om de er i bilen, til fots, eller på sykkel. helst det siste, da, om jeg skal være ærlig
Amanlis Skrevet 8. april 2006 #10 Skrevet 8. april 2006 Har lyst til å legge til et par ting i denne tråden til oss billister: * Hvis du skulle finne på å kollidere (en kollisjon med kun materielle skader), vær så snill å fei opp glass. Jeg er lei av å kjøre i glass etter late billister som ikke gidder å rydde opp etter seg, og som muligens ikke gidder å overholde høyreregelen. * Dersom bilene foran deg blinker inn mot veiskulderen, er det mest sannsynlig at det kommet et utrykningskjøretøy som vi viker for. Vi viker nok ikke for DEG! Sjekk speiler og slå ned stereoen!
Usikker Skrevet 8. april 2006 #11 Skrevet 8. april 2006 Og så må jeg be om at alle sjekker blinklysene sine............ er utrolig mange som ikke funker
Gjest Queenblue Skrevet 9. april 2006 #12 Skrevet 9. april 2006 * Dersom bilene foran deg blinker inn mot veiskulderen, er det mest sannsynlig at det kommet et utrykningskjøretøy som vi viker for. Vi viker nok ikke for DEG! Sjekk speiler og slå ned stereoen!
rugrat Skrevet 9. april 2006 #13 Skrevet 9. april 2006 Og til dere fotgjengere som traver i bilbanen når det er gangsti 2m unna: Se for pokker til å komme dere over på den veien dere skal gå på! Møter så ufattelig mange idioter som tusler og trasker ivei foran bilen min, istedet for å benytte seg av de fine gangstiene vi har her. WHY? DET er noe som plager meg intenst! Og ja, til alle billister: BRUK BLINKLYS NÅR DERE SKAL SVINGE! , og vær så snill å slippe andre forbi hvis dere insisterer på å kjøre i 60 i 80-sonen.
Gjest Gjesta Skrevet 9. april 2006 #14 Skrevet 9. april 2006 Hadde det nå enda vært gangstier her jeg bor så hadde jeg selvfølgelig benytta meg av dem
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #15 Skrevet 9. april 2006 Det er sikert en fartsgrense der du går. typisk fotgjengerklage. Klart man svinger unna,men det er ikke alltid det går. Eks møtende bil eller noe annet. bakketopp,smal veg ol. Jeg er dritlei av fotgjengere som tror jeg bare kan svinge unna, bremse på meteren. fra jeg oppdager deg til jeg har fått bilen i den farten du forventer, så har jeg kansje passert deg. Å påstå at 70 % trenger oppfriskingskurs er vel drøy. sett deg heller inn hvordan det er å være sjåfør ← Her jeg bor (i omtrent samme del av landet som trådstarter) er det store deler av veien som har fartsgrense 80 km/t, og veien er nokså smal og uten særlig gode fluktmuligheter for meg som fortgjenger. Ikke belyst og ikke noe fortau eller gangveier. Det er rimelig kjipt å vite at du (og flere med deg) tenker at det "ikke alltid går" å svinge unna pga bakketopper og smal vei. Jeg synes faktisk du bør ta høyde for at det kan gå fotgjengere rundt neste sving - og tilpasse både fart og hvor du ligger i veien med tanke på dette. Det betyr jo ikke at du må stoppe bilen og løpe for å se etter gående, men legge deg litt ut fra grøftekanten og ikke ha SÅ stor fart eller være så opptatt av bilstereoen eller mobiltelefonen at du ikke ser meg. Eller hun med barnevogna. Som fotgjenger går jeg så langt ut i kanten jeg klarer, og sliter litt når det er mye snø om vinteren. Jeg bruker alltid refleks eller refleksvest - og det synes jeg absolutt alle fotgjenger og syklister burde.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå