AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden Moren min er 80 år og bor alene på en annen kant av landet. Hun er frisk og klarer seg selv. Men hun bor altså alene på bygda, og har så å si ikke kontakt med noen. Hun har kun min bror og meg, men vi bor langt unna. Vet hun deltar på faste treff 1-2 ggr i uken ifbm en hobby, men hun har ingen omgangvenner der, og tror ikke hun blir etterlyst om hun ikke dukker opp. Vi er bekymret da ingen ser til henne, eller merker hvis det skulle skje noe. Kan man be hjemmesykepleien sjekke innom henne med jevne mellomrom når de likevel kjører forbi? Evt ringe henne på faste tider? Anonymkode: 1aeab...a34 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Skal hjemmesykepleien komme så må dere søke og ha vedtak på det som alle andre. Mange med gamle foreldre flytter nærmere foreldrene for å kunne ha litt tilsyn. Anonymkode: fe45e...d83 1 1
ElectricScum Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden Hvorfor kan ikke dere ringe henne faste tider? Jeg ringer min mor på 83 hver dag. Om dere ikke får tak i henne, så må dere selvsagt få fatt på noen som kan stikke innom henne for å sjekke at alt er ok. Hun burde få seg en trygghetsalarm også. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Hvorfor kan dere ikke selv ringe henne på faste tider? Nei, man får vanligvis ikke hjemmesykepleie uten vedtak. Sannsynligheten er imidlertid høy for at naboer allerede følger litt med på henne. Anonymkode: 3d919...3da 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Evt ringe henne på faste tider? Akkurat dette siste her er vel ikke noe dere trenger å legge på et allerede presset hjemmesykepleie. Det bør du og broren din klare helt fint på egenhånd. Anonymkode: e2f04...667 2 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden Min mor er snart 80 og svært oppegående. Vi har som vane å sende en snap til hverandre hver morgen, bare for å si at "vi er oppe og lever" Kanskje ikke alle på snart 80 bruker snap, men kanskje en fast sms hver morgen vil gjøre susen. Tar ca 30 sekunder. Anonymkode: 8e33b...097 3
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden Ikke en ideell situasjon. Tenker det må være fryktelig vanskelig for mange i din situasjon, med (kanskje enslige) foreldre som bor på en plass flere timer unna med bil eller fly. Har hun vurdert å flytte nærmere deg eller søsken? Ligger en trygghet i det, og gjør også at dere kan stille opp mer praktisk i hverdagen. Første steg er i alle fall at du evt har daglig kontakt med moren din, siden du ymter frempå om at det hadde vært fint hvis "noen" gjorde dette. Det finnes også private trygghetsalarmer i form av armbånd eller halsbånd. Det kan jo også være noe å vurdere sterkt i første omgang. Anonymkode: ffd4a...b5c 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden Som et minimum, for hennes sikkerhet og for at hun skal slippe å dø ensom, hadde jeg ringt henne hver eneste dag! Hadde også prøvd å besøke henne og evt få henne på besøk til meg. Kan hun/ønsker hun å flytte nærmere dere? Anonymkode: 8e122...532 2 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden ElectricScum skrev (11 minutter siden): Hvorfor kan ikke dere ringe henne faste tider? Jeg ringer min mor hver 83. dag. Om dere ikke får tak i henne, så må dere selvsagt få fatt på noen som kan stikke innom henne for å sjekke at alt er ok. Hun burde få seg en trygghetsalarm også. Men det blir jo nesten tre måneder i mellom hver gang. Blir du ikke bekymret? Anonymkode: 0cd42...717
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det blir jo nesten tre måneder i mellom hver gang. Blir du ikke bekymret? Anonymkode: 0cd42...717 3 måneder mellom hver gang man ringer? Anonymkode: 6ab3e...a65 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden Hun bør få seg trygghetsalarm og dere kan selv ringe og sjekke at alt står bra til. Anonymkode: 6ab3e...a65 1
ElectricScum Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men jeg bæsjer i buksa hver 3 måned. Blir du ikke bekymret? Anonymkode: 0cd42...717 Excuse me?
ElectricScum Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 3 måneder mellom hver gang man ringer? Anonymkode: 6ab3e...a65 Det er bare en artigper som liker å endre på teksten han siterer.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Skrevet 1 time siden Dere får ikke kommunale tienester før behovet er der. Det er ikke verre enn å ta en telefon i ny og ne. Og worst case scenarie, litt morbid - men når hun dør er sjansen stor for mange at det skjer hjemme. Det er ikke farlig å være død i ett døgn eller to uten tilsyn. Jeg har selv vært i samme rom med langt yngre som har dødd og vært det noen døgn mens vi måtte vente noen timer på ambulanse. Det gikk faktisk under omstendighetene OK. Hun kan dog få sikkerhetsalarm om dere er redd for fall osv. Anonymkode: b1f28...30e 1
ElectricScum Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dere får ikke kommunale tienester før behovet er der. Det er ikke verre enn å ta en telefon i ny og ne. Og worst case scenarie, litt morbid - men når hun dør er sjansen stor for mange at det skjer hjemme. Det er ikke farlig å være død i ett døgn eller to uten tilsyn. Jeg har selv vært i samme rom med langt yngre som har dødd og vært det noen døgn mens vi måtte vente noen timer på ambulanse. Det gikk faktisk under omstendighetene OK. Hun kan dog få sikkerhetsalarm om dere er redd for fall osv. Anonymkode: b1f28...30e Greit nok å være pragmatisk, men poenget med å ha oppsyn med eldre eller andre sårbare er jo helst for at de skal få kjapp hjelp hvis de får et illebefinnende som ikke nødvendigvis trenger lede til død. Det er ingenting som er "farlig" når man allerede er død, men man ønsker jo absolutt ikke at ens gamle mor skal lide i tre døgn før døden inntreffer. Det er det som fort kan skje om man lever isolert.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Skal hjemmesykepleien komme så må dere søke og ha vedtak på det som alle andre. Mange med gamle foreldre flytter nærmere foreldrene for å kunne ha litt tilsyn. Anonymkode: fe45e...d83 Det er absolutt ikke vanlig at "barna" med familie flytyer nærmer eldre foreldre. Og dra barnebarna ut av skolen og bytte miljø osv. Det vanlige er evt at foreldrene flytter nærmere "barna". Anonymkode: 5cf6c...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er absolutt ikke vanlig at "barna" med familie flytyer nærmer eldre foreldre. Og dra barnebarna ut av skolen og bytte miljø osv. Det vanlige er evt at foreldrene flytter nærmere "barna". Anonymkode: 5cf6c...0e4 Jeg oppfatter det som vanlig. De unge har lettere for å tilpasse seg enn de eldre. Anonymkode: fe45e...d83
AnonymBruker Skrevet 55 minutter siden #18 Skrevet 55 minutter siden Om ingen andre merker at det har skjedd henne noe, så vil nok postbudet gjør det selv det ikke er postomdeling hver dag lengre. Anonymkode: 51efc...6af
AnonymBruker Skrevet 49 minutter siden #19 Skrevet 49 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor kan dere ikke selv ringe henne på faste tider? Nei, man får vanligvis ikke hjemmesykepleie uten vedtak. Sannsynligheten er imidlertid høy for at naboer allerede følger litt med på henne. Anonymkode: 3d919...3da Siden hun bor på bygda er det vel like stor sannsynlighet for at hun ikke har naboer. Anonymkode: a6149...d81
AnonymBruker Skrevet 44 minutter siden #20 Skrevet 44 minutter siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Siden hun bor på bygda er det vel like stor sannsynlighet for at hun ikke har naboer. Anonymkode: a6149...d81 Så godt som alle har naboer, men avstanden er ofte lenger til disse enn man er vant med i mer tettbygde områder. Det er likevel vanlig å følge med på naboene. "Nå har jeg ikke sett røyk fra skorsteinen hos a Marta på tre dager, vi svinger innom," "nå er det ikke spor på veien opp mot Dal selv om det ikke har snødd siden i forgårs og hu Petra alltid bruker handle på tirsdager" osv. Anonymkode: 3d919...3da 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå