AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:57 #21 Skrevet fredag kl. 13:57 starken skrev (5 minutter siden): Jeg har jobbet på normal. Ansvarlig på åpning og stenging måtte være over 18 år, så det er nok det de har behov for. Åpner og stenger dere alene? Hva er grunnen til den regelen? Har jobbet i så mange ulike kjeder og aldri hørt om, bare at man må være minst 2 der det er mye kontanter. Anonymkode: a8968...306
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:00 #22 Skrevet fredag kl. 14:00 17 åringen til venninnen min jobber på normal og han både stenger og åpner. Senest på tirsdag hentet vi han etter at han hadde stengt. ulike lokale regler? Rart? Anonymkode: a8968...306
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:01 #23 Skrevet fredag kl. 14:01 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): De ansetter som regel unge mennesker som er ferdig med VGS. Anonymkode: 5fea5...f79 Mange unge mennesker går rett til studier etter VGS. De kan heller ikke jobbe dagtid. Anonymkode: 9031e...034
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:09 #24 Skrevet fredag kl. 14:09 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg kjenner 3 stykker som jobber på normal og alle er under 18 år. jobber på senter selv, i klesbutikk, og vi har ansatte under 18. om det er nye regler som det påstås her om timer og tid så lurer jeg på hvor jeg finner den infoen? Mulig normal har opplevd det nye trenden med foreldre som nekter 17 åringer å være ute etter kl 19 eller være alene hjemme i helgen for å jobbe lørdager? Ansatte som skriver under kontrakter og har foreldre som nekter dem å jobbe? Anonymkode: a8968...306 Det er regler ift arbeidstid, lengde og hviletid som er skjerpet for ungdom under 18. Dette har vært i lovverket (arbeidsmiljøloven) i hvert fall fra 90 tallet («da jeg var ung») Anonymkode: 5260e...303 1
starken Skrevet fredag kl. 14:11 #25 Skrevet fredag kl. 14:11 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Åpner og stenger dere alene? Hva er grunnen til den regelen? Har jobbet i så mange ulike kjeder og aldri hørt om, bare at man må være minst 2 der det er mye kontanter. Anonymkode: a8968...306 Nei, vi åpnet og stengte sjeldent alene. Men den som hadde ansvar for stengingen måtte være over 18 år. Sørge for at oppgjøret var tatt, telle safe og sørge for at øvrige stengerutiner var gjort.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:13 #26 Skrevet fredag kl. 14:13 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er regler ift arbeidstid, lengde og hviletid som er skjerpet for ungdom under 18. Dette har vært i lovverket (arbeidsmiljøloven) i hvert fall fra 90 tallet («da jeg var ung») Anonymkode: 5260e...303 Siterer meg selv her for utfyllende informasjon. Arbeidsmiljøloven kapittel 11 beskriver dette i detalj. Anonymkode: 5260e...303
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:23 #27 Skrevet fredag kl. 14:23 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så da er det nesten umulig for en 17 åring å få jobb? Hun blir ikke 18 år før i September Anonymkode: f2626...e76 Ekstremt merkelig konklusjon av deg. Fordi du har lest 1 stillingsannonse som krever alder over 18, så antar du at det gjelder alle jobber. Hvis kravet i stillingsannonsen er "over 18" så er kravet "over 18". Det gjaldt den jobben, finn en annen. Anonymkode: 529ce...1e7 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:25 #28 Skrevet fredag kl. 14:25 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er regler ift arbeidstid, lengde og hviletid som er skjerpet for ungdom under 18. Dette har vært i lovverket (arbeidsmiljøloven) i hvert fall fra 90 tallet («da jeg var ung») Anonymkode: 5260e...303 Mange 17 åringer som jobber fullt på 90 tallet, var Ingen rett til videregående opplæring og mange kom ikke inn og mange valgte jobb i stedet. uansett hva er disse reglene dere snakker om ? Det var jo ikke noe problem for 17 åringer og ha sommerjobb i fjor, det var ikke noe problem for 17 åringer å få jobb som ekstrahjelp på normal og andre butikker fram til akkurat nå? Anonymkode: a8968...306
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:31 #29 Skrevet fredag kl. 14:31 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Siterer meg selv her for utfyllende informasjon. Arbeidsmiljøloven kapittel 11 beskriver dette i detalj. Anonymkode: 5260e...303 Har du lest den selv? Det er jo mulig stillingen ts vil datteren skal søke på har arbeidstider som kræsjer med dette, men da er det vel butikksjef eller distriksjef? Det er ikke noe problemer for en 17 åring å jobbe noen timer på kvelden på undervisningsdager og lørdager, samt opptil 35 timer i uka i undervisningsfri perioder ( feks sommerferie ) i følge denne paragrafen. Anonymkode: a8968...306
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:35 #30 Skrevet fredag kl. 14:35 De fleste stillingene ledig på Normal akkurat nå for "butikkmedarbeider" krever alder over 18 år, men noen har 16-årsgrense. Dette er liksom bare sånn det er TS, arbeidsgiveren lyser ut og arbeidssøkeren må oppfylle kravene... Det er ikke alle stillinger som er passende for alle... https://jobs.normal.no/jobs?split_view=true&query=&role=Butikkmedarbeider Anonymkode: 529ce...1e7 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:36 #31 Skrevet fredag kl. 14:36 Begge ungene mine begynte å jobbe på Kiwi da de gikk på ungdomsskolen, går på vgs nå, og er ikke 18 ennå. De får ikke jobbe etter kl 21, og de får ikke sitte i kassa. Det er heller ikke lange vakter de dagene de drar på jobb rett fra skolen. Her er det regler for hva som er lov. De var begge innom massevis av butikker i byen vi bor med CV. Det ble svært mange CV-er, men det er mulig hvis man ikke gir seg. Stillinger som lyses ut til ungdom har som regel masse søkere her i området, så det de har søkt på på den måten fikk de ikke napp på. Anonymkode: 62ec3...8e5 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:31 #32 Skrevet fredag kl. 17:31 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mange 17 åringer som jobber fullt på 90 tallet, var Ingen rett til videregående opplæring og mange kom ikke inn og mange valgte jobb i stedet. uansett hva er disse reglene dere snakker om ? Det var jo ikke noe problem for 17 åringer og ha sommerjobb i fjor, det var ikke noe problem for 17 åringer å få jobb som ekstrahjelp på normal og andre butikker fram til akkurat nå? Anonymkode: a8968...306 Rett til videregående kom i 1994, de som er født i 1978 er det første kullet. Uansett, jeg var tenåring (med jobb) på 90 tallet. Disse reglene gjaldt da også. Jeg tenker og at en 17 åring kan fint jobbe på Normal, gitt at arbeidstidsbestemmelsene blir overholdt. Men det er nok lettere for butikksjef å ansette en på 18, da de kan ha lenger skift, jobbe senere på kvelden og mindre pauser. Kan de ha mulighet til å velge så velger de selvsagt en på 18. Det ville jeg gjort. Anonymkode: 5260e...303
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:34 #33 Skrevet fredag kl. 17:34 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du lest den selv? Det er jo mulig stillingen ts vil datteren skal søke på har arbeidstider som kræsjer med dette, men da er det vel butikksjef eller distriksjef? Det er ikke noe problemer for en 17 åring å jobbe noen timer på kvelden på undervisningsdager og lørdager, samt opptil 35 timer i uka i undervisningsfri perioder ( feks sommerferie ) i følge denne paragrafen. Anonymkode: a8968...306 Nei, men de trenger vel en som kan være mer fleksibel enn som så da? Hva veit vi? Ansette en 17 åring fører med seg mer oppfølging og mindre fleksibilitet? Anonymkode: 5260e...303
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:56 #34 Skrevet fredag kl. 17:56 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Rett til videregående kom i 1994, de som er født i 1978 er det første kullet. Uansett, jeg var tenåring (med jobb) på 90 tallet. Disse reglene gjaldt da også. Jeg tenker og at en 17 åring kan fint jobbe på Normal, gitt at arbeidstidsbestemmelsene blir overholdt. Men det er nok lettere for butikksjef å ansette en på 18, da de kan ha lenger skift, jobbe senere på kvelden og mindre pauser. Kan de ha mulighet til å velge så velger de selvsagt en på 18. Det ville jeg gjort. Anonymkode: 5260e...303 Reform 94 ga ingen rett, mange linjer var 1 år og bare allmuen ga studiekompetanse. Hvis du feks kom inn på helse / miljø 1 år var det langt fra sikkert å komme inn på noe andre året så da jobbet man feks i barnehage. Eller butikk. Eller burger king osv. ja, jeg aner ikke om reglene er noe endret i det hele tatt. Reglene er jo ut i fra om det er undervisning eller undervisningsfri . nei, de fleste i bransjen velger heller en 17 åring som ofte kan gjøre en like god jobb for lavere lønn. Det irriterer meg litt der jeg jobber at de foretrekker ekstrahjelper under 18, så hvis 2 er like aktuelle vil 17 åringer få jobben. Antar du ikke betaler tillegg for overtid da ? Ellers vil man jo ikke tenke det lønner seg og ansette en på 18 du kan pålegge overtid. Anonymkode: a8968...306
Seff Skrevet fredag kl. 18:14 #35 Skrevet fredag kl. 18:14 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dumt å sende inn CV til butikker i nærområdet og få frem at hun er interessert i å jobbe ettermiddager/ kveld og ferier? Anonymkode: f2626...e76 Hvorfor skal det være dumt? Men spesielt med så unge er det lurt å møte opp personlig, slik at den som ansetter får et positivt inntrykk. Det gir et godt inntrykk at ungdommen tar kontakt og initiativ selv, og at det ikke fremstår som at foreldrene tvinger dem til å søke.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 05:06 #36 Skrevet lørdag kl. 05:06 De fleste bedrifter tar ikke imot cv/søknad om du møter i butikken. Pga gdpr. Det er ikke lenger liv pga personvern På vårt senter kan ikke de under 18 gå ut med søppel pga at det blir definert som farlig arbeid å håndtere søppelkontainer. De har ikke lov å jobbe etter kl 21, og har egne regler for lengde på arbeidsdag. Arbeidsgiver har ekstra ansvar for mindreårige Anonymkode: f27bf...598 1
Svett.svele Skrevet lørdag kl. 05:24 #37 Skrevet lørdag kl. 05:24 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De fleste bedrifter tar ikke imot cv/søknad om du møter i butikken. Pga gdpr. Det er ikke lenger liv pga personvern På vårt senter kan ikke de under 18 gå ut med søppel pga at det blir definert som farlig arbeid å håndtere søppelkontainer. De har ikke lov å jobbe etter kl 21, og har egne regler for lengde på arbeidsdag. Arbeidsgiver har ekstra ansvar for mindreårige Anonymkode: f27bf...598 Dette. Jobber i matbutikk og det kommer ofte tenåringer og studenter som har fått beskjed av voksne om å komme innom med åpen søknad og vise seg frem. Dette er dessverre utdatert og bortkastet tid. Vi har ikke lov til å ta imot sånne papirer pga personvern, så de må uansett søke via nett på utlyste stillinger. Det er også mange arbeidsoppgaver de ikke kan utføre fordi reglene er strenge for ansatte under 18 år. Så i stedet for at butikksjef må ta jobben og ansvaret med å følge opp en under 18, ansetter vi heller bare noen over 18. Det er rett og slett enklere. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:18 #38 Skrevet søndag kl. 13:18 AnonymBruker skrev (På 20.2.2026 den 14.55): Selvsagt er det ikke samme åpningstid overalt. Jeg antar dramatikken er de lange åpningstidene? Vi har og butikk på lokalt senter med 10- 20. det er ikke noe problem for ungdommen her. Vaktene blir da 10- 15.30 og 15- 20. 10- 20 en dag eller hele uken? Anonymkode: a8968...306 3 dager i uka, vi var bare to ansatte tilgjengelig fordi det var ferieavvikling blant de faste ansatte. Så det var enten halvt skift hver dag eller helt skift halve uka. Og de under 18 har ikke lov til å jobbe mer enn 8 timer sammenhengende. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/tilrettelegging/ungdom-i-arbeid/arbeidstid-for-personer-under-18-ar/ Anonymkode: 816c0...be0
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:28 #39 Skrevet søndag kl. 13:28 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 3 dager i uka, vi var bare to ansatte tilgjengelig fordi det var ferieavvikling blant de faste ansatte. Så det var enten halvt skift hver dag eller helt skift halve uka. Og de under 18 har ikke lov til å jobbe mer enn 8 timer sammenhengende. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/tilrettelegging/ungdom-i-arbeid/arbeidstid-for-personer-under-18-ar/ Anonymkode: 816c0...be0 Det har jeg og vært med på, vi var 2 igjen og fikk velge og valgte det sånn. Jobbe 3 hele dager og fri 4 dager. Da blir det jo ikke overtid for bedriften heller . det er jo uansett merkelig om dere ble pålagt og jobbe sånn ? Dere kunne jo like gjerne jobbet mindre antall timer hver dag om det ikke var fordi dere VILLE ha fri noen hele dager , slik vi ville. Anonymkode: a8968...306
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå