Gå til innhold

Innetider for festglade ungdom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 
Når må deres 17åringer være hjemme når de er på fest i helgene?

Har en gutt på straks 17 (blir neste måned), og er så i tvil på hvilken linje vi bør legge oss på nå fremover.

Jeg vet det drikkes alkohol, men ikke enorme mengder (det har skjedd en gang som vi vet om, og da ringte han oss og ba om hjelp). 

På den ene siden er han fortsatt ungdom, og på den andre siden så blir han myndig og faktisk kan stemme om ett år.

Har de innetid i det hele tatt? Eller må de være inne 1-1:30-2-2:30?

(trenger ikke svar fra dere som ikke har ungdommer som er på fest, da det blir helt irrelevant). 

Anonymkode: 43d8c...495

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier hun må komme hjem med venninnene. Hun får ikke lov å reke rundt alene eller med ukjente men drar de sammen hjem er det greit at det blir sent - kl.01:30. Men så sover jeg ofte ikke før hun er hjemme, så det er slitsomt og prøver å oppfordre til tidligere hjemreiser (ved å tilby å hente v midnatt). Dette er Oslo. 

Anonymkode: 1c13a...ab4

Skrevet

Og hun er 17.

Skrevet

Min har ikke innetid når hun er på fest. Men vi henter de gangene det skjer, så vi har litt kontroll på hvor hun er og i hvilken form hun er.

Anonymkode: 8ca4a...bc0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi må hente og jeg trenger også søvn. Vi har derfor sagt 02.00 innen for 30 minutters kjøring og 01.00 når det er 60 minutters kjøring. Det har fungert godt på våre to.

Anonymkode: 9da25...d22

• Liker 2
Skrevet

Vi har aldri hatt innetider, vi vurderer heller hvert tilfelle for seg. Var de samlet hos bestevennen som vi kjenner familien godt kun han være der så lenge han orket. Jeg hentet da gjerne for at han ikke skulle gå ute alene midt på natten.

Var det et nytt sted, nye folk satte vi et ca tidspunkt når han dro, mot at han skulle holde meg oppdatert om henting innen rimelig tid i forhold til dette. 

Drikke nektet jeg aldri da jeg heller ville at han skulle være åpen om det og ringe hjem hvis det skjedde noe. Ville han drikke hadde han gjort det uansett, forskjellen hvis jeg nektet han det er at han hadde holdt det skjult.

Anonymkode: c0646...3f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei! 

Har en gutt på straks 17 (blir neste måned), og er så i tvil på hvilken linje vi bør legge oss på nå fremover.

Jeg vet det drikkes alkohol, men ikke enorme mengder (det har skjedd en gang som vi vet om, og da ringte han oss og ba om hjelp). 

På den ene siden er han fortsatt ungdom, og på den andre siden så blir han myndig og faktisk kan stemme om ett år.

(trenger ikke svar fra dere som ikke har ungdommer som er på fest, da det blir helt irrelevant). 

Mine 17-åringer er ikke på fest i helgene. De drikker heller ikke alkohol, verken hun som er 17 nå eller han som har blitt 22, da han var 17. Altfor mange foreldre mener at de ikke kan forhindre alkoholbruk, og lar ungdommen ødelegge kroppen sin og utsette seg selv for fare. Det spiller ingen rolle at han kan stemme om ett år. Hadde du latt ungdommen din kjøre bil? Gifte seg? Ikke det? Slutt å oppmuntre til alkoholbruk. Vær ansvarlig forelder.

Anonymkode: 46e19...4dc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei! 

To regler. 

Får ikke overnatte hos noen, men skal komme hjem. 

Må gjerne være på fest til 3 om natten, men vi skal hente. 

Stort sett ringer hun i 23 tiden. Har ikke sett henne beruset, men vet at hun drikker alkohol. 

Anonymkode: fadbc...0f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sier hun må komme hjem med venninnene. Hun får ikke lov å reke rundt alene eller med ukjente men drar de sammen hjem er det greit at det blir sent - kl.01:30. Men så sover jeg ofte ikke før hun er hjemme, så det er slitsomt og prøver å oppfordre til tidligere hjemreiser (ved å tilby å hente v midnatt). Dette er Oslo. 

Jeg heller klatrer ikke legge meg før han er i hus, og bruker som regel å hente - så det blir mange seine kvelder på meg.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min har ikke innetid når hun er på fest. Men vi henter de gangene det skjer, så vi har litt kontroll på hvor hun er og i hvilken form hun er.

Anonymkode: 8ca4a...bc0

Vi bruker også alltid å hente. Liker at han kommer seg trygt hjem uten å måtte dra innom bussterminalen/togstasjonen. 
Så da henter dere henne bare til det klokkeslettet hun ber om? 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi må hente og jeg trenger også søvn. Vi har derfor sagt 02.00 innen for 30 minutters kjøring og 01.00 når det er 60 minutters kjøring. Det har fungert godt på våre to.

Anonymkode: 9da25...d22

Det var fin regel. 
Her er det også fest land og strand rundt, så det blir mye sein kjøring.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har aldri hatt innetider, vi vurderer heller hvert tilfelle for seg. Var de samlet hos bestevennen som vi kjenner familien godt kun han være der så lenge han orket. Jeg hentet da gjerne for at han ikke skulle gå ute alene midt på natten.

Var det et nytt sted, nye folk satte vi et ca tidspunkt når han dro, mot at han skulle holde meg oppdatert om henting innen rimelig tid i forhold til dette. 

Drikke nektet jeg aldri da jeg heller ville at han skulle være åpen om det og ringe hjem hvis det skjedde noe. Ville han drikke hadde han gjort det uansett, forskjellen hvis jeg nektet han det er at han hadde holdt det skjult.

Anonymkode: c0646...3f1

Ok. Her har han heller ikke innetid når han er hos kompiser i nærheten. 

Men når han har vært på fest et stykke unna og må hentes, så har vi siden i høst hentet seinest 1:30. Men kanskje på tide å utvide litt. 

(og drikke vet vi at han gjør Det er ikke noe problem for oss, og vi er jo glade for det med tanke på den gangen han ringte og møtte hentes stup full. Tenk om han ikke hadde turt å ringe etter hjelp og ble liggende i en grøft og fryse i hjel). 

• Liker 2
Skrevet

00.30 (hun blir 17 i år).

Anonymkode: 4cbad...a7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei! 

For min del spiller det ikke så stor rolle om han er hjemme kl 00.30 eller 01.00 så lenge han ikke går alene. Så jeg er litt fleksibel men vi er enige om at han ikke skal strekke ut tiden.

Anonymkode: e748c...63c

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mine 17-åringer er ikke på fest i helgene. De drikker heller ikke alkohol, verken hun som er 17 nå eller han som har blitt 22, da han var 17. Altfor mange foreldre mener at de ikke kan forhindre alkoholbruk, og lar ungdommen ødelegge kroppen sin og utsette seg selv for fare. Det spiller ingen rolle at han kan stemme om ett år. Hadde du latt ungdommen din kjøre bil? Gifte seg? Ikke det? Slutt å oppmuntre til alkoholbruk. Vær ansvarlig forelder.

Helt enig. 17 åring her også som ikke drikker eller er på fest.

Foreldre i dag eier ikke ryggrad. Det er flaut. 

Anonymkode: b3595...5f3

Skrevet

Vi har ikke hatt innetid.

Vi viste hvor de var og med hvem, og når våres var i den alderen var og ofte foreldre tilstede enten i loftstue eller kjellerstua. Noen ganger henter vi eller de ble kjørt hjem av andre venner eller foresatte. Stort sett hjemme mellom 23 og 01.

Så og det så og si aldri mye drikking, årsaken var at våres jobbet mye i helger. Og de var mer opptatt av å skru bil osv

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oh lord…

Anonymkode: 82663...a81

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig. 17 åring her også som ikke drikker eller er på fest.

Foreldre i dag eier ikke ryggrad. Det er flaut. 

Anonymkode: b3595...5f3

Det er flauere med foreldre som deg som setter seg på sin høye hest og tror dere er bedre enn andre 

Anonymkode: 82663...a81

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Herregud 😂 du sammenstiller kjøre bil uten lappen og det å drikke alkohol på fest. Hallo i luken liksom.

• Liker 5
Skrevet

Avtalen vi har er at vi skal ringes i løpet av kvelden en gang, og at vi henter innen laglig tid typisk innen kl 01:00. Innetid blir avtalt litt gang for gang. Her er jo tillit alfa omega.

Skrevet

Siden vi er dautrøtte kl 22 (😂) strekker vi oss til å hente senest kl 01.00. Det har stort sett fungert fint, og noen ganger har hun villet bli hentet tidligere også. 
Hvis hun kan ta nattbussen hjem har vi sagt at 00.30-bussen er seneste alternativ. 

Men synes det er en trygghet i at vi eller andre foreldre vi kjenner henter. Får ikke sove før jeg vet hun er i hus.

Anonymkode: fdc87...86b

Skrevet

Hun er 17 og derfor ikke gammel nok til å drikke, gjorde det en gang med (u)heldig resultat (ødela idrettsgreie hun hadde lagt tid og krefter på), føler vi fikk den gratis. Hentes 00-01.00 de få gangene det er aktuelt.

Anonymkode: 6e8f4...e8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...