Gå til innhold

Dysleksi og dyskalkuli

Fremhevede innlegg

Skrevet

Datteren vår ble testet for dysleksi og det viste seg at hun har. Damen fra ppt sier at testene viser at matematikk også kan være utfordrende. Dette var ikke en test for dyskalkuli, men en test som viser hvordan hjernen jobber og at det derfor sier noe om hvordan hjernen har utfordringer med matematikk. Mulig jeg forklarer litt feil, men håper dere skjønner allikevel. Og datteren strever med matematikk. Jeg spurte om ikke datteren burde testes for dyskalkuli da, jeg husker ikke helt hva som ble sagt annet enn jeg satt igjen med en opplevelse av at det trengtes ikke og det var uansett ikke noe tilrettelegging dersom dyskalkuli ble påvist. Jeg syntest det var snodig og googlet når jeg kom hjem og der står det at de har rett på kalkulator. Stemmer dette? Hva bør vi gjøre, noen som har litt tips og erfaringer. For vi tenker da at datteren bør testes for dyskalkuli, og en kalkulator ville hjulpet.

Anonymkode: 3076a...f0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen ting som heter dyskalkuli lenger. Det er erstattet med ulike grader av mattevansker og det har datteren din allerede fått papirer på. Det skal stå i den samme rapporten som omhandler dysleksi. Hun kan bruke kalkulator i timene, problemet er at hun ikke får bruke dette til eksamen, til den delen som skal regnes uten hjelpemidler. Tilrettelegging skal gis uansett, men det er viktig at skolen ikke legger til rette så mye at hun stryker på videregående skole. I dag er det svært vanskelig å få et fagbrev med stryk i matematikk. 

Anonymkode: 2a62d...565

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ingen ting som heter dyskalkuli lenger. Det er erstattet med ulike grader av mattevansker og det har datteren din allerede fått papirer på. Det skal stå i den samme rapporten som omhandler dysleksi. Hun kan bruke kalkulator i timene, problemet er at hun ikke får bruke dette til eksamen, til den delen som skal regnes uten hjelpemidler. Tilrettelegging skal gis uansett, men det er viktig at skolen ikke legger til rette så mye at hun stryker på videregående skole. I dag er det svært vanskelig å få et fagbrev med stryk i matematikk. 

Anonymkode: 2a62d...565

https://dysleksinorge.no/dyskalkuli/

AnonymBruker
Skrevet

Det med at en har dysleksi kan desverre pga måtte matte i dag gjøre at matte og blir vanskelig. 

Mine er utrolig kjappe på hoderegning, i pluss,minus,gange og dele. Tok kompliserte stykker i hodet,  problemet var å få ned hvordan de regnet der ut. Og var 0 problem så lenge ting stod med tall som eks 300x2= , men når det eks ble skrevet som tekst som eks trehundre personer stod på en plass, hvis der blir dobbelt så mange på plassen hvor mange blir det. Da klarte de ikke de slett pga tekst. Pluss det at de og skulle skrive masse om hvorfor svaret bled slik og slik, evulerer osv. Så de kunne ha rett svar, rett oppsett på en oppgave men pga de ikke klarte å skrive svaret i teks så fikk de minus. Husker vi satt på møtte med mattelærer og ppt og de sa vi kan ikke kalle de nye bøkene matte lenger er nesten mer norsk. De ska skrive tekst og ikke matte.  Både lærer og de på ppt sa rett ut flere og flere med dysleksi vil nå falle av alt fra 3 klasse pga 99% av oppgavene er nå tekst og så lenge de sliter med å lese vil de og slite med matte, selv om de ikke har dyskakuli i tilleg, for for de oppgaven opp som vanlig matte stykke og beskjed å vise utregning klarer de, men få det som tekst klarer de ikke

Anonymkode: b083e...7d1

AnonymBruker
Skrevet

min far vokste opp med begge, stemplet som "dum" for 80 år siden og slet gjennom hele oppveksten med dette. Heldigvis er det mer hjelp å få i dag - men, det viste seg altså at med rett lærer litt uti skolegangen som så han og skjønte at han hadde en ekstrem god evne til å huske ting han lærte om den som lærte bort tiok seg tid fikk min far både skolegang og utdannelse og har klart seg svært godt til tross for at han knapt kan lese overskriften i avisen og skrive navnet sitt selv. HAn er drismart, husker omtrent fotografisk og er ekstremt kunnskapsrik tross at han knapt kan klokka og ikke kan hverken lese eller skrive noe særlig. HAne rnå 85 år og har et rikt liv bak seg så langt. 
Alt kommer ann på de som SER barnet, skjlnnerhvordan barnet best lærer og så bidrar til læring på barnets premisser. 

Anonymkode: bd744...52c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...