Gå til innhold

Snekkerlærling


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Finnes det noen regler på hvor mye et snekkerfirma har lov til å ta betalt for en lærling.

Vi betaler 300 kr/t + mva for snekker

250 kr/t + mva for lærling

Vet at lærlingen får 97 kr/t i lønn.

Vi mener at forholdet mellom det vi betaler for snekkerne og lærlingen burde være større, da lærlingen ikke er selvstendig i det hele tatt.

Altså; finnes det regler på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, selfølgelig finnes det regler.

Da jeg var lærligng i en snekkerbedrift så fikk jeg 40 kr timen for første halvår!!!! Så vokste det til 60 kroner på det andre året. :):) *yeah* :D

Men jeg mener de begynner på 26, 50 eller noe slikt, for lærlingene er under utdannelse. Dette var for 3 år siden. Men les i overensbestemmelsene mellom arbeidsgiver og ansatt. Lo vet også hva som er tariff. Dere er vel organisert?

Hver bedrift kan velge hvor mye lønn de vi ha, men den skal aldri være under tariffen.

*Mye med 97 kr timen på en lærlig!!!!!* Heldig han da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg var visst litt uklar her..

Vi holder på å bygge på huset, og har et snekkerfirma som gjør deler av jobben for oss.

Er altså dermed ikke organisert :wink:

Har desverre kommet litt i konflikt med daglig leder i snekkerfirmaet pga en del uenigheter.

Før de tok på seg jobben her, sa vi klart ifra at vi ikke ville ha denne lærlingen her. Grunnen til det var at daglig leder (som vi kjenner litt) har gått å klaget på denne "udugelige lærlingen" de to årene han har vært i firmaet.

Til tross for dette var lærlingen her i 12 arbeidsdager, og da vi fikk regningen på dette synes vi det var helt uhørt at vi skulle betale så mye for en som har brukt halvparten av tiden her på å rette opp sine egne feil.

Denne stakkars gutten har helt åpenbart valgt feil yrke :(

-Men vi synes jo det er litt synd at vi må svi for det.

Så spørsmålet er altså om snekkerfirmaet har lov til å fakturere så høy timepris for en lærling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...