Gå til innhold

Utsette tannlegetime pga økonomi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har time til tannpleier pga periodontitt i om 1 uke. Men pga noe uforutsett økonomisk dukket opp må jeg vente til lønn i April. Hvordan forklare dette? Synes det er flaut at jeg ikke har 2000 kr til den timen 

Anonymkode: 63dbb...daa

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange tannleger som har betalingsordninger, ring og hør, er nok mange som trenger slikt i disse dager.

Anonymkode: abce1...37d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du ringer og forklarer, kan det godt hende du får delt opp betalingen. Jeg vet om flere som har fått gjort det. Det er jo også i tannlegens interesse at du er fornøyd og fortsetter å bruke vedkommende.

• Nyttig 1
Skrevet

Herregud du trenger jo ikke si HVORFOR du må flytte timen?! "Det har dukket opp noe uforutsett, kan vi flytte timen i tre uker?"

Anonymkode: 4694f...0d5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mange tannleger som har betalingsordninger, ring og hør, er nok mange som trenger slikt i disse dager.

Anonymkode: abce1...37d

Å? De har ikke jeg funnet. Måte lyve til tannlegen og måtte lyve til den som skulle operere om økonomi og gjorde meg veldig upopulær.

Det var skikkelig akutt og valget stod mellom å lyve eller å leve med intens smerte uten mulighet til å spise eller jobbe til jeg hadde spart opp igjen.

Anonymkode: 87b10...24f

Skrevet

Å? De har ikke jeg funnet. Måte lyve til tannlegen og måtte lyve til den som skulle operere om økonomi og gjorde meg veldig upopulær.

Det var skikkelig akutt og valget stod mellom å lyve eller å leve med intens smerte uten mulighet til å spise eller jobbe til jeg hadde spart opp igjen.

Hva måtte du lyve om?

Skrevet

Du trenger da ikke noen forklaring. Du ringer og booker om timen.

Anonymkode: a946c...f5c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har time til tannpleier pga periodontitt i om 1 uke. Men pga noe uforutsett økonomisk dukket opp må jeg vente til lønn i April. Hvordan forklare dette? Synes det er flaut at jeg ikke har 2000 kr til den timen 

Det flaue her er at du synes dette er flaut.

Tannleger utsetter og avlyser timer hele tiden helt uten kryssavhør om årsak.

Kanskje er det til og med lurt å ikke bli oppfattet som en fast pålitelig inntektskilde for tannlegekontoret. Hvis de mistenker at du er "utro" med andre tannleger så behandler de deg kanskje bedre og jekker ikke opp prisene unødvendig, kanskje du til og med kan be om rabatt.

Anonymkode: c8b5c...fd1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Utsatte tannlegetimer har en tendens til å bli dyrere. Jeg hadde spurt tannlegen, om de anbefaler umiddelbar handling, kan de sikkert hjelpe med en betalingsplan også. De fleste tannleger vil kun det beste for deg. Hvis tannlegen tenker det er uproblematisk å utsette behandlingen så flytter dere timen. Ikke tenk på skammen i penga. Tannlegene har sett dette mange ganger før og de vil mye heller finne en løsning sammen med deg, enn at du fremstår som rikere enn du er eller hva enn du ønsker å fremstå som.

Anonymkode: 34e04...b89

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må snakke åpent med tannlegen. Selvsagt forteller de deg ikke om betalingsplaner eller utsettelse av betaling, om du ikke spør. Og du måtte ikke lyve, men du FØLTE kanskje at du måtte. Men det er skammen som snakker, ikke virkeligheten. Du bør snakke sant til leger og tannleger og folk som ønsker å hjelpe deg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva måtte du lyve om?

At jeg ikke hadde penger til å betale der og da.

Skrevet

Ring og si at det kom noe i veien og at du må utsette timen. Ingen grunn til å oppgi årsak.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må snakke åpent med tannlegen. Selvsagt forteller de deg ikke om betalingsplaner eller utsettelse av betaling, om du ikke spør. Og du måtte ikke lyve, men du FØLTE kanskje at du måtte. Men det er skammen som snakker, ikke virkeligheten. Du bør snakke sant til leger og tannleger og folk som ønsker å hjelpe deg.

Jo. Jeg snakket med utallige tannleger om akkurat dette. Ble avvist alle steder. Så det gikk langt før jeg måtte lyve. Løgn ligger ikke i min natur, men det er utrolig hva et desperat menneske kan gjøre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er det snakk om et rutinebesøk til tannpleier. Det er uansett ingen grunn til å fortelle tannlegen hvorfor det ikke passer med timen.

• Nyttig 1
Skrevet

Vent, du løy når du sa du IKKE hadde penger? Jeg har mista tråden her helt tror jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vent, du løy når du sa du IKKE hadde penger? Jeg har mista tråden her helt tror jeg.

Siste forsøk på å forklare 🤣

1. Jeg hadde veldig vondt.

2. Jeg snakket med flere tannleger og ble avvist fordi jeg var ærlig med at jeg ikke hadde penger der og da. Utsettelse var ikke aktuelt.

3. Min eneste mulighet var da å lyve (holde tilbake informasjon) om den økonomiske krisen. Få behandlingen jeg trengte og med det tvinge de til å gi meg faktura.

Hvis det NÅ ikke er forståelig, så prøver jeg ikke mer 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siste forsøk på å forklare 🤣

1. Jeg hadde veldig vondt.

2. Jeg snakket med flere tannleger og ble avvist fordi jeg var ærlig med at jeg ikke hadde penger der og da. Utsettelse var ikke aktuelt.

3. Min eneste mulighet var da å lyve (holde tilbake informasjon) om den økonomiske krisen. Få behandlingen jeg trengte og med det tvinge de til å gi meg faktura.

Hvis det NÅ ikke er forståelig, så prøver jeg ikke mer 😊

Jeg skjønte 😃

Skrevet

Ts: du trenger ikke forklare noe, du kan bare be om at timen flyttes. "Hei, jeg må flytte timen, har dere noe ledig siste uken i april?" 

Men du kan også sjekke muligheten for delbetaling dersom du ønsker det. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo. Jeg snakket med utallige tannleger om akkurat dette. Ble avvist alle steder. Så det gikk langt før jeg måtte lyve. Løgn ligger ikke i min natur, men det er utrolig hva et desperat menneske kan gjøre.

Colosseum tannleger, Oris dental og Odontia som alle er landsdekkende kjeder tilbyr finansiering via resurs bank eller svea på de fleste klinikker. 

Anonymkode: 5eafb...325

• Nyttig 2
Skrevet

Du sier «hei, jeg har en time den x-ete i y klokken z. Den må jeg dessverre skyve litt på, har dere en ledig time i [tidsrom som passer deg]?». Trenger ikke forklare noe som helst.

Anonymkode: 990dd...cde

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ikke tannlege, og har ikke vært i din situasjon, men jeg antar at dette er en veldig vanlig problemstilling. 

Tannleger møter jo pasienter som i åresvis har unngått tannlege, og har såpass mange pasienter at flere vil være i ulik økonomisk situasjon. 

Tannleger og deres sekretærer har taushetsplikt. Det er ingenting i veien for at du ringer på forhånd og forklarer situasjonen, og hører hvilke muligheter som finnes.

Anonymkode: 56a36...015

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...