Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hallo

Jeg er alenemamma og har en 9 måneder gammel baby som har begynt å hylgråte hele kvelden når hun skal sove og det nytter ikke vugge henne til søvn

hun hylskriker når jeg legger henne ned og har både prøvd å gå ut av rommet å la henne gråte litt å bli rolig men det blir hun ikke. Når jeg løfter henne tar det tid før hun slutter å gråte men starter hylgråter i det jeg legger henne ned. Har også prøvd med å ha henne ved siden av meg og at jeg blir der, men det nytter ikke. Har skjedd at hun har grått så mye at hun har brent seg og gulpet av det😣 

har noen her hatt samme problem med sin baby? Eller småbarn isåfall? Dette er min første baby så jeg har ikke opplevd dette før. Blir veldig redd når hun gråter til hun brekker seg og aner ikke hva jeg skal gjøre. 
prøver å gi melk til henne før hun skal sove me det hjelper heller ikke. Jeg er i krise og har null anelse på hva jeg kan gjøre. Dette har vært et problem nesten alle kvelder i 2,5 uke nå og jeg er så utslitt.

Anonymkode: 88921...ace

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det kun på kvelden hun gråter når du legger henne?

Kan hun være overtrøtt? Prøvd å legge litt tidligere? 

Anonymkode: 07b89...003

Skrevet

Det høres helt normalt ut, min var akkurat lik. Har du prøvd å legge tidligere/senere som nevnt over? Jeg fant ut at min trengte mindre søvn enn snittet, så det hjalp å legge litt senere. Måtte jobbe mye med å få ham til å akseptere å ligge ved siden av meg og prøve å sovne, det vet de ikke hvordan de gjør. Men jeg gikk gradvis fra å bysse stående, til å vugge sittende, til å sitte rolig i armene, til å ligge med armene rundt. 

Anonymkode: b5b32...f16

Skrevet

Uff, føler så med deg, du kan trøste deg med at dette ikke er unormalt, men er ufattelig slitsomt å stå i med helt alene... har du en stol som vugger? En recliner f.eks. husker den var helt unnværlig i å få begge barna til å sove. Det pleide å ende opp i at vi tok annenhver kveld med å gå rundt med baby i stua i dunkel belysning og nynnet på en rolig melodi, en halvtimes tid med dette så kunne vi sette oss i recliner og vugge fram og tilbake samtidig som vi gikk fra side til side- i et fint tempo. Når baby endelig sov godt så kunne vi legge henne i sprinkelsenga og endelig starte hyggekvelden, på det beste så sov de til vi skulle legge oss, da var det på tide med et måltid 😊

Prøv deg frem, et bæresjal er nok lur investering så du slipper senebetennelse slik jeg fikk.

Anonymkode: 22b80...7b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det kun på kvelden hun gråter når du legger henne?

Kan hun være overtrøtt? Prøvd å legge litt tidligere? 

Er kun ved legging om kvelden hun gråter (også når hun sover i vognen i bhg).

Er usikker, hun blir helt rolig etter jeg har holdt henne en stund og gråter ikke før jeg legger henne i sengen. Men ikke vet jeg. Jeg legger henne 18:30 ish. Jeg prøver å legge henne rundt da men legger henne av og til tidligere, men er ikke alltid planen går opp med tiden så kan gå litt over men er aldri noe senere enn 19

Skrevet

Du må nesten fortelle hvordan hun er på dagtid, hvordan er allmenntilstand hennes? 

Anonymkode: 2028c...4cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det høres helt normalt ut, min var akkurat lik. Har du prøvd å legge tidligere/senere som nevnt over? Jeg fant ut at min trengte mindre søvn enn snittet, så det hjalp å legge litt senere. Måtte jobbe mye med å få ham til å akseptere å ligge ved siden av meg og prøve å sovne, det vet de ikke hvordan de gjør. Men jeg gikk gradvis fra å bysse stående, til å vugge sittende, til å sitte rolig i armene, til å ligge med armene rundt. 

Jeg har lagt henne tidligere, men ikke noe mye senere enn vanlig leggetid. Jeg kan jo alltids teste ut å legge henne senere om det kan hjelpe. Jeg legger henne for tiden rundt 18:30-19 men blir som sagt av og til tidligere og senere. 
hun gråter selv om jeg ligger ved siden av og jeg ender opp som du gjorde, med å gå å vugge å gynge på henne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har lagt henne tidligere, men ikke noe mye senere enn vanlig leggetid. Jeg kan jo alltids teste ut å legge henne senere om det kan hjelpe. Jeg legger henne for tiden rundt 18:30-19 men blir som sagt av og til tidligere og senere. 
hun gråter selv om jeg ligger ved siden av og jeg ender opp som du gjorde, med å gå å vugge å gynge på henne.

Hvor mye sover hun om dagen da? Min fikk ikke sove før kl 20 på den alderen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Uff, føler så med deg, du kan trøste deg med at dette ikke er unormalt, men er ufattelig slitsomt å stå i med helt alene... har du en stol som vugger? En recliner f.eks. husker den var helt unnværlig i å få begge barna til å sove. Det pleide å ende opp i at vi tok annenhver kveld med å gå rundt med baby i stua i dunkel belysning og nynnet på en rolig melodi, en halvtimes tid med dette så kunne vi sette oss i recliner og vugge fram og tilbake samtidig som vi gikk fra side til side- i et fint tempo. Når baby endelig sov godt så kunne vi legge henne i sprinkelsenga og endelig starte hyggekvelden, på det beste så sov de til vi skulle legge oss, da var det på tide med et måltid 😊

Prøv deg frem, et bæresjal er nok lur investering så du slipper senebetennelse slik jeg fikk.

Anonymkode: 22b80...7b7

Det er veldig slitsomt ja som du nok har kjent på selv🥲 ja jeg har typ gyngestol, men da blir hun stresset og vrir seg. Det som funker best er å stå å vugge henne i «8 tall» om det gir mening, eller så er det å gå rundt med henne. Ja takk for tips om bæresjal, jeg har faktisk aldri kjøpt det da hun lå fint i vognen og vi kjøpte heller bæresele. Har ikke prøvd det før, men er det bedre enn bæresele? 

Skrevet

Du må nesten fortelle hvordan hun er på dagtid, hvordan er allmenntilstand hennes? 

Anonymkode: 2028c...4cb

Om dagen er hun helt fin og mye smilende (oftest) men hun pleier ikke gråte noe særlig uten grunn da. Så dette er kun et leggetid-problem

Skrevet

Er hun i bhg? Det er vel nytt da?

Anonymkode: e4b65...b86

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye sover hun om dagen da? Min fikk ikke sove før kl 20 på den alderen. 

Hun sover 1-1,5 time på morgningen etter måltid, så sover hun vanligvis rundt 1,5-2 timer på dagen og så er hun som regel våken til leggetid.

Skrevet

Har hun nettopp startet i barnehagen? Isåfall er det en helt normal reaksjon, begge barna mine har fått ekstremt behov for nærhet og trygghet for å sove den første tiden etter barnehagestart 🙂

Når hun først har sovnet, sover hun greit da? Har du prøvd å vente med å legge henne ned til hun sover tungt? Sover hun i sprinkelseng? Her funka det best å legge varmeflaske i senga for å varme opp, ta ut varmeflasken og legge baby nedi, og pakke godt inn med teppe / dyne. 

Anonymkode: 484a6...b14

Skrevet

Har du prøvd å la ungen få sove i sengen din? At dere samsover? Jeg plasserte sengen min i et hjørnet slik at babyen lå nærmest veggen og hadde sin egen dyne. Det kan være hun trenger å kjenne lukten din for å føle seg trygg. Det kan være hun kjenner på seperasjonsangst. 

Anonymkode: dd2e3...66f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er hun i bhg? Det er vel nytt da?

Anonymkode: e4b65...b86

Ja hun går i åpen bhg hvor jeg jobber. så der begynte hun å være med som 7 mnd gammel, med meg, når jeg ville tilbake i jobb for cirka 2 mnd siden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun sover 1-1,5 time på morgningen etter måltid, så sover hun vanligvis rundt 1,5-2 timer på dagen og så er hun som regel våken til leggetid.

Det høres ut som veldig mye våkentid, selv om alle er forskjellige. Min datter hadde bare 2 - 3 timer våkentid på den alderen (hun trenger generelt mye søvn altså). Jeg tror kanskje hun er overtrøtt/overstimulert? Det er få ting de skriker mer av enn å være overtrøtte.

Test ut om du får til en dupp til på dagtid, slik at det ikke blir så mange timer våken før kvelden. Lettere å være konkret med tips om du hadde delt ca klokkeslett på hvordan dagen ser ut med dupp.

Datteren min var halvannet år før hun gikk ned til en dupp på dagtid. Før det sto hun opp kl 6n også sov hun 9 - 11 og 14 - 15.30 og la seg 19.00.

Skrevet

Startet i barnehagen 7 mnd gammel??

Anonymkode: 86752...47b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hun nettopp startet i barnehagen? Isåfall er det en helt normal reaksjon, begge barna mine har fått ekstremt behov for nærhet og trygghet for å sove den første tiden etter barnehagestart 🙂

Når hun først har sovnet, sover hun greit da? Har du prøvd å vente med å legge henne ned til hun sover tungt? Sover hun i sprinkelseng? Her funka det best å legge varmeflaske i senga for å varme opp, ta ut varmeflasken og legge baby nedi, og pakke godt inn med teppe / dyne. 

Hun har akkurat startet ja. 
hun sover godt når hun først sover og prøver å legge henne når hun sover dypt. Jeg prøver begge deler, både sprinkel og i min seng. Takk for tips om varmeflaske! Det har jeg ikke tenkt på!☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du prøvd å la ungen få sove i sengen din? At dere samsover? Jeg plasserte sengen min i et hjørnet slik at babyen lå nærmest veggen og hadde sin egen dyne. Det kan være hun trenger å kjenne lukten din for å føle seg trygg. Det kan være hun kjenner på seperasjonsangst. 

Anonymkode: dd2e3...66f

Ja jeg har prøvd begge deler men hun hyler uansett om jeg ligger der med henne.. så jeg vet ikke helt.

Skrevet

Hun har akkurat startet ja. 
hun sover godt når hun først sover og prøver å legge henne når hun sover dypt. Jeg prøver begge deler, både sprinkel og i min seng. Takk for tips om varmeflaske! Det har jeg ikke tenkt på!☺️

Ser nå at du jobber i barnehagen hun går i.

Kan det være en reaksjon på barnehagestart, masse nye inntrykk, og det faktum at du ikke er påkoblet henne hele tiden når du er tilstede med henne i barnehagen? Det går seg nok til det altså, er helt normal reaksjon når barna nettopp har begynt i barnehage, masse inntrykk som skal bearbeides 😊

Her funka det hvertfall best med varmeflaske (husk å ta ut varmeflasken og sjekk temperaturen i sengen før du legger henne ned), og tettpakking rundt kroppen. De liker ofte å ligge tett, det føles tryggere. Blir jo gjerne litt små oppi den store sprinkelsengen, og rommet kan da føles litt stort.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...