AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:41 #1 Skrevet mandag kl. 16:41 Jeg har to barn, en treåring og en på 10 mnd. Treåringen er vanligvis veldig grei å ha med og gjøre, men er nå inne i «selvstendighetsalderen», eller la oss kalle en spade for en spade og si trassalderen, med de utfordringer det medfører. Babyen er ofte ganske utfordrende på ettermiddagen, med dårlig humør de siste par timene før legging. Enten så er det en krig å få treåringen hjem fra barnehagen, ellers så er det klikk fra babyen når vi kommer hjem. Jeg synes altså det er så slitsomt på ettermiddagene nå. Mannen jobber stort sett til kl 17, noe som betyr at med reisetid så er han ikke hjemme før 1745. Jeg kreperer! Det er ikke sjans å klare å lage middag før han kommer, slik som babyen er nå. Og jeg klarer ikke bære rundt på han for å få han til å slutte å klage heller, så vi må bare leve med den klagelyden. Hjelp! Jeg skjønner ikke de som har menn som er sjømenn eller nordsjøarbeidere. Hvordan orker dere? Please si at det er noen andre der ute som også sliter med ettermiddagene! Anonymkode: 6cc14...b4f 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:19 #2 Skrevet mandag kl. 17:19 Har barn på akkurat samme alder. Her er mannen i permisjon og jeg slutter tidlig pga ammefri, så ettermiddagene er rolige hos oss akkurat nå. Men vi har definitivt hatt våre tørner og da gjelder det å finne noe som funker. Har du for eksempel mulighet til å hente i barnehagen mens minstemann sover siste dupp i vogna? Så kan eldstemann få din fulle oppmerksomhet og kanskje en banan for å fylle på litt. Og så spiser dere kveldsmat sammen alle sammen når mannen din kommer hjem, bare noe enkelt som ikke krever mye forberedelse. La ham ta ungene i det han kommer inn døra og ta et kvarters friminutt på kjøkkenet mens du fikser kveldsmat? Anonymkode: acb42...33f 1
solsolsol Skrevet mandag kl. 17:29 #3 Skrevet mandag kl. 17:29 Så akkurat en tegneserie om hvor sykt sakte ettermiddagene med to små barn går, kjente det skikkelig igjen selv om det er 20 år siden jeg var der selv 😅 Jeg pleide å gi ungene kalde fiskekaker/brød/kokt egg rett etter barnehagen, hadde baby knytt på meg i sjal mens jeg ordnet. Ellers (ikke at det funker nå da) prøve å være mest mulig ute, da var i alle fall mine mye blidere og dagen kjentes kortere. Og på en eller annen måte, nyt det! Plutselig aner du ikke hvor timene mellom frokost og leggetid blir av.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:40 #4 Skrevet mandag kl. 17:40 Det er slitsomt. Anbefaler heller sen middag (jeg har vært der). Gi dem litt brødskive etter barnehagen, og så lager dere middag når mannen din kommer hjem. Middagen blir kveldsmat. Mye mindre stress. Eventuelt kan dere lage middager i bulk i helgene og fryse ned. Anonymkode: b4d31...b86 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:27 #5 Skrevet mandag kl. 18:27 Jeg har en på 1 og en på 3 år. Samboer er i permisjon nå og lager middag klart før han henter eldstemann i barnehagen. Det kan du prøve? Bæresele er gull også. Ellers støtter jeg å hente eldstemann når minste sover siste dupp slik at dere får alenetid sammen. Anonymkode: 760e9...3d0 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:32 #6 Skrevet mandag kl. 18:32 Slitsomme ettermiddager her og. Har en fysisk slitsom dag og når jeg kommer hjem må jeg lage mat selv, vaske opp selv og gjøre husarbeid selv. I tillegg er jeg overgangsalderen, så slitsomt. Anonymkode: fa992...066
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:04 #7 Skrevet mandag kl. 19:04 Godt å høre jeg ikke er alene! Litt medfølelse hjelper faktisk mer enn man skulle tro. Jeg har aldri henta med minste sovende i vogna, det er en stor barnehage hvor jeg må opp en etasje for å hente. Det føles ikke greit å gå fra yngste ute, selv med babycall, spesielt ikke når eldste fort kan bruke 30 minutter i garderoben. Heldigvis er ikke babyen noe problem i seg selv akkurat i henteøyeblikket, han er stort sett blid da. Men bare å ha han med er et stressmoment, og gjør meg mindre fleksibel for å kle på eldste eller rett og slett bære han med meg. Jeg henter rundt 15-1530, så han er ikke sulten, de spiser andre måltid fra kl 14 og utover. Så det er ikke sult som er problemet, bare utfordringer rundt overganger og/eller trass. Hadde tenkt før permisjonen at jeg skulle lage middag på dagtid slik at jeg kunne varme seinere, det er et godt tips. Jeg har bare ikke kommet dit enda. Vi spiser oftest middag som kveldsmat siden mannen ikke er hjemme før nærmere kl 18. I dag ble det brødskiver, det er helt greit det også nå og da. Gleder meg til våren hvor det er enklere å være ute. Her i Oslo har det vært altfor kaldt til at jeg har orket å tenke på å henge ute med barna når vi kommer hjem. Det er for mye styr med påkledning, da måtte i så tilfelle jeg og babyen gått inn og kledd på oss mer, før vi går ut igjen, for vi kan ikke ha så masse klær når vi skal svette i en halvtime i garderoben…. Huff, dette her var vel egentlig mest en utblåsning. Tror vi bare må holde ut, er ikke noen quick fixes her. Anonymkode: 6cc14...b4f 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:34 #8 Skrevet mandag kl. 19:34 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en på 1 og en på 3 år. Samboer er i permisjon nå og lager middag klart før han henter eldstemann i barnehagen. Det kan du prøve? Bæresele er gull også. Ellers støtter jeg å hente eldstemann når minste sover siste dupp slik at dere får alenetid sammen. Anonymkode: 760e9...3d0 Faren kommer hjem 17.45. Les. Anonymkode: be28a...0c7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:38 #9 Skrevet mandag kl. 19:38 Har en mann som kommer hjem 18-19. Mine barn er det 1,5 år mellom. Det var vært veldig slitsomt og tøft. Mine barn er nå større, 8 og 9. Så noe bedre, men det er mye mer stress nå. Når lekser skal gjøres, middager skal lages, den ene skal dit og den andre dit. Helst så det ikke går opp. Anonymkode: b95af...94e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:45 #10 Skrevet mandag kl. 19:45 Jeg har en på 12 mnd og en på 23 mnd hjemme hele dagen. Mannen er hjemme ca 17.30. Du må jo lage klar middagen når babyen sover, evt la den stå i kjøkkenhjelper med deg, hvis den klarer det. Gi den noe å spise/sutte på. Utetid er et godt tips! Vi leser bøker og hører på musikk på ettermiddagene, så lager jeg noen ganger mat til de små i 16-tida, så får de kose seg med frukt når vi voksne spiser i mer ro og mak. Anonymkode: 5ff08...85f
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:45 #11 Skrevet mandag kl. 19:45 Min mann er sjømann😄 borte 4 uker av gangen. Nå har barna blitt større, men da de var mindre var det enten å la de sitte på kjøkkenbenken og leke med noen gulrøtter eller annet mens jeg lagde mat, eller lage maten klar på kvelden mens de sov. Men ja, ettermiddagen var ofte helt knekken. Vi var mye ute etter middag for å slå i hjel tid 😊 Anonymkode: 27331...490
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:45 #12 Skrevet mandag kl. 19:45 Husker når barna var små og jeg var utslitt om ettermiddagen. Nå er de tenåringer og jeg føler endelig at jeg har hodet over vann Anonymkode: ac2d1...d4d
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:52 #13 Skrevet mandag kl. 19:52 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har to barn, en treåring og en på 10 mnd. Treåringen er vanligvis veldig grei å ha med og gjøre, men er nå inne i «selvstendighetsalderen», eller la oss kalle en spade for en spade og si trassalderen, med de utfordringer det medfører. Babyen er ofte ganske utfordrende på ettermiddagen, med dårlig humør de siste par timene før legging. Enten så er det en krig å få treåringen hjem fra barnehagen, ellers så er det klikk fra babyen når vi kommer hjem. Jeg synes altså det er så slitsomt på ettermiddagene nå. Mannen jobber stort sett til kl 17, noe som betyr at med reisetid så er han ikke hjemme før 1745. Jeg kreperer! Det er ikke sjans å klare å lage middag før han kommer, slik som babyen er nå. Og jeg klarer ikke bære rundt på han for å få han til å slutte å klage heller, så vi må bare leve med den klagelyden. Hjelp! Jeg skjønner ikke de som har menn som er sjømenn eller nordsjøarbeidere. Hvordan orker dere? Please si at det er noen andre der ute som også sliter med ettermiddagene! Anonymkode: 6cc14...b4f Min løsning Gi snacks / enkel mat når vi kommer inn døren. Setter 1 åringen på gulvet så får han spise grønnsaker, litt frukt, en brødskive, eller et eller annet lettvint mens jeg lager middag. 4 åringen får en skål med snack (grønnsaker) og et puslespill eller bok. Lager kjappe og enkle middager de kveldene samboer ikke er hjemme, her handler det om å få i ungene mat og få litt ro i huset når barna er sliten og sulten 🤭 Fiskekaker, laks, torsk, tomatsuppe er mat som lager seg selv inni ovnen, slenger med noe grønnsaker, tar typ 15 minutter.. Lager opp mye porsjons-middager å putter i frys, f eks kjøttpudding, hjemmelaget pizza (kan lages grov, baker de ut å har på alt fyll før jeg fryser de ned), supper, gryter. Av og til blir det egg og pytt i panne, wrap eller salat med grønnsaker som barna liker godt (salat kan lages kvelden før, mine er glad i pastasalat med skinke/ kylling, mais, oliven, rødløk, tomat, avokado, pinjekjerner). Anonymkode: 01b71...2a4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:30 #14 Skrevet mandag kl. 21:30 AnonymBruker skrev (1 time siden): Faren kommer hjem 17.45. Les. Anonymkode: be28a...0c7 Og derfor kan ikke middagen ordnes klart? Regner med middagen skal lages selv om far kommer hjem 15:30 eller 18:00? Alt som er gjort på forhånd gjør jo ettermiddagen enklere. Anonymkode: 760e9...3d0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå