AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:31 #1 Skrevet tirsdag kl. 13:31 Først: Jeg har bestilt legetime for dette- men vil gjerne høre erfaringer. Jeg er en kvinne på 45 år. Har tidligere hatt hormonspiral i mange år. Da mistet jeg mensen. Byttet til p stav for ca 5 år siden. De første 3-4 årene mistet jeg blødning på den også. For ett års tid siden, fikk jeg mensen. Nå kommer den både nå og da- uten en stabil syklus. Blør ganske mye også- mer enn før. Kan det være lurt å bytte tilbake til hormonspiral? Eller kan det være overgangsalderen som gjør dette- og at det ikke vil være hensiktsmessig å bytte til hormonspiral? Takknemlig for erfaringer og gode råd. (Selv om jeg er 45, synes jeg temaet er vanskelig å ta opp med lege, men har som sagt bestilt time.) Anonymkode: 3c92e...16a
Evot_i_skogen Skrevet tirsdag kl. 13:42 #2 Skrevet tirsdag kl. 13:42 Veldig vanskelig å si noe om egentlig. Jeg hadde brukt P-stav i over 12 år uten mensen. Så en dag for et par år siden så dukket mensen opp igjen. Gikk til legen og fikk sjekket alt. Ingen påbegynnende overgangsalder eller noe slikt, endte med å måtte bytte til mini-pille (mensen var svært ustabil og veldig lang når den først kom tilbake). I følge min lege så skjedde dette med enkelte kvinner innimellom uten noen spesielt god forklaring (men var visst mest vanlig å se blandt de med lang bruk av p-stav i forhold til annen prevensjon). Så for meg var eneste løsningen å bytte til noe annet.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:59 #3 Skrevet tirsdag kl. 13:59 Evot_i_skogen skrev (16 minutter siden): Veldig vanskelig å si noe om egentlig. Jeg hadde brukt P-stav i over 12 år uten mensen. Så en dag for et par år siden så dukket mensen opp igjen. Gikk til legen og fikk sjekket alt. Ingen påbegynnende overgangsalder eller noe slikt, endte med å måtte bytte til mini-pille (mensen var svært ustabil og veldig lang når den først kom tilbake). I følge min lege så skjedde dette med enkelte kvinner innimellom uten noen spesielt god forklaring (men var visst mest vanlig å se blandt de med lang bruk av p-stav i forhold til annen prevensjon). Så for meg var eneste løsningen å bytte til noe annet. Tusen takk for svar. Jeg noterer meg mini-pille. Kanskje det kan være noe for meg og. Anonymkode: 3c92e...16a
Evot_i_skogen Skrevet tirsdag kl. 14:06 #4 Skrevet tirsdag kl. 14:06 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk for svar. Jeg noterer meg mini-pille. Kanskje det kan være noe for meg og. Anonymkode: 3c92e...16a Vil bare også legge til at det er kommet en "ny" minipille på markedet som heter Slindra. Denne har visst seg å være ekstra effektiv på blødningskontroll. Så hvis vanlig mini-pille (jeg bruker Cerazette) ikke fjerner blødningene så kan du prøve Slindra (den stod som neste på min liste hvis vanlig mini pille ikke hadde fungert). Og i verste tilfelle hvis legen ikke får kontroll; be om å få brent vekk livmorslimhinnen. Det skal jeg gå for hvis mensen kommer tilbake igjen, da skal jeg bli kvitt den permanent 😁. Endret tirsdag kl. 14:06 av Evot_i_skogen 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:21 #5 Skrevet tirsdag kl. 14:21 Evot_i_skogen skrev (14 minutter siden): Vil bare også legge til at det er kommet en "ny" minipille på markedet som heter Slindra. Denne har visst seg å være ekstra effektiv på blødningskontroll. Så hvis vanlig mini-pille (jeg bruker Cerazette) ikke fjerner blødningene så kan du prøve Slindra (den stod som neste på min liste hvis vanlig mini pille ikke hadde fungert). Og i verste tilfelle hvis legen ikke får kontroll; be om å få brent vekk livmorslimhinnen. Det skal jeg gå for hvis mensen kommer tilbake igjen, da skal jeg bli kvitt den permanent 😁. Takk igjen, for gode råd! 😃 Anonymkode: 3c92e...16a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:21 #6 Skrevet tirsdag kl. 15:21 P-stav fungerte aldri for meg, jeg blødde i hytt og pine. Satte den inn pga store blødninger og at jeg blødde ut flere hormonspiraler. Jeg fikk fjernet livmorslimhinnen, det beste jeg har gjort noen gang. Anonymkode: 12659...467
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:57 #7 Skrevet tirsdag kl. 16:57 AnonymBruker skrev (1 time siden): P-stav fungerte aldri for meg, jeg blødde i hytt og pine. Satte den inn pga store blødninger og at jeg blødde ut flere hormonspiraler. Jeg fikk fjernet livmorslimhinnen, det beste jeg har gjort noen gang. Anonymkode: 12659...467 Takk for svar! Er dette noe fastlege gjør, eller henvises en videre? Får en lett innvilget det, eller krever det mye plager? Anonymkode: 3c92e...16a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:18 #8 Skrevet tirsdag kl. 18:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Er dette noe fastlege gjør, eller henvises en videre? Får en lett innvilget det, eller krever det mye plager? Anonymkode: 3c92e...16a Jeg bor på Romerike og ble henvist til Ahus. Fastleger gjør ikke dette. Usikker på hvor mye plager man må ha, men jeg blødde så jeg ikke kunne gå ut, brukte barnebleier hvis jeg måtte ut en kort tur og hadde helt tomme jernlagre osv som gjorde at de vurderte blodoverføring noen ganger. Blødde noen ganger så intenst i uker. Tror ikke det må være så ille for å få det innvilget, men hvis fastlegen din vet at du er plaget med store blødninger så er det verdt å ta det opp med vedkommende, tenker jeg! Anonymkode: 12659...467
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:19 #9 Skrevet tirsdag kl. 19:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor på Romerike og ble henvist til Ahus. Fastleger gjør ikke dette. Usikker på hvor mye plager man må ha, men jeg blødde så jeg ikke kunne gå ut, brukte barnebleier hvis jeg måtte ut en kort tur og hadde helt tomme jernlagre osv som gjorde at de vurderte blodoverføring noen ganger. Blødde noen ganger så intenst i uker. Tror ikke det må være så ille for å få det innvilget, men hvis fastlegen din vet at du er plaget med store blødninger så er det verdt å ta det opp med vedkommende, tenker jeg! Anonymkode: 12659...467 Takk for svar:) Da skal jeg se an, dersom ikke noe hormonspiral eller minipiller fungerer😊 Anonymkode: 3c92e...16a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:04 #10 Skrevet tirsdag kl. 20:04 Hormonspiral er jo helt perfekt om man er i din alder og på vei inn i overgangsalderen. Anonymkode: 80922...f5f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:28 #11 Skrevet tirsdag kl. 20:28 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hormonspiral er jo helt perfekt om man er i din alder og på vei inn i overgangsalderen. Anonymkode: 80922...f5f Takk for svar! Håper på bedre dager ved ett bytte fra p stav. Anonymkode: 3c92e...16a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:35 #12 Skrevet tirsdag kl. 20:35 Tålte ingen av dem. Så er nok et veldig individuelt spørsmål med mange faktorer. Jeg steriliserte meg til slutt. I narkose selvsagt. Ikke angra en dag, er 3 år siden nå. Anonymkode: 73ec1...468
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:10 #13 Skrevet tirsdag kl. 21:10 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tålte ingen av dem. Så er nok et veldig individuelt spørsmål med mange faktorer. Jeg steriliserte meg til slutt. I narkose selvsagt. Ikke angra en dag, er 3 år siden nå. Anonymkode: 73ec1...468 😊 Anonymkode: 3c92e...16a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå