AnonymBruker Skrevet 19. februar #1 Skrevet 19. februar Går direkte fra sykemelding til foreldrepenger. Har endelig fått utbetalt sykepenger fra NAV etter å ha ventet i månedsvis, men hele satsen er feil. Kluss med inntektsmelding og ny fast jobb. Mister over 1100 kr dagen med utregningen de har brukt. Har sendt klage, men det er 12 ukers behandlingstid. Skal sende inn søknad om foreldrepenger ila 4 uker. Jeg er så stressa nå, og oppgitt... Vi skulle ha 80% perm og alt var nøye planlagt med dato, ferier, uttak osv.. Men NAV sin beregning er det ikke sjans i havet at vi har råd til 80% uttak, og må ha 100% for å få de få pengene de har konkludert med at jeg skal få utbetalt. Nå frykter jeg at de etter permisjonsstart kanskje ser at de har regnet feil / brukt feil grunnlag, og allikevel vil etterbetale meg sykepenger/gi meg riktig sum. Men da er jo permisjon i gang, og det er for sent å endre. Det er så frustrerende at vi nå ufrivillig MÅ velge 100% for å ha råd til å betale regninger... Har noen vært borti dette? Er det noen måte å få nav til å fremskynde klagen? Tar i mot alle råd ❤️ Anonymkode: b16e1...dac
AnonymBruker Skrevet 19. februar #2 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Går direkte fra sykemelding til foreldrepenger. Har endelig fått utbetalt sykepenger fra NAV etter å ha ventet i månedsvis, men hele satsen er feil. Kluss med inntektsmelding og ny fast jobb. Mister over 1100 kr dagen med utregningen de har brukt. Har sendt klage, men det er 12 ukers behandlingstid. Skal sende inn søknad om foreldrepenger ila 4 uker. Jeg er så stressa nå, og oppgitt... Vi skulle ha 80% perm og alt var nøye planlagt med dato, ferier, uttak osv.. Men NAV sin beregning er det ikke sjans i havet at vi har råd til 80% uttak, og må ha 100% for å få de få pengene de har konkludert med at jeg skal få utbetalt. Nå frykter jeg at de etter permisjonsstart kanskje ser at de har regnet feil / brukt feil grunnlag, og allikevel vil etterbetale meg sykepenger/gi meg riktig sum. Men da er jo permisjon i gang, og det er for sent å endre. Det er så frustrerende at vi nå ufrivillig MÅ velge 100% for å ha råd til å betale regninger... Har noen vært borti dette? Er det noen måte å få nav til å fremskynde klagen? Tar i mot alle råd ❤️ Anonymkode: b16e1...dac Har du nav lokalkontor der du er. Prøv å dra ditt. Å be om hjelp. Anonymkode: 856ec...97f 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar #3 Skrevet 19. februar Sikker på at du ikke har misforstått hva som er sykepengegrunnlag? Anonymkode: 8d1e3...0d5
AnonymBruker Skrevet 19. februar #4 Skrevet 19. februar Har de beregnet over en lengre periode enn forventet? Anonymkode: 4e4d0...d6c
AnonymBruker Skrevet 19. februar #5 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi skulle ha 80% perm og alt var nøye planlagt med dato, ferier, uttak osv.. Men NAV sin beregning er det ikke sjans i havet at vi har råd til 80% uttak, og må ha 100% for å få de få pengene de har konkludert med at jeg skal få utbetalt. Alt nøye planlagt? Hva med å planlegge å ha en liten buffer når man skal få barn? Anonymkode: e1a49...49d 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar #6 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Sikker på at du ikke har misforstått hva som er sykepengegrunnlag? Anonymkode: 8d1e3...0d5 Har ikke misforstått nei De har valgt å beregne hele året, selvom jeg begynte i ny fast jobb 6 mnd før sykemelding. Spurte de på tlf på forhånd, og de sa at i tilfellene der man har varig ny lønnsøkning så vises det skjønn. De har ikke fulgt arbeidsgivers innsendte inntektsmelding, men heller valgt å se på de siste 12 mnd, der jeg har 6 mnd med 0 i inntekt. Ts Anonymkode: b16e1...dac 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar #7 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Alt nøye planlagt? Hva med å planlegge å ha en liten buffer når man skal få barn? Anonymkode: e1a49...49d Hva vet du om vi har en buffer eller ikke? Selvfølgelig har vi buffer, men det er IKKE tiltenkt å dekke lønn jeg har krav på og skulle fått utbetalt. Hadde du selv bare innfunnet deg med å få halvparten av lønna di og heller bare dekket fra bufferkontoen og ikke tenkt noe mer på det? Ts Anonymkode: b16e1...dac 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar #8 Skrevet 19. februar Fra rundskriv til folketrygdloven: Direkte overgang fra sykepenger til foreldrepenger for arbeidstakere Aktuell månedsinntekt skal fastsettes til det arbeidstakeren ville hatt i inntekt dersom han eller hun ikke var borte fra arbeidet på grunn av sykdom jf. § 8-28 fjerde ledd. Eksempel: En arbeidstaker blir 100 prosent sykmeldt 1.april. Vedkommende er sykmeldt fram til 30. juni, og går ut i foreldrepermisjon 1. juli. Ettersom vedkommende har vært sykmeldt de tre siste kalendermånedene før skjæringstidspunktet er det ikke innrapportert inntekt for faktisk utført arbeid i a-ordningen. Aktuell månedsinntekt må da fastsettes etter § 8-28 fjerde ledd. fra folketrygdloven: § 8-28.Sykepengegrunnlaget i arbeidsgiverperioden Sykepengegrunnlaget som nevnt i § 8-10fastsettes i arbeidsgiverperioden etter en beregnet aktuell ukeinntekt, se § 8-29. Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten pr. uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før han eller hun ble arbeidsufør (beregningsperioden). Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden. Beregningsperioden fastsettes slik: a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn. b) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn. c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn. d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn. e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn. Anonymkode: 79d93...b15
AnonymBruker Skrevet 19. februar #9 Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Alt nøye planlagt? Hva med å planlegge å ha en liten buffer når man skal få barn? Anonymkode: e1a49...49d Her har jo Nav åpenbart gjort en feil, å skulle bruke bufferen sin på å dekke opp systemfeil blir jo for dumt. Ts, samme skjedde her. Sendte klage, og ringte deretter inn for å få klagen prioritert pga termin. Har man ny varig, dokumenterbart inntektsøkning skal de IKKE ligne hele året som de har gjort i ditt tilfelle. Anonymkode: d0e93...9bd 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar #10 Skrevet 19. februar Når det er overgang fra andre ytelser til foreldrepenger Beregningsgrunnlaget for foreldrepenger skal fastsettes på nytt selv om det er overgang fra andre ytelser som beregnes etter bestemmelsene i kapittel 8. Dette gjelder både når det er overgang fra sykepenger, pleiepenger eller svangerskapspenger til foreldrepenger og når det er overgang fra en stønadsperiode med foreldrepenger til en ny stønadsperiode med foreldrepenger. Anonymkode: 79d93...b15
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå