pippeli Skrevet torsdag kl. 13:45 #1 Skrevet torsdag kl. 13:45 Jeg er ikke sammen med barnefar og han har ny kjæreste. Har tenkt litt i det siste at det blir rart å ha han med? Fysisk kontakt under fødsel er uaktuelt (massasje, klem ,osv). Ser ikke for meg å ville ta imot støtte, bare at han er i veien og irriterende. Blir det keisersnitt er det noe annet. Tenker litt på å spør en venninne som selv har født to barn ☺️ søster og mor er uaktuelt...noen som har vært i lignende situasjon? 1 6
Uanonym bruker Skrevet torsdag kl. 13:47 #2 Skrevet torsdag kl. 13:47 Skjønner veldig godt at du ikke vil ha med deg eksen på fødsel Det hadde vært totalt uaktuelt her i alle fall. I din situasjon ville jeg hatt med meg ei venninne. 14 2
Stjertmeis Skrevet torsdag kl. 13:59 #3 Skrevet torsdag kl. 13:59 Ikke gjort det selv, men en nær venninne hadde med sin barndoms-bestevenninne under fødsel. Barnefar var ikke i bildet. Både min venninne og hennes barndomsvenninne opplevde fødselen som fin og er begge glade for at de delte opplevelsen. De sier det brakte dem enda tettere sammen, til tross for at de allerede var hverandres nærmeste venninner ❤️ Selv kunne jeg verken tenke meg å ta med meg venninne på egen fødsel eller være med en fødende venninne, men det skyldes mine egne vanskeligheter knyttet til kropp/intimgrenser. Men ideen synes jeg er fin og riktig om begge venninner ønsker det, og det ikke går utenom deres intime grenser. 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:04 #4 Skrevet torsdag kl. 14:04 Har ikke vært i situasjonen selv, men høres fint ut å ha med en god venninne. Fint å ha noen med seg som kan varte litt opp, avlede, motivere og ikke minst tale ens sak. Anonymkode: 37dd0...d95
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:42 #5 Skrevet torsdag kl. 16:42 Hadde med min bestis på siste fødsel, var kjempefint! Anonymkode: 11b46...72c 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:56 #7 Skrevet torsdag kl. 16:56 pippeli skrev (3 timer siden): Jeg er ikke sammen med barnefar og han har ny kjæreste. Har tenkt litt i det siste at det blir rart å ha han med? Fysisk kontakt under fødsel er uaktuelt (massasje, klem ,osv). Ser ikke for meg å ville ta imot støtte, bare at han er i veien og irriterende. Blir det keisersnitt er det noe annet. Tenker litt på å spør en venninne som selv har født to barn ☺️ søster og mor er uaktuelt...noen som har vært i lignende situasjon? Jeg kommer sikkert til å få stygge kommentarer og bli kalt både det ene og det andre av brukere her, men med mindre barnefar er voldelig, farlig eller noe, ville jeg faktisk hatt med HAN. Råder deg til å revurdere det. Spør om han vil bli med. Det er barnet hans❤️ og det kan bli en fin opplevelse og fint minne. Jeg tror det er håp for fremtiden deres selv om dere ikke er sammen. Anonymkode: a47aa...e8e 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:15 #8 Skrevet torsdag kl. 17:15 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg kommer sikkert til å få stygge kommentarer og bli kalt både det ene og det andre av brukere her, men med mindre barnefar er voldelig, farlig eller noe, ville jeg faktisk hatt med HAN. Råder deg til å revurdere det. Spør om han vil bli med. Det er barnet hans❤️ og det kan bli en fin opplevelse og fint minne. Jeg tror det er håp for fremtiden deres selv om dere ikke er sammen. Anonymkode: a47aa...e8e Og ikke minst viktig for barnet og far sin tilknytning. Hva om TS blir syk eller lignende, eller at barnet blir innlagt på annen avdeling. Da er det veldig fint om babyens far er tilstede for å ivareta barnet.. Bare viktig å ha en god samtale i forkant om forventninger, og hva som er greit og ikke ift informasjon og deling av bilder osv. Anonymkode: 8db97...bad 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:29 #9 Skrevet torsdag kl. 18:29 Ta med en god venninne eller en annen nær støtte❤️ ta eventuelt kontakt med en doula. Anonymkode: 7c023...0fa 4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:39 #10 Skrevet torsdag kl. 18:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): men med mindre barnefar er voldelig, farlig eller noe, ville jeg faktisk hatt med HAN. Anonymkode: a47aa...e8e Kriteriet for å være med på en fødsel er langt høyere standard enn ikke voldelig eller farlig. Det er intimt og personlig, og veldig sårbart. Mange konflikter mellom par starter på fødestua. Jeg ville virkelig ikke hatt med en eks, som skulle dele alt med sin nye dame etterpå. Anonymkode: b1f81...56b 9 12
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:40 #11 Skrevet torsdag kl. 18:40 Han kunne selvsagt fått vente utenfor, men nei, fødselen er for mor, ikke far, eller forsåvidt barn. (jada, jada, barnet er målet, men det er mor som skal føde). Han kan vente på gangen og dersom noe skjer som noen nevner over her kan han få komme til. Hadde hatt med meg mamma eller en venninne. Jeg har aldri vært så sårbar, følsom og overveldet som under fødslene mine (også ved keisersnittet), og det hadde vært uaktuelt å ha med noen som ikke gjorde meg trygg og opplevelsen bedre. Kjenn etter hva DU vil. Han kan få treffe barnet så fort du er klar. Anonymkode: 85fc4...bc0 6 1 4
pippeli Skrevet torsdag kl. 18:49 Forfatter #12 Skrevet torsdag kl. 18:49 Takk for alle svar 🥰 Får se hvordan ting blir framover og stemningen mellom oss før jeg finner ut hva jeg vil ☺️ 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:51 #13 Skrevet torsdag kl. 18:51 Jeg hadde definitivt tatt med venninne i din situasjon, eller eventuelt alene. Hadde aldri tatt med noen på fødsel som jeg ikke var helt komfortabel med å ha der. Jeg kan til en viss grad forstå argumentet om å møte sin nyfødte, ivareta hvis sykdom/dårlig mor osv - men da kan han faktisk vente på gangen. Eller jordmor kan ringe han når ungen er ute. Under selve fødselen er det UTELUKKENDE mors ønsker som teller, mener jeg. Det er såpass intimt, vondt og emosjonelt at der skal mor være trygg. Anonymkode: 490a6...88c 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:09 #14 Skrevet torsdag kl. 19:09 Ville tatt med den som kunne gi meg støtte Anonymkode: 5c98d...a7a 1
Trolltunge Skrevet torsdag kl. 19:16 #15 Skrevet torsdag kl. 19:16 Jeg hadde min søster med meg, da min mann ikke egner seg for slikt. Veldig fint. En bekjent tok med sin eks, selv om de ikke lenger var sammen, og det ødela mye for fødselsroen hennes. Hun angret på det.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:26 #16 Skrevet fredag kl. 05:26 Hvis du ikke har vært gjennom en fødsel før er det greit å tenke på at dette handler om deg og din kropp. Ja, barnet kommer til verden, men en fødsel er smertefull, grisete, det kan oppstå komplikasjoner og det er ekstremt intimt for deg og din kropp. Det er alfa omega at du kjenner ro og støtte fra den du eventuelt har med deg. Kommende far kan jo eventuelt få komme raskt på besøk etter fødsel, men å ha med en eks på fødestuen for «å se på» ville jeg vurdert svært nøye, uavhengig av «stemningen» eller ikke. Det er ikke et show, det kan ta lang tid, og det kan nok stresse deg mer enn det hjelper deg. Anonymkode: 7c023...0fa 3 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:30 #17 Skrevet fredag kl. 05:30 Hva du enn bestemmer deg for - ta med den personen som føles riktig for deg. I det valget skal du kun ta hensyn til deg selv. Lykke til ☺️ Anonymkode: fee26...9c3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:32 #18 Skrevet fredag kl. 05:32 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Og ikke minst viktig for barnet og far sin tilknytning. Hva om TS blir syk eller lignende, eller at barnet blir innlagt på annen avdeling. Da er det veldig fint om babyens far er tilstede for å ivareta barnet.. Bare viktig å ha en god samtale i forkant om forventninger, og hva som er greit og ikke ift informasjon og deling av bilder osv. Anonymkode: 8db97...bad Tilknytning du liksom. Den kan far lage etter fødsel. Hab trenger ikke være med inn. Han kan sitte å vente ute på gangen og komme inn når ts har fått summe seg litt og evt sydd. Anonymkode: 57484...da0 8 5
Karmelia Skrevet fredag kl. 05:35 #19 Skrevet fredag kl. 05:35 Ta med en person du er komfortabel med at ser deg sårbar og sliten. En du vet vi støtte deg og gi deg omsorg. Er det venninnen din så supert ❤️. Personlig hadde jeg nok ihvertfall latt barnefar få beskjed om fødsel var i gang og latt han se barnet fort etter fødsel. Om det er dårlig forhold mellom dere forstår jeg at du ikke ønsker å ha ham i rommet i aktiv fødsel.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:45 #20 Skrevet fredag kl. 05:45 Jeg hadde med barnefar, selv om vi ikke var sammen. Men han ventet i naborommet, og jeg fødte alene. Det var jeg veldig innstilt på. Men jeg har veldig raske fødsel, fikk bare 50 minutter på sykehuset før ungen var ute. Så dette var jo kjapt over. Sikkert annerledes om fødselen drar ut over mange timer. Anonymkode: 7fb83...70f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå