Svanhild Swan Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Vi har en person i nær omgangskrets som over tid har vist tydelig mangel på personlig hygiene. Flere av oss har vært ærlige og sagt direkte at vedkommende lukter vondt. Vi er også oppriktig bekymret for tannhelsen – det ser ut til å kunne bli både alvorlig og kostbart dersom det ikke tas tak i. Utfordringen er at hver gang vi forsøker å ta det opp, trekker personen seg unna, isolerer seg og opplever oss som slemme eller ufine. Resultatet er at vedkommende faller mer og mer utenfor sosialt. Vi ønsker ikke å støte eller såre – vi er bekymret og vil hjelpe. Hvordan kan vi ta dette opp på en måte som faktisk når frem, uten at personen trekker seg enda mer unna?
QuinnTheFool Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden (endret) Hvordan har dere prøvd å tatt det opp før? (Ikke stygt ment! Det er litt vanskelig med tone over tekst ha ha) F.eks "Før vi snakker om det vi er bekymret over, vil vi at du skal vite at vi bryr oss og er glad I deg. Det er derfor vi vil snakke, vi vil at du skal ha det bra, det er ikke for å være slem eller for å skad deg." Det hadde vært en fin start men uheldigvis er det noen ganga vanskelig å komme igjennom til folk som har det vanskelig. Jeg er så glad for at den personen har dere rundt, som bryr seg nok til å si noe. Men det kan ta tid før de aksepterer hjelp eller tilbakemelding, det har jeg selv kjent på før. Bare ikke strekk dere for tynt, ta vare på dere selv og. Jeg håper det blir bedre for dem 🥰 Endret 1 time siden av QuinnTheFool Skrivefeil
Svanhild Swan Skrevet 1 time siden Forfatter #3 Skrevet 1 time siden (endret) Vi har «hintet» i mange år uten at det har nyttet noe som helst. Deretter har vi forsøkt med å si at vi sier dette for at vi er glade i og bryr oss om hen, men dette overses også glatt. Det er for eksempel helt uutholdelig å sitte i samme bil som vedkommende. Hvis vi sier i fra blir vedkommende innesluttet og trekker seg unna. Vi når på ingen måte inn. Vi har aldri fått noen som helst reaksjon, vi blir bare oversett og vedkommende trekker seg enda lenger unna. Hadde hen i det minste blitt sint på oss og forsvart seg, men nei. Null reaksjon uansett hva vi gjør. Endret 1 time siden av Svanhild Swan 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Dette er ikke lett,for noen part. Jeg har selv vært deppa og ikke hatt overskudd til noe særlig hygiene. Dessverre! Og jeg måtte bli bedre selv for å ta tak i det. Bruker på kjipe dager våtservietter og munnskyll for å føle meg bedre. Men jeg hadde nok også trukket meg unna om noen sa noe. Vi gjør så godt vi kan. Anonymkode: 99f7b...9f8 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden QuinnTheFool skrev (27 minutter siden): F.eks "Før vi snakker om det vi er bekymret over, vil vi at du skal vite at vi bryr oss og er glad I deg. Det er derfor vi vil snakke, vi vil at du skal ha det bra, det er ikke for å være slem eller for å skad deg." Selv om det menes godt, er dette like ille å høre som "skjerp deg, du stinker". Tror faktisk jeg hadde foretrukket den siste. Anonymkode: c0cc3...6cf 1
Svanhild Swan Skrevet 1 time siden Forfatter #6 Skrevet 1 time siden Takk for at du deler. Livet er ikke alltid så lett. Denne vennen er en klok ressursperson med høyre utdannelse, god jobb og mange gode kollegaer rundt seg. Hen har også en stabil og trygg omgangskrets med familie og gode venner. Vi lurer på om det er noe hen ikke vil snakke om? Har hen et problem vi ikke ser? Eller ser og lukter ikke hen seg selv? Hen er også veldig nøye med maten som spises, spiser foreksempel ikke illeluktende oster osv. 1
QuinnTheFool Skrevet 54 minutter siden #7 Skrevet 54 minutter siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Selv om det menes godt, er dette like ille å høre som "skjerp deg, du stinker". Tror faktisk jeg hadde foretrukket den siste. Anonymkode: c0cc3...6cf Skjønner det og men på samme tid koster det ingenting å prøve, forskjellige personer reagerer annerledes på hver sin måte til hvordan man snakker om et emne. Noen ganger virker det å være streng og tydelig, andre ganger virker det bedre å være litt mer myk. 🥰
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå