Gå til innhold

Til dere som har barn med borderline diagnose

Fremhevede innlegg

Skrevet

-vet du grunnen til at barnet har blitt som det er blitt?

Noen av dere som tar selvkritikk, eller er det alle andre sin feil at barnet er blitt som det er blitt? 

Anonymkode: 3756f...94b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du mener barn så regner jeg med at du mener avkom og ikke barn under 18 år? Det er uvanlig å sette diagnosen på barn og unge voksne. 

Anonymkode: 3f709...92a

• Nyttig 1
Skrevet

Tror du oppriktig at noen i situasjonen du beskriver vil dele, gitt måten du formulerer deg på?

Anonymkode: ff177...953

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror du oppriktig at noen i situasjonen du beskriver vil dele, gitt måten du formulerer deg på?

Tror ikke de hadde delt uansett jeg. De gjemmer seg vekk og later som de ikke kan forstå hvorfor AVKOM har blitt som det har blitt, legger skylden på avkommet. Mennesker som har fått diagnosen er traumatiserte, veldig ofte grunnet dårlig barndom 

• Liker 6
Skrevet

Mange som får diagnosen har opplevd alvorlige hendelser i oppveksten, som fysisk, emosjonelt eller seksuelt misbruk, omsorgssvikt eller separasjon fra foreldre. Et ustabilt hjemmemiljø med mye konflikt eller mangel på emosjonell støtte fra foresatte eller andre nærstående er en sentral risikofaktor. Det er også en viss genetisk sårbarhet. Vanskeligheter med å utvikle trygg tilknytning til omsorgspersoner kan føre til utfordringer med å stole på andre og regulere egne følelser senere i livet. 

Det trenger ikke å skyldes omsorgssvikt eller lignende, men personer med nære familiemedlemmer med lidelsen, har høyere risiko for å utvikle den selv. Dette kan handle både om medfødt temperament og sårbarhet for stress.

Anonymkode: a5c60...642

• Nyttig 2
Skrevet

Du tror at noen som klarer å påføre barnet sitt en alvorlig pf er i stand til å ta selvkritikk? Glem den tanken, du plager bare deg selv.

Anonymkode: 5952f...7fd

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen av dere som tar selvkritikk, eller er det alle andre sin feil at barnet er blitt som det er blitt? 

Jeg er ikke forelder, men jeg lover at du kan glemme det. Ikke prøv å overbevise de engang. Du mister bare energi. Det er stengt der. Ofte har de selv pf, uten å vite det selv. Ingen har vært bedre eller mer vanlige foreldre enn dem. Det er jo hovedproblemet. De tvilte aldri på at de var gode foreldre. Og de kommer aldri til å gjøre det heller. Legg det dødt, først som sist.

Anonymkode: ab402...c78

• Nyttig 1
Skrevet

Det settes ikke slike dianoser på barn. 

Anonymkode: e1390...b1c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk den diagnosen da jeg var 31. Foreldrene mine har, i likhet med de fleste andre foreldre vil jeg tippe, ikke peiling på at jeg har den.

Anonymkode: 6e6c8...729

• Liker 3
Skrevet

Har ei datter med følelsesreguleringsforstyrrelse. Forløper til borderline hvis vi ikke tar godt nok tak nå mens hun er liten. Har ingen problemer med å se at jeg har gjort mye feil. Jeg skulle ikke hatt barn før jeg var bedre på å regulere egne følelser og stress.  Skulle ihvertfall ikke hatt flere enn 1 barn. Får hjelp av BUP og skal koble på barnevernet.  

Anonymkode: 637b8...025

• Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ei datter med følelsesreguleringsforstyrrelse. Forløper til borderline hvis vi ikke tar godt nok tak nå mens hun er liten. Har ingen problemer med å se at jeg har gjort mye feil. Jeg skulle ikke hatt barn før jeg var bedre på å regulere egne følelser og stress.  Skulle ihvertfall ikke hatt flere enn 1 barn. Får hjelp av BUP og skal koble på barnevernet.  

Ifølge BUP er det pga arvet og miljø. Jenta er født med et intenst og sensitivt temperament, og ville vært ansett som krevende for alle foreldre. 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg har denne diagnosen men kun 5/9 kriterier. Mønsteret er at min forelder er perfekt, og jeg som er problemet. Jeg mener mine foreldre har gjort en dårlig jobb, og kommer aldri til å tilgi dem. 

Det sagt, det MÅ ikke være foreldrenes feil. Kan nok være gener og andre faktorer også

Anonymkode: 29e74...d9a

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Er det foreldrenes feil hvis noen har borderline? Det har jeg ikke hørt før. Jeg trodde det kunne være mange årsaker. 

Anonymkode: 50d32...c49

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er det foreldrenes feil hvis noen har borderline? Det har jeg ikke hørt før. Jeg trodde det kunne være mange årsaker. 

Anonymkode: 50d32...c49

Det er som regel arv og miljø. Har to barn selv, og det ene barnet er uten tvil mer disponert for følelsesmessige utfordringer utover i livet. Det andre barnet har god følelsesmessig regulering selvom det er 5 år yngre enn det andre. 

Skrevet

Jeg leser innlegget som et ts er barnet og foreldrene hennes er i benektelse for å i det hele tatt har gjort noe galt som har ført til atferdsforstyrrelsene hos ts. 

Anonymkode: 195e1...3a9

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk diagnosen da jeg var 26. Min mor som har jobbet mange år i psykiatrien selv gransket seg selv grundig for hun lurte på hva hun hadde gjort galt. Jeg har sagt til henne at hun ikke gjorde noe galt. Selv om det ikke stemmer helt. Men har ikke vært snakk om omsorgssvikt. 

Nå er jeg 35 og diagnosen ble tatt vekk da jeg var 33. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for ærlighet ❤️

Det som er gode nyheter for deg og datter er at med selvinnsikten din så kan hun bli kvitt forstyrrelsen, eller hvertfall bli mye bedre. Hun har deg på laget sitt som ser og innrømmer feilsteg. Dere skal jobbe sammen for at hun skal ha det bedre. Jeg vet ikke men kanskje kommer du fra en vond barndom selv, du vil ikke gi din datter den oppveksten du selv hadde? Det skal du være stolt av.

De fleste foreldre tar null selvkritikk. Resultatet er barn som vokser opp og tror at dette er deres feil, det er de som er dumme slemme og gale. I voksen alder er vi vrak som bare ødelegger for oss selv og andre.

Ønsker deg og datter all lykke til ❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Barn har ikke personlighetsforstyrrelser. De kan ha symptomer på at de kan utvikle det, men det er noe man utvikler over mange, mange år. Det som er viktig er adekvat hjelp om et barn har adferd som er vesentlig avvikende, sånn at de kan unngå at dette kan gi grobunn for at de kan få personlighetsforstyrrelse senere i livet. Det er også bare tull at personlighetsforstyrrelse må være noens feil. 

Anonymkode: df7d2...213

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tror ikke de hadde delt uansett jeg. De gjemmer seg vekk og later som de ikke kan forstå hvorfor AVKOM har blitt som det har blitt, legger skylden på avkommet. Mennesker som har fått diagnosen er traumatiserte, veldig ofte grunnet dårlig barndom 

Selv om sammenhengen mellom diagnosen og omsorgssvikt er sterk, er den jo langt fra 100%.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Barn har ikke personlighetsforstyrrelser. De kan ha symptomer på at de kan utvikle det, men det er noe man utvikler over mange, mange år. Det som er viktig er adekvat hjelp om et barn har adferd som er vesentlig avvikende, sånn at de kan unngå at dette kan gi grobunn for at de kan få personlighetsforstyrrelse senere i livet. Det er også bare tull at personlighetsforstyrrelse må være noens feil. 

Anonymkode: df7d2...213

Det er en godt etablert teori, men nyere forskning tyder på at det er mye genetisk, ifølge bl.a. Peter Salerno. Har sett masse av ham på youtube. 

Anonymkode: 29e74...d9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...