AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Skrevet 15 timer siden Jeg er alene med to barn på 7 og 8. Vi bor i en leilighet i en firemannsbolig. Leiligheten er bare på 66 m2, men har veldig fin planløsning med tre soverom. Har også garasje og egen hage. Men nå har jeg mulighet til å kjøpe et rekkehus 100 meter unna. Tok barna med på visning, og rekkehuset er fint det. Men begge sier er ikke vil flytte. De liker leiligheten vi har. Huff, jeg som voksen tenker jo at et rekkehus er bedre. Men skal jeg gjennomførte dette, når barna er så negative? Anonymkode: cffa4...c9e
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er alene med to barn på 7 og 8. Vi bor i en leilighet i en firemannsbolig. Leiligheten er bare på 66 m2, men har veldig fin planløsning med tre soverom. Har også garasje og egen hage. Men nå har jeg mulighet til å kjøpe et rekkehus 100 meter unna. Tok barna med på visning, og rekkehuset er fint det. Men begge sier er ikke vil flytte. De liker leiligheten vi har. Huff, jeg som voksen tenker jo at et rekkehus er bedre. Men skal jeg gjennomførte dette, når barna er så negative? Anonymkode: cffa4...c9e Jeg hadde gått for rekkehus. Anonymkode: 7d98e...967 6 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Skrevet 15 timer siden Barn på 7 og 8 skal ikke ha ansvaret for en så stor beslutning, de har ikke peiling på hva det innebærer. Du kan lytte og vise forståelse, men denne beslutningen er det du som skal ta som en voksen som kan tenke fremover. Om 5 år er de i ferd med å bli tenåringer og da vil de garantert ønske å ha det litt romsligere. Anonymkode: baf57...236 20 8
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #4 Skrevet 15 timer siden Så små barn har ikke medbestemmelse på en slik beslutning. Anonymkode: 53efb...73d 4 5
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Skrevet 15 timer siden Ingen barn er positive til forandring. Mine var veldig negative til en hver oppussing og tom nyinnkjøp av møbler. Da vi flytta til mye finere leilighet i samme gate, sørger de lenge. Selvfølgelig skal du flytte hvis det er det beste for dere! Og barna aner ikke hva som er det beste og skal ikke ha noe medbestemmelsesrett på noe slikt! Anonymkode: 7f12d...6d1 8 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Skrevet 15 timer siden Hadde de vært 14 og 16 hadde det vært litt annerledes, men her er det sannsynligvis endringen de ikke liker. De hadde ikke fått bestemme det hos meg. Kan lytte til dem, men som voksen tar man avgjørelsen og sier at sånn blir det. Anonymkode: 59a2e...c92 4
AprilLudgate Skrevet 15 timer siden #7 Skrevet 15 timer siden Hvorfor vil du ha rekkehus? Ang barna så kunne jeg godt ventet noen år til de og føler på behovet om jeg og trivdes i nåværende leilighet. Gir rom til å spare mer 🤷♀️ Men uansett vil de finne seg til rette der og. 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #8 Skrevet 15 timer siden Jeg hadde helt klart flyttet. Det er jo rett i nærheten og samme nærmiljø, men med bedre plass. Mine er 7 og 11, vi bor tilsvarende nå og det begynner bli trangt. Jeg håper vi får flyttet etterhvert vi også. Anonymkode: c0516...b97 1
Mandagsunge Skrevet 14 timer siden #9 Skrevet 14 timer siden Kva er det som gjer rekkehuset betre enn ei leilegheit med hage og garasje? 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Skrevet 13 timer siden Selvsagt kjøper du. Dette bestemmer ikke barna. Du er voksen og bestemmer dette. Jeg kjøpte da min eldste var 14 år. Det var noe jeg bestemte og vi flyttet dit. Hun ble inkludert, men hadde ikke medbestemmelsesrett i dette. Lar ikke barn bestemme om vi skal være leietagere i mange år fremover når jeg hadde mulighet til å kjøpe. Anonymkode: 144c9...6b8 5 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Skrevet 13 timer siden Hvem bestemmer hjemme hos dere? Anonymkode: 9c390...925 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Skrevet 13 timer siden Slike beslutninger er det viktig at du ikke tar med ungene på. Dette er det du som bestemmer. Unger blir bare usikre av å få medbestemmelse i slike saker. Og som andre skriver, veldig mange barn liker ikke forandring. Vi vurderte å reise til syden i stedet for hytta et år og snakket litt for åpent om dette til sønnen vår. Noe vi trodde var hyggelig, ble det bare dårlig stemning av i stedet, for han ville absolutt ikke til syden. Han ville til hytta eller Nordbysenteret, for der hadde han vært før. Da vi bestemte oss for Syden, var han sint og lei seg over ikke å ha blitt hørt. Men etterpå, så snakket han masse om hvor fin tur det hadde vært. Han var 8 da dette skjedde. For liten til å tas med på beslutninger. Hvis de skal være med å bestemme må det være mellom maks to valg der begge deler er klarert av deg. Og ikke noe så viktig som bolig selvsagt. Anonymkode: dfbce...9ec 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men skal jeg gjennomførte dette, når barna er så negative? Anonymkode: cffa4...c9e Ja selvfølgelig. Selv om du er alene med barna er du fortsatt den som bestemmer. Anonymkode: c18cd...a86 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Skrevet 13 timer siden Barn skjønner ikke hva flytting betyr, de klarer ikke tenke abstrakt over det, som vi kan. Vi flyttet til nabofeltet, med masse barn på samme alder. De ble naboer med venner fra bhg/skole. Huset var helt nytt, og de var med på hele prossesen med bygging. De byttet ikke skole, venner, krets eller bhg, men allikevel var de lei seg når vi flyttet.. Var noe med det å flytte som var ille. Gikk noen dager, så var det helt greit og de savner ikke gamle huset. Anonymkode: 7654d...fa0 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Skrevet 13 timer siden Seriøst? Er det rart mange foreldre sliter med rollen sin i dagens samfunn. Kjenner jeg blir flau Anonymkode: bed50...d33 3 6
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #16 Skrevet 13 timer siden Hvis huset er en bedre løsning for dere (og det høres det jo ut som det er), så flytter du. Mine barn er også sånn. Men det stikker ikke så dypt. De var rasende da vi skulle kaste verdens gamleste og slitneste sofa. Det var jo vår sofa!! Men de er også veldig fornøyd med den nye. Det går fort over. Anonymkode: 9261d...3b8 2 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #17 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er alene med to barn på 7 og 8. Vi bor i en leilighet i en firemannsbolig. Leiligheten er bare på 66 m2, men har veldig fin planløsning med tre soverom. Har også garasje og egen hage. Men nå har jeg mulighet til å kjøpe et rekkehus 100 meter unna. Tok barna med på visning, og rekkehuset er fint det. Men begge sier er ikke vil flytte. De liker leiligheten vi har. Huff, jeg som voksen tenker jo at et rekkehus er bedre. Men skal jeg gjennomførte dette, når barna er så negative? Anonymkode: cffa4...c9e De klassiske leilighetene fra etterkrigstidene er geniale. Store soverom (til datiden å være), med masse bodplass på loft og i kjeller. Eneste ulempen er at de er dårlig isolert, og man er prisgitt å ha gode naboer. Hvis jeg var deg så ville jeg ha hørt på barna nå, og heller spart mest mulig penger. Gjerne i fond. Så ville jeg tatt en ny vurdering når barna nærmer seg ungdomsskolealder. Da hadde det kanskje vært fint med mer plass? Anonymkode: de28d...f87 1 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): De klassiske leilighetene fra etterkrigstidene er geniale. Store soverom (til datiden å være), med masse bodplass på loft og i kjeller. Eneste ulempen er at de er dårlig isolert, og man er prisgitt å ha gode naboer. Hvis jeg var deg så ville jeg ha hørt på barna nå, og heller spart mest mulig penger. Gjerne i fond. Så ville jeg tatt en ny vurdering når barna nærmer seg ungdomsskolealder. Da hadde det kanskje vært fint med mer plass? Anonymkode: de28d...f87 Ja, elsker leiligheten 🤩🤩 Anonymkode: cffa4...c9e 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden Skjønner ikke helt dere som sier at hun bare kan gjøre det når ungene blir eldre. Man vet jo ingenting om hvordan ting ser ut da, priser på hus, om det i det hele tatt er noe for salg, hennes økonomi osv. Og det det ungene blir eldre kommer fort. Da min eldste ble 11 begynte jeg å ønske oss rekkehus fremfor leilighet, fordi jeg følte vi gikk veldig oppå hverandre og jeg høre alle telefonsamtalene han hadde med venner. Vi flytta da han gikk i 8. klasse og han måtte bytte skole. Han var sur for det, men han er veldig glad for det nå. Særlig nå som han har fått kjæreste og nyter godt av litt mer privatliv. Anonymkode: 67179...494 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå