AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:03 #1 Skrevet torsdag kl. 15:03 Har dine reisevaner blitt påvirket av oppveksten din ??? Jeg vokste opp med tur med campingvogn hver sommer, påskeferie på fjellet osv. Ble metta helt på slike ferier da og kan ikke fordra bilkjøring og ferie med snø nå. Trives bedre med varme og all inclusive. Hvordan er det med dere ??? Anonymkode: e4d55...41a
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:22 #2 Skrevet torsdag kl. 15:22 Jeg er fra Finnmark, et lite fiskevær i gokk (men bor i sør nå). Jeg reiser ikke til steder som er kalde. Island er feks totalt uaktuelt for meg. Samme med Svalbard. Varme, ja takk! Det jeg husker av turer utenom hjemme til onkler, tanter og besteforeldre, er feks hytta til en onkel. Det var uten innlagt vann og strøm. Det var med andre ord utedo der. Jeg hater utedo den dag i dag og nekter å reise på overnattinger som ikke har vannklosett. Helt totalt uaktuelt. Da skal jeg være i en krigssone, bokstavelig talt. Selv ikke teltturer er aktuelt uten tilgang. Denne nevnte hytta har blitt oppgradert med årene og har nå strøm, og doen er ikke tradisjonell utedo lenger. Nå er den ordna slik at man går rett i elva som går der, som igjen går rett i fjorden. Man slipper med andre ord lukt, det kan dog blåse litt rundt rattataen din. Fremdeles ikke et sted jeg overnatter nå som godt voksen. Jeg liker å ha det godt og skal ha ordentlig dører til badet (glassdører, skyvedører o.l burde være forbudt på hoteller!!!!). Jeg liker å bo nært togstasjon for å slippe å bære/dra baggasjen så mye. Tar offentlig transport overalt hvor jeg reiser da det viser seg at det er utelukkende storbyferier. Anonymkode: 59b9b...566 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:25 #3 Skrevet torsdag kl. 15:25 Vi reiste lite i min oppvekst, men det var gjerne en biltur hver sommer hvor vi enten hadde med combicamp eller leide campinghytte. Mest i Norge, men også et par ganger til Danmark og Sverige. Vi var aldri på hotell og aldri på restaurant og reiste aldri med fly. Dette var på 1970-80-tallet. Første gang jeg var i et fly var jeg 28 år og på jobbreise. Høstferien var alltid jobb fordi det var potetinnhøsting og juleferie og påskeferie alltid hjemme. Da jeg ble eldre var jeg noen ganger på kristen påskeleir med skiaktiviteter/alpint på dagtid. Nå kan jeg fortsatt dra på biltur med familien og egne unger, og har gjort det en rekke ganger. Sjelden noen mulighet om sommeren fordi jeg er bonde, men har leid feriehus i Danmark nå i vinterferien. Har også vært på flere lengre utenlandsturer, men aldri noe "All inclusive". Liker ikke disse turistfellene og foretrekker å lage vårt eget opplegg for reisen for å oppleve lokal mat og kultur. Sist utenlandstur var i november da kona og jeg tok en tur til Italia. Leide bil og kjørte rundt i Piemonte og Toscana. Overnattet på små lokale steder i små landsbyer og besøkte vinprodusenter og gamle historiske byer. Vi er ikke interessert i strand- og bassenglivet, men ønsker og oppleve lokal kultur der vi er, gjerne treffe lokale folk og lære noe nytt. Anonymkode: 17da9...e3b
Abra Skrevet torsdag kl. 15:28 #4 Skrevet torsdag kl. 15:28 Samme her. Campingturer hele norge/sverige. Og mange skiturer. Hater nå som voksen camping, og skiturer. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:29 #5 Skrevet torsdag kl. 15:29 Ja, var aldri lengre enn til Sverige som barn, og kun campingturer. Så det har gitt meg smaken på å reise mye og ofte og mye lengre vekk. Jeg vil se mest mulig av verden, og har vært i alle verdensdeler. Anonymkode: 46a92...04e 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:34 #6 Skrevet torsdag kl. 15:34 Ikke noe særlig. Vokst opp med meget kulturinteresserte foreldre, reiste stort sett for å se div. arkitektur i div. storbyer utenlands. Selv er jeg glad i å ligge på en strand og lese bøker mellom badene. Men jeg har ikke fått avsmak for kulturferier, altså, og jeg oppsøker for all del historie og arkitektur og kultur der jeg ender opp. Jeg bare synes rene storbyferier er lite avslappende og ikke det jeg ønsker. Jeg reiser fortsatt i all hovedsak utenlands, nå som da jeg var liten. I Norge er det hjemme eller hytta. Så noe er likt som i oppveksten, noe er ulikt. Anonymkode: 18350...173 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:38 #7 Skrevet torsdag kl. 15:38 Vet ikke om jeg har noen ferievaner. Kanskje jeg vokste opp med variasjon? Telting og båt med sjøspeideren, hytteturer på fjellet og ved sjøen. Utenlandstur på hotell. Som voksen nå er ferieønskene mine fremdeles varierte. Er jeg sliten kan jeg ha lyst på strandferie uten planer, er jeg mer eventyrlysten kan storbyferie på andre siden av kloden friste. Jeg liker å resie alene, slipper å ta hensyn til andre, og kan legge planer (eller ikke) helt selv. Ønsker meg en liten hytte i Norge da. Men det er mer for å ha en slags escape i helger og slikt, for leiligheten er litt liten og veldig nærme naboer. Anonymkode: 0e1d9...374
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:50 #8 Skrevet torsdag kl. 15:50 Tja, som barn var de fleste ferier på besøk hos familien på andre siden av landet. Vi kjørte ofte bil dit. Eller tok buss. (Dagbuss eller nattbuss) Eller tog. (Dagtog eller nattog). Når jeg ble eldre tok vi en del fly. Noen år av og til var vi på turer rundt i norden. I starten bodde vi på campingplasser, men etter hvert bodde vi på hotell. Som ungdom og ung voksen var vi flere år i "syden" på sommeren. Og noen få ganger har vi vært på hytte på fjellet om vinteren. Jeg har tatt med meg at jeg liker tog langt bedre enn både buss og lange bilturer. Har det OK med fly også, men foretrekker tog om det ikke tar veldig mye tid. Elsker nattog med sovekupe. Sover som en stein. Med egen familie har vi vekslet litt på. Noen år var vi på sydentur. Men først når barna ble noen år. Ellers har vi hatt ferier i norden. Hos familie i Norge, på feriesenter i Danmark, eller i campinghytter i norge/sverige. Vi har kjørt til mange steder, og jeg ser fordelen med bilferie når man skal ha med "alt" til ungene. Etter noen år med sydenferier, så tok vi noen år med togferier. Og ser at fremover så blir det nok mest en kombinasjon av disse to. Litt sydentur og litt togreiser. Europa egner seg jo for det meste veldig godt til å oppleves med tog. En kan flytte seg langt på en dag/natt. Og det blir ofte kjedelig å bare ligge i sola også. Så litt både og er mest optimalt. Anonymkode: 8be15...354
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:05 #9 Skrevet torsdag kl. 16:05 Tja, det er forbausende mye fra barndommen som påvirker oss – den ene eller andre veien. Når det gjelder reising så er det noe av det mest givende jeg gjør, og gjør det derfor så mye som mulig. Vokste opp med lange bilturer rundi Norge og flerfoldige ganger på kryss og tvers nedover i Europa, hele veien sør. Som voksen har jeg fortsatt med bilturer, i fire verdensdeler. Alltid nysgjerrig på hva som er rundt neste sving. Dette har langt på vei også smittet over på barna, som nå selv er voksne. Anonymkode: 806d8...033
enkefru Skrevet torsdag kl. 16:10 #10 Skrevet torsdag kl. 16:10 Vokst opp og vant med å være på hytte i feriene, etter flere år med minst en utenlandstur (syden) hvert år, har hytta blitt min foretrukne feriedestinasjon.
LilleMy_09 Skrevet fredag kl. 16:05 #11 Skrevet fredag kl. 16:05 (endret) Som liten var en del hytte og campingferier. Som voksen skyr jeg denne form for ferie som pesten. En viktig del av ferie for meg, er å bo komfortabelt. Foretrekker storbyferie, å ligge på stranda i x-antall dager blir for kjedelig Endret fredag kl. 16:06 av LilleMy_09
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:25 #12 Skrevet fredag kl. 23:25 Jeg vokste opp med hytte på fjellet og en mor som var lærer så vi var der i maaaange uker hver sommer, og høstferie, og vinterferie, og påskeferie. Bestekompisen min på barneskolen hadde en far som var mekaniker i SAS. De fikk den gang en gratis familieferie med fly per år som frynsegode (sikkert avskaffet for lengst nå). Hver sommerferie var han på Hawaii, i Disneyland osv. Det tok mange år som voksen før jeg gadd å legge penger i den samme hytta jeg nå har arvet. Vi er der nå faktisk, og sikkert påsken og to uker til sommeren. Men det er to uker syden om sommeren og storbyferie i høstferien hvert år, ungene skal se andre steder enn Valdres. Anonymkode: 61813...a44 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:34 #13 Skrevet fredag kl. 23:34 I den forstand at vi ikke dro på ferie og at det har fortsatt, har jeg vel det.. Anonymkode: b199c...070
SPOCA Skrevet i går, 00:19 #14 Skrevet i går, 00:19 Ja, mine foreldre elsket å reise, og det har jeg også blitt i voksen alder. De prioriterte reiser framfor hytte og campingvogn. Følte meg veldig heldig som fikk se og oppleve veldig mye forskjellig. Vi reiste alltid til utlandet 2 uker i sommerferien. 1
fru Alving Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 19.2.2026 den 16.34): Ikke noe særlig. Vokst opp med meget kulturinteresserte foreldre, reiste stort sett for å se div. arkitektur i div. storbyer utenlands. Selv er jeg glad i å ligge på en strand og lese bøker mellom badene. Men jeg har ikke fått avsmak for kulturferier, altså, og jeg oppsøker for all del historie og arkitektur og kultur der jeg ender opp. Jeg bare synes rene storbyferier er lite avslappende og ikke det jeg ønsker. Jeg reiser fortsatt i all hovedsak utenlands, nå som da jeg var liten. I Norge er det hjemme eller hytta. Så noe er likt som i oppveksten, noe er ulikt. Anonymkode: 18350...173 Hvilke byer tok dine foreldre deg med til da?
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden Jeg var på Gran Canaria da jeg var 1 og 6 år, så i København da jeg var 7 og 14 år. Norgesferie da jeg var 15 år. Selv så har jeg vært på en del syden ferier, hytteturer, flere storbyferier. Anonymkode: 84630...e8e 1
AnonymBruker Skrevet 22 minutter siden #17 Skrevet 22 minutter siden Har alltid tenkt at omflakkende ferier i campingvogn gjorde meg glad i å reise rundt og oppleve nye ting, som motsetning til fjorten dager på all inclusive-hotell (som jeg synes blir veldig kjedelig). Anonymkode: 82df0...cf2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå