AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Jeg leier ut leiligheten min og de skal jobbe med rørene så da blir de uten vann i ca 1 uke. Bør jeg gi reduksjon i husleie til min leietaker? Anonymkode: f6e50...076
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Det bør du og har du plikt til. Anonymkode: 66ea4...354 8 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Skrevet 2 timer siden Tok en liten google, og kommer opp: Du har som hovedregel krav på reduksjon i husleien dersom du er uten vann i leiligheten i flere dager, da dette regnes som en mangel ved boligen. Leieboerforeningen opplyser at manglende varmtvann kan gi opptil 50 % avslag for perioden, og ved fullstendig mangel på vann vil kravet kunne være enda høyere. Så burde absolutt gi avslag i leien så leietager evt kan leie seg et midlertidig sted mens vannet er borte. Anonymkode: 6a080...c97
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Skrevet 2 timer siden Hvorfor skal folk som leier få reduksjon i husleie, når ikke huseier får noe som helst reduksjon i utgifter til kommunen når vannet blir borte? De aller fleste klarer seg fint uten vann i en uke hvis de planlegger litt... Vi må fint bo her vi bor når vi er uten vann i en uke... Anonymkode: dff1e...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal folk som leier få reduksjon i husleie, når ikke huseier får noe som helst reduksjon i utgifter til kommunen når vannet blir borte? De aller fleste klarer seg fint uten vann i en uke hvis de planlegger litt... Vi må fint bo her vi bor når vi er uten vann i en uke... Anonymkode: dff1e...ba5 Fordi de ikke får det de betaler for? Anonymkode: cc42c...4b4 9 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor skal folk som leier få reduksjon i husleie, når ikke huseier får noe som helst reduksjon i utgifter til kommunen når vannet blir borte? De aller fleste klarer seg fint uten vann i en uke hvis de planlegger litt... Vi må fint bo her vi bor når vi er uten vann i en uke... Anonymkode: dff1e...ba5 Det er en del av det å leie ut. Du fremviser et produkt og en pris. Når noe av dette produktet faller bort er det naturlig at litt av prisen faller bort også. Det er ikke snakk om leieboeren klarer seg eller ikke, men at vedkommende ikke får det han/hun inngikk avtale om og betaler for. Anonymkode: 66ea4...354 8 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Skrevet 1 time siden Hvor mye reduksjon da? Nå betaler hun 16 000 kr i måneden Anonymkode: f6e50...076
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye reduksjon da? Nå betaler hun 16 000 kr i måneden Anonymkode: f6e50...076 4000 tenker jeg. Leilighet uten vann er ubeboelig. Anonymkode: 71c4a...83b 3
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 4000 tenker jeg. Leilighet uten vann er ubeboelig. Anonymkode: 71c4a...83b Dekker 4000 kr hotell i en uke? Hvis hun ikke kan bo i leiligheten så må hun leie hotell. Tror ikke hun har familie å bo til her. Anonymkode: f6e50...076
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvorfor skal folk som leier få reduksjon i husleie, når ikke huseier får noe som helst reduksjon i utgifter til kommunen når vannet blir borte? De aller fleste klarer seg fint uten vann i en uke hvis de planlegger litt... Vi må fint bo her vi bor når vi er uten vann i en uke... Anonymkode: dff1e...ba5 Boligeier har gjennom sitt eierskap av bolig i x kommune, godtatt å følge kommunens vedtekter og eventuelle forskrifter ifm vann/avløp/renovasjon/avgifter. Ofte er de formulert slik at kommunen ikke skal lastes for eventuelle stopp i vannforsyning pga nødvendig arbeid eller lignende, og at dette ikke gir rett til erstatning eller avslag. (Dessuten betaler de fleste boligeiere for forbruket av vann, + et fastsatt årlig gebyr. Når vannet er stengt er det heller ikke et forbruk) Kommunen er altså ansvarlig ovenfor boligeier, men har sikret seg at de har lov å stenge uten å måtte gi kompensasjon. Dette er noe av det man må godta for å kunne ha goden av kommunalt vann, ellers måtte man hatt egen brønn. Boligeier har så leid ut sin bolig til en leietake, og vil derfor være ansvarlig for at denne får det den har betalt for, dvs inkludert tilgang på vann. Anonymkode: be952...222
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor mye reduksjon da? Nå betaler hun 16 000 kr i måneden Anonymkode: f6e50...076 Da ville jeg tatt 16000 delt på 30, og ganget den daglige summen med antall dager hun mister vann. Om hun har forsikring kan det hende denne dekker noen av dagene på hotell. Anonymkode: f5936...5ff
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dekker 4000 kr hotell i en uke? Hvis hun ikke kan bo i leiligheten så må hun leie hotell. Tror ikke hun har familie å bo til her. Anonymkode: f6e50...076 Man kan fint bo i en leilighet uten vann i en uke, men det er en stor ulempe. Det er den ulempen TS skal kompensere, det er kun når bostedet er ubeboelig at en må dekke hotell eller annet bosted. Anonymkode: 66ea4...354
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden Hun kan jo ikke bo der uten vann i en uke. Så enten bør hun slippe betale for den uken eller få en løsning for vann av deg. Anonymkode: 04597...613
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan fint bo i en leilighet uten vann i en uke, men det er en stor ulempe. Det er den ulempen TS skal kompensere, det er kun når bostedet er ubeboelig at en må dekke hotell eller annet bosted. Anonymkode: 66ea4...354 Hvordan skal man leve uten vann i en uke, når man ikke en gang får gått på do? Anonymkode: f5936...5ff 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan skal man leve uten vann i en uke, når man ikke en gang får gått på do? Anonymkode: f5936...5ff De setter brakker utenfor med dusj og toalett Anonymkode: f6e50...076
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De setter brakker utenfor med dusj og toalett Anonymkode: f6e50...076 Dette er ikke alltid tilfelle. Jeg leide hybel i enebolig hvor hele badet måtte rives, det ble ikke satt opp brakker med dusj og toalett. Mulig dette er noe som gjøres hvis det gjelder større sameier eller borettslag, men det er nok ikke vanlig praksis i absolutt alle tilfeller. Anonymkode: f5936...5ff
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): 4000 tenker jeg. Leilighet uten vann er ubeboelig. Anonymkode: 71c4a...83b Jeg har en utleieblokk, og når vi holdt på med rørarbeid så fikk alle redusert husleie. Tok månedsleie delt på antall dager i måneden så fikk de redusert i henhold til dagene det tok. Pluss at vi hadde en type brakke utenfor som var leid inn hvor de kunne hente vann, dusje og gå på do. Men selvom det var brakke utenfor så var ikke leidligheten i den stand de kan forvente, derfor redusert husleie. Det er et tap vi som utleier må ta. Det er jo en stor ulempe for de som bor Anonymkode: 408f9...b19
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette er ikke alltid tilfelle. Jeg leide hybel i enebolig hvor hele badet måtte rives, det ble ikke satt opp brakker med dusj og toalett. Mulig dette er noe som gjøres hvis det gjelder større sameier eller borettslag, men det er nok ikke vanlig praksis i absolutt alle tilfeller. Anonymkode: f5936...5ff Dette er borettslag. Vi har fått det bekreftet Anonymkode: f6e50...076
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå