AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:21 #1 Skrevet onsdag kl. 18:21 Hei. Har spist kål til middag, og to timer senere er jeg allerede prompete. Hvor fort kan man reagere på matvarer? Hvor lenge kan det stå på? Spør mest av nysgjerrighet, hva er vanlig for dere? Anonymkode: 98b6d...922
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:27 #2 Skrevet onsdag kl. 18:27 Tittelen din er litt kort kanskje... Men jeg reagerer ofte raskt, alltid innen 1 time. Varighet kommer litt an på mengde kål og hva annet jeg har spist og drukket. Tåler surkål veldig mye bedre enn f.eks. rå kål, eller lettstekt kål. Anonymkode: e54fb...2c0 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:31 #3 Skrevet onsdag kl. 18:31 Er man alvorlig allergisk reagerer man på matvare innen få minutter, og ved intoleranse for noen matvarer som feks gluten kan det ta alt fra en time til 16 timer. Å få luft i magen av kål er strengt tatt ikke å reagere på matvare, da det ikke er allergi eller intoleranse. Det handler kanskje om at tarmbakterienesammensetningen man ikke er vant til det. Jo hyppigere man spiser sånt og jo mer variert mat man spiser, jo mer variert blir tarmbakteriene og jo mindre gass kan man oppleve. Men hvis man har IBS så gjelder ikke nødvendigvis det. Anonymkode: dedfc...4b8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:32 #4 Skrevet onsdag kl. 18:32 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tittelen din er litt kort kanskje... Men jeg reagerer ofte raskt, alltid innen 1 time. Varighet kommer litt an på mengde kål og hva annet jeg har spist og drukket. Tåler surkål veldig mye bedre enn f.eks. rå kål, eller lettstekt kål. Anonymkode: e54fb...2c0 Godt poeng - "hvor fort reagerer man på matvarene man har spist?" Hadde vært en bedre tittel. Tror ikke jeg får endret den selv.. Jeg og tåler fermentert kål bedre, det får jeg ikke luft av i det hele tatt. Kålstuing og, men i dag spiste vi pannestekt kål. Kjempegodt! Men Anonymkode: 98b6d...922
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:35 #5 Skrevet onsdag kl. 18:35 Sånt varierer også fra person til person. Mens mannen min reagerte etter et par timer, kunne jeg gå til langt på kveld eller dagen etter (bortsett fra når snakk om noe dårlig mat eller vi fikk matforgiftning el.lign). Anonymkode: 292f9...1c3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:38 #6 Skrevet onsdag kl. 18:38 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er man alvorlig allergisk reagerer man på matvare innen få minutter, og ved intoleranse for noen matvarer som feks gluten kan det ta alt fra en time til 16 timer. Å få luft i magen av kål er strengt tatt ikke å reagere på matvare, da det ikke er allergi eller intoleranse. Det handler kanskje om at tarmbakterienesammensetningen man ikke er vant til det. Jo hyppigere man spiser sånt og jo mer variert mat man spiser, jo mer variert blir tarmbakteriene og jo mindre gass kan man oppleve. Men hvis man har IBS så gjelder ikke nødvendigvis det. Anonymkode: dedfc...4b8 Ja altså - jeg tenkte ikke på allergier og intoleranser, jeg var bare nysgjerrig på hvordan dere andre har det med mat man blir prompete, luftig eller "annerledes" av. Selv kan jeg øke toleranse for kål og rotgrønnsaker (jordskokk spesielt er ekstremt - mat for meg), men uansett hvor mye jeg prøver vil havregryn alltid gjøre meg ekstremt oppblåst, fisete og løs i magen. Anonymkode: 98b6d...922
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:44 #7 Skrevet onsdag kl. 18:44 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er man alvorlig allergisk reagerer man på matvare innen få minutter, og ved intoleranse for noen matvarer som feks gluten kan det ta alt fra en time til 16 timer. Å få luft i magen av kål er strengt tatt ikke å reagere på matvare, da det ikke er allergi eller intoleranse. Det handler kanskje om at tarmbakterienesammensetningen man ikke er vant til det. Jo hyppigere man spiser sånt og jo mer variert mat man spiser, jo mer variert blir tarmbakteriene og jo mindre gass kan man oppleve. Men hvis man har IBS så gjelder ikke nødvendigvis det. Anonymkode: dedfc...4b8 Dette stemmer ikke. Det varierer veldig. Jeg har 2 barn med allergier, barnet med alvorlig allergi får første symptom 30-60 minutter etter inntak, men de alvorlige symptomene kommer ikke før 1-2 timer etter inntak. Anonymkode: 11170...bca
Ramsay Street Skrevet onsdag kl. 19:53 #8 Skrevet onsdag kl. 19:53 (endret) Personlig reagerer jeg aldri på noen spesielle matvarer. Men i det gode gamle tegneseriebladet Pyton var det ofte bare å spise en porsjon ertesuppe, og vips, så måtte man på dass og låre en del puddinger. Endret onsdag kl. 19:54 av Ramsay Street
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå