Gjest gjest1 Skrevet 7. april 2006 #1 Skrevet 7. april 2006 hei, vi må ta et vanskelig valg i dag, om vi takker ja til halv barnehageplass til våre to små eller om vi lar de bli i parken isteden.... situasjonen er denne; vi har parkplass til dem begge, og har nå fått tilbud om 50% plass i barnehage fra høsten av. ungene trives i parken, de har mange venner der og de som jobber der er helt topp. vi er altså veldig fornøyde med parken i sin helhet. men, nå er det mange av vår eldstes venner som skal slutte fra høsten av, pga skolestart eller oppstart i barnehage som siste året før skolen tar til. det vil jo helt sikkert komme nye til i parken jeg vet det er lang venteliste, men alikevel..... det er mange ting jeg tenker på, for eksempel det at det pedagogiske tilbudet er jo mye bedre i en barnehage enn park, men det er også langt dyrere (må betale mer for en i barnehagen enn for begge i park!!), er det lurt å flytte på dem nå siste året før skolen? hva med at de fleste vennene deres slutter i parken? bør jeg få dem inn i b.h (haha) for der møter de flere de vi gå på skolen sammen med??? jeg og min mann vet faktisk ikke hva som er best. jeg vet det er et luksusproblem, men alikevel er det et veldig vanskelig dilemma som jeg håper noen her på forum kan hjelpe meg å belyse fra flere sider..... takknemlig for svar!
Malama Skrevet 7. april 2006 #2 Skrevet 7. april 2006 Det er jo ikke sikkert de vil møte så amnge i barnehagen som de skal gå på skole med? Trodde man var overlykkelig om man FIKK en barnehageplass jeg, og at ikke alle derfor får gå i en barnehage som er akkurat der de som skal gå på samme skole går? Varierer vel litt fra plass til plass også da, med antallet barnehager og barnehagedekningen generelt, vil jeg tro. Men, er det muligå kanskje oppdrive noen fremtidige skolekamerater som man kan bli kjent med "på fritiden", eventuelt? Det er vel positivt og negativt med begge deler. De trives der de er, og har venner der. Men noen av vennene forsvinner, og jeg forstår det som at eentuelle fremtidige skolekamerater ikke går der? Nei, jeg har ikke barn, så jeg har vel ikke egentlig så mye å bidra med her, du kjenner dine barn best også. Og jeg tror egentlig at det går bra uansett hva du velger. Ikke alle barn har gått i barnehage, og i alle fall ikke i den samme barnehagen alle sammen. Og stort sett finner de seg jo venner på skolen uansett
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #3 Skrevet 7. april 2006 Vis barna trives er der inger grunn til og flytte på dem
Kittykat Skrevet 7. april 2006 #4 Skrevet 7. april 2006 Jeg ville valgt å fortsette å ha dem i parken. For det første, det er dyrere med plass for et barn i barnehagen enn for begge barna i parken. Som igjen vil bety mindre penger å rutte med enn det dere har i dag. For det andre, det er bare 1 år igjen til de blir skolebarn og de har nært vennskap med de andre barna og de voskne i parken. For det tredje, dere er veldig fornøyde med parken. Det at noen av vennene deres skal slutte i parken vil bli en overgang. Datteren vår hadde en bestevenninne når hun gikk i parken, men til slutt så skulle venninnen slutte. Overgangen gikk fint og datteren vår tok det bra. Jeg ville valgt parken, mest pga økonomi, men også fordi barna har venner der. Så er dere veldig fornøyde med tingene sånn som de er nå, hvorfor forandre på dem når det er så kort tid igjen?
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #5 Skrevet 7. april 2006 gjest1 her; takk for tilbakemeldinger... jeg er jo helt enig med dere alle. det er mange + med å ha dem i parken. hun som er eldst har bare dette året igjen før skolestart. minstemann har ennå et år. føler det med barnehage er litt stressa av samfunnet jeg altså, for strengt tatt trenger vi ikke annet enn et leketilbud til ungene og det får de jo i parken. generelt i samfunnet er det jo stresset at ungene trenger barnehage for å henge med i skolen og generelt i livet. jeg er ikke enig men jeg ser at jeg blir i tvil nå som jeg har barnehageplasser "på hånda". himmel for et (luksus, men ) vanskelig dilemma. flere kommentarer?
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #6 Skrevet 7. april 2006 Jeg ville latt de fortsette i parken så lenge de trives der, de skal jo uansett snart på skole, og blir jo igjen da flytta på ny. RO, trygghet og kjente omgivelser er det beste etter min mening. Min erfaring, tross at dette er flere år siden. JEg er ei jente som har to store brødre. Begge de to begynte i park, mamma var storfornøyd med tilbudet, og guttene trivdes supert. Parken ble etter noen år nedlagt, og da det var min tur var det barnehage som var tilbudet. Etter hva mamma har fortalt så var hun MYE mer fornøyd med parken. Der fikk ungene utfolde seg mye mer, og lekte mye mer. De var jo ute hele tiden. Om det blir et valg da jeg får egne unger, så skal jeg definitivt velge park. Jeg personlig synes mange av barnehagene har for mye vekt på pedagogisk lære. Det er tross alt barn, barn trenger og leke. Er min mening
Gjest Gjesta Skrevet 8. april 2006 #7 Skrevet 8. april 2006 Om det blir et valg da jeg får egne unger, så skal jeg definitivt velge park. Jeg personlig synes mange av barnehagene har for mye vekt på pedagogisk lære. Det er tross alt barn, barn trenger og leke. Er min mening ← Nå er barnehagen et pedagogisk tilbud, det er derfor det legges vekt på det pedagogiske, og det er derfor det koster mer enn en parkplass, som kun er en tilsynsordning. Jeg hadde ikke vært i tvil et sekund, jeg hadde flyttet ungene på flekken. I barnehagen brukes leken som en læringsmetode.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2006 #8 Skrevet 8. april 2006 vi har valgt nå, det blir park. etter å ha sett på + og - på begge, velger vi altså parken. og vår park er superbra!
Gjest Embla s Skrevet 8. april 2006 #9 Skrevet 8. april 2006 Jeg hadde valgt barnehage for barnet mitt i allefall det siste året før skolestart. Tror barn som har gått i barnehage får en lettere oppstart på skolen rett og slett.
Nala Skrevet 8. april 2006 #10 Skrevet 8. april 2006 Hmmm, et vanskelig valg. En stor fordel med barnehagene (i alle fall her i byen) er at de har vennskapsgrupper for 5-åringene. De har altså én dag i uka hvor barnehagene samarbeider, slik at barna som skal begynne på samme skole treffes og blir kjent. Det tror jeg er en kjempefordel som gjør overgangen til skolen lettere. Men å bytte fra park til barnehage blir jo uansett en stor overgang for barna dine, så på en måte er det sikkert like greit å utsette den overgangen til overgangen fra park til skole. Ikke vet jeg. Ser du har tatt ditt valg uansett, og det blir sikkert bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå