Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har vært gjennom 2stk spontanaborter på 6måneder, og på nytt blitt gravid igjen. Jeg er nå i ca uke 4+3 og har hatt vedvarende smerter ned på høyre side av magen i 7dager sammenhengende, smertene varer hele dagen, kanskje 10-14timer daglig. Smertene har vært på smerteskala tallet 3-5 (av 10) hver dag. Var på ultralyd idag der de ikke fant noen plommesekk eller noe som helst, så overtenkingen om gravid utenfor livmor ble bare værre. Har noen vært gjennom lignende, både med tanke på slike vedvarende smerter der eggstokken ligger eller ikke sett noe på så tidlig ultralyd men likevel fått bekreftet graviditet senere?

Anonymkode: c84df...ff2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva sa de da?

Anonymkode: 90ce9...4ca

Skrevet

Ingen erfaring med det men det er mye menssmerter og lignende en god stund i graviditeten. Og når du er såpass tidlig på vei så er det ikke så lett å se noe. Bør vel vente til 6+5 har jeg blitt fortalt for kunne se noe. Men hvis det er mistanke om graviditet utenfor livmoren så hadde jo de sett det på ultralyden eller? 🤔

Skrevet (endret)
Sitat

De kunne ikke se på ultralyd om det er graviditet utenfor livmor sa hun, iallefall ikke så tidlig. Så har fått ny time om 6dager for å se om de ser noe i livmoren eller ikke, samt 2stk HCG-tester før den tid for å se om verdien er økende/synkende/vedvarende, er den vedvarende så er det tegn på gravid utenfor livmor sa hun.. Men blir enda en uke med med overtenking..

Endret av Veronikatb
AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel være den corpus cysten i eggstokken du kjenner? Den som livnærer svangerskapet med progesteron. Det sa hvertfall min gyn da jeg hadde smerter på ene siden. Men jeg så tydelig fostersekk i livmoren 5+1 så det gjør du nok om noen dager også. Har lest at dersom det er exu er ikke det farlig så tidlig. Det går noen uker til før eggstokken sprekker så du har tid på deg ❤️

Anonymkode: a6c81...021

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke helt svaret på spørsmålet ditt men Jeg ble nå nettopp operert for svangerskap utenfor livmoren.

Hadde litt smerter på høyre side der eggstokken ligger. Dette startet for ca. 3 uker siden. Var ikke veldig vondt, men mer irriterende. Varte kanskje 30 minutter også merket jeg ikke noe mer før 1-3 dager senere. Natt til mandag fikk jeg ekstreme smerter på høyre side som ikke ga seg. Dro til legevakt, men de sa det var for tidlig å se noe på ultralyd. Fikk time på sykehuset i dag (tirsdag) og da så de at det var svangerskap utenfor livmoren. Jeg måtte derfor opereres med en gang. Jeg var ca. 5 + 4, så litt lenger enn deg. 

De hadde litt problemer med å finne embryoet i starten da det var så lite, så det er sikkert ikke usansynlig at det kan være svangerskap utenfor livmoren. (Ikke ment for å skremme deg). Om de oppdager det tidlig så er det ikke sikkert du trenger operasjon 🙂

Anonymkode: 87c07...2fa

AnonymBruker
Skrevet

Takk for deling av forskjellige tanker og opplevelser, hjelper mye å høre fra andre på dette temaet. Får håpe det ikke er det man er redd for, men tiden vil vell vise.. Til deg som opererte idag, takk for deling! Bare så jeg ikke misforsto, fikk duførste smertene i uke 5+4, eller ble du operert i uke 5+4?<3 håper operasjonen gikk bra.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.2.2026 den 10.23):

Takk for deling av forskjellige tanker og opplevelser, hjelper mye å høre fra andre på dette temaet. Får håpe det ikke er det man er redd for, men tiden vil vell vise.. Til deg som opererte idag, takk for deling! Bare så jeg ikke misforsto, fikk duførste smertene i uke 5+4, eller ble du operert i uke 5+4?<3 håper operasjonen gikk bra.

Jeg fikk de første smertene i uke 2 -3, men de var veldig svake og varte ikke så lenge av gangen. Fikk ekstreme smerter uke 5+3 og ble operert 5+4. Operasjonen gikk veldig bra, ingen komplikasjoner :) Hvordan har det gått med deg??

AnonymBruker
Skrevet

Okei, det er godt å høre! Får håpe det ordner seg ❤️

Har vært på ultralyd og fikk heldigvis påvist graviditet inni livmoren. Både jeg og gynekologen ble veldig overraska mtp hvor mange dager i strekk smertene hadde pågått + intensitet. De kunne videre se på motsatt side av der smertene var at jeg hadde hatt eggløsning der, og at det var litt væske og mulig blod som følge av det, som kunne være en hypoteste til smertene jeg har hatt, men samtidig var de ikke sikre siden smertene var på motsatt side. Så nå blir det å vente 6uker for å komme seg gjennom 12ukern som alltid er en skummel periode pga tidligere opplevelser..

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Okei, det er godt å høre! Får håpe det ordner seg ❤️

Har vært på ultralyd og fikk heldigvis påvist graviditet inni livmoren. Både jeg og gynekologen ble veldig overraska mtp hvor mange dager i strekk smertene hadde pågått + intensitet. De kunne videre se på motsatt side av der smertene var at jeg hadde hatt eggløsning der, og at det var litt væske og mulig blod som følge av det, som kunne være en hypoteste til smertene jeg har hatt, men samtidig var de ikke sikre siden smertene var på motsatt side. Så nå blir det å vente 6uker for å komme seg gjennom 12ukern som alltid er en skummel periode pga 

Skal krysse fingrene og håper det går bra for deg ❤️ gjerne oppdater når du vet noe mer 🙂

Skrevet

Jeg hadde menssmerter på venstre side, men synes smertene minnet mest om smertene da livmor vokste i forrige svangerskap. 
Helt til jeg fikk akutte smerter, ble ekstremt svimmel og kaldsvett. Var vel rundt uke 8 hvor eggleder sprakk og jeg ble operert for exu med ruptur og en 2L blødning i buken pga rupturen. Måtte krangle med legevakta for å komme på sjekk. De mente Paracet og hvile var det beste jeg kunne gjøre. Måtte ha livreddende kirurgi, blodoverføring og ligge post-op i 24t før jeg ble flyttet til sengepost. 

Ved neste graviditet har fastlegen sagt at jeg skal ta kontakt med en gang testen er positiv sånn at han kan henvise meg til TUL så fort som mulig for å se at svangerskapet ligger riktig.

AnonymBruker
Skrevet

En tilstand som er ekstremt sjelden med tanke på mange som er redd for eller mistenker det.

Anonymkode: 3fc58...373

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det, TS?

Anonymkode: 9d2cd...d15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...