Gå til innhold

Hallux vagus operasjon m bilde

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på om noen har erfaring med operasjon? Jeg sliter veldig med å finne riktig sko og har smerter i føttene, spesielt kulen ved stortærne. 
Er det vanskelig å få innvilget operasjon fra det offentlige?

IMG_3026.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har jo ikke hallux vagus.. føttene dine er helt normale. Så ja på grunnlag av disse føttene vil du få vanskeligheter med å få noe som helst innvilget 😂

Anonymkode: 085ec...4b8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Der får du hvertfall ikke dekket noe.

Anonymkode: 6f864...aee

Skrevet

Du er i ferd med å utvikle hallux valgus, men vinkelen på tærne dine er ikke spesielt stor ennå. Du får ikke innvilget operasjon på ditt grunnlag før du har prøvd andre tiltak først. Tå-skillere på dagtid, skinne til nattebruk, pluss sko med bred nok tå-boks, er første tiltak. 

De som har hatt operasjonen sier at det er vondt ganske lenge etterpå. Ei venninne hadde skikkelig vondt i flere måneder etterpå, og kjente det tydelig i enda noen måneder etter det igjen. På toppen av det hele er det risiko for at det blir skjevt igjen, og man kan miste bevegeligheten i tåa. 

Anonymkode: cd3dd...52c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Du skulle sett mine! 😅 

Endret av Perle
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tå-skillere på dagtid, skinne til nattebruk, pluss sko med bred nok tå-boks, er første tiltak. 

Og aldri høye hæler.

Anonymkode: a62ab...81c

Skrevet

Slikt skje når en kjøper sko som ikke passer.

svært få kjøper sko med wide toebox, eller barfotsko

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (15 timer siden):

Slikt skje når en kjøper sko som ikke passer.

svært få kjøper sko med wide toebox, eller barfotsko

Nei, slik skjer når man er uheldig genetisk disponert. Trangt skotøy fremmer selvsagt utviklingen for de som er arvelig belastet, men den genetiske faktoren er helt nødvendig.  

Anonymkode: cd3dd...52c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Et lite tips for smerter i den kulen; kinesiology tape. Sånn elastisk sportstape som du strekker over kulen. Må litt øving til for å sette tapen rett, men jeg opplever i alle fall smertelindring av det når kulen verker som verst. Verdt et forsøk.

Ellers finnes det en rekke tå-øvelser du kan gjøre. Du skal være temmelig sterkt plaget for at operasjon lønner seg. 

Anonymkode: dae7b...2fc

AnonymBruker
Skrevet
Vegetarian skrev (På 16.2.2026 den 21.48):

Hei. Jeg lurer på om noen har erfaring med operasjon? Jeg sliter veldig med å finne riktig sko og har smerter i føttene, spesielt kulen ved stortærne. 
Er det vanskelig å få innvilget operasjon fra det offentlige?

IMG_3026.jpeg

For meg ser det helt normalt ut. Du overdriver noe veldig.  

Anonymkode: d3db7...474

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...