AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Skrevet 16 timer siden Vil jenter som har meltdowns som en følge av diagnose eller overfølsomhet, noen gang slutte å få det, eller fortsetter det inn i voksen alder? Noen som vet eller har erfaring? Anonymkode: b9113...c89 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Skrevet 16 timer siden Det er jo helt umulig å gi et generelt svar på når du ikke sier hvilken diagnose. Og selv ved generelle svar, finnes selvsagt individuelle variasjoner. Min erfaring som autist med autistisk barn, er at det kan forekomme ved overbelastning uavhengig av alder. Imidlertid har karakteren på meltdowns endret seg mye fra jeg var barn. Ved å tilrettelegge slik at tilværelsen oppleves som mindre av en konstant belastning, reduseres frekvensen. Det gjelder for så vidt uavhengig av alder, men modenhet og selvforståelse bidrar og det har jeg selvsagt mer av nå enn f.eks i tenårene. Anonymkode: 7f64b...a22 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Skrevet 15 timer siden Vet om en som har sluttet med det og en som ikke har sluttet. Anonymkode: bde19...f93 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vil jenter som har meltdowns som en følge av diagnose eller overfølsomhet, noen gang slutte å få det, eller fortsetter det inn i voksen alder? Noen som vet eller har erfaring? Anonymkode: b9113...c89 Viss jenta finn ein måte å få ut stresset av kroppen på, så vil stresset ikkje tårne seg opp til å til slutt eksplodere i meltdowns. Anonymkode: 0112b...d3e
BareMay Skrevet 15 timer siden #5 Skrevet 15 timer siden Hvorfor brukes ordet "meltdowns" ? "Sammenbrudd" er vel mer norsk..? 1 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Skrevet 15 timer siden Min erfaring er at når vi greide å få ned presset rundt henne, så roet meltdowns seg også. På slutten av barneskolen var det flere ganger om dag, på ungdomsskolen kanskje 1-2 ganger i uka, nå har hun kun hatt 1 siden august. Det er nok fordi hun er blitt flinkere til å trekke seg tilbake når det blir for mye, fordi det ikke er det samme presset rundt skole lenger og ikke minst at hun blir eldre. Men pusher vi for langt, da kan det skje, så vi prøver å unngå det, for hennes del. Anonymkode: 87847...ba6 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Skrevet 15 timer siden (Samme som over) Men selv er jeg 45 år, har ikke autisme-diagnose, men har angst. Og jeg kan fortsatt innimellom våkne på natta med angstanfall og gråte, uten at jeg vet hvorfor. Det skjer ikke ofte, kanskje 1-2 ganger i året, men det er ofte i perioder hvor jeg har stått i mye over lang tid. Det er sjelden noe som utløser det, som jeg kan sette fingeren på. Det er jo et slags meltdown det også. Og er fordi jeg står i for mye press, over for lang tid, som blir en belastning tross at jeg går på antidepressiva for angsten. Uten medisinene hadde det nok skjedd flere ganger i uka. (Jeg går ikke på beroligende, og har aldri gjort det) Anonymkode: 87847...ba6 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vil jenter som har meltdowns som en følge av diagnose eller overfølsomhet, noen gang slutte å få det, eller fortsetter det inn i voksen alder? Noen som vet eller har erfaring? Anonymkode: b9113...c89 Adhd jente her. Vært ekstreme meltdowns men de kommer fort og fort over. Hun sier da unnskyld etterpå. Og gråter og vi snakker ut litt. Mye stress med skole,venner,og press på skole osv som kan trigge lett. Noen er veldig introvert (sosiale ja men må pause alene for å klare det sosiale) og da blir det fort mye. Hjemme kommer det ut,der er hun trygg. Men med tålmodighet og rolig og de verste fjortis hormonene overstått er det bedre. Kan klikke ,men 1gang i pret før var det flere ganger i måneden. Det skjedde i tiden før mensen(hun hadde fått mensen, men dagene før har hun mye mer hormoner og det kræsjer mer med adhd). Anonymkode: aaa34...1ae
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vil jenter som har meltdowns som en følge av diagnose eller overfølsomhet, noen gang slutte å få det, eller fortsetter det inn i voksen alder? Noen som vet eller har erfaring? Anonymkode: b9113...c89 Jeg er voksen med autisme. Jeg har ikke meltdowns som synes utvendig nå i voksen alder. Det blir som ubehag og angst inni meg istedenfor. Anonymkode: b71e7...c9b
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vil jenter som har meltdowns som en følge av diagnose eller overfølsomhet, noen gang slutte å få det, eller fortsetter det inn i voksen alder? Noen som vet eller har erfaring? Anonymkode: b9113...c89 Ja, skyldes samme problematikk som tics; elektromagnetisk utladning. Det er noe alle har, til en hvis grad, det handler i hovedsak å ha selvkontroll i periodene en er slik (at en ikke f.eks får psykotiske anfall i butikk eller på gaten). Det som gjelder er kosthold som virker beroligende, eller stimuli som har samme virkning (underholdning gjennom f.eks VR). Anonymkode: 5d9ed...f01
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vil jenter som har meltdowns som en følge av diagnose eller overfølsomhet, noen gang slutte å få det, eller fortsetter det inn i voksen alder? Noen som vet eller har erfaring? Anonymkode: b9113...c89 Ja, skyldes samme problematikk som tics; elektromagnetisk utladning. Det er noe alle har, til en hvis grad; det handler i hovedsak å ha selvkontroll i periodene en er slik (at en ikke f.eks får psykotiske anfall i butikk eller på gaten). Det som gjelder er kosthold som virker beroligende, eller stimuli som har samme virkning (underholdning gjennom f.eks VR). Anonymkode: 5d9ed...f01
Brukerano Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden 31 år og får fremdeles meltdowns. Jeg vet mer og mer om hva som trigger det. Men jeg skulle ønske jeg lærte det som ung. stress og press takler jeg dårlig. Forandring i planer er vanskelig. Mat kan være vanskelig. Høye lyder, mye lyder, sterkt lys og mye lukt. Alle disse tingene sammen gjør at jeg slår meg selv i ansiktet, skriker og blir helt borte.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden Det meste går over etter 20-årene Anonymkode: e342a...f9d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå