Tvileren55 Skrevet tirsdag kl. 10:26 #1 Skrevet tirsdag kl. 10:26 (endret) For 25 år siden jobbet jeg på et voksengymnas. Elevene der hadde hatt ulike utfordringer, som gjorde at de tok vgs i voksen alder. I nesten to år var jeg forelsket i en elev. Han hadde hatt litt utfordringer med rus og en voldsdom, men var nå på en godt nytt spor i livet. Jeg opplevde at følelsene var gjensidig, men gjorde ingenting mens han var elev. Men etter skoleslutt spurte jeg om vi skulle møtes en gang. Vi gjorde det. Ett treff ute. En lang fin prat, og litt kyssing. Men han sa at han var på et sted i livet hvor forhold var uaktuelt. Jeg var 30, han 28. Der og da opplevde jeg det vi hadde sammen som noe sterkt og fint. Vi hadde ikke kontakt etter den ene dagen, men han tok kontakt med meg noen måneder senere, da han hadde det litt vanskelig, og trengte noen å prate med. Vi hadde en fin prat, men hadde ikke kontakt etter det. Nå, 25 år etterpå, etter Me too, Epstein osv. gnager dette. Handlet jeg uetisk? Burde jeg skjønt bedre? Holdt meg for god til å ta kontakt? På den tiden var det ikke samme fokus på slike spørsmål. En venninne av meg var samboer med en lærer hun hadde på ungdomsskolen. To medstudenter av meg ble gift med forelesere på universitetet. Min etikk var styrt av at han 1. Var voksen. 2. Ikke lenger var elev, selv om daten var like etter at skoleåret var slutt. Burde jeg visst bedre, eller er jeg litt streng mot meg selv, utfra at samfunnsdebatten knyttet til tema foregikk i et annet klima for 25 år siden. Jeg vet at jeg ikke såret han eller presset han til noe. Tvert imot utrykte han at jeg var en viktig faktor for å få han igang med et bedre liv. Endret tirsdag kl. 10:28 av Tvileren55
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:31 #2 Skrevet tirsdag kl. 10:31 Jeg vil si ja, dette er etisk ugreit. Det at han tok kontakt for støtte i etterkant viser vel bare mer assymetrien i forholdet deres. Du stod i en maktposisjon ovenfor han. Uetisk atferd kommer jo i grader. Langt unna Epstein, men samtidig ikke uproblematisk Anonymkode: aca44...9cc 5
Daria Skrevet tirsdag kl. 10:31 #3 Skrevet tirsdag kl. 10:31 Ja, du handlet uetisk, ikke minst i det at du tok initiativet til kontakt. Jeg var for øvrig russ for drøyt 25 år siden og kjennrt meg ikke igjen i at dette ikke er ting det var fokus på da også, selv om det er annerledes nå. 5
Thyra Skrevet tirsdag kl. 10:32 #4 Skrevet tirsdag kl. 10:32 En fjern slektning av meg er gift og har fem barn med en hun møtte da hun var elev og han lærer, på videregående. Dette er vel over tretti år siden nå.
Tvileren55 Skrevet tirsdag kl. 10:38 Forfatter #5 Skrevet tirsdag kl. 10:38 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vil si ja, dette er etisk ugreit. Det at han tok kontakt for støtte i etterkant viser vel bare mer assymetrien i forholdet deres. Du stod i en maktposisjon ovenfor han. Uetisk atferd kommer jo i grader. Langt unna Epstein, men samtidig ikke uproblematisk Anonymkode: aca44...9cc Jeg ville jo aldri gjort noe lignende igjen. Utfordringen i dag er at jeg fremdeles, etter 25 år, sliter med skamfølelse, og har problemer med å tilgi meg selv. Så helt uaktuelt å gjenta det. Har lært. 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:40 #6 Skrevet tirsdag kl. 10:40 Tvileren55 skrev (Akkurat nå): Jeg ville jo aldri gjort noe lignende igjen. Utfordringen i dag er at jeg fremdeles, etter 25 år, sliter med skamfølelse, og har problemer med å tilgi meg selv. Så helt uaktuelt å gjenta det. Har lært. Herregud, ikke gjør det til et større problem enn det det er. Slik ruminering kommer det ingenting godt av Anonymkode: aca44...9cc 8 1 4
skeiv-ostepop Skrevet tirsdag kl. 10:41 #7 Skrevet tirsdag kl. 10:41 Jeg hadde nok tenkt at det var over grensen for hva som var akseptabelt. Selv om dere var/er jevngamle så var maktbalansen mellom dere skjev.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:42 #8 Skrevet tirsdag kl. 10:42 Ja, det var litt uetisk av deg. I alle fall om det var kort tid etter skoleslutt. Hadde vært annerledes om det var to år senere. Samtidig tenker jeg at du er litt streng mot deg selv. Begge var voksne og det skjedde etter skoleslutt og etter at alle karakterer var satt. Ville ikke tenkt mer på det. Anonymkode: d34ff...34b 6 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:51 #9 Skrevet tirsdag kl. 10:51 Dette hadde jeg ikke brukt en kalori på å bekymre meg for. Dere var begge voksne. Kontakten ble opprettet da skoletiden var over. Dette er ikke et lege/pasient-forhold. I hvilken grad skal vi umyndiggjøre voksne mennesker? Jeg hadde blitt provosert om jeg som elev var blitt fortalt at jeg hadde blitt utnyttet om jeg hadde tatt opp kontakt med en jevnaldrende lærer jeg hadde hatt i voksen alder. Noen gang føler jeg moralisme brukes som posering mer enn for folks beste. Anonymkode: a0472...09f 2 8
Bombasi Skrevet tirsdag kl. 10:52 #10 Skrevet tirsdag kl. 10:52 Tvileren55 skrev (12 minutter siden): Jeg ville jo aldri gjort noe lignende igjen. Utfordringen i dag er at jeg fremdeles, etter 25 år, sliter med skamfølelse, og har problemer med å tilgi meg selv. Så helt uaktuelt å gjenta det. Har lært. Men da sier det seg vel selv at du vet du handlet uetisk og at du burde skjønt bedre? For hvis ikke, så hadde du ikke hatt skamfølelse rundt det nå. 1
Tvileren55 Skrevet tirsdag kl. 10:55 Forfatter #11 Skrevet tirsdag kl. 10:55 Bombasi skrev (1 minutt siden): Men da sier det seg vel selv at du vet du handlet uetisk og at du burde skjønt bedre? For hvis ikke, så hadde du ikke hatt skamfølelse rundt det nå. Poenget mitt er ikke å rettferdiggjøre dette, men å legge det bak meg. Som sagt, jeg har lært. De fleste har vel gjort dumme ting når de har vært forelsket. Jeg gjør det ikke igjen.
Bombasi Skrevet tirsdag kl. 11:01 #12 Skrevet tirsdag kl. 11:01 (endret) Tvileren55 skrev (20 minutter siden): Poenget mitt er ikke å rettferdiggjøre dette, men å legge det bak meg. Som sagt, jeg har lært. De fleste har vel gjort dumme ting når de har vært forelsket. Jeg gjør det ikke igjen. Greit nok det, men du spurte også om det var uetisk og om du burde skjønt bedre, og svaret på det er ja. Det sagt, så er ingen skade skjedd og ingen konsekvenser har oppstått for noen av dere. Mest sannsynlig tenker ikke han på dette i det hele tatt, eventuelt ser tilbake på det hele som en fin opplevelse. Luske rundt med læreren, det er noen ungdommers fantasi. Så jeg tror at det eneste problemet som er ved dette er det problemet du lager av det i ditt eget hode. Finn en trøst i at det var en feil, men en feil som ikke gjorde noen vondt - og kanskje gjorde han godt (uten at du skal rettferdiggjøre det eller verifisere det på noen som helst måter, men bruke det som en selvpleiende "trøst"). Endret tirsdag kl. 11:16 av Bombasi
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:12 #13 Skrevet tirsdag kl. 17:12 Helt ærlig ? Hvorfor tenker på du på gammelt skitt ? Det er jo foreldet og dere begge var voksne folk. La det gå og fokuser heller på hvordan du handler nå og i fremtiden. Anonymkode: e7a28...d16
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:19 #14 Skrevet tirsdag kl. 17:19 Tvileren55 skrev (6 timer siden): For 25 år siden jobbet jeg på et voksengymnas. Elevene der hadde hatt ulike utfordringer, som gjorde at de tok vgs i voksen alder. I nesten to år var jeg forelsket i en elev. Han hadde hatt litt utfordringer med rus og en voldsdom, men var nå på en godt nytt spor i livet. Jeg opplevde at følelsene var gjensidig, men gjorde ingenting mens han var elev. Men etter skoleslutt spurte jeg om vi skulle møtes en gang. Vi gjorde det. Ett treff ute. En lang fin prat, og litt kyssing. Men han sa at han var på et sted i livet hvor forhold var uaktuelt. Jeg var 30, han 28. Der og da opplevde jeg det vi hadde sammen som noe sterkt og fint. Vi hadde ikke kontakt etter den ene dagen, men han tok kontakt med meg noen måneder senere, da han hadde det litt vanskelig, og trengte noen å prate med. Vi hadde en fin prat, men hadde ikke kontakt etter det. Nå, 25 år etterpå, etter Me too, Epstein osv. gnager dette. Handlet jeg uetisk? Burde jeg skjønt bedre? Holdt meg for god til å ta kontakt? På den tiden var det ikke samme fokus på slike spørsmål. En venninne av meg var samboer med en lærer hun hadde på ungdomsskolen. To medstudenter av meg ble gift med forelesere på universitetet. Min etikk var styrt av at han 1. Var voksen. 2. Ikke lenger var elev, selv om daten var like etter at skoleåret var slutt. Burde jeg visst bedre, eller er jeg litt streng mot meg selv, utfra at samfunnsdebatten knyttet til tema foregikk i et annet klima for 25 år siden. Jeg vet at jeg ikke såret han eller presset han til noe. Tvert imot utrykte han at jeg var en viktig faktor for å få han igang med et bedre liv. Helt ugreit. Og du, dette visste vi lenge for me too! Anonymkode: 6614c...0a1 1 1
FrstadM1961 Skrevet tirsdag kl. 17:34 #15 Skrevet tirsdag kl. 17:34 Dette synes jeg ikke er noe å ha dårlig samvittighet for. Noen kyss og prat, og en samtale noen måneder etterpå. Du har ikke gjort noe galt og siden dere begge var voksne er det ihvertfall ikke noe å dvele ved. Når noen sammenligner dette med et forhold mellom lærer/elev i vanlig videregående skole så blir det helt feil. Her er det ikke snakk om å utnytte noens svakere stilling. Noen ganger så synes jeg det er tendenser til hysterisk moralpoliti her inne. 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:44 #17 Skrevet tirsdag kl. 17:44 Tvileren55 skrev (7 timer siden): For 25 år siden jobbet jeg på et voksengymnas. Elevene der hadde hatt ulike utfordringer, som gjorde at de tok vgs i voksen alder. I nesten to år var jeg forelsket i en elev. Han hadde hatt litt utfordringer med rus og en voldsdom, men var nå på en godt nytt spor i livet. Jeg opplevde at følelsene var gjensidig, men gjorde ingenting mens han var elev. Men etter skoleslutt spurte jeg om vi skulle møtes en gang. Vi gjorde det. Ett treff ute. En lang fin prat, og litt kyssing. Men han sa at han var på et sted i livet hvor forhold var uaktuelt. Jeg var 30, han 28. Der og da opplevde jeg det vi hadde sammen som noe sterkt og fint. Vi hadde ikke kontakt etter den ene dagen, men han tok kontakt med meg noen måneder senere, da han hadde det litt vanskelig, og trengte noen å prate med. Vi hadde en fin prat, men hadde ikke kontakt etter det. Nå, 25 år etterpå, etter Me too, Epstein osv. gnager dette. Handlet jeg uetisk? Burde jeg skjønt bedre? Holdt meg for god til å ta kontakt? På den tiden var det ikke samme fokus på slike spørsmål. En venninne av meg var samboer med en lærer hun hadde på ungdomsskolen. To medstudenter av meg ble gift med forelesere på universitetet. Min etikk var styrt av at han 1. Var voksen. 2. Ikke lenger var elev, selv om daten var like etter at skoleåret var slutt. Burde jeg visst bedre, eller er jeg litt streng mot meg selv, utfra at samfunnsdebatten knyttet til tema foregikk i et annet klima for 25 år siden. Jeg vet at jeg ikke såret han eller presset han til noe. Tvert imot utrykte han at jeg var en viktig faktor for å få han igang med et bedre liv. Du burde visst bedre. Anonymkode: 0f6ae...33e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:47 #18 Skrevet tirsdag kl. 17:47 Thyra skrev (7 timer siden): En fjern slektning av meg er gift og har fem barn med en hun møtte da hun var elev og han lærer, på videregående. Dette er vel over tretti år siden nå. Ligner litt på forholdet mellom skiskyttertrener Roger Grubben og VM-gullvinner Linda Tjørhom. Møttes da han var 26 og hun 15, han lærer og hun elev. https://no.wikipedia.org/wiki/Linda_Grubben «Etter endt grunnskole flyttet hun til kommunesenteret Tonstad for å gå på skigymnaset Sirdal videregående skole. Her møtte hun sin nåværende ektemann, Roger Grubben, som var lærer ved skolen Anonymkode: 15d6e...898
Thyra Skrevet tirsdag kl. 17:49 #19 Skrevet tirsdag kl. 17:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ligner litt på forholdet mellom skiskyttertrener Roger Grubben og VM-gullvinner Linda Tjørhom. Møttes da han var 26 og hun 15, han lærer og hun elev. https://no.wikipedia.org/wiki/Linda_Grubben «Etter endt grunnskole flyttet hun til kommunesenteret Tonstad for å gå på skigymnaset Sirdal videregående skole. Her møtte hun sin nåværende ektemann, Roger Grubben, som var lærer ved skolen Anonymkode: 15d6e...898 Ja. Men min slektning var 16, og læreren 24, eller noe sånt.
CAPS LOCK Skrevet tirsdag kl. 17:50 #20 Skrevet tirsdag kl. 17:50 Tvileren55 skrev (7 timer siden): Handlet jeg uetisk? Nei. Dere hadde ikke sex. Han var voksen. Dere møttes bare to ganger. Det skjedde etter at du ikke lenger var læreren hans. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå