Gå til innhold

Bil som tapper seg for strøm

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en gammel dieselbil som gjennom de 4-5 årene jeg har hatt den har tappet seg for strøm uten at noen klarer å finne en logisk årsak. Kanskje noen smarte hoder her inne har vært gjennom noe lignende?

Så lenge bilen blir startet og kjørt noen min daglig så er det null problem. Da starter den i samme sekund som man vrir om nøkkelen. Den er aldri tungstartet så lenge den har strøm på batteriet. Problemet er bare at det er ett eller annet som tapper den for strøm når den står!

På sommeren kan den fint stå i 4-5 dager og fremdeles starte fint. Så fort vi bikker null grader så kan den ikke stå et døgn engang før batteriet er flatt. Det spiller egentlig ingen rolle om jeg kjører 2 mil eller 20 mil. Blir den ikke startet og kjørt på ca 24 timer så er det dødt. Jeg bruker ikke masse varmetråder, varme i setene eller unødvendig mye vifte f.eks. 

Jeg har kjøpt nytt batteri til den flere ganger og da er det litt bedre en liten periode og så er det påan igjen.

For gøy har jeg sjekket batteriet når jeg har parkert den og da er det mer eller mindre fult. 24 timer senere er det ca 25% igjen. Jeg dobbeltsjekker så klart at alt av lys osv er skrudd av og jeg har koblet av f.els Bluetooth i tilfelle dette skulle ha noe å si. 

I natt er det meldt svært kaldt så jeg har allerede vært ute å satt den til lading sånn just in case 😅 Den gamle bilen min sto tre uker i 10-20 minus og startet (om enn noe litt tungt) når jeg spadde den frem igjen. Mannens bil kan også stå i et par uker før den begynner å klage. Verkstedet har feilsøkt uten å finne noen store feil.

Er det noen som har noen forslag til hva som kan være årsaken? 🫣

Anonymkode: 844b8...23f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags type bil er det? Beste er å montere hovedstrømbryter.

Anonymkode: 77f66...541

• Liker 1
Skrevet

Koble på en hovedstrømsbryter🙈🥳

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags type bil er det? Beste er å montere hovedstrømbryter.

mann97 skrev (2 minutter siden):

Koble på en hovedstrømsbryter🙈🥳

Det er en Audi :) Regner med at dette er noe jeg må få utført på verksted? 😅 Burde kanskje nevnt det i HI, men jeg har null peiling på bil - med unntak av at jeg er dritgod til å sette dem på lading og jump starte 😎 Hvordan fungerer det?

Skrevet

To opplagte muligheter.

Enten lader ikke dynamoen tilstrekkelig.

Eller så har du en strømtyv. Altså noe som trekker strøm når alt skal være avslått.

Begge deler kan måles med et multimeter til et par hundre kroner.

Anonymkode: 305bd...0df

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har fått gode svar her. Du kan jakte forbrukeren, men det er tidkrevende og vanskelig i noen tilfeller. Ikke verdt det på en gammel dieselbil og kanskje især en Audi, som er kjent for å være upålitelige problemmakere. Så da er hovedstrømbryter en gyllen løsning. 

Anonymkode: e763b...f04

• Nyttig 1
Skrevet

For å løse utfordringen så er det å montere en hovedstrømbryter som er det enkleste, forutsatt at det faktisk er noe som trekker strøm når den står i ro.

Alt etter alder på bilen så kan det og skape noen utfordringer så dette bør gjøres av noen som kan det og vet hvilken modell og årsmodell du har.

Det første som slår meg er feilkoblet stereo som alltid står og trekker strøm. Og at på vinteren blir kombinasjonen med kald motor og lite strøm for krevende for batteriet. Det andre som slår meg er en motorvarmer som slår inn pga temperaturen, men som egentlig ikke fungerer og derfor bare trekker strøm.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange hobbymekanikere som ikke har peiling her!

1. Du må måle ladespenning. Må ligge på min 13,8V og opp til 14,4V.

2. Feilsøk med å sette opp et multiinstrument og mål ampere som ev går ut fra batteriet. Og det skal settes mellom plusspol og batteripolen.

3. Ta ut en og en sikring, og se hvilken kurs som kan være strømtyven. 

Anonymkode: 75fd0...ab7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Elsker når folk trykker tommel opp på sin egen kommentar. Viktig å gi støtte til seg selv!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Elsker når folk trykker tommel opp på sin egen kommentar. Viktig å gi støtte til seg selv!

Får ikke fjernet tommel opp, så nei, jeg har ikke gjort det selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1. Du må måle ladespenning. Må ligge på min 13,8V og opp til 14,4V.

2. Feilsøk med å sette opp et multiinstrument og mål ampere som ev går ut fra batteriet. Og det skal settes mellom plusspol og batteripolen.

3. Ta ut en og en sikring, og se hvilken kurs som kan være strømtyven. 

Tror nok det har blitt utført under feilsøking på verksted tidligere i følge TS.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en gammel dieselbil som gjennom de 4-5 årene jeg har hatt den har tappet seg for strøm uten at noen klarer å finne en logisk årsak. Kanskje noen smarte hoder her inne har vært gjennom noe lignende?

Så lenge bilen blir startet og kjørt noen min daglig så er det null problem. Da starter den i samme sekund som man vrir om nøkkelen. Den er aldri tungstartet så lenge den har strøm på batteriet. Problemet er bare at det er ett eller annet som tapper den for strøm når den står! 
(..)

Verkstedet har feilsøkt uten å finne noen store feil.

Strømmen på batteriet må forsvinne på et eller annet vis.
Å måle spenning, og strøm - samt undersøke hvilke deler av bilen som trekker strøm virker å være gjort av verksted, uten å finne faktisk årsak. Kan være det er lite strømtrekk, men ved at bil kan bare stå et døgn må det være forholdsvis mye. Eller, det kan være strømtrekk kommer i perioder gjerne på natten når bilen står?

Et varmekamera kan i noen tilfeller benyttes for å finne hva som trekker strøm, da komponent som trekker strøm vil bli noe varmere enn omgivelsene. Gjerne enklere vintersdag, da er temperaturforskjell større.

Om strømtrekk oppstår av og til kan en batteri overvåker som BM2 benyttes. Den kan avklare når det tappes for strøm, viser spenning over tid. 

Disse selges av mange ulike, koster fra ca 200 kr. Innebygget minne, slik en kan hente ut logg via blåtann. Har selv benyttet dem på flere biler, og de viser en graf med spenning opptil 30 dager fra intern minne. (I app kan det vises flere år tilbake.)

https://www.ebay.com/itm/235899337298
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dc.battery.monitor2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tror nok det har blitt utført under feilsøking på verksted tidligere i følge TS.

TBL12 skrev (12 minutter siden):

Strømmen på batteriet må forsvinne på et eller annet vis.
Å måle spenning, og strøm - samt undersøke hvilke deler av bilen som trekker strøm virker å være gjort av verksted, uten å finne faktisk årsak. Kan være det er lite strømtrekk, men ved at bil kan bare stå et døgn må det være forholdsvis mye. Eller, det kan være strømtrekk kommer i perioder gjerne på natten når bilen står?

Et varmekamera kan i noen tilfeller benyttes for å finne hva som trekker strøm, da komponent som trekker strøm vil bli noe varmere enn omgivelsene. Gjerne enklere vintersdag, da er temperaturforskjell større.

Om strømtrekk oppstår av og til kan en batteri overvåker som BM2 benyttes. Den kan avklare når det tappes for strøm, viser spenning over tid. 

Disse selges av mange ulike, koster fra ca 200 kr. Innebygget minne, slik en kan hente ut logg via blåtann. Har selv benyttet dem på flere biler, og de viser en graf med spenning opptil 30 dager fra intern minne. (I app kan det vises flere år tilbake.)

https://www.ebay.com/itm/235899337298
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dc.battery.monitor2

Iflg teksten til TS er ikke noe som tilsier at et versted har sjekket noe som helst. ”noen” står det, og det tolker jeg dithen at det er på samme måte som her, en gjeng nolduser som ikke har peiling. Har selv en utdannelse innen 12/24V i kjøretøy, derfor jeg listet opp de helt elementære punkter som er greie å begynne med.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Iflg teksten til TS er ikke noe som tilsier at et versted har sjekket noe som helst. ”noen” står det, og det tolker jeg dithen at det er på samme måte som her, en gjeng nolduser som ikke har peiling. Har selv en utdannelse innen 12/24V i kjøretøy, derfor jeg listet opp de helt elementære punkter som er greie å begynne med.

Slapp av du da! Står jo i første innlegg at verkstedet har feilsøkt.

Forøvrig enig i det du sier ellers.. Det første jeg og tenkte, var å koble opp et multimeter og sjekk strømtrekk fra batteriet, og ta en og en sikring for å finne ut hva som trekker strøm. Men dette høres ikke ut som noe trådstarter skal begynne med selv, da hun sier hun har lite peiling. 

TS: Jeg tenker at om batteriet har blitt bytta, så er det ikke dette det er problem med..

Ellers tenker jeg og som andre her at en løsning kan være å få fiksa en hovedstrømsbryter i den. Det er jo egt litt "jalla" løsning, men bør funke for en billig penge. Man fjerner ikke da feilen, man bare kobler den helt ut når bilen ikke er i bruk. 

Nå vet ikke jeg hvor komfortabel du føler deg med å skru og pelle litt selv, eller hvor enkelt det er å komme til batteriet i bilen din. Men bare for testing, så kunne du prøvd å ta av ledningen(e) som går på minus polen på batteriet når du ikke bruker bilen, og koble på igjen når du skal kjøre. Om dette løser problemet, så tenker værtfall jeg at det hadde vert like greit å fått fiksa en hovedstrømsbryter. Slik hvis det her er en gammel bil som du vil bruke minst mulig penger på, og som ingen klarer å finne utav.

Endret av Blue Balloon
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er en Audi :) Regner med at dette er noe jeg må få utført på verksted? 😅 Burde kanskje nevnt det i HI, men jeg har null peiling på bil - med unntak av at jeg er dritgod til å sette dem på lading og jump starte 😎 Hvordan fungerer det?

Ja de kan fikse på verksted. Men om du har en god venn som er handy med grunnleggende kunnskap om elektronikk, så kan det fikses hjemme i garasjen og. Koster 199 på biltema, pluss litt ledning og kabelsko kanskje.

Det er rett og slett bare en bryter, som man kobler på direkte ut fra batteriet, før strømmen går til alt annet i bilen. Når man da skrur av denne, så brytes forbindelsen til batteriet, så ingenting får tilgang på å stjele strøm.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er en Audi :)

Viktig å gi minst mulig informasjon når man spør om sånt.
Nå har du likevel røpet at det er Audi, pass på å ikke også fortelle modell og årgang.

Anonymkode: a06f2...4d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blue Balloon skrev (2 timer siden):

Ja de kan fikse på verksted. Men om du har en god venn som er handy med grunnleggende kunnskap om elektronikk, så kan det fikses hjemme i garasjen og. Koster 199 på biltema, pluss litt ledning og kabelsko kanskje.

Det er rett og slett bare en bryter, som man kobler på direkte ut fra batteriet, før strømmen går til alt annet i bilen. Når man da skrur av denne, så brytes forbindelsen til batteriet, så ingenting får tilgang på å stjele strøm.

Ja, den du nevner fra Biltema fungerer og tåler nok, både kontinuerlig og ved startbelastning.

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/elektriske-installasjoner-for-bat/strombrytere/hovedstrombryter-2000041887

Legg til en jordingskabel på minst 50 mm², f.eks. denne

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/jordingskabel-med-kabelsko-70-mm2-2000049692

samt en ekstra ringkabelsko, riktig tang og en litt over snittet handy venn så er en langt på vei mot en quick fix, men uten å løse det egentlige problemet. Men litt upraktisk at en må under panseret to eller flere ganger om dagen da …

Anonymkode: c1183...77c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar, tanker og meninger! Skal prøve å svare:

Bilen er sjekket på verksted, men de fant ingen umiddelbare feil. Vet jo ikke hvor nøye de leitet, men ingen store og åpenbare feil i alle fall. Den har tydeligvis vært hos en "hobby mekaniker" tidligere, for de fant mye rart. Alt er fikset nå og bilen er i god stand.

Det er en A3 fra 2012.

Vi har mistanke om at det kan være feilkoblet stereo som er årsaken, men ledninger er sjekket og alt ser ok ut. Jeg vurderer å kjøpe en ny stereo bare for sikkerhetsskyld.

Om bilen har startet den dagen så starter den perfekt resten av dagen. Batteriet blir først tappet når bilen har stått stille i x ant timer i strekk. Kortere tid på vinteren enn sommeren.

Hovedstrømbryter var ikke et dumt forslag! Men det beste hadde jo vært å kommet til roten av problemet.

Batteri er byttet flere ganger og det funker da bedre en liten stund før batteriet blir tappet "som vanlig". 

Batteriet kan som sagt være på 100% når jeg parkerer bilen på kvelden og likevel være på rundt 25-30% dagen etter så at noe stjeler strøm er det jo ingen tvil om. Spørsmålet er bare hva 🤷‍♀️

Om jeg kobler til en sånn bryter så vil det uansett bli gjort på verksted. Tør ikke rote med slikt selv 😅

Men det er ikke noen som vet om noen "skjulte lys" eller noe slikt på disse bilene? Ett eller annet så enkelt 🫣 Lys i taket osv er så klart stilt inn slik at de ikke slår seg på av seg selv slik at jeg ikke ved en feil skal glemme disse.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Stereoen kan absolutt være syndere, men det er også en rekke andre potensielle årsaker til strømtyven. Det kan jo evt være forsøket verdt i første omgang å koble fra stereoen (og har du flaks så kan du nappe ut sikringen, hvis ikke noe annen vesentlig er koblet på samme.

Hovedstrømbryter fungerer jo, men er "bondemekk" som bør være siste utvei.

Det beste må være å finne et verksted som har spesialisert seg på bilelektrisk, de har langt bedre odds enn et vanlig bilverksted til å lokalisere feilen.

Anonymkode: c1183...77c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skulle til å si det. Hovedstrømbryter, er det mulig....

Start med tangamperemeter, multimeter, sikringsoversikt og tålmodighet.
Første steg er å sjekke hvor stort strømtrekket er.

Anonymkode: a06f2...4d0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...