Gå til innhold

Gruppe for oss kvinner med ADHD?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble nylig diagnostisert med uoppmerksom type ADHD i 30-årene. Det har vært en merkelig og ganske krevende prosess. Nå som jeg er i gang med å fordøye dette og har begynt å prøve medisiner, har jeg mange tanker og følelser rundt diagnosen. Jeg går til terapi for å  bearbeide dette og finne ut hvordan jeg kan fungere best mulig, men jeg savner å kunne snakke med andre som har hatt lignende opplevelser og jeg kjenner ingen andre damer som har ADHD.

Jeg har sett litt på nett etter grupper for folk og spesielt kvinner med ADHD, men det ser ikke ut som det er så mye tilgjengelig. Det er noen Facebook-grupper, men det virker som de er mer rettet mot pårørende av barn og unge med ADHD, og jeg er ikke glad i å bruke FB. Det finnes også visstnok gruppebehandling hvor man går gjennom et forløp over noen uker hvor man lærer mer om ADHD og kommer i kontakt med andre som nylig er diagnostisert, men det må man betale for. 

Jeg ser at mange skriver innlegg her relatert til ADHD, så det må være en del av oss som har tilstanden og lurer på forskjellige ting. Ville det vært noe interesse i å lage en gruppe for damer med ADHD hvor vi kan snakke sammen, dele opplevelser, gi hverandre råd til strategier og endringer i tankesett som kan hjelpe andre?

Jeg ser for meg en hyggelig og inklusiv gruppe der alle er velkomne og kan dele det de ønsker, slik at vi kvinner med ADHD har et sted å møtes og snakke sammen, uansett hvor i landet vi befinner oss. En åpen og trygg gruppe for alle aldre der man kan ta opp både stort og smått, få råd og støtte rundt ting som er vonde og vanskelige og dele positive ting på lik linje, eller bare lese det andre skriver hvis man ikke føler seg klar til å dele noe enda. Jeg tenker at det kan være på en sikker plattform med skriftlige meldinger, og hvis noen er interessert hadde det også vært hyggelig med for eksempel en Teams-samtale eller at vi planlegger møter på kafe hvis flere av oss er i samme del av landet. 

Er det noen som kan tenke seg å være med? 

Anonymkode: 178e6...e69

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel kanskje best ugjort mtp utfordringer adhd fører med seg. Fører garantert med seg intriger som ender i massemord. 

Anonymkode: e9bfe...2eb

AnonymBruker
Skrevet

Du kan spørre adhd-superkvinne, det kan hende hun har dette allerede.

Anonymkode: 2a84d...f6f

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes allerede en hel haug av dette. 

ADHD Norge har mange lag og foreninger over hele landet. 

Det finnes en rekke Facebook-grupper, Instagramkontoer og Tiktokere og. 

Anonymkode: ad637...4d0

AnonymBruker
Skrevet

Vi kvinner med adhd er like ulike som andre. Jeg føler at slike kvinner som meg bare ville frustrert andre i en slik gruppe. For min del er adhd mest som å ha en ekstra motor, som har ført meg fremover i livet, mer enn å stå i veien for noe annet enn at jeg har det med å slite ut kroppen. Synes likevel det er verdt det, i forhold til alt jeg oppnår. 

Min sønn har også adhd, og fungerer som meg. Begge har såpass selvkontroll og selvdisiplin at vi klarer å mestre utfordringer ved det, og har gode strategier på å faktisk bruke vår adhd til å styre vår adhd klokt. På den måten klarer vi også å ha kontroll på ting og å fullføre alt vi bestemmer oss for. 

Så har du dem som går helt i spinn og ikke mestrer livet på grunn av adhd. 

For at en gruppe skal være nyttig tenker jeg at du ikke bare må finne kvinner med adhd, men kvinner med adhd som har like utfordringer med det som deg. Slile som meg blir bare til ytterligere frustrasjon vil jeg tro. "Åh har du utfordringer med adhd? Mitt hus er strøkent, både innvendig og utvendig, og jeg har hatt spennende jobber i livet og tjent mye penger på akkurat det at jeg har en ekstra driftig adhd- motor." Hvilke utfordringer med dette skal vi dele? 

Anonymkode: c1116...86c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan spørre adhd-superkvinne, det kan hende hun har dette allerede.

Anonymkode: 2a84d...f6f

Jeg hadde ikke hørt om henne før, men har funnet instagram-kontoen hennes og skal sjekke om hun har organisert noe sånt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finnes allerede en hel haug av dette. 

ADHD Norge har mange lag og foreninger over hele landet. 

Det finnes en rekke Facebook-grupper, Instagramkontoer og Tiktokere og. 

Anonymkode: ad637...4d0

Jeg sjekket ADHD Norge, men jeg fant ingen lokale lag i mitt område.

Jeg så et par grupper på Facebook som nevnt i hovedinnlegget, men det så ut som det dreide seg mer om barn og foreldre av barn med ADHD enn voksne kvinner. Jeg liker ikke sosiale medier, så jeg har ingen oversikt over Instagramkontoer og tiktokere som kanskje har noe lignende, men jeg kan jo sjekke nøyere hva som finnes der ute. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sjekket ADHD Norge, men jeg fant ingen lokale lag i mitt område.

Jeg så et par grupper på Facebook som nevnt i hovedinnlegget, men det så ut som det dreide seg mer om barn og foreldre av barn med ADHD enn voksne kvinner. Jeg liker ikke sosiale medier, så jeg har ingen oversikt over Instagramkontoer og tiktokere som kanskje har noe lignende, men jeg kan jo sjekke nøyere hva som finnes der ute. 

"Kvinner med ADHD/ADD" heter gruppa på Facebook, den handler ikke om pårørende eller barn. 

Anonymkode: a2701...4d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med i en gruppe på fb som heter Kvinner med adhd/add. Er ikke særlig aktiv og leser bare noen innlegg innimellom. Det er mange som legger ut ekstremt utleverende innlegg der om både seg selv og familien sin. Jeg vet ikke helt om jeg får noe særlig ut av den. 

Er medlem i ADHD Norge og de har jo lokallag rundt om hvor det arrangeres blant annet ADHD cafe. Jeg har aldri gått på det, men har hørt at det har vært ganske hyggelig. 

Er selv i 30-årene og har hatt diagnosen i ca 5 år nå. Medisiner gjorde underverker for mitt rotehode. Håper det går bra for deg 😊

Anonymkode: 9b0ae...2bf

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er vel kanskje best ugjort mtp utfordringer adhd fører med seg. Fører garantert med seg intriger som ender i massemord. 

Hæ? 

Anonymkode: 2413f...2c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lenge før det opprettes en egen gruppe på facebook for kvinner som puster. De puster 79% nitrogen og 21% oksygen.. Ikke måte på hvor spesielt det er for kvinner å puste inn luft, som skiller seg sånn ut fra hvordan menn innhalerer luft. For allerede der så der forskjellen. Menn innhalerer og kvinner de puster inn. 

Anonymkode: 633fa...b11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var med i eit par slike grupper, blant anna overnemnte "kvinner med adhd" men meldte meg fort ut igjen. Erfaringsmessig er ein stor overvekt av medlemma i slike grupper mennesker som ikkje eig sjølvinnsikt og som skal hause kvarandre opp om korleis det er så synd i oss på grunn av diagnosen og at verda ikkje tilrettelegg seg oss, framfor korleis vi kan tilpasse oss og lære oss å leve med at slik er vi.

Greier deg nok bedre utan :) Hugs at ADHD er ikkje noko du plutseleg har fått, du har alltid hatt det men har plutseleg fått eit svar på kvifor du tenker som du gjer feks. Så du må bere fortsette å vere den beste versjonen av deg sjølv så godt du kan :)

Anonymkode: 97a24...815

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva mente du med dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ikke lenge før det opprettes en egen gruppe på facebook for kvinner som puster. De puster 79% nitrogen og 21% oksygen.. Ikke måte på hvor spesielt det er for kvinner å puste inn luft, som skiller seg sånn ut fra hvordan menn innhalerer luft. For allerede der så der forskjellen. Menn innhalerer og kvinner de puster inn. 

Anonymkode: 633fa...b11

ADHD for menn og kvinner kan jo faktisk opptre ulikt. 

Anonymkode: 8eedf...94f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er med i en gruppe på fb som heter Kvinner med adhd/add. Er ikke særlig aktiv og leser bare noen innlegg innimellom. Det er mange som legger ut ekstremt utleverende innlegg der om både seg selv og familien sin. Jeg vet ikke helt om jeg får noe særlig ut av den. 

Er medlem i ADHD Norge og de har jo lokallag rundt om hvor det arrangeres blant annet ADHD cafe. Jeg har aldri gått på det, men har hørt at det har vært ganske hyggelig. 

Er selv i 30-årene og har hatt diagnosen i ca 5 år nå. Medisiner gjorde underverker for mitt rotehode. Håper det går bra for deg 😊

Anonymkode: 9b0ae...2bf

Ja, jeg får inntrykk av at disse FB-gruppene ikke passer helt for meg. Jeg så for meg en liten gruppe der det er mer oversiktlig og folk er hyggelige og størrende med hverandre, men det er kanskje litt vanskelig å få til. 

Jeg så litt på ADHD-kafeene, og det høres jo hyggelig ut. Kanskje jeg tar turen til det nærmeste stedet det organiseres 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...