lil Skrevet 7. april 2006 #1 Skrevet 7. april 2006 (endret) Jeg har fått spørsmål fra ei som kommer uten følge om hun kan ta med ei venninne istedet. Syntes det var litt rart å spør om noe sånt, er det ikke det....? :klø: Lov å spørre, javel, men det er da vel absolutt lov til å si nei til noe sånt? Vi har sagt nei allerede da, syntes dere det virker som om vi er vanskelige? Endret 7. april 2006 av lil
Gjest baby-E Skrevet 7. april 2006 #2 Skrevet 7. april 2006 (endret) jeg syns det er frekt å spørre om å ta med seg ei venninne i et bryllup. Ærlig talt... Det er ikke en bursdag det er snakk om liskom... Syns det ikke var dårlig av dere å si nei Endret 7. april 2006 av baby-E
lil Skrevet 7. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 7. april 2006 jeg syns det er frekt å spørre om å ta med seg ei venninne i et bryllup. Ærlig talt... Det er ikke en bursdag det er snakk om liskom... ← Nei, det er liksom en spesiell fest hvor vi gjerne vil ha med kjente og kjære og ikke venners venner
Gjest Binna Skrevet 7. april 2006 #4 Skrevet 7. april 2006 Jeg synes ikke du gjør deg vanskelig i det hele tatt.
Susan Sto Helit Skrevet 7. april 2006 #5 Skrevet 7. april 2006 Vi hadde en debatt her inne om dette for en stund siden. Det endte vel opp med at noen av oss synes det er frekt å spørre om å få ta med seg noen når man er invitert alene. Andre mener det er grit å spørre, men at det også er greit at brudeparet sier nei.
Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2006 #6 Skrevet 7. april 2006 Høres merkelig ut. I allefall hvis hun ikke ble bedt 'med følge' tydelig skrevet på invitasjonen, og 'følge' betyr vel i denne sammenhengen partner/kjæreste. I min vennekrets er det vanlig å be personer med følge, uansett om de har partner eller er single (for å ikke gjøre forskjell på vennene sine). Dersom noen av de single har fått seg en kjæreste innen tiden da de må svare på invitasjonene, tar de ham/henne med. Så det må være greit å si nei til henne i dette tilfellet!
lil Skrevet 7. april 2006 Forfatter #7 Skrevet 7. april 2006 Ja... aldri lett å starte en tråd for første gang Jeg reagerer litt på spørsmålet, og jeg lurte på om jeg kanskje var litt merkelig som gidder å bli overasket i det hele tatt.
lil Skrevet 7. april 2006 Forfatter #8 Skrevet 7. april 2006 Høres merkelig ut. I allefall hvis hun ikke ble bedt 'med følge' tydelig skrevet på invitasjonen, og 'følge' betyr vel i denne sammenhengen partner/kjæreste. I min vennekrets er det vanlig å be personer med følge, uansett om de har partner eller er single (for å ikke gjøre forskjell på vennene sine). Dersom noen av de single har fått seg en kjæreste innen tiden da de må svare på invitasjonene, tar de ham/henne med. Så det må være greit å si nei til henne i dette tilfellet! ← Jo, jeg kan jo presisere at hun ble bedt sammen med ektemannen sin som desverre ikke kunn komme pga jobben og ett eller annet. Men vi inviterte han, ikke "følge til henne". Endrer synet ditt seg da? Kan nevne at vi har invitert single venner alene, og par sammen. Om det gjør forskjell så får så være, vi måtte ha tynnet ut gjestelisten ganske betraktelig om alle single venner skulle ta med seg en (kanskje helt ukjent) person. Så vi har altså valgt å gjøre det slik.
Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2006 #9 Skrevet 7. april 2006 Jo, jeg kan jo presisere at hun ble bedt sammen med ektemannen sin som desverre ikke kunn komme pga jobben og ett eller annet. Men vi inviterte han, ikke "følge til henne". Endrer synet ditt seg da? ← Nei, synet mitt endret seg ikke, det er fremdeles riktig å si nei i mine øyne! mer enn noengang, siden mannen ble invitert i egen person, og sikke som følge... Hun ble sikkert ikke så skuffet over å få nei som svar, hun regnet sikkert med det, men ville bare forhøre seg likevel...
Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2006 #10 Skrevet 7. april 2006 Jeg ville aldri fått meg til å spørre... Enig med baby-E, det er ikke snakk om en bursdag heller
lil Skrevet 7. april 2006 Forfatter #11 Skrevet 7. april 2006 Neida, jeg forklarte hvorfor og hun hørtes ihvertfall ikke skuffet ut. Men hun hadde allerede spurt hun her venninnen.. Greit med en bekreftelse på at jeg ikke var urimelig her. Vil jo gjerne at alle skal føle seg velkomne
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #13 Skrevet 7. april 2006 Jeg synes det må være lov å spørre, MEN det skal også være lov å si nei. Tror ikke jeg hadde gått i et bryllup dersom jeg måtte gått alene, men det er nå meg da. Synes ikke bryllup er spesielt spennende, så da vil jeg i det minste hatt med meg følge.
aline Skrevet 7. april 2006 #14 Skrevet 7. april 2006 jeg ville blitt litt overasket om noen hadde spurt om det tror jeg.... hadde blitt litt overasket om det hadde vært bursdagen min også jeg da, så lenge det ikke er venners-vennerfest, så trodde jeg de fleste ønsket kjentfolk i anledninger der man feirer. synes på ingen måte det er urimelig å si nei til det, det kan da ikke venninden din heller synes?
Trampe Skrevet 7. april 2006 #15 Skrevet 7. april 2006 Jeg synes ikke du overreagerer. Vi skal også gifte oss til sommeren, og en av invitasjonene gikk til sambos tante, mannen hennes og de to barna deres. Tanta har hele tiden vært overlykkelig på grunn av bryllupet, og sa med en gang at de ville komme, og så mente hun at eldstedatteren måtte få ha med seg kjæresten sin. Hun sa det på en slik måte at "Ja, og så håper jeg da at xx får ha med seg kjæresten sin, slik at hun også får ha noen hun kjenner der." Jeg ble skikkelig paff og visste ikke helt hva jeg skulle si... jenta det er snakk om er da vitterlig en del av familien til sambo, og kjenner alle dem. Ingen av mine fettere eller kusiner er invitert med kjæreste - med mindre de bor sammen og har et stabilt forhold. Ett sted må da grensa gå. Jeg synes faktisk det er veldig frekt å spørre om å få ta med seg noen på den måten, og kunne aldri gjort det.
Gjest Binna Skrevet 7. april 2006 #16 Skrevet 7. april 2006 Jeg synes det må være lov å spørre, MEN det skal også være lov å si nei. Tror ikke jeg hadde gått i et bryllup dersom jeg måtte gått alene, men det er nå meg da. Synes ikke bryllup er spesielt spennende, så da vil jeg i det minste hatt med meg følge. ← Må legge til at jeg hadde ikke hatt noe problem med det om det var snakk om et vorspill.. Dessuten så kjenner vel de inviterte gjestene hvertfall noen? Det hjelper jo også hvis brudeparet har vært flinke med bordsettingen. Hvis man ikke liker å gå i bryllup så kan man holde seg hjemme. jeg synes det er frekkere å spørre om å ta med seg noen enn å melde avslag..
lil Skrevet 7. april 2006 Forfatter #17 Skrevet 7. april 2006 Må legge til at jeg hadde ikke hatt noe problem med det om det var snakk om et vorspill.. Dessuten så kjenner vel de inviterte gjestene hvertfall noen? Det hjelper jo også hvis brudeparet har vært flinke med bordsettingen. Hvis man ikke liker å gå i bryllup så kan man holde seg hjemme. jeg synes det er frekkere å spørre om å ta med seg noen enn å melde avslag.. ← Jo, nesten det faktisk. Jeg håper faktisk at de som ikke liker bryllup holder seg hjemme! Heldigvis vet jeg at alle vennene våre gleder seg! Men jeg vet ikke hvordan det er med deres kjærester igjen, folk som jeg knapt har truffet. Hun venninna mi kjenner mange som kommer, både foreldrene og våre felles venner kommer, så jeg ser egentlig ikke vitsen med følge av den grunn.
Kara W Skrevet 7. april 2006 #18 Skrevet 7. april 2006 Jeg synes ikke du overreagerer. Vi skal også gifte oss til sommeren, og en av invitasjonene gikk til sambos tante, mannen hennes og de to barna deres. Tanta har hele tiden vært overlykkelig på grunn av bryllupet, og sa med en gang at de ville komme, og så mente hun at eldstedatteren måtte få ha med seg kjæresten sin. Hun sa det på en slik måte at "Ja, og så håper jeg da at xx får ha med seg kjæresten sin, slik at hun også får ha noen hun kjenner der." ← Huff, gruer meg til slike ting begynner å komme inn. Det er mye værre med folk som forventer å få komme/få ha med seg noen enn folk som spør pent. Jeg har et STORT problem med å klare å si nei til folk, og da er det mye værre om personen ikke engang har tenkt seg at jeg kan finne på å si nei. Jeg har så langt fått to slike henvendelser. Mormoren min har en god veninne som er som en ekstra-datter for henne, altså føler hun at hun er familie og bør få komme. Jeg har bare møtt henne et par ganger. Den andre er værre, nemmelig sønnen til forloveren min, og fadderbarnet vårt. Han kommer til å være 2,5 år når bryllupet står. Vi kjenner ingen andre som har barn, og ønsker ikke barn i bryllupet. Dessuten er jeg såpass frekk/egoistisk at jeg synes den dagen skal hun ha mest mulig fokus på meg, og en så liten gutt krever ikke akkurat lite oppmerksomhet. Tror hun kommer til å synes det er trist at han ikke kan være med, men håper hun har forståelse for det.
Gjest Trulselinemor Skrevet 7. april 2006 #19 Skrevet 7. april 2006 Jeg forstår deg veldig godt. Hadde gjort det samme selv, om jeg var i den situasjonen. Du skal ikke ha dårlig samvittighet.
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #20 Skrevet 7. april 2006 Syns nesten det er et litt hårreisende spørsmål jeg, hadde klart sagt nei selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå