AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:13 #1 Skrevet tirsdag kl. 09:13 Jeg har funnet ut at min 14år gamle gutt sin kjæreste vaper og drikke alkohol. Min gutt har i utgangspunktet alltid vært en snill og rolig gutt, etter han ble sammen med denne jenten har han forandret seg mye, kuttet ut andre venner, og hengt mer med kjæresten sine venner som gir meg mange 🚩🚩🚩 Vet ikke enda om min gutt har prøvd, men antar han kan ha prøvd når han henger med de. Noen med erfaringer? Hva gjør jeg? Hvordan snakke med han om dette? Anonymkode: 0f793...09f 1
mommyaka Skrevet tirsdag kl. 09:50 #2 Skrevet tirsdag kl. 09:50 Har dere snakket om alkohol og røyking før?. Eller blir dette deres første samtale 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:59 #3 Skrevet tirsdag kl. 09:59 mommyaka skrev (8 minutter siden): Har dere snakket om alkohol og røyking før?. Eller blir dette deres første samtale Vi har hatt samtaler om det før, da han skulle på en bursdagsfest, jeg fant ut at det var planlagt alkohol der, og ingen voksne hjemme, han fikk ikke gå. Anonymkode: 0f793...09f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:04 #4 Skrevet tirsdag kl. 10:04 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har hatt samtaler om det før, da han skulle på en bursdagsfest, jeg fant ut at det var planlagt alkohol der, og ingen voksne hjemme, han fikk ikke gå. Anonymkode: 0f793...09f da snakket dere ikke sammen, da la du føringer og fortalte hvorfor. dialog betyr å lytte like mye som man snakker, noe enkelte foreldre har problemer med hvis narnets meninger ikke er lik deres egne.. Anonymkode: 4cc10...fa1 2 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:23 #5 Skrevet tirsdag kl. 14:23 Det er helt vanlig at tenåringer eksperimenter i den alderen. Det er ikke mye du får gjort med det. Anonymkode: ff002...7e0 4
Perfume Skrevet tirsdag kl. 14:32 #6 Skrevet tirsdag kl. 14:32 AnonymBruker skrev (4 timer siden): da snakket dere ikke sammen, da la du føringer og fortalte hvorfor. dialog betyr å lytte like mye som man snakker, noe enkelte foreldre har problemer med hvis narnets meninger ikke er lik deres egne.. Anonymkode: 4cc10...fa1 Fantastisk skrevet 👆 mange glemmer at "å snakke sammen" betyr toveis.. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:37 #7 Skrevet tirsdag kl. 14:37 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er helt vanlig at tenåringer eksperimenter i den alderen. Det er ikke mye du får gjort med det. Anonymkode: ff002...7e0 Det er selvsagt mye foreldre får gjort angående 14 åringer. Selvsagt helt uaktuelt å la det bare dure og gå. Jobber på skole og det har skjedd mye angående ungdom og rus og ung alder i forhold til hvordan vi gjorde for 20-30 år siden. Det er nå f eks mye også kokainbruk også blant så unge. Der en del røyka og drakk før og kun noen få drev med harsj, og amfetamin , var kokainbruk ofte brukt av elever unge/ voksne. Nå er det en kjempestor økning av bruk og hva de bruker, en 14 åring skal selvsagt ikke få lov til å bruke dette. Å oppdra unger er både å gi kjærlighet i det endeløse men også sette grenser og gi konsekvenser. Og ja jeg har egne unger. De er 14 og 17 og ville aldri lent meg tilbake og tenkt jada ungdommen må få prøve seg…. Man gjør dem ingen tjenester. Jobber tett med helsesykepleiere og de mener foreldre gjør noe veldig dumt med å ikke sette grenser for egne unger. Du elsker ikke ungene dine mer når du ikke setter grenser som de trenger, eller ikke bruker ordet nei til dem angående visse ting. Anonymkode: f2216...6c3 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:18 #8 Skrevet tirsdag kl. 16:18 Skjønner ikke helt hva du egentlig spør eller lurer på her? Hva angår det sønnen din at et annet individ, om så kjæreste, bruker vape eller drikker alkohol? Anonymkode: 8e354...480 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:20 #9 Skrevet tirsdag kl. 16:20 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er selvsagt mye foreldre får gjort angående 14 åringer. Selvsagt helt uaktuelt å la det bare dure og gå. Jobber på skole og det har skjedd mye angående ungdom og rus og ung alder i forhold til hvordan vi gjorde for 20-30 år siden. Det er nå f eks mye også kokainbruk også blant så unge. Der en del røyka og drakk før og kun noen få drev med harsj, og amfetamin , var kokainbruk ofte brukt av elever unge/ voksne. Nå er det en kjempestor økning av bruk og hva de bruker, en 14 åring skal selvsagt ikke få lov til å bruke dette. Å oppdra unger er både å gi kjærlighet i det endeløse men også sette grenser og gi konsekvenser. Og ja jeg har egne unger. De er 14 og 17 og ville aldri lent meg tilbake og tenkt jada ungdommen må få prøve seg…. Man gjør dem ingen tjenester. Jobber tett med helsesykepleiere og de mener foreldre gjør noe veldig dumt med å ikke sette grenser for egne unger. Du elsker ikke ungene dine mer når du ikke setter grenser som de trenger, eller ikke bruker ordet nei til dem angående visse ting. Anonymkode: f2216...6c3 Kjære deg.. hva mener du TS skal gjøre her? "Nei, vennen du må finne deg en annen kjæreste/venn fordi du får ikke lov å være venner med folk som gjør X" ? Hvor godt tror du noe sånt ville fungert? Sett for all del grenser i eget hus og klare regler. Men å sette føringer for hvem man omgås på skolen og fritiden, er i beste fall naivt. Anonymkode: 8e354...480
GammelKaktus Skrevet tirsdag kl. 16:21 #10 Skrevet tirsdag kl. 16:21 De viktigste samtalene tenker jeg man har før de kommer i slike situasjoner. At man prioriterer venner selv om man har kjæreste og at man ikke skal eller bruke all ens våkne tid på en kjæreste mens man ennå er tenåring er ikke sunt og det er viktig å prate om dette før man er der. Når det kommer til vaping og slikt så er det en del som driver med slikt men majoriteten gjør ikke det. Min erfaring er at de fleste er tenåringer driver med veldig lite tull, de er heller der at de er "flink pike/gutt", kanskje de er litt for flinke i dag... Det viktigste er jo holdningen gutten din selv har til vaping, drikking og den slags, dette regner jeg jo med dere har pratet om? Tenker du skal ta en prat med din sønn og legge frem dine bekymringer å høre hva han sier og tenker om dette og så går du utifra det. Er jo mye endringer i den alderen og selv om denne kjæresten vaper så betyr ikke det at han vil gjøre det og selv om hun drikker så er det ikke nødvendigvis slik at han gjør det. Og så er det jo viktig å ha en dialog og gi han trygghet i at om han skulle gjøre noe som ikke er greit så kan han alltid ringer deg for hjelp om det trengs.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:00 #11 Skrevet tirsdag kl. 17:00 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har hatt samtaler om det før, da han skulle på en bursdagsfest, jeg fant ut at det var planlagt alkohol der, og ingen voksne hjemme, han fikk ikke gå. Anonymkode: 0f793...09f Hvordan fant ut ut at det skulle være alkohol der da? Anonymkode: 7179d...d18
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:09 #12 Skrevet tirsdag kl. 17:09 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har funnet ut at min 14år gamle gutt sin kjæreste vaper og drikke alkohol. Vet ikke enda om min gutt har prøvd, men antar han kan ha prøvd når han henger med de. Anonymkode: 0f793...09f Hvordan vet du dette om kjæresten men ikke din sønn? Anonymkode: da128...78d
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:22 #13 Skrevet tirsdag kl. 17:22 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Kjære deg.. hva mener du TS skal gjøre her? "Nei, vennen du må finne deg en annen kjæreste/venn fordi du får ikke lov å være venner med folk som gjør X" ? Hvor godt tror du noe sånt ville fungert? Sett for all del grenser i eget hus og klare regler. Men å sette føringer for hvem man omgås på skolen og fritiden, er i beste fall naivt. Anonymkode: 8e354...480 Nei det er det ikke, ikke angående fritid utenom skole. Mange av mine venner med barn på lik alder med mine gjør det, og også foreldre på skolen jeg jobber. På skolen er det selvsagt verre, men nei selvfølgelig ikke vanskelig å sette grenser på fritiden. Og valg av kjæreste, nja nei men de kan nekte en 14 å dra på fest, lett . De kan foretrekke at 14 åringen med kjæreste henger mest hjemme hos 14 åringen der det er mindre utsvevende. Jeg både har satt grenser og som sagt ser det profesjonelt via jobb at joda dette funker det. Muligens ikke med foreldre som aldri har satt grenser før men skal starte med det når ungene er 14+ , da blir det verre, men fremdeles ikke umulig. Så ja kjære deg…. Det går veldig fint å sette grenser for 14 år gamle barn. Anonymkode: f2216...6c3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:37 #14 Skrevet tirsdag kl. 17:37 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei det er det ikke, ikke angående fritid utenom skole. Mange av mine venner med barn på lik alder med mine gjør det, og også foreldre på skolen jeg jobber. På skolen er det selvsagt verre, men nei selvfølgelig ikke vanskelig å sette grenser på fritiden. Og valg av kjæreste, nja nei men de kan nekte en 14 å dra på fest, lett . De kan foretrekke at 14 åringen med kjæreste henger mest hjemme hos 14 åringen der det er mindre utsvevende. Jeg både har satt grenser og som sagt ser det profesjonelt via jobb at joda dette funker det. Muligens ikke med foreldre som aldri har satt grenser før men skal starte med det når ungene er 14+ , da blir det verre, men fremdeles ikke umulig. Så ja kjære deg…. Det går veldig fint å sette grenser for 14 år gamle barn. Anonymkode: f2216...6c3 Forstår likevel ikke hva dette har med kjæresten til 14 åringen å gjøre? Selvsagt kan man sette grenser hvem man omgås med. Men det TS eller du anser som et problem, nemlig det at kjæresten til sønnen bruker vape og alkohol blir man jo ikke kvitt. Så forstår ikke hva man egentlig løser? For den sosiale omgangen på skolen får man ikke kontrollert, og det å vite 110% til en hver tid hvem ungdommen henger med på fritiden, er som nevnt, naivt. Ta et godt eksempel. Sønnen drar ut med noen kompiser, og plutselig kommer kjæresten innom? Hva da? Skal du fotfølge en 14 åring? Vi snakker om helt vanlige eksperimentale ting som vaping og alkohol. Ikke våpen og narkotika. Anonymkode: 8e354...480 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:45 #15 Skrevet tirsdag kl. 17:45 Ikke svigermors drøm den jenta der, skjønner jeg Anonymkode: 4c434...eed
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:18 #16 Skrevet tirsdag kl. 18:18 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Forstår likevel ikke hva dette har med kjæresten til 14 åringen å gjøre? Selvsagt kan man sette grenser hvem man omgås med. Men det TS eller du anser som et problem, nemlig det at kjæresten til sønnen bruker vape og alkohol blir man jo ikke kvitt. Så forstår ikke hva man egentlig løser? For den sosiale omgangen på skolen får man ikke kontrollert, og det å vite 110% til en hver tid hvem ungdommen henger med på fritiden, er som nevnt, naivt. Ta et godt eksempel. Sønnen drar ut med noen kompiser, og plutselig kommer kjæresten innom? Hva da? Skal du fotfølge en 14 åring? Vi snakker om helt vanlige eksperimentale ting som vaping og alkohol. Ikke våpen og narkotika. Anonymkode: 8e354...480 Og det mangler gjør først og som jeg skrev så er veien i disse dager veldig kort til annen rus. Amfetamin og kokain deales på ungdomsskoler og videregående skoler . Og kokainbruk er desverre mer utbredt enn man skulle tro. Statistikk forteller mye, og jo tidligere man starter jo har man større sjanse til annen rus. Dette er ikke noe jeg tror men vet. Har via jobb mye kontakt både med helsepersonell, bupa, ppt , barneverm og politikontakter rettet mot ungdom. Mange naive foreldre der ute. Anonymkode: f2216...6c3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:51 #17 Skrevet tirsdag kl. 20:51 Bare så du vet det så påvirker drikking i så ung alder utviklingen av hjernen og skolegang! Du er forelderen dem må ikke få lov til å gjøre slik dem vil bare got å passe inn . Jeg skulle ønnke mine foreldre sa nei og satt foten ned. Anonymkode: dac93...3d6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 17:11 #18 Skrevet onsdag kl. 17:11 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Bare så du vet det så påvirker drikking i så ung alder utviklingen av hjernen og skolegang! Du er forelderen dem må ikke få lov til å gjøre slik dem vil bare got å passe inn . Jeg skulle ønnke mine foreldre sa nei og satt foten ned. Anonymkode: dac93...3d6 så hva skal tråd-starter egentlig finne på da? fotfølge fjorten-åringen deres? Anonymkode: 4ca4e...120
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå