Gå til innhold

A, B, C, D, E osv. vitaminer…

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er ganske oppgitt. Hver gang jeg går inn på pc-en eller mobilen, popper alle disse reklamene opp. Skremmer noen og enhver med at vi mangler det ene og det andre vitaminet. Kjøp ditt og datt, så ordner alt seg! Kroppen blir ung igjen, ingen plager mer. 
Jeg diskuterte dette med min lege, og hun sier mye av dette er kun salgstriks. Det er faktisk farlig å få for mye vitaminer også! 
Ta en blodprøve og sjekk om du i det hele tatt mangler disse vitaminene FØR du biter på disse reklamene!
Vet at noen vil kjefte på meg nå, men tenk dere om… 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen vitaminer er det farlige å få for mange av. Andre tisser man bare ut hvis man får for mye.

Anonymkode: 0e7e2...9da

Skrevet

👍

Anonymkode: f1598...30e

Skrevet

Ok. Flott å bruke opp fastlegens tid på dette. 

Anonymkode: d2c2c...194

• Liker 1
Skrevet

Latterlig å si at vi bruker opp fastlegens tid. Fastlegen er til for oss. Vi har lov til å få vite hvordan det står til med oss…P.S. Forresten er det laboratoriet sine folk som stikker oss.

• Liker 1
Skrevet

Tok du kontakt med legen pga du hadde sett annonser om vitaminer på internett?! :sjokkert: 

altså.. greit at fastlegen er til for oss, men kildekritikk lærer man på skolen - fastlegen trengs ikke blandes inn i dette… 

Anonymkode: ca3b4...1a5

• Liker 2
Skrevet

Nei!!! Er du helt på jorde?!! Jeg var hos fastlegen for en helt annen grunn! Det var en rutinesjekk! Vi diskuterte litt ang. disse reklamene som har hele «svaret» på helseproblemer hos folk… Altfor mange blir engstelige, bruker penger, som istedet burde blitt brukt til mat. Legen mente et sunt og variert kosthold er nok!

Skrevet
Minnesotawildfan skrev (24 minutter siden):

Nei!!! Er du helt på jorde?!! Jeg var hos fastlegen for en helt annen grunn! Det var en rutinesjekk! Vi diskuterte litt ang. disse reklamene som har hele «svaret» på helseproblemer hos folk… Altfor mange blir engstelige, bruker penger, som istedet burde blitt brukt til mat. Legen mente et sunt og variert kosthold er nok!

Det stemmer ikke for alle. Jeg spiser og lever veldig sunt, nesten bare hjemmelaget og variert mat, men får alltid noen mangler, så sjekker status årlig. 

Anonymkode: 4aec4...805

• Liker 1
Skrevet
Minnesotawildfan skrev (8 timer siden):

Er ganske oppgitt. Hver gang jeg går inn på pc-en eller mobilen, popper alle disse reklamene opp. Skremmer noen og enhver med at vi mangler det ene og det andre vitaminet. Kjøp ditt og datt, så ordner alt seg! Kroppen blir ung igjen, ingen plager mer. 
Jeg diskuterte dette med min lege, og hun sier mye av dette er kun salgstriks. Det er faktisk farlig å få for mye vitaminer også! 
Ta en blodprøve og sjekk om du i det hele tatt mangler disse vitaminene FØR du biter på disse reklamene!
Vet at noen vil kjefte på meg nå, men tenk dere om… 

Det er utelukkende din egen skyld hvis du lar deg påvirke av disse reklamene - selvfølgelig er det salgstriks! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det stemmer ikke for alle. Jeg spiser og lever veldig sunt, nesten bare hjemmelaget og variert mat, men får alltid noen mangler, så sjekker status årlig. 

Det er kun noen veldig få som ikke klarer å få dekket næringsstoffer fra mat hvis de bare spiser sunt nok. Tror du virkelig at våre forfedre har utviklet seg til å måtte trenge kosttilskudd?

Sannsynligvis så spiser du ikke så sunt som du tror. Spiser du nok rødt kjøtt? Spiser du nok lever? 

Anonymkode: f075d...490

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

snart kommer den lille brikken man kan plante inn under huden og som hver dag kan fortelle oss hvilke vitamier og mineraler man trenger mer eller mindre av 👍

Anonymkode: 2759e...d53

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært en levende død dersom jeg ikke hadde tatt vitaminene mine, og det var jeg også i mange år inntil jeg oppdaget at jeg har mangler.

Nå tar jeg jern, D-vitamin og B-vitamin og har det så mye bedre.

Og nei: kostholdet er det ingenting å si på. Jeg kunne sikkert spist mer innmat og rødt kjøtt for å få mer jern, men det liker jeg ikke og tar heller tilskudd. Utenom det spiser jeg rene kjøttprodukter, mye fisk, grønnsaker, egg, frukt og bær, kaldpresset olivenolje, nøtter osv.

Når det er sagt så er jo hyllene på helsekostbutikker uendelig lange - og en del av de produktene er nok i den kategorien som TS nevner: unødvendig og kun for å tjene penger på folks helseangst. Men at vitamin-/kosttilskudd alltid er humbug og unødvendig stemmer ikke.

Anonymkode: 06e3b...67b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er kun noen veldig få som ikke klarer å få dekket næringsstoffer fra mat hvis de bare spiser sunt nok. Tror du virkelig at våre forfedre har utviklet seg til å måtte trenge kosttilskudd?

Sannsynligvis så spiser du ikke så sunt som du tror. Spiser du nok rødt kjøtt? Spiser du nok lever? 

Ifølge legene jeg har vært hos er det ekstremt vanlig å ha noe mangler. Er en grunn til at de som bor i Norden skal ta vitaminer halve året også.

AnonymBruker
Skrevet
Minnesotawildfan skrev (16 timer siden):

No shit sherlock. 

Reklame er jo designet for å skape frykt og engstelse for at folk skal kjøpe produktene deres. At vi skal tro at det er nødvendig. Nå vet jeg ikke hvor du får opp disse reklamene, men du bør virkelig vurdere å få deg en ad-blocker på dine nettlesere siden du er så lett påvirkelig. 

Anonymkode: f1598...30e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ifølge legene jeg har vært hos er det ekstremt vanlig å ha noe mangler. Er en grunn til at de som bor i Norden skal ta vitaminer halve året også.

Det er vanlig å ha næringsmangler fordi det er vanlig å ha et næringsfattig kosthold. Tror du virkelig at våre forfedre har utviklet seg til å leve på et kosthold som ga dem næringsmangler når de ikke sultet? Får dyr i naturen næringsmangler når de får nok mat av den maten de har utviklet seg til å spise?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slankeoperert og må ha en del vitaminer og mineraler som andre ikke trenger. Blant annet jern, D-vitamin, folat, B12, og kalsium. Min lege tar alltid blodprøver av meg når jeg er innom, siden jeg også har et par kroniske sykdommer som krever at det følges med. Det er helt normalt å ta diverse blodprøver når en er hos legen.   

Anonymkode: cb281...02a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...