Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Heldigvis har faren også stemmerett. Dere var jo 2 stk som lagde barnet. 50/50. Hvorfor skal han blir fratatt et så stort spesielt øyeblikk? 

Anonymkode: 5d2b0...ec3

Det er et stort og spesielt øyeblikk, det har du rett i. Dessverre så mistet han vel sin "stemmerett" når de gikk fra hverandre, og kanskje spesielt når han fikk seg ny kjæreste. 

Til ts: du bestemmer. Er dere gode venner du og exen, så tenker jeg jo at det kan være fint om han kan være med på deler av fødselen. Er dere ikke gode venner/det er såre følelser ifm bruddet/ny kjæreste så raskt e.l. så lar du det være. Du skal ikke sette egen helse på spill, og negativt stress øker sjansen for komplikasjoner. 

Ta med deg ei venninne. Selv angrer jeg stort på at jeg spurte min mamma og ikke min stemor. 

Anonymkode: c4436...02e

• Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Heldigvis har faren også stemmerett. Dere var jo 2 stk som lagde barnet. 50/50. Hvorfor skal han blir fratatt et så stort spesielt øyeblikk? 

Her har han ikke noe han skulle ha sagt. Han er ikke pasient denne dagen. Enn så lenge har bidraget fra far kommet da barnet ble laget. Neste steg hvor far kan gjøre nytte for seg er etter ungen har blitt født.  
Det kommer så tydelig frem her hvem som ikke har peiling på hva de snakker om. Det er ikke risikofritt å føde, mye kan skje og fødekvinnen er sårbar. Når barnefar ikke lenger er sammen med mor, har han ingen rett å kreve en plass der det ligger en naken sårbar kvinne i fødsel. Man ser jo at enkelte har vanskelig for å forstå dette.  En skikkelig, ekte og god far hadde skjønt at her har han 0 rett til å kreve sin plass. I denne settingen her når de ikke er sammen lengre så er neste steg på far sin reise etter baby har blitt født. Det er da bånd kan starte og bli styrket for livet. De av mannfolkene som prøver å true seg til å være tilstede risikerer bare ødelegge for sitt eget barn og relasjonen der i fremtiden. Heldigvis har mor rett til å be far forlate avdelingen inntil baby er født. Er en grunn til det er sånn, og at personell ved føde og barsel har ryggen fri i de tilfellene der de må be far om å forlate avdelingen inntil baby og mor er klar for besøk. 

Sånn sett var ordningen under covid helt perfekt når det kom til hvem som skal inn på avdelingen og ikke. Man ser jo nå flere år i ettertid at flere steder rundt om i landet tok med seg videre til i dag hvem som får komme inn på føde og barsel og hvem som pent må vente til barn og mor har kommet hjem, eller til at mor er såpass at hun greier gå ut av avdelingen og møte besøk der.

Anonymkode: a2d77...b70

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2026 den 17.56):

Jeg kommer sikkert til å få stygge kommentarer og bli kalt både det ene og det andre av brukere her, men med mindre barnefar er voldelig, farlig eller noe, ville jeg faktisk hatt med HAN. Råder deg til å revurdere det. Spør om han vil bli med. Det er barnet hans❤️ og det kan bli en fin opplevelse og fint minne. Jeg tror det er håp for fremtiden deres selv om dere ikke er sammen. 

Anonymkode: a47aa...e8e

Ingen grunn til stygge kommentarer, men nei, hvis trådstarter her ikke vil ha med eksen på fødsel, så skal hun ikke det. Uansett årsak. Jeg vet ikke om du har født, men det har jeg, og det er UAKTUELT å ha med noen på fødestua, som man egentlig ikke vil ha der. Uaktuelt. Og hva slags håp er det du ser for fremtiden deres? De kan ha et supert forhold og samarbeid om felles barn, selv om de ikke er sammen.

• Liker 6
Skrevet

Han er sikkert supergira på å gi massasje og klemmer under fødsel 😂

Si du har med evt. ei annen på selve fødselen men sier fra så fort det skjer noe, og han har førstepri på besøk når ungen er født 

Fungert på mine ekser/ bf

Anonymkode: 6c912...99b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2026 den 18.15):

Og ikke minst viktig for barnet og far sin tilknytning. Hva om TS blir syk eller lignende, eller at barnet blir innlagt på annen avdeling. Da er det veldig fint om babyens far er tilstede for å ivareta barnet.. 

Bare viktig å ha en god samtale i forkant om forventninger, og hva som er greit og ikke ift informasjon og deling av bilder osv. 

Anonymkode: 8db97...bad

I så fall kan far passe på å være tilgjengelig eller vente ute. Det har ingenting å si for tilknytning om far klipper navelstrengen eller ikke, derimot er det årene ETTER fødsel at far kan vise hva han er god for, og bygge bånd med barnet sitt. Fødsel er mors og barns, og er det farligste begge går igjennom i løpet av et liv. Det sier seg selv at man ikke skal ha med noen man ikke er komfortabel med, bare for å være grei.

• Liker 3
Skrevet
Faytastic skrev (1 time siden):

Han var god nok til å lage barn med, men ikke til å få være med på sitt eget barns fødsel? Egoistisk av deg. Det er like mye hand barn. Han trenger ikke ta på deg eller noe, men kan få være til stede, så tar du med deg en god venninne eller din mor med i tilegg. 

DET ER HUN SOM SKAL LIGGE NAKEN OG FØDE OG REVNE OG SYS OG BÆSJE OG HYLE OG BESVIME AV SMERTE, han MÅ ikke være der!????????????? hva er du for et menneske?? fy faen

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg fødte alene under covid. Det var skikkelig kjipt. Det var mannens første også, så var jo litt sårt i tillegg.

Ellers var jeg med på en venninne sin fødsel og hun ved flere anledninger sagt det var det beste valget hun hadde gjort 😅

Så ta med deg en venninne du er trygg på!

Anonymkode: 289f3...c9e

Skrevet

Ta med deg en nærstående som du er trygg på. Men husk at du og barnefar nå skal samarbeide tett de neste 18 årene. Gi ham beskjed straks fødselen starter, og la ham få se barnet sitt så snart det er mulig. Barnet har krav på å bli kjent med faren sin og å tilbringe 50 % av tiden sin med far inkl halvparten av alle høytider og ferier, fra barnet er noen få år gammelt. Tenk på barnets rettigheter og hva barnet har krav på.

Anonymkode: 16f11...841

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville også spurt venninne om å være med hvis mor eller søster er uaktuelle. 

Ønsker deg masse lykke til! 💜

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ta med deg en nærstående som du er trygg på. Men husk at du og barnefar nå skal samarbeide tett de neste 18 årene. Gi ham beskjed straks fødselen starter, og la ham få se barnet sitt så snart det er mulig. Barnet har krav på å bli kjent med faren sin og å tilbringe 50 % av tiden sin med far inkl halvparten av alle høytider og ferier, fra barnet er noen få år gammelt. Tenk på barnets rettigheter og hva barnet har krav på.

Anonymkode: 16f11...841

Da er det vel mest rettferdig at far tar seg av barnet de neste ni mnd etter fødsel da? 🤔

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var alene da jeg født mitt første barn. Hadde min mor med meg og det var veldig fint. Det er nå 40 år siden og de to fikk et helt spesielt bånd 🥰

Anonymkode: 760e8...8ac

Skrevet

Jeg fødte alene og det gikk helt fint. Jeg var så fokusert på meg selv og kroppen min,at jeg tror bare det hadde vært forstyrrende å ha noen der. Samboer kom når barnet var ute,og det var han som var med på mål og vekt av babyen,mens jeg ble sydd... Etterpå var vi sammen alle tre og det var jo fint. Men selve fødselen syns jeg var godt å gjøre alene. Kanskje du kan ha en venninne som kan komme å være sammen med deg etterpå,om du ikke ønsker det akkurat når det står på som verst under fødselen? Jeg var forberedt på å være alene da,det er jo litt vesentlig. 

Anonymkode: 82e2c...62d

• Liker 1
Skrevet
Faytastic skrev (2 timer siden):

Han var god nok til å lage barn med, men ikke til å få være med på sitt eget barns fødsel? Egoistisk av deg. Det er like mye hand barn. Han trenger ikke ta på deg eller noe, men kan få være til stede, så tar du med deg en god venninne eller din mor med i tilegg. 

Hun skal føde, ikke utstilles på fesjå. Ha med en du stoler på, en du er komfortabel med. 

Anonymkode: d221f...218

• Liker 3
Skrevet

Tenker du kan ha med en annen. Men du bør la far få møte baby etter fødselen og at han kan vente på sykehuset et annet sted imens hvis han vil være i umiddelbar nærhet. Plutselig skjer det noe uforutsett feks og det er også hans barn. Så han har jo lik rett til informasjon som deg underveis.

Anonymkode: 4b1b6...524

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke nødvendigvis. Hva om han voldtok henne, da var det 100% mannens valg. Da har han også 100 prosent bestemmelse med din logikk ?? 😃👌🏻

Anonymkode: 4a777...9d4

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker du kan ha med en annen. Men du bør la far få møte baby etter fødselen og at han kan vente på sykehuset et annet sted imens hvis han vil være i umiddelbar nærhet. Plutselig skjer det noe uforutsett feks og det er også hans barn. Så han har jo lik rett til informasjon som deg underveis.

Anonymkode: 4b1b6...524

Hva slags informasjon tenker du han har rett på underveis?  Selvfølgelig må han få møte barnet etter fødselen. Han kan komme inn så snart mor er klar for det, pga da selvfølgelig uten "vedheng".

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De er ikke sammen lengre, barnefar har ikke noe inne på den fødestuen å gjøre. Han kan pent vente på gangen. Det er ikke far som skal føde. Takk og lov for det er slik at det er den som skal føde som får bestemme dette selv. Barnefar har ikke noe der å gjøre før etter ungen har blitt født! Hadde dere menn selv vist påkjenningen med en fødsel og flere risiko faktorer så hadde nok pipen din fått en annen låt.

I et forløp med fødsel så er far den siste det skal taes hensyn til i denne settingen her, da denne parten ikke har noe medisinsk rolle denne dagen. Det er ikke han som skal ha fult av helsepersonell på seg…

Anonymkode: a2d77...b70

Jeg er kvinne, var ikke sammen med barnefar npr jeg fødte. Var en selvfølge at han skulle være med! Tenk å frarøvet noen å ta imot sitt eget barn. Kvinner hyler om likestilling, men tydeligvis kun når det passer. 

Skrevet
massi skrev (2 timer siden):

DET ER HUN SOM SKAL LIGGE NAKEN OG FØDE OG REVNE OG SYS OG BÆSJE OG HYLE OG BESVIME AV SMERTE, han MÅ ikke være der!????????????? hva er du for et menneske?? fy faen

og så....?? Skjerpings! Hyler om likestilling når det kun er beleilig! 

Skrevet

Huff, dette er jo ganske så avhengig av hvordan du er som person og hvilke intimgrenser du har? Det er jo utrolig blottleggende å føde både rent kroppslig og mentalt. Men om det er greit for deg så synes jeg han skal få være med men denne grensa er det bare du og igen andre som kjenner..

Skrevet
Faytastic skrev (11 minutter siden):

og så....?? Skjerpings! Hyler om likestilling når det kun er beleilig! 

Likestilling på fødsel blir det ikke, far er uansett ikke fødende. Blir bare tåpelig å dra likestilling inn i dette.

Anonymkode: d221f...218

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...